Fick ett 7970 av misstag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Helt rätt. Att kund i detta fall skulle göra sig skyldig till ett brott är helt otroligt. Skulle det vara fallet så skulle jag bli orolig över den redan halv-dana rättssäkerheten vi har.

Vänta lite nu, det handlar inte om kundens rättsäkerhet. Det är samma som om du får för mycket lön utbetalt av din arbetsgivare. Du är skyldig att anmäla det till arbetsgivaren. Det kan bli fråga om brott om du vetat om att detta var felaktigt. Har du trott i detta fall att det kort du fick var rätt kan du möjligtvis klara dig. Men det är upp till domstol att bedöma om det går så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det betvivlar jag stark och även om så är fallet så skulle detta potentiellt skapa ill-will vilket skulle kosta dom mycket mer än vad den här missen gjort. Men jag håller med om att han ändå bör kontakta dom.

Var inte så säker på det.
Jag fick 2 st. BF3 LE istället för 1 från spelbutiken.se, och genom att följa samma argument (dvs. att de kommer nog inte kräva tillbaka det och säker vilja visa goodwill), så skickade jag ett mail där jag förklarade att jag fått två stycken. Två dagar senare fick jag ett returbrev.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Bra tråd.
Synd om alla som uppmanar till brott.
Bra alla ni som håller ärligheten högt! Värt att kolla gamla inlägg den dagen man handlar på forumet.

Och ni som inte fattar varför Webhallen bad kund att skicka tillbaks kortet från början så är det troligen oskriven rutin att man gör så, är det nu använt kan dom ändra sig och låta kunden behålla kortet, och så verkar dom också ha gjort.

Ärendet handlar ju om en felleverans men flippade ur till uppmuntran att behålla något som man inte har rätt till, samt att Webhallen skulle behandla kunder felaktigt och "sjunka i någons ögon" beroende på denna felleverans? Shit som att folk inte tänker alls innan dom skriver, Webhallen har ingen skyldighet att ge folk saker gratis. Nu var dom snälla och det var bra. Alla gör fel, deal with it!
Känns som att lite för många på detta forum haglar skit över ett företag så fort det blir fel och företaget i fråga inte kompenserar minst x3 för det som har hänt.

sheeeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit

Permalänk

Behåll kortet! MEN! The catch. Du har inget kvitto nu, praktiskt taget. Så garantier.. You are fucked.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

Behåll kortet! MEN! The catch. Du har inget kvitto nu, praktiskt taget. Så garantier.. You are fucked.

Tråden är över. Hoppa inte till sista sidan och lägg kommentarer som är helt fel. Han mailade webhallen och dom sa att TS fick behålla kortet.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

HAHA, den tråden håll migh på bra humör i en vecka:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dirtywilly:

HAHA, den tråden håll migh på bra humör i en vecka:)

Får se om det håller en vecka för mig med XD HAHA

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Om du är medveten om att det är fel kort och behåller det utan att meddela säljaren så är det ett brott.

Bara å säga att man var omedveten då ?

Visa signatur

CPU: 4670k @ 4GHz | GPU: GTX760 2GB

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Du bör precis ha fått ett mail från vår kundtjänst om att behålla kortet.

Vi har inte haft särskilt tydliga rutiner kring felskick av snarlika varor men har idag ett extrainkallat möte för att spika exakt tillvägagångsätt för framtiden.
Oftast när det handlar om felskick är det att man fått något helt annat än det man beställt. Att man får ett 7970 istället för ett 7950 är nästintill unikt då vi alltid placerar likartade varor långt ifrån varandra på vårt lager (just för att förhindra felplock).

Jag ber om ursäkt för besväret och det första beskedet du fick om att återsända kortet.

[Shameless plug]Hoppas du får bra fps nu när du är inne och lirar på våra BF3-servrar:
http://www.webhallen.com/info/om_oss/spelservrar

Kul att se att ni tog ert förnuft till fånga. Det är denna service som gör att jag är en återkommande kund hos er!

Skrivet av daigle:

Vänta lite nu, det handlar inte om kundens rättsäkerhet. Det är samma som om du får för mycket lön utbetalt av din arbetsgivare. Du är skyldig att anmäla det till arbetsgivaren. Det kan bli fråga om brott om du vetat om att detta var felaktigt. Har du trott i detta fall att det kort du fick var rätt kan du möjligtvis klara dig. Men det är upp till domstol att bedöma om det går så långt.

Nej det är inte riktigt samma sak. När du som kund handlar något hos en återförsäljare så är det helt upp till återförsäljaren att se till att du får den varan du betalat för. Nu har webhallen visat också att dom är mycket medgörliga och har mycket god service så tråden kan nog stängas nu.

Skrivet av Mithras:

Var inte så säker på det.
Jag fick 2 st. BF3 LE istället för 1 från spelbutiken.se, och genom att följa samma argument (dvs. att de kommer nog inte kräva tillbaka det och säker vilja visa goodwill), så skickade jag ett mail där jag förklarade att jag fått två stycken. Två dagar senare fick jag ett returbrev.

Inte samma sak, att du fick en nyckel för mycket betyder inte att du eventuellt blir utan fungerande dator och således kanske inte kan jobba till följd. Dåligt jämförande.

Nu låter vi tråden dö då ärendet är löst. Kul att webhallen visade sig service-minded i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så länge man inte vet hur TS uttryckte sig i telefon, så agerade inte webhallen fel.

Varför ska han få massa rabatter för webhallen gjort ett litet fel, det drabbar ju han inte ekonomiskt.

Det är inte som när kranen sprutar vatten och rörmokaren vägrar komma fråns om en vecka (jag hoppas du fattar).

Klart det är webhallens fel? Det är inte TS som bett om få felaktigt kort.
Det drabbar han inte ekonmiskt, av vad jag kunnat utläsa från hela tråden så framkommer det väl inte exakt vad han ska med det till?
Varken du eller jag vet om TS kanske använder sin dator till bland annat jobb. Att inte ha ett Grafikkort kan göra att han inte kan arbeta hemma.

Min dator använder jag till nöje och att jobba hemmifrån exempelvis.

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Om du är medveten om att det är fel kort och behåller det utan att meddela säljaren så är det ett brott.

För säga att jag anser TS gjorde helt rätt kontakta webhallen, fler borde agera så!
Viktigt tillägga här att bevisbördan ligger inte i detta fallet på individen, utan på webhallen att bevisa att användaren visste det var fel kort.

Misstag sker lätt och nej du får inte böter eller blir straffad för att du är okunnig.
Nån säger att man vet vad man beställer om man betalar 5000kr, svaret där är nej! Inte tvunget. Finns rent för många som bara vill ha det senaste utan egentligen ha någon kunskap om det.

För jag beställer hem ett dyrt grafikkort betyder det inte jag kan grafikkort marknaden.

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Vi har inte haft särskilt tydliga rutiner kring felskick av snarlika varor men har idag ett extrainkallat möte för att spika exakt tillvägagångsätt för framtiden.
Oftast när det handlar om felskick är det att man fått något helt annat än det man beställt. Att man får ett 7970 istället för ett 7950 är nästintill unikt då vi alltid placerar likartade varor långt ifrån varandra på vårt lager (just för att förhindra felplock).

Jag ber om ursäkt för besväret och det första beskedet du fick om att återsända kortet.

[Shameless plug]Hoppas du får bra fps nu när du är inne och lirar på våra BF3-servrar:

Stor kredit till Webhallen! Steg många steg i mina ögon!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

ni gav mig ett seriöst intryck och genom detta meddelande så ser jag också att ni tar hand om kunderna mer än vad andra företag gör!

har aldrig handlat genom Webhallen men jag kommer nog definitivt lägga min nästa beställning hos Webhallen!

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Återigen bra gjort av TS som agerade rätt. (skäms på dem som bad honom att bryta mot lagen! Att handla i "Ond tro" är ett lagbrott.)

Och bra gjort av Webhallen som agerade rätt i slutändan. Det verkar som att TS första mail till Webhallen inte riktigt förklarade hela händelseförloppet, vilket förklarar Webhallens första agerande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Tack så mycket för webhallens agerande. Uppskattas verkligen. Sällan man får en sån här bra service.

Permalänk
Medlem

men garanti direkt från företaget?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

klart att webbhallen är lite extra trevliga när det är på ett offentligt forum

Visa signatur

CPU: 4670k @ 4GHz | GPU: GTX760 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruuge:

Kan så vara, det gör dock inte mig mindre nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruuge:

Tror dock inte att folk skulle klandra Webhallen om dom begärde tillbaka kortet.

Ett stort företag som Webhallen kan inte vara fläckfri eftersom de säljer i sådant stort sortiment.

Hade t.o.m varit goodwill av Webhallen om de begärde tillbaka kortet, skickade det rätta kortet och ett en rabattkupong som plåster på såret och en ursäkt.

Permalänk
Skrivet av Ruuge:

Självklart är det så, men gesten uppskattas icke desto mindre. Även om dom har rätten att återkräva varan så ligger det inte i deras intresse då dålig reklam sprids så lätt nu för tiden med forum och sociala medier.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande vilken påverkan sweclockers har. Har sett flertalet trådar genom åren där webbutiker har sagt en viss sak, för att sedan ändra sig totalt till kundens fördel när tråden upptäcks. Känns lite falskt i mina ögon dock, ögontjänare;)

Permalänk
Medlem

Ärlighet varar längst, tummen upp för RcT samt Webhallens agerande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Får la bli att beställa från webbhallen med!

Permalänk
Medlem

Intressanta åsikter en del människor har om ämnet...

Bra agerat av TS.
Webhallen gör det rätta och bekräftar sin position som en av Sveriges absolut bästa nätbutiker.