Permalänk
Medlem

Elmätar-plotting

Hallå

Har pillat med ett projekt senaste dagarna där jag ville göra grafer av min elförbrukning.
Idén kom från andra som gjort liknande projekt som jag hittade på nätet.

Elbolagen är VÄLDIGT petiga med att man inte får pilla med elmätaren men som tur är sitter det ofta en lysdiod på mätaren som blinkar till vid olika intervall (i mitt fall 1000 ggr per kWh, dvs. 1 gång per Wh). Detta har jag då valt att utnyttja och det finns två olika metoder att beräkna effekten på.

För att läsa av blinkningarna använder jag en krets tillsammans med ett Arduino Uno kort och skickar sedan informationen till en dator.

Effekten kan läsas av med två metoder:
Metod 1: Att räkna antalet pulser som skett under ett visst tidsintervall.
Metod 2: Att räkna tiden mellan två pulser och således få fram en (nästan) momentanförbrukning.

Först använde jag mig utav metod 1 men insåg att jag fick en väldigt dålig upplösning, dvs att jag fick ut en effekt som var ett medelvärde över en längre tidsperiod. Även om detta ser ungefär likadant ut på grafer som visar förbrukning över >24h ville jag har mer finslipat!

Metod 2 fick jag nys om av en användare på elektronikforumet.com som sprungit in i exakt samma slutsats och jag kunde mata in värden med 1 sekunds upplösning! Vid varje puls får jag nämligen ut (med microsekunders precision) tiden det tog sedan den blinkade senast och kan då få fram en väldigt precis effektförbrukning.

Med en daemon körandes i bakgrunden efterfrågar jag den "nuvarande" effekten från Arduinon varje sekund och matar in värdet i en RRD-databas.

Jag knåpade ihop lite i photoshop och valde att presentera graferna via ett webbgränssnitt som ligger på www.jomi.nu .. man kan ändra graf genom att klicka på den vänstra eller högra delen av grafen för att cycla runt de 4 olika graferna som visar:
* Senaste 10 minuterna
* Senaste timmen
* Senaste dygnet
* Senaste veckan

Webbgränssnittet är inte klart men ivrig som jag är på att höra vad ni tycker väljer jag att lägga upp det ändå.

Elmätar-plotting

Permalänk
Medlem

Några av bilderna buggar men de går att trycka på iaf och få upp pop-upen.

Någon som vet varför får gärna skicka ett PM hur jag fixar det.
Tack!

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt! Sånt där hade jag inte tackat nej till att ha här i hemmet! Bra jobbat!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk

Väldigt bra jobbat, får man fråga vad allt har kostat?
Det skulle ju eventuellt gå att producera och sedan sälja, finns folk som skulle vilja ha det där.
(jag är en av dom)

Dessutom så blir et inga ingrepp på elmätaren, vilket är perfekt!

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Skogsmulle:

(priser på www.elfa.se)
Fototransistorn: 2,61 kr
NPN-transistorn: 0,74 kr
1 motstånd på 4.7kOhm kostar några ören.

Sen använde jag en Arduino uno som kostar 249 kr för att sköta hanteringen och för att göra Metod2 möjlig.
Det finns lätt billigare mikroprocessorer man kan använda men jag är inte så jättekunnig inom just det tyvärr.

Det går att använda metod 1 med en billigare lösning som ser ut såhär:
http://www.techtrade.se/pictures/EMC-102.gif

(eller läs mer här: http://www.techtrade.se/sv/emc-schematics.asp)

Dvs. att man kopplar en serialsladd (DB9) eller vad de kallas. Problemet är att dessa är väldigt gamla och inte många datorer har RS232 (serial-uttag) idag.

Permalänk
Medlem

riktigt bra ide!
ska kolla om jag kan apa efter.

här är ju vattenfalls egna variant:
http://energibutik.vattenfall.se/8050/energywatch-fanga-eltju...
detta verkar både krångligt och dyrt, plus att det blir månadsavgift. inte värt.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Skrivet av Undie:

Hallå

Har pillat med ett projekt senaste dagarna där jag ville göra grafer av min elförbrukning.
Idén kom från andra som gjort liknande projekt som jag hittade på nätet.

