Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Därför att det är en alldeles utmärkt distribution och bara för att 90% av alla användare på detta forum inte kan hantera något som inte har apt-get, yum eller pacman så betyder det inte att inte nya användare kan ta till sig något annat. Jag började med Slackware så innan du börjar skriva saker som att folk inte har någon verklighetsupffatning kanske du ska tänka till. TS gör som han vill, mitt förslag står ändå fast: Slackware.

Slackware låter intressant. Men var hittar man iso-filen om man vill bränna till skiva?
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/slackware/slac...
Bara en massa textfiler, ingen iso-fil var jag kan se?
Ingen vidare wiki heller: http://www.slackware.com/
Tycker inte jag är direkt nybörjare men ändå verkar detta inte helt självklart...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deegan:

Därför att det är en alldeles utmärkt distribution och bara för att 90% av alla användare på detta forum inte kan hantera något som inte har apt-get, yum eller pacman så betyder det inte att inte nya användare kan ta till sig något annat. Jag började med Slackware så innan du börjar skriva saker som att folk inte har någon verklighetsupffatning kanske du ska tänka till. TS gör som han vill, mitt förslag står ändå fast: Slackware.

Varför inte kompilera allt själv på en gång när man ändå håller på, perfekt nybörjarnivå...eller inte.....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Slackware låter intressant. Men var hittar man iso-filen om man vill bränna till skiva?
Tycker inte jag är direkt nybörjare men ändå verkar detta inte helt självklart...

Det verkar som om Sunet inte lagrar några iso-filer för Slackware.
Då får man prova en annan källa, t.ex den danska ftp://mirrors.dotsrc.org/slackware/ som har 64-bitars ison.
Vill man ha 32-bitars så får man välja en annan källa härifrån: http://www.slackware.com/getslack/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

För att ge sig på Slackware som första linuxdist behöver man vara jäkligt motiverad, då går man inte in på swec och skriver "Tänkte börja lite med linux, har ni några tips?".
Mycket bättre att tipsa om Ubuntu eller liknande med lägre ingångströskel för att komma igång.
Bara för att du var motiverad att lösa det kanske inte andra är det. Som linuxfan måste ditt mål vara att fler ska komma igång med det. Då är det ingen bra idé att skrämma bort dem innan de hinner börja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför inte kompilera allt själv på en gång när man ändå håller på, perfekt nybörjarnivå...eller inte.....

Du menar Gentoo? Ja varför inte, det fungerade utmärkt för mig. Väldigt lärorikt också!

Skrivet av kallabaz:

Som linuxfan måste ditt mål vara att fler ska komma igång med det.

Varför då? Tror du verkligen linux någonsin kommer bli dominerande på desktop-marknaden? Och spelar det någon roll? Så länge ett stort nog intresse finns för att driva vidare utvecklingen bör det inte spela dig någon roll vem som använder linux och vem som inte gör det. Och om det är så att linux ska bli större så måste det hända genom utveckling så som ubuntu, fast med mindre idiot-drag. Dvs inte genom att ägga potentiella användare att använda något larvigt gateway-OS.

Det sagt, visst kan man använda ubuntu om det tilltalar en. Bästa vi andra kan göra är att informera TS om vad de olika valen innebär, så får han köra på det som låter mest intressant.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Du menar Gentoo? Ja varför inte, det fungerade utmärkt för mig. Väldigt lärorikt också!

Varför då? Tror du verkligen linux någonsin kommer bli dominerande på desktop-marknaden? Och spelar det någon roll? Så länge ett stort nog intresse finns för att driva vidare utvecklingen bör det inte spela dig någon roll vem som använder linux och vem som inte gör det. Och om det är så att linux ska bli större så måste det hända genom utveckling så som ubuntu, fast med mindre idiot-drag. Dvs inte genom att ägga potentiella användare att använda något larvigt gateway-OS.

Det sagt, visst kan man använda ubuntu om det tilltalar en. Bästa vi andra kan göra är att informera TS om vad de olika valen innebär, så får han köra på det som låter mest intressant.

Ok. Då har vi olika åsikter. Bra att det finns båda delar. Du rekommenderar hardcore och jag rekommenderar smurfdistar

Jag vet inte om det kommer att bli dominerande, och det spelar ingen roll för mig. Jag är bara mån om att killen ska få tips som fungerar för honom, och för mig har Ubuntu, Linux Mint m.fl varit en bra ingång. Tycker att Linux Mint fungerar bra som desktop-os för mina privata behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Du rekommenderar hardcore och jag rekommenderar smurfdistar

Nu läste du fel, jag rekommenderar inget alls. To each his own. Det ett väldigt poppis felsteg att tro att ens eget vis är det ända rätta. På samma sätt som du var nöjd med Ubuntu så var Gentoo en trevlig första dist för mig. Att trycka ner ett val i halsen på TS gör honom knappst några tjänster.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Angående iso-filerna så vet jag inte hela storyn bakom den men redan vid version 8.x så började det bli färre siter som faktiskt hade iso-filerna på plats. Nu för tiden skulle jag rekomendera att man använder torrent för att ladda ner DVD-iso.

Gällande wiki så tror jag aldrig dom har haft någon, det enda som funnits är 5-steg guiden under "Installation" där man utan problem kan skippa dom 3 första stegen.

Jag brukar göra såhär.

1) Boota med DVD eller CD.
2) skita i att välja keyboard map, jag kan amerikanska layouten.
3) logga in som root utan lösenord.
4) partitionera med cfdisk. spara, exit.
5) skriv setup, tryck enter.

Skippa "help" delen och börja med "keymap". När man hoppat in i ett menyval så kommer du automatiskt bli vidareskickad till nästa när du är klar. Sedan är det väldigt enkelt. Väl partition, installationsmedia, vilka paket du ska ta med och där är det kategorier med paket och är det första gången man installerar kan det vara klokt att bara låta allt vara ibockat, kör på newbie, följ menyvalen. Det är lika enkelt som genialiskt i min mening.

Men jag förstår om inte alla tycker om Slackware, men för en ny user så anser iaf jag att det är egentligen struntsamma vilken dist man väljer om man ser till kunskapsnivån för faktum är att du måste ändå lära dig en massa saker för att kunna fixa eventuella problem, ändra på grejjer i systemet, installera nya paket mm. Har personen attentionspan som en 3 åring så kommer det förmodligen inte spela någon roll vad han/hon väljer och dom kommer ändå tycka det är för krångligt. Jag ser heller inget självändamål med att få in fler linux-desktop-users, missförstå mig rätt jag tycker linux är awesome men många har lite fel inställning till varför man ska använda det. Jag kör det inte för att det är coolt eller för att jag känner mig som en h4x0r, jag kör det för att jag är genuint intresserad av datorer och nätverk och ser IT som ett hjälpmedel och jag tycker att opensource världen erbjuder en lösning på de flesta problem jag stött på. Så nu blev jag lite filosofisk också. Funderar dock starkt på att göra en installation i Virtualbox och spela in den sedan youtuba filmen för att folk ska kunna hitta en enkelt step-by-step för att installera Slackware. Jag har trotts allt använt det i 14år snart så det kanske är dags att man ger något tillbaka.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Nu läste du fel, jag rekommenderar inget alls. To each his own. Det ett väldigt poppis felsteg att tro att ens eget vis är det ända rätta. På samma sätt som du var nöjd med Ubuntu så var Gentoo en trevlig första dist för mig. Att trycka ner ett val i halsen på TS gör honom knappst några tjänster.

Det är ju just därför han frågar på ett forum, där många kan svara, med sina upplevelser. Och när du rekommenderar något jag inte tycker verkar vettigt (ur MIN synvinkel) så måste jag ifrågasätta detta. Och det gjorde jag, och jag fick ett svar.
Tack och hej.

Permalänk
Medlem

Ubuntu, men skippa 11.10 tills det är moget satsa på 11.04. Mint funkar oxå lite buggigare och krångligare, men vissa gillar den mer eftersom huvudmenyn liknar windows 7 mer.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan fortsätta med personliga tips, men gemensamt med alla tips är väl att alla funkar. Är man motiverad så lär man sig. Det handlar inte om "smarthet", det handlar om vilja, och eventuellt uthållighet.

Val kan bero på anledningen till att man vill köra Linux. "Smurfdistar" som myntades tidigare i tråden är primärt för de som använder Linux för att de är trötta på Windows, men ändå kanske inte ser datorernas värld som det mest fantastiska, iaf inte den bakomliggande biten.

Debian har en nitisk policy av öppenhet framför smidighet, och passar bra om man har ideologiska skäl för bytet från Windows. Debian har ej heller druckit Ubuntus peka-klicka-saft, så det är fortfarande administrerbart helt via CLI. Samt att Debian som projekt inte tar beslut som att kötta in Unity för alla användare för att "det egentligen är vad folk vill ha, även om de inte verkar förstå det".

Arch är säkert trevligt. Cinnamonprojektet kan mycket väl göra stor skillnad i Linuxlandskapet framöver. Archs wiki trillar man in på relativt ofta, även om man inte kör Arch.

Gentoo, Slackware, Fedora, m fl är etablerade, men jag har inget direkt att säga om dem. Känner personer som använt vart och ett relativt länge, och de är inte missnöjda.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Testa

Jag tycker du ska testa en massa olika distar är inte alls så svårt.

Själv testade jag säkert 40st innan valet föll på Mint till ena datorn och Zorin till den lilla bärbara just Zorin kan vara en bra instegsdist för den påminner till utseendet windows xp eller 7 vilkat man väljer eller så kör man utan det.

Det tar ju bara någom minut att installera om till en annan dist.

Visa signatur

dragon_ink

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan köra några virtuella maskiner o testa på, har flera olika dels för att testa disten i sig och sedan för att testa olika konfig och program, det är så lätt att återställa en virtuell maskin när man lyckas få den fubar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av deegan:

Nu är jag ingen slackware-fan, men i sakfrågan tycker jag att du har helt rätt! Vi som började använda linux för en massa år sedan fick hoppa in i hetluften direkt, oavsett om man körde Slack, Debian, Gentoo eller något annat så krävdes det en hel del handpåläggning innan disten fungerande. Visst skrämde det bort en hel del, men för datorintresserad ungdom som ville lära sig så var det aldrig något problem.

Min personliga åsikt är visserligen att man bör välja en dist med ett bra pakethanteringssystem då det sparar väldigt mycket tid. Men hittar man en dist man gillar som saknar det så är det bara att köra.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

1. menar du med nollade att du inte vill köra dom eller? så fall skulle jag vilja säga centos är bra att kunna och är väldig bra enligt mig... den kan du välja att installera med eller gui... slipper man stänga de ner de sedan... skulle bara rekomender upp till v.5 då v.6 är beta än så länge...
2. som många har sakt här tidigare så är de helt up till ditt intresse och hur mycket tid du är villig att lägga ner på de...
3. terminalen för mig är dom viktigaste kommandona

top ps ux cd ls cp gedit (måste ha grafiskt interface) nano (som gedit fast utan grafiskt interface) mv rm

sedan om programen redan finns i t,ex ubuntus program central eller centos program central:

apt-get(ubuntu) yum(centos)

4.för mig var de lättaste sättet att lära mig olika kommandon osv var genom att följa olika guider... sedan var de något nytt kommando så fick man läsa lite i

"kommando --help"

sedan om du vill gå ännu djupare än "help" så kan du använda dig av "man" då kan du få en hel del läsa i vissa fall...
kan vara skönt att kunna snabb knapparna för att ta fram terminalen början innan du tar bort de grafiska gränssnittet på ubuntu/ubuntu baserade OS så är

"ctral+alt+t"

sedan kommer jag inte ihåg för centos eller redhat att få fram terminalen direkt..

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

okej nu har jag ubuntu 11.10 installerat.... börjar få ett extrem ilske problem
Varför är det som så att varje gång jag startar en film på youtube eller något annat flash program så dör min hastighet ner till 0.5/6 av 10/10 möjliga har någon ett svar på det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrDILLIGAF:

okej nu har jag ubuntu 11.10 installerat.... börjar få ett extrem ilske problem
Varför är det som så att varje gång jag startar en film på youtube eller något annat flash program så dör min hastighet ner till 0.5/6 av 10/10 möjliga har någon ett svar på det?

Flashfilmer kan sänka en router, är det här nått linuxspecifikt problem? Kan du beskriva vad du gör och hur du mäter, och vilka delar som ingår i nätverket?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mrqaffe

Allt funkar klockrent så fort jag inte använder mig av youtube. samma sekund som den börjar buffra då sjunker min hastighet till 0.5-1mbit jag mäter med Speedtest.net
Det enda som är i nätverket är min dator och inget annat.

Permalänk
Medlem

kan tillägga att jag blev rekommendera att skriva detta i terminal:

sudo -s gksu gedit /etc/modprobe.d/ath9k.conf options ath9k nohwcrypt=1

Permalänk
Medlem

Ubuntu bygger ju i grund och botten på det alldeles utmärkta Debian och likt i stort sett allt som tillhandahålls via "programcentralen" dvs aptsources är fritt för alla och envar att använda och även att ändra/förbättra efter behag och det är ju det som är så roligt men Linuxvärlden. När det kommer till support så är det egentligen aldrig något som inte finns ett googlesök bort, tillockmed färdigbyggda kodsträngar om man skulle vilja ha det, så kör på bara och kör in Linux i burken!! installationen är enkel och mycket komfortabel ,och om du funderar på att behålla Win också så är det bara att starta installationen av Ubuntu så fixar den en egen partition och när du sen startar datorn så kommer det upp två val, fortsätt och Linux startar eller välj Win ,så går den igång enkelt och praktiskt.

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem

Tuxsux jag är redan i Ubuntuvärlden, men jag har problem nu. se ovan

Permalänk
Medlem

Hmm hrmph läste inte hela tråden ,,srry. Har du Win kvar? kolla om det blir samma sak?? annars kan du ju testa olika spelare, förslagsvis vlc,den finns ju i programcentralen, kanske funkar det då, jag vet inte vad jag får för siffror vid filmtittande, kör själv trådlöst och upplever sällan problem, men det betyder ju inte att linan tappar fart, bara att farten är tillräcklig trots allt, vid nerladdning får jag iaf ganska stadigt 8mb .

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem

Okej
1 av allt så är det så fort jag använder mig av youtube eller något annan form av flash streaming för att se en film på nätet, som jag tappar hastighet
2 hade perfekt uppkopplig på youtube innan jag installerade Ubuntu så datorn eller internet är det inte fel på.
3 jag misstänker att det ligger i linux, att jag har missat en inställning eller så.

Har googlat utav bara helvete rent ut sagt och jag får inte kläm på det, inte killarna/tjejerna på ubuntus hemsida för sverige verkar veta vad felet är....

jag ger mig inte för jag vet det går att lösa, men vill bara få det löst. men HUR det är den stora frågan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrDILLIGAF:

Mrqaffe

Allt funkar klockrent så fort jag inte använder mig av youtube. samma sekund som den börjar buffra då sjunker min hastighet till 0.5-1mbit jag mäter med Speedtest.net
Det enda som är i nätverket är min dator och inget annat.

Du har alltså kopplat dig direkt mot ett nätverksuutag utan några saker emellan? i så fall tror jag inte på siffrorna du mäter
Jag tror det har med flash i sig att göra, det blir ett mätfel, jag har testat det här med mätningar i olika webläsare, och de ger olika resultat beroende på flashimplementationen, jag tog upp det i en annan tråd i vintras, och har även frågat tekniker på bredbandskollen och andra här på forumet, och det verkar som flash är boven.
Jag testar just nu igen, och jag får högre värden mot bredbandskollen om jag har svt play igång än inte, så att strömma flashviddeo ökar alltså min rapporterade hastighet, vilket är helt orimligt, läser jag däremot av i routern så är bandbredden densamma fastän webläsaren ger ca 0,3 Mbit mera i avläsning när jag har flashvideos igång.
Har du mätt på annat ickeflashbaserat sätt? tex ladda hem en stor fil o ta tid ?
Och har du uteslutit att det är datorn som stryper på nått annat sätt, tex att cpun slår i taket pga att du inte har hårdvaruacceleration igång eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det sjuka är det att ALLT funkar kanon fint med internet, men så fort det blir en film som är flash då går det åt helvete. Nollar jag routern så går det klockrent igen eller startar om datorn. Vilket som.

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=194&t=30847

hittade den tråden, intressant men vad som gör det intressant är följande:

"

Ok, vi fixar det hela från grunden. Först tar vi och avinstallerar alla olika former av flashspelare du redan har. Det gör du antingen genom att avinstallera paketen gnash och swfdec-mozilla i synaptic (system - administration - synaptic) eller genom att köra följande rad i en terminal:

sudo apt-get remove --purge gnash swfdec-mozilla

Sedan tar vi och rensar eventuella inställningar som flash har genom att avinstallera flashplugin-nonfree antingen i synaptic eller med följande rad i en terminal:

sudo apt-get remove --purge flashplugin-nonfree

Sist men inte minst installerar man flash OCH ett paket som heter libflashsupport som fixar ljudproblem med flash (i synaptic eller med raden):

sudo apt-get install flashplugin-nonfree libflashsupport
"

Om du Linux tror du att detta kan hjälpa till eller hur ska man göra?

Permalänk
Rekordmedlem

Nu nämnde du en router Det gjorde du inte tidigare, men är du ensam dator så prova utan den.
Jo att prova att ominstallera flash kan vara vettigt, jag tror felet ligger i flash för det är inte helt pålitligt att mäta med det i win heller, jag har inte testat med olika webläsare i linux, men jag kan mäta med film igång, jag ska plocka fram min laptop bara, jag har bara virtuella linuxmaskier på den här maskinen jag sitter vid just nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

koderna som står ovan, kan jag använda dom i 11.10? eller vet du vad jag ska skriva för att ta bort dom och installera nya?

Permalänk
Rekordmedlem

Kommandona verkar vettiga, men jag är inte expert på det, de kommer inte att få världen att gå under iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Debian tycker jag fungerar bra. Inte lika bloatad som Ubuntu och man slipper unity/gnome3 om man vill.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

mrqaffe löste det, avinstallerade flash och installerade det på nytt verkar funka KLOCKRENT! i love it

Moderat jag "befaller" dig att stänga denna tråden