Permalänk
Medlem

Eventuellt stulen dator

Som titeln säger så beställde jag en dator den 26e februari (söndag) och fick sedan bekräftelse på ordern ifrån inet på onsdag.
Till slut så skickades datorn och jag var sjukt taggad på att få den.
Jag har konstant i 2 veckors tid suttit och spammat F5 och hoppats på nya uppdateringar på att den skulle komma fram.

Idag (9/3) så fick jag ett brev om att datorn var framme och jag och farsan stack direkt för att hämta paketet, men som ni förmodligen har listat ut med arslet så fanns inte paketet där.

Tjejen som skulle ge mig paketet sa att jag skulle ringa ett nummer (vilket jag gjorde) och jag fick informationen att det har försvunnit och dem vet inte var det är... Dem har nu 4 timmar på sig att lista ut vart paket helvetet är innan dem polisanmäler och skall reda ut allt.

Skall jag dra slutsatsen att den är stulen eller finns det något annat som kan ha hänt?

(dator specs finns i mitt citat)

Visa signatur

Corsair 500R // ASRock Z68 Extreme3 GEN 3 // GTX 580 3gb SLi // i5 2500k // 120gb SSD // 8gb 1600 mhz VENGEANCE // Corsair H60 // XFX Core Edition 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Skitsamma, det är Postens fel.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Surt:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Inte mycket du kan göra då det är bara antingen tillfälligt försvunnet eller så är det stulet, i vilket fall som helst så är det inte ditt fel och så länge det inte är det så kan du alltid hänga någon och kräva ersättning etc.

Permalänk

Det löser sig nog ska du se. Du kommer nog hur som helst att antingen få din dator eller pengarna tillbaka.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Om inte posten löser det fort så bör du kontakta Inet, de kommer att fixa det åt dig.

Permalänk
Avstängd

Låt inet ta hand om det, det är dom som har ett avtal med psoten, inte du

Permalänk

Det är väl några jävla postgubbar som stulit den. Händer ibland^^ Typ postgubbar som jobbar natt..

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Levereras det "fritt vårt lager" är det inte längre säljaren (INET) som ansvarar för paketet när de lämnat det till posten om inget annat är avtalat.

Men vänd dig ändå till INET de kanske fixar det ändå...

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Det är läskigt nu när jag ser vad tripletutorial skrev "Typ postgubbar som jobbar natt" för den senaste händelsen var 04:18 och sen dess så har det inte hänt något...

Visa signatur

Corsair 500R // ASRock Z68 Extreme3 GEN 3 // GTX 580 3gb SLi // i5 2500k // 120gb SSD // 8gb 1600 mhz VENGEANCE // Corsair H60 // XFX Core Edition 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Hände mig med med annan vara, paketet låg på ett annat ombud. Så fick en påminnelse sen.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Finns en anledning till varför alla butiker jag köper ifrån får lågt betyg på leveransen om bara posten finns som fraktalternativ...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Hände mig med med annan vara, paketet låg på ett annat ombud. Så fick en påminnelse sen.

fast det borde dem ju lätt kunna se om dem söker på det, eller? :s

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sparkzzy:

Det är läskigt nu när jag ser vad tripletutorial skrev "Typ postgubbar som jobbar natt" för den senaste händelsen var 04:18 och sen dess så har det inte hänt något...

Postens interna frakt sker till hög grad under sen kväll till tidig morgon, så att senaste uppdateringen skett då är inte det minsta konstigt. Det är bara att vänta och se. Vad tripletutorial skrev är för övrigt rent dravel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparkzzy:

fast det borde dem ju lätt kunna se om dem söker på det, eller? :s

Tydligen kunde dom inte det, fick maila till företaget som skickade varan.
Men sen fick jag påminnelsen innan de skickade ett nytt paket.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av vanos:

Levereras det "fritt vårt lager" är det inte längre säljaren (INET) som ansvarar för paketet när de lämnat det till posten om inget annat är avtalat.

Men vänd dig ändå till INET de kanske fixar det ändå...

Varför skulle inte de längre ha ansvar för de? Du "köper" väl ändå frakttjänsten av dem även om de bjuder dig på den kostnaden?
Paketet går väl hur som med samma företag (posten?) även om det är "fritt från vårt lager" så där bör väl samma försäkringar och avtal gälla?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Varför skulle inte de längre ha ansvar för de? Du "köper" väl ändå frakttjänsten av dem även om de bjuder dig på den kostnaden?
Paketet går väl hur som med samma företag (posten?) även om det är "fritt från vårt lager" så där bör väl samma försäkringar och avtal gälla?

De har "outsourcat" leveransen alltså är den sannolikt posten som bär ansvaret. Men givetvis bör säljaren kontaktas så kan de säkert lösa det med posten (antagligen inte första gången det händer).

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Skrivet av vanos:

De har "outsourcat" leveransen alltså är den sannolikt posten som bär ansvaret. Men givetvis bör säljaren kontaktas så kan de säkert lösa det med posten (antagligen inte första gången det händer).

Nej så är det nog.

Det jag menade var att det nog inte är någon skillnad på INET's ansvar när det gäller frakt du betalar för eller "fritt från vårt lager".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en bekant till farsan som jobbat på posten vet att de är en del varor där lappen med adress osv lossnat/tappas bort under färd vid pålastning av nya varor från en del platser eller att någon varit där och rivit av den och då sorteras ju dem bort i något lager och blir antingen kvar (där försvinner de mest då de flesta paket blir kvar i över tre år han fick själv en sony ericsson som kostade 4000 kr därifrån 2008 var den ifrån iallafall så kanske var någon vecka gammal samt en del laptops som han antingen behållit eller gett bort/sålt de kan ju inte göra så mkt och fråga efter vilken person som äger detta paket då lappen som antagligen satt på paketet är borta sen långt tillbaka) och sedan kan ju vem som helst säga ja det är ju mitt paket och sen går de iväg med det paketet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

ja detta är ju posten som kommer få fixa men kommer garanterat ta tid för dig att få det åtgärdat :/ har ej nån aning vad som händer tex om du får pengar för värdet eller så.. hoppas iaf det löser sig för dig ! behöver ju inte vara så att något gått snett , har du kollat med inet.se om de verkligen skickat paketet? ja beställde 1st skärm 1st skärmkabel och skulle hämta ut detta då var paketet 20x20cm och blev förvånad för hur ryms en 24" are där i då såg ja på ordern att den vägde totalt 0,1kg så inet hade glöämt skicka skärmen..

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Skrivet av Sparkzzy:

Som titeln säger så beställde jag en dator den 26e februari (söndag) och fick sedan bekräftelse på ordern ifrån inet på onsdag.
Till slut så skickades datorn och jag var sjukt taggad på att få den.
Jag har konstant i 2 veckors tid suttit och spammat F5 och hoppats på nya uppdateringar på att den skulle komma fram.

Idag (9/3) så fick jag ett brev om att datorn var framme och jag och farsan stack direkt för att hämta paketet, men som ni förmodligen har listat ut med arslet så fanns inte paketet där.

Tjejen som skulle ge mig paketet sa att jag skulle ringa ett nummer (vilket jag gjorde) och jag fick informationen att det har försvunnit och dem vet inte var det är... Dem har nu 4 timmar på sig att lista ut vart paket helvetet är innan dem polisanmäler och skall reda ut allt.

Skall jag dra slutsatsen att den är stulen eller finns det något annat som kan ha hänt?

(dator specs finns i mitt citat)

Varför skriver du detta här för, ingen jobbar nog på posten här inte

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

ja detta är ju posten som kommer få fixa men kommer garanterat ta tid för dig att få det åtgärdat :/ har ej nån aning vad som händer tex om du får pengar för värdet eller så.. hoppas iaf det löser sig för dig ! behöver ju inte vara så att något gått snett , har du kollat med inet.se om de verkligen skickat paketet? ja beställde 1st skärm 1st skärmkabel och skulle hämta ut detta då var paketet 20x20cm och blev förvånad för hur ryms en 24" are där i då såg ja på ordern att den vägde totalt 0,1kg så inet hade glöämt skicka skärmen..

hehe, ja tyvärr så har dem skickat det och det hela vägde 20.2 kilo (hade det vägt 20kg- så hade det kommit igår istället för att bli omsorterad en extra gång) så den har kommit iväg... =/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av alexandre94:

Så nu får man inte längre dela med sig av sina erfarenheter och upplevelser på ett forum? Bra kommentar.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandre94:

Jag kan tycka att det är väldigt dåligt av posten att det försvinner såpass dyra paket som detta faktiskt var.

Det kan bli en läxa att åka ett par mil istället för att få posten att dem skall skicka det istället.
Ni kan ju även ha detta i baktanke nästa gång ni beställer prylar!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad innehållet var värt, men Posten ansvarar upp till 50 000 SEK på paket från företag. Så det är inga problem att de ersätter antingen dig eller inet för innehållet, ifall det nu är helt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparkzzy:

Jag kan tycka att det är väldigt dåligt av posten att det försvinner såpass dyra paket som detta faktiskt var.

Det kan bli en läxa att åka ett par mil istället för att få posten att dem skall skicka det istället.
Ni kan ju även ha detta i baktanke nästa gång ni beställer prylar!!

Till att börja med så har detta aldrig hänt mig, även fast jag har beställt flertalet "dyra" saker, och fått dem levererade via posten. Det är som att säga "Ha i baktanke att du kan krocka varje gång du åker bil", för det kan också hända, men oftast inte.

OnT: Du fick ett SMS av Posten att det hade kommit fram, men det hade inte kommit fram? Det tycker jag låter lurt.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

en bekant till farsan som jobbat på posten vet att de är en del varor där lappen med adress osv lossnat/tappas bort under färd vid pålastning av nya varor från en del platser eller att någon varit där och rivit av den och då sorteras ju dem bort i något lager och blir antingen kvar (där försvinner de mest då de flesta paket blir kvar i över tre år han fick själv en sony ericsson som kostade 4000 kr därifrån 2008 var den ifrån iallafall så kanske var någon vecka gammal samt en del laptops som han antingen behållit eller gett bort/sålt de kan ju inte göra så mkt och fråga efter vilken person som äger detta paket då lappen som antagligen satt på paketet är borta sen långt tillbaka) och sedan kan ju vem som helst säga ja det är ju mitt paket och sen går de iväg med det paketet.

Ganska kul att du tar upp det som att han "fått" och inte stulit. Det spelar ingen roll om adresslappen på paketet är borta. Nämn ett företag som INTE skickar med följesedel/kvitto inne i paketet.

"Nämen grejer utan lapp hamnar på ett speciellt lager, där får man ta fritt oavsett om det står adress innuti" Paket/Brev som ej löses ut, som ej har avsändare på paketet/brevet. Dom ÖPPNAS för att det ska kunna returneras (utifrån att det står en avsändare på något papper/brev osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Till att börja med så har detta aldrig hänt mig, även fast jag har beställt flertalet "dyra" saker, och fått dem levererade via posten. Det är som att säga "Ha i baktanke att du kan krocka varje gång du åker bil", för det kan också hända, men oftast inte.

OnT: Du fick ett SMS av Posten att det hade kommit fram, men det hade inte kommit fram? Det tycker jag låter lurt.

det jag menade var att, om man bor relativt nära stället så kan man lägga lite tid (om man har tiden) så kan det vara värt att hämta det istället för att riskera skit med transporten.

Jag fick inte ett SMS utan ett brev som jag skrev i tidigare inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Det är väl några jävla postgubbar som stulit den. Händer ibland^^ Typ postgubbar som jobbar natt..

Yes, hände mig. Fick ett packet "stulet". Men det löste sig till slut, fick ersättning så.

Minns även när jag skulle köpa spelet "Stalker", fick hem det efter två års tid..Bra där posten!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Yes, hände mig. Fick ett packet "stulet". Men det löste sig till slut, fick ersättning så.

Minns även när jag skulle köpa spelet "Stalker", fick hem det efter två års tid..Bra där posten!

jag hoppas innerligt att datorn kommer inom 2 år iaf!

Visa signatur