Elbolagen är VÄLDIGT petiga med att man inte får pilla med elmätaren men som tur är sitter det ofta en lysdiod på mätaren som blinkar till vid olika intervall (i mitt fall 1000 ggr per kWh, dvs. 1 gång per Wh). Detta har jag då valt att utnyttja och det finns två olika metoder att beräkna effekten på.

För att läsa av blinkningarna använder jag en krets tillsammans med ett Arduino Uno kort och skickar sedan informationen till en dator.

Effekten kan läsas av med två metoder:
Metod 1: Att räkna antalet pulser som skett under ett visst tidsintervall.
Metod 2: Att räkna tiden mellan två pulser och således få fram en (nästan) momentanförbrukning.

Först använde jag mig utav metod 1 men insåg att jag fick en väldigt dålig upplösning, dvs att jag fick ut en effekt som var ett medelvärde över en längre tidsperiod. Även om detta ser ungefär likadant ut på grafer som visar förbrukning över >24h ville jag har mer finslipat!

Metod 2 fick jag nys om av en användare på elektronikforumet.com som sprungit in i exakt samma slutsats och jag kunde mata in värden med 1 sekunds upplösning! Vid varje puls får jag nämligen ut (med microsekunders precision) tiden det tog sedan den blinkade senast och kan då få fram en väldigt precis effektförbrukning.

Med en daemon körandes i bakgrunden efterfrågar jag den "nuvarande" effekten från Arduinon varje sekund och matar in värdet i en RRD-databas.

Jag knåpade ihop lite i photoshop och valde att presentera graferna via ett webbgränssnitt som ligger på www.jomi.nu .. man kan ändra graf genom att klicka på den vänstra eller högra delen av grafen för att cycla runt de 4 olika graferna som visar:
* Senaste 10 minuterna
* Senaste timmen
* Senaste dygnet
* Senaste veckan

Webbgränssnittet är inte klart men ivrig som jag är på att höra vad ni tycker väljer jag att lägga upp det ändå.

Elmätar-plotting

Jag har sett liknande, det verkar vara väldigt populärt område det här. Men det här var ett riktigt snyggt alternativ, jag gillar att du kör arduino och lödkolv!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Oj ja 1000 kr plus månadskostnad lät galet. Å andra sidan behöver jag ha en dator igång dygnet runt. Som tur är har jag ett Alix-kort som drar runt 5W som fyller det behovet.

Skrivet av bellasoda:

Jag har sett liknande, det verkar vara väldigt populärt område det här. Men det här var ett riktigt snyggt alternativ, jag gillar att du kör arduino och lödkolv!

Ja det ska vara lite ghetto
Ska väl eventuellt bygga in det i en liten låda så ser det vackert ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det kyl/frys som slår igång när det spikar så där i mätbild 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Är det kyl/frys som slår igång när det spikar så där i mätbild 1?

Kompressorn som gick igång troligtvis ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

fan, skulle vara kul att ha en sån och se själv xD maskiner som står på 24/7

Permalänk
Medlem

För den som inte vill pilla ihop en egen så har Kjelles en variant: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ene...

Lite saftig prislapp kanske..

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk

Cool idé faktiskt! Blev riktigt bra med metod 2.

Permalänk
Medlem

Ett varningens ord angående servern, en mindre vänlig människa kan troligtvis se när du inte är hemma!

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du inte läser av fotoresistorn direkt med AD-ingången?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Hur kommer det sig att du inte läser av fotoresistorn direkt med AD-ingången?

Menar du S0-UTGÅNGEN? Vet inte vad AD-ingången skulle vara. Jag får inte skicka signaler till ingågen på elmätaren.

Permalänk
Medlem

Jäkligt intressant detta! Har själv sökt runt lite och vad jag fattar för är de många som använder 1wire som verkar vara mycket enkelt.

Detta alternativ är ju mycket billigare fast det verkar ju som man behöver den del kunskaper inom elektronik.
Är de svårt att lära sig tro? Surfade in lite på arduino och hittade intressanta trådlösa kort.

Metod 2 gav ju jäkligt bra grafer. Vad jag har sett är det många som kör med spikningar i grafer vilket ser inte bra ut.

Den där S0-ingången är ju helt klart intressant. Är de olika bud hos elbolagen om vad man får inte får göra med denna ingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Menar du S0-UTGÅNGEN? Vet inte vad AD-ingången skulle vara. Jag får inte skicka signaler till ingågen på elmätaren.

Det jag menar är att du låter fototransistorn aktivera transistorn så att PULSE endast är 0 eller 5V. PULSE läser din Arduino av. Men varför läser du inte av fototransistorn direkt med arduinon? Varför pulldown-motstånd, transistor och 5V drivning? Du skulle väl egentligen inte behöva något av det?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frgo10:

Ett varningens ord angående servern, en mindre vänlig människa kan troligtvis se när du inte är hemma!

Detta är sant och tanken är inte att detta ska vara nån publik tjänst (vem mer än mig själv bryr sig om min elförbrukning? ) utan den ligger bara uppe för att demonstrera mitt resultat. Kommer ta ner den från public scope under helgen.

Skrivet av Gräs-Mannen:

Det jag menar är att du låter fototransistorn aktivera transistorn så att PULSE endast är 0 eller 5V. PULSE läser din Arduino av. Men varför läser du inte av fototransistorn direkt med arduinon? Varför pulldown-motstånd, transistor och 5V drivning? Du skulle väl egentligen inte behöva något av det?

Fototransistorn i sig ger inte upphov till någon spänning. Beroende på ljusstyrkan kommer en spänning mellan 0 och +5V gå från Collector till Emitter på NPN-bryggan vilket jag antar är direkt härlett till spänningen som går in till Base. Nu är inte jag någon superexpert men jag tror inte det skulle gå att lösa på något annat sätt med dessa komponenterna. Vad är det för fel som det är nu menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Fototransistorn i sig ger inte upphov till någon spänning. Beroende på ljusstyrkan kommer en spänning mellan 0 och +5V gå från Collector till Emitter på NPN-bryggan vilket jag antar är direkt härlett till spänningen som går in till Base. Nu är inte jag någon superexpert men jag tror inte det skulle gå att lösa på något annat sätt med dessa komponenterna. Vad är det för fel som det är nu menar du?

Inget fel i vad du gjort Jag trodde du fick ut en spänning från fotodioden som du skulle kunna läsa av direkt med arduinon vilket skulle vara en lite enklare lösning. Det är allt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt intressant bygge med lagom nördighetsnivå

Hade mycket väl kunnat ha nytta av det här men eftersom jag sitter med analog mätare fortfarande (lämnar förbrukningen till hyresvärden istället för elbolaget) så blir det svårfixat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Entusiast

Awesome! Önskar att man bodde själv så jag kunde göra en kopia på din lösning Har allt utom elmätaren xD

Permalänk
Medlem

Tummen upp! :]

Permalänk
Medlem

Mycket bra ide men känns som ett lagom slött genomförande, eltejp? kort? Ne det där tror jag att du kan lyckas med bättre.

Och stängde du ned graferna pga säkerhetsskäl? Hur kan grafer vara ett säkerhetsproblem? Känns som "Gör om, gör rätt" i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Mycket bra ide men känns som ett lagom slött genomförande, eltejp? kort? Ne det där tror jag att du kan lyckas med bättre.

Och stängde du ned graferna pga säkerhetsskäl? Hur kan grafer vara ett säkerhetsproblem? Känns som "Gör om, gör rätt" i så fall

Vad är det för fel på eltejp, viktigt att understruka som du verkar ha missat är att man INTE FÅR PILLA på elmätaren. Därför vill jag undvika att lämna några permanenta märken eller dylikt på den. Kortet fungerar perfekt. Återigen får jag inte pilla där så jag kan inte svetsa dit en hållare för den. Får man fråga hur du hade löst den biten?

Graferna är ju endast av intresse för mig själv. Åt andra utgör det bara information när jag är hemma och inte hemma alltså en säkerhetsrisk i form av stöldrisk som nