Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Funderar på köpa en Transformer, fråga är om mitt behov täcks av den vanliga eller om jag måste köpa primen.
- Läsa E-böcker
- Slösurfa, finns alltid trådlöst jag har tillgång till
- Se filmer, oftast(99%) 720p mkv
- Inget behov av tangentbord, kommer inte skriva några noveller på den.

Hittade transformer på expert för 3498:-, är det prisvärt?
(3290:- när jag tittar på deras webbsida.)

Se 720p film vet jag inte säkert då jag själv inte testat olika appar, vet bara att de inte funkar med standard videuppspelaren.
Men allt annat funkar och va ja läst ska dice player klara 720p mkv med flyt

Permalänk
Medlem

Hur bra klara Transformer av att strema play tjänster? typ tv4play svtplay?
då jag är ute efter en surplatta att ha för lite slö surf i soffan och sängen och lite lättre spel typ angry birds... Har kollat lite på Transformer Prime men såg att det skulle komma en nyare model senare iår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tammik:

Hur bra klara Transformer av att strema play tjänster? typ tv4play svtplay?
då jag är ute efter en surplatta att ha för lite slö surf i soffan och sängen och lite lättre spel typ angry birds... Har kollat lite på Transformer Prime men såg att det skulle komma en nyare model senare iår.

Min platta klarar streama både svt och tv4 play bra, dock inte full hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Funderar på köpa en Transformer, fråga är om mitt behov täcks av den vanliga eller om jag måste köpa primen.
- Läsa E-böcker
- Slösurfa, finns alltid trådlöst jag har tillgång till
- Se filmer, oftast(99%) 720p mkv
- Inget behov av tangentbord, kommer inte skriva några noveller på den.

Hittade transformer på expert för 3498:-, är det prisvärt?
(3290:- när jag tittar på deras webbsida.)

Funkar inget vidare med 720p, skaffa dig en prime istället!

Permalänk
Slaget: Team SweC

Jag har länge funderat på en Prime men med alla problem som den har så har jag börjat fundera på en vanlig transformer istället.
Det jag hade tänkt använda den till främst är att läsa, både böcker och kurslitteratur och sen göra lite skitsaker. Något enstaka spel. se någon enstaka film, har dock inget större krav på 720p samt att jag hde tänkt programmera på den pga skolarbete. jag vet att man kan programmera på prime men det borde väl inte vara något problem på transformer då det är program till andriod? Räcker en transformer för mina behov?
Det jag också undrar över är om transformern är "seg" osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JungHak:

Jag har länge funderat på en Prime men med alla problem som den har så har jag börjat fundera på en vanlig transformer istället.
Det jag hade tänkt använda den till främst är att läsa, både böcker och kurslitteratur och sen göra lite skitsaker. Något enstaka spel. se någon enstaka film, har dock inget större krav på 720p samt att jag hde tänkt programmera på den pga skolarbete. jag vet att man kan programmera på prime men det borde väl inte vara något problem på transformer då det är program till andriod? Räcker en transformer för mina behov?
Det jag också undrar över är om transformern är "seg" osv?

Om den är seg är ju högst subjektivt, när jag skaffade min transformer tyckte jag att de flöt bra. Men om man jämför med en iPhone 4s eller sgs2 så upplever jag den lite seg. Men så länge du inte är allergisk mot hemskärmar som inte flyter perfekt ska det inte vara något problem

Permalänk

Min prime är min första surfplatta, men jag upplever den inte som seg någonstans, pillat lite på ipad2 och transformern den äldre.
Tycker allt är väldigt snappy och funkar felfritt.

Batteritiden med docka är hur underbar som helst

absolut enda negativa jag kan säga om min prime är at wifi't kan vara dålig om man har bakstycket riktat mot router, dock är detta med en enorm betongvägg emellan. Men detta beror till stor sannolikhet av att bakstycket är helt i metall, bara man vänder skärmen mot routern så blir det mycket bättre igen.

köpte min prime först som en leksak men nu använder jag den väldigt mycket mer än vad jag trodde!

jag är verkligen glda att jag gick på en Prime direkt.

Visa signatur
Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av rickard64:

Min prime är min första surfplatta, men jag upplever den inte som seg någonstans, pillat lite på ipad2 och transformern den äldre.
Tycker allt är väldigt snappy och funkar felfritt.

Batteritiden med docka är hur underbar som helst

absolut enda negativa jag kan säga om min prime är at wifi't kan vara dålig om man har bakstycket riktat mot router, dock är detta med en enorm betongvägg emellan. Men detta beror till stor sannolikhet av att bakstycket är helt i metall, bara man vänder skärmen mot routern så blir det mycket bättre igen.

köpte min prime först som en leksak men nu använder jag den väldigt mycket mer än vad jag trodde!

jag är verkligen glda att jag gick på en Prime direkt.

Primen är ju tyvärr 2000 kronor dyrare också. Tvekar på om det är värt med tanke på vad jag vill använda den till.

Permalänk
Medlem

Har funderingar på att skaffa en Transformer eller den nya Prime modellen, jag undrar om någon här användt någon av dem till att via WiFi lyssna på spotify, och samtidigt via bluetooth överföra ljudet till en hemmastero, och hur ni upplever ljudkvaliten.

Tänkte köpa en mottagare att koppla in på recievern, det är inga värstingsaker så behöver inte ha världens bästa ljudkvalitet men vill gärna ha något som inte låter allt för jäkligt, revievern är en Denon och högtalarna från Dali, kanske ger er en fingervisning om nivån.

Detta är vad jag kommer använda den till främst, kanske lite surf i soffan även, så skulle kunna funka med en enklare platta, men gillar möjligheten med dockan och ett "riktigt" tangentbord för att kunna skriva och söka på internet och spotify enklare.

I dag använder jag en stor 17" bärbar som via spdif är kopplad till recievern, men lockande att kunna sitta kvar i soffan och styra det hela istället för att behöva resa på sig för att skapa spellistor och byta låtar.

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aotw:

Har funderingar på att skaffa en Transformer eller den nya Prime modellen, jag undrar om någon här användt någon av dem till att via WiFi lyssna på spotify, och samtidigt via bluetooth överföra ljudet till en hemmastero, och hur ni upplever ljudkvaliten.

Tänkte köpa en mottagare att koppla in på recievern, det är inga värstingsaker så behöver inte ha världens bästa ljudkvalitet men vill gärna ha något som inte låter allt för jäkligt, revievern är en Denon och högtalarna från Dali, kanske ger er en fingervisning om nivån.

Detta är vad jag kommer använda den till främst, kanske lite surf i soffan även, så skulle kunna funka med en enklare platta, men gillar möjligheten med dockan och ett "riktigt" tangentbord för att kunna skriva och söka på internet och spotify enklare.

I dag använder jag en stor 17" bärbar som via spdif är kopplad till recievern, men lockande att kunna sitta kvar i soffan och styra det hela istället för att behöva resa på sig för att skapa spellistor och byta låtar.

Ledsen att göra dig besviken men Spotify till transformen är fruktansvärt dålig. Funkar att använda typ en gång sen så är man nästan alltid offline.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Ledsen att göra dig besviken men Spotify till transformen är fruktansvärt dålig. Funkar att använda typ en gång sen så är man nästan alltid offline.

Har du testat att ominstallera spotify? Har aldrig haft såna problem på min transformer.

själv kör jag via bluetooth till mina högtalare ibland och de funkade bra om kanske lite lågt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag får snart hem min prime men efter som att den bara har wifi så tänkte jag att det kan vara skönt att ibland ha en internet kabel i den så det går lite snabbare och då tänkte jag om det går att ha en sån här grej? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617947

tack för svaren ifv

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevel:

Jag får snart hem min prime men efter som att den bara har wifi så tänkte jag att det kan vara skönt att ibland ha en internet kabel i den så det går lite snabbare och då tänkte jag om det går att ha en sån här grej? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617947

tack för svaren ifv

Jag kommer upp i 24Mbit/s på min TF101 via WIFI. Behöver du snabbare än så?

Skrivet av emahex:

Har du testat att ominstallera spotify? Har aldrig haft såna problem på min transformer.

själv kör jag via bluetooth till mina högtalare ibland och de funkade bra om kanske lite lågt.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes det har jag testat, men tack iaf. Det är ett jättevanligt problem. Du är en av få som jag hört inte har problem. Användarrecensionerna på market från TF101 är inte särskilt positiva...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

[QUOTE="edman;11977121"]Jag kommer upp i 24Mbit/s på min TF101 via WIFI. Behöver du snabbare än så?

Jag tänkte typ använda kabeln när jag är vid kompisar som inte har wifi och så.

Men är det någon som vet om det funkar?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="nevel;11977886"]

Skrivet av edman:

Jag kommer upp i 24Mbit/s på min TF101 via WIFI. Behöver du snabbare än så?

Jag tänkte typ använda kabeln när jag är vid kompisar som inte har wifi och så.

Men är det någon som vet om det funkar?

Kommer inte funka eftersom eee-paden inte har stöd för drivrutinerna.

Visa signatur

Processor: AMD Ryzen 5 5600 @3.5 GHz
Grafikkort: PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB
PSU: NZXT C650 650W v2
Moderkort: Gigabyte B550M Aorus Elite / Ram:32GB
Chassi: ASUS Prime AP201 Svart

Permalänk

Sådär ja nu har jag insett att det inte är lönt att vänta på FOTA:n längre, min transformer kommer tydligen aldrig få 3.2 och är således fast på 3.1.
Värt att testa manuell uppdatering tänkte jag. Laddade ner den och följde alla instruktioner jag kunde hitta till punkt och pricka.
La in den uppackade ASUS-mappen direkt på mitt microSD-kort med uppdateringen i, har t.o.m laddaren ikopplad, pluggar i kortet i transformern... ingenting. Går visst inte uppdatera på det viset heller, testade sedan att lägga uppdateringen på minneskortet på alla möjliga sätt utan något annorlunda resultat dessvärre. :<

Lyckades sedan luska reda på nåt hemligt ROM-mode, man ska tydligen komma in i om man håller inne volym-ner samtidigt som man trycker på power när man startar den. När jag kom in här såg dock inte dialogen alls ut som guiden hade visat, jag fick bara frågan "Wipe user data (vol.up to execute) (vol-down to cancel)" så jag har inte vågat göra nåt den vägen heller.
Är min Transformer helt körd å fast på 3.1 för alltid? :S

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem

ICS är på väg...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

ICS (Android 4.0.3) ligger nu installerad i min Transformer! Najs! USA-platta med svenskt tangentbord (docka)...enda jinxen jag hittat so far verkar vara att den lirar inte fullt ut med dockan och de svenska tecknen, de tre sista i alfabetet ser ut [ ' ; Vi f[r v'l hoppas p[ en snabb fix p[ det h'r.

Visa signatur

Everybody should believe in something - I believe I'll have another beer

Permalänk
Medlem
Skrivet av twuble:

ICS (Android 4.0.3) ligger nu installerad i min Transformer! Najs! USA-platta med svenskt tangentbord (docka)...enda jinxen jag hittat so far verkar vara att den lirar inte fullt ut med dockan och de svenska tecknen, de tre sista i alfabetet ser ut [ ' ; Vi f[r v'l hoppas p[ en snabb fix p[ det h'r.

var de en officiell uppdate eller ladda du ner en hemgjord ics?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

var de en officiell uppdate eller ladda du ner en hemgjord ics?

Den poppade upp automatiskt, dvs officiell. Tog ett par minuter att ladda och installera och diverse saker beh;vdes uppgraderas igen, typ flash och s[nt, men annars flyter den p[ riktigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av twuble:

Den poppade upp automatiskt, dvs officiell. Tog ett par minuter att ladda och installera och diverse saker beh;vdes uppgraderas igen, typ flash och s[nt, men annars flyter den p[ riktigt bra.

Okej, Mycket trevligt.. bara att vänta på svenska uppdaten

Permalänk
Medlem

OK, en liten uppdatering. Jag fick till mina svenska tecken nu på dockan...å ä ö! I den gamla versionen körde jag med engelska inställd på plattan då jag är mest van vid detta i menyer och sånt, fast i den gamla versionen funkade åäö på plattan även fast jag hade engelska inställt. Nu switchade jag över till svenska i plattan och då dök dom allt upp här, trevligt!

edit: det gick att lösa simpelt via språkinställningar...så nu funkar den som förut för mig, engelska menyer och fungerande svensk docka

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att Asus brytt sig om att fixa ICS till gamla transformern.
Har just laddat ner och installerat det hela.

Vet inte riktigt på vilket sätt det är bättre eller så, men lite snyggare är det iallfall !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Mycket trevligt att Asus brytt sig om att fixa ICS till gamla transformern.
Har just laddat ner och installerat det hela.

Vet inte riktigt på vilket sätt det är bättre eller så, men lite snyggare är det iallfall !

Den flyter ju på mycket bättre efter uppdateringen!

Visa signatur

Processor: AMD Ryzen 5 5600 @3.5 GHz
Grafikkort: PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB
PSU: NZXT C650 650W v2
Moderkort: Gigabyte B550M Aorus Elite / Ram:32GB
Chassi: ASUS Prime AP201 Svart

Permalänk
Medlem

Inte nöjd med ics än så länge, känns som den blivit segare :/

Permalänk

Är mycket nöjd med ICS, jag hade tidigare min platta rootad med en mindre överklock.
ICS flyter nu på bättre än när jag hade den överklockad med 3.2.1, detta utan root och överklock idag!

Sedan ser OSet betydligt snyggare ut med ett antal mer genomtänkta funktioner.

Bra jobbat Google och ASUS!

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Inte nöjd med ics än så länge, känns som den blivit segare :/

För mig känns det ungefär oförändrat vad gäller hur smidigt det flyter på. Det mesta flöt på bra tidigare och gör det fortfarande.
Fortfarande finns ingen PDF läsare som är riktigt snabb.

Däremot gillar jag helt klart den nya designen på operativsystemet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

Kolla med guiden för att säkerställa att dockan är felaktig; ASUS USA har postat anvisningar nedan för att testa om dockan drabbas av oavsiktlig battery-drain eller ej:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1179048

Mvh
Asus Sverige

-------------------------------------------
Hej på er Asus
Jag verkar ha fått en laddare som givit upp hoppet inom garanti-tiden, vad skall jag göra?
Jag har provat att ladda med en svagare laddare och laddat enbart plattan utan tangentbordsdockan och det fungerade långsamt men det visar iallafall att det är laddaren som pajat åtminstone
Är det lättast att kontakta via asus sida eller hur bär jag mig åt för att få den utbytt?
Plus, jag har läst om verkligen många som har haft laddare som pajat, är detta åtgärdat i de nyare laddarna?

Mvh

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

För mig flyter blädringen i menyer mycket bättre nu. Fanns en liten seghet förut men nu är det i stort sätt borta.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att den blivit betydligt snabbare. Kombinerat med Chrome-betan så är det riktigt bra!

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."