Behöver hjälp att få längre signal styrka

Permalänk
Avstängd

Behöver hjälp att få längre signal styrka

Hej! behöver hjälp med att få min router att nå fram till min stuga från verkstaden. Laddar upp en bild som visar på ett ungefär hur det ser ut.

Finns det något billigt och enkelt sätt att få signalen att nå fram till stugan? Oerhört tacksam för all hjälp

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Du kan skaffa en trådlös access punkt och förlänga området för ditt trådlösa.

smallnetbuikder.com om att förlänga trådlösa nätverk.

Har tyvärr inga bra tips på någon hårdvara.

Permalänk
Medlem

Vi är ett gäng som LANar ibland i en stuga c:a 200 från huset. Har köpt 2 stycken riktade antenner (en i huset, en i stugan). Fungerar väldigt bra.

Minns inte vart vi köpte dem, men tror det landade på 2-3000:-. Att bara köpa en extra router/accesspunkt är naturligtvis billigare men för längre avstånd tror jag du måste köra på rejälare grejer.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

2 x http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_61&produc... för trådös brygga som är enkel att sätta upp - o kräver inte stora/fula antenner.

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=187 Nått sånt eller liknande delar borde lösa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tack för hjälpen killar! Men hur installerar man sånna?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Rekordmedlem

Du letar reda på någon lämplig fästpunkt så de sitter fast och riktas åt rätt håll, sedan ska du ha dit en nätverkskabel fram till dem, de kan strömförsörjas via den kabeln så man behöver inte nån separat strömförsörjnnig utan den placeras i "datoränden". Det finns div fästkonsoller att köpa om du inte redan har nått passande så det borde gå att hitta ett fäste som passar dina hus. det bästa är att antennerna sätts utomhus, ju färre väggar du ska igenom desto bättre, och har du kraftiga sten/betong/plåt väggar i verkstaden så dämpar det rejält, plåt skärmar helt, däremot i bostadshuset har du troligen klenare väggar, så där kan det gå bra att ha dem innomhus.
När du fått dem på plats så loggar du in i dem och anger lite nätverksinställningar på samma sätt som du gör i datorn, ungefär som när du ansluter till ett trådlöst nät, det är ganska likt att ansluta en dator, det finns en quickstart guide du kan kolla på, läs den.
http://www.davido.se/pdf/QuickStart/AirOS/AirOS_QS.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är stugan tillhörande huset? Mest en liten tanke på om strömmen är dragen från huset ut till stugan, skulle det vara på detta viset så kan du köpa en typ av router som använder sig utav elnätet. (En liten dosa som man kopplar in i ett eluttag)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135&gclid=CMKj9aHGgK0C...

Jag har själv inte testat och det finns väl varierade resultat. Men kanske värt en tanke?

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EldRaven:

Är stugan tillhörande huset? Mest en liten tanke på om strömmen är dragen från huset ut till stugan, skulle det vara på detta viset så kan du köpa en typ av router som använder sig utav elnätet. (En liten dosa som man kopplar in i ett eluttag)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135&gclid=CMKj9aHGgK0C...

Jag har själv inte testat och det finns väl varierade resultat. Men kanske värt en tanke?

Det lär inte funka i det här fallet, det ser inte så ut på bilden, och dessutom så är det en verkstad, de brukar ha en dålig elmiljö, och med tanke på avståndet kan det nog även röra sig om 2 olika elmatninigar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär inte funka i det här fallet, det ser inte så ut på bilden, och dessutom så är det en verkstad, de brukar ha en dålig elmiljö, och med tanke på avståndet kan det nog även röra sig om 2 olika elmatninigar.

Skadar väl inte att kolla eller :S
Funkar det så funkar det, funkar det inte så funkar det inte.

