Nån som vet om glocalnet blockerar portar?

Permalänk

Nån som vet om glocalnet blockerar portar?

Håller på o trilskas med min router/modem o dc++ o får inte det att funka i aktive hur jag än gör o jag har öppnat i stortsett varenda port i routern samt stängt av brandväggen men portarna verkar i allafall vara stängda.
endera så är min router/modem (thomson 510v6) knäppt eller så kom jag på att glocalnet(telenor) kanske blockar en massa portar??

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem

Prova utan router först kanske?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Nej Glocalnet blockerar inget så du får kolla modemet/routern.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk

ok, tack
då är det där jäkla modem/routern som spökar i allafall
då skiter jag i att köra med den inbyggda routern o bryggar modemet istället.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk

Ang. Glocalnet

Tjenixen.
Jag har också glocalnet har testat med 3 olika routers och bredbandsmodem och dylikt, Kan inte öppna någon annan port förutom 21, Och jag har testat med mitt adsl modem som inte blockar NÅGON trafik och portfan är fortfarande inte öppna. Och det är ju "bevis" på att det är glocalnet som blockerar portarna.
Men jag har även talat med glocalnet support och de säger att dom inte blockerar, men det verkar ju som dom har huvudet under armen för vissa verkar inte veta vad de snackar om...

Och jag vet även att BBB blockerar portar eftersom jag har haft det, Min polare hade BBB sedan bytte till Bahnhof "poff" så var portarna öppna!

Visa signatur

Intel core i7 2700k 4.6ghz | Corsair H100 | Msi Z77 gd45 | Gainward gtx 660ti | 12gb ddr3 vengeance | 4.5tb lagring

Permalänk
Inaktiv

Då måste glocal börjat med det senaste åren då.
jag hade glocalnet förut och även haft Telenors mobila bredband,
Hade inga problem med portar, dock använde jag inte thomson routern dom skicka med.
Superiorr, dum fråga kanske, har du prövat annan dator?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vågar nästan lova att Glocalnet inte blockerar några portar. Jag har kört Glocalnet ADSL i 6-7 år nu, och aldrig haft några problem med portar så länge man öppnar dem på rätt sätt i routern.

Det vanligaste felet man gör är att öppna rätt portar till intern IP-adress X (min dator), men glömmer att reservera IP X, vilket gör att porten/portarna är öppna tills nästa gång du startar om routern eller datorn och får en ny intern IP.

Permalänk
Rekordmedlem

Mailserver brukar de flesta op blockera, men det kanske inte räknas? Har aldrig haft Glocalnet så jag har inte testat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, Glocalnet/BBB/Telenor blockerar smtp + de vanliga smb/netbios portarna.

De flesta ISP:er blockar de portarna p g a självbevarelsedrift.
Inte direkt någon nyhet och det påverkar inte problemet du beskriver.

http://kundservice.glocalnet.se/Kundservice/FAQ-Start-Page/28...

Texten ovan är f ö copy-paste:ad från BBB:s hemsida:

http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/fragorochsvar/faqp...