Permalänk
Medlem

Kylare HD7970

Hejsan. Nu har jag försökt att leta överallt, både Googlat och på forumet i flera dagar, men jag hittar inget.
Finns det någon annan "extra"-kylare att köpa till HD7970 än Accelero Xtreme?
Har hört så himla dåligt om den så vill inte köpa en sådan.
Har någon något annat bra förslag till bättre och framförallt tystare kylning?

Mvh

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

Vaa jag har bara hört bra om den

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har hört att det är jäkligt svårt och pilligt att ens få dit den. Sen att få minnesflänsarna att sitta kvar verkar också som en gåta. Vad jag har läst på nätet vill säga. Delvis på SC.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Skrivet av PFall:

Jag har hört att det är jäkligt svårt och pilligt att ens få dit den. Sen att få minnesflänsarna att sitta kvar verkar också som en gåta. Vad jag har läst på nätet vill säga. Delvis på SC.

Jag har en accelero extreme till mitt 7970, ja det är pilligt att få dit, inget jag rekommenderar för en novis men det är också alla andra eftermarknadskylningar du kan hitta, ingen kommer nog vara direkt enklare att sätta dit. Flänsarna för spänningsregulatorerna och minnena fästs med en speciell epoxy-kylpasta.

EDIT: Ang att den skulle vara dålig är ren lögn, den är nog snarare den bästa luftkylningen på marknaden. Min load temperatur i BF3 gick från 80-85c ner till 60-65c vilket är minst sagt imponerande.

Permalänk
Medlem

Jahaja. Visste inte att det var så med alla eftrmarknadskylare. Då får det nog bli en sådan. Men funkar det bra med den kylpastan och det här "limmet" man ska limma fast allt med? Läst att det är det som krånglar som sagt. Kan man köpa annat "lim" eller är det limmet som följer med som gäller?

Offt. Kan man köra din klocks med referenskylaren? dvs 1250/1750MHz?

Mvh

Mvh

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

Jag har motsvarande kylare till 6970 och ja det är krångligt att installera och kostar lite men dina öron och dina temps är värda det! Jag har samma erfarenhet av det hela som Zeuxlarsson (temp drops i full load från 80-85 till 60-65) Men det som vägde tyngst för mig var att ljudet försvinner i princip helt! Det som låter mest i min burk efter den här upgraderingen är min H80 CPU kylare (och det säger en hel del

Jag installerade den som total nybörjare och så länge man använder eds band och tar det väldigt lugnt/ kollar guider online så löser sig allt! ^^

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Okej. Tack för alla svar. Hjälpte mig på vägen. Ska beställa en sådan så snart som möjligt. Tack.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Skrivet av PFall:

Jahaja. Visste inte att det var så med alla eftrmarknadskylare. Då får det nog bli en sådan. Men funkar det bra med den kylpastan och det här "limmet" man ska limma fast allt med? Läst att det är det som krånglar som sagt. Kan man köpa annat "lim" eller är det limmet som följer med som gäller?

Offt. Kan man köra din klocks med referenskylaren? dvs 1250/1750MHz?

Mvh

Mvh

Använd limmet som medföljer, det fungerar utmärkt. 1250/1750 går med referenskylning med det blir hett, gränsfall i nuläget och troligen överhettning i sommarvärme, dessutom låter det som ett jetplan då.

Skrivet av DeaDUggh:

Jag har motsvarande kylare till 6970 och ja det är krångligt att installera och kostar lite men dina öron och dina temps är värda det! Jag har samma erfarenhet av det hela som Zeuxlarsson (temp drops i full load från 80-85 till 60-65) Men det som vägde tyngst för mig var att ljudet försvinner i princip helt! Det som låter mest i min burk efter den här upgraderingen är min H80 CPU kylare (och det säger en hel del

Jag installerade den som total nybörjare och så länge man använder eds band och tar det väldigt lugnt/ kollar guider online så löser sig allt! ^^

Korrekt, jag glömde nämna att ljudet blir nästan obefintligt. Mycket tystare än referens.