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du letar reda på någon lämplig fästpunkt så de sitter fast och riktas åt rätt håll, sedan ska du ha dit en nätverkskabel fram till dem, de kan strömförsörjas via den kabeln så man behöver inte nån separat strömförsörjnnig utan den placeras i "datoränden". Det finns div fästkonsoller att köpa om du inte redan har nått passande så det borde gå att hitta ett fäste som passar dina hus. det bästa är att antennerna sätts utomhus, ju färre väggar du ska igenom desto bättre, och har du kraftiga sten/betong/plåt väggar i verkstaden så dämpar det rejält, plåt skärmar helt, däremot i bostadshuset har du troligen klenare väggar, så där kan det gå bra att ha dem innomhus.
När du fått dem på plats så loggar du in i dem och anger lite nätverksinställningar på samma sätt som du gör i datorn, ungefär som när du ansluter till ett trådlöst nät, det är ganska likt att ansluta en dator, det finns en quickstart guide du kan kolla på, läs den.
http://www.davido.se/pdf/QuickStart/AirOS/AirOS_QS.pdf

Är på väg att beställa två st M5. Har bara en liten fundering.

Visst behöver jag ha en router på ena sidan, och en switch på andra sidan, som jag kopplar in dessa enheter till?
Antar att dessa fungerar med vilka router:ar som helst?

Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste inte ha det om det enbart handlar om att "flytta" anslutningen, men ska du koppla in flera enheter så behövs det. Och ja, du kan kombinera med vilken router eller switch som helst som har tätt antal portar och/eller de funktioner du vill ha.
Radiolänken är i princip bara en "kabel"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste inte ha det om det enbart handlar om att "flytta" anslutningen, men ska du koppla in flera enheter så behövs det. Och ja, du kan kombinera med vilken router eller switch som helst som har tätt antal portar och/eller de funktioner du vill ha.
Radiolänken är i princip bara en "kabel"

Jaha okej, men var ska jag koppla in nätverskabeln från M5:an som ska vara på andra sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Jaha okej, men var ska jag koppla in nätverskabeln från M5:an som ska vara på andra sidan?

Tänk länken som en vanlig kabel. Har du bara en enhet kopplar du direkt in i den. Har du flera, kopplar du in den i en switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Tänk länken som en vanlig kabel. Har du bara en enhet kopplar du direkt in i den. Har du flera, kopplar du in den i en switch.

Ah okej, men om jag ska ha några trådlösa enheter är jag alltså tvungen att skaffa ännu en trådlös accesspunkt på andra sidan, som jag kopplar in M5:an till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hessi:

Ah okej, men om jag ska ha några trådlösa enheter är jag alltså tvungen att skaffa ännu en trådlös accesspunkt på andra sidan, som jag kopplar in M5:an till.

Ska du ha trådlösa prylar på "motagarsidan" så är det enklaste att använda en "hemmarouter" där du stänger av dhcp och nat då får du också switchfunktionen, oftast får du 4 portar och trådlöst, du tappar lite kapacitet på att göra en sån lösning och latensen ökar lite, men det går, bäst vore det om du kunde växla till 5Ghz så att länken får vara ostörd på 2,4Ghz medans du ansluter dina prylar på 5Ghz, men det beror ju på vad dina delar hanterar, men klarar de 5Ghz är det bäst så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

en superenkel lösning som funkar as bra e att du gör en liten parabol av aluminium, typ 20x10 cm. gör den lite kupad, sen monterar du sen bakom antennen och riktar mot huset! Funkar skitbra!!! lite bonnalösning men kostar typ 1kr

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av piercing:

en superenkel lösning som funkar as bra e att du gör en liten parabol av aluminium, typ 20x10 cm. gör den lite kupad, sen monterar du sen bakom antennen och riktar mot huset! Funkar skitbra!!! lite bonnalösning men kostar typ 1kr

Jo det funkar att göra sånt för test, men de har en tendens att flytta sig, man måste ha nått som sitter fast o kan riktas rätt om det ska funka stabilt, men visst kan man bygga en egen "riktig" riktantenn om man vill det, det är nog inte billigare än att köpa en men det kan vara roligt "bara för att"
En gammal parabol är nått man kanske har? Den ligger ganska rätt i frekvens (mått) Det finns även färdiga huvuden att köpa.
http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=26_33&produc... och så kanske en sån här för att minimera antennkabellängden http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_60&produc... allt beror på hur skoj man vill ha med hemslöjden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

de e ju bara å tejpa fast den eller punktlimma med värmelim!!! just sayin!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Den här är ju en klassiker om man nu vill förstärka sin trådlösa signal, funkade superbra för mig!

Sen satte jag muffins-formar utav aluminium på de stationära datorerna som skulle ta emot signalen

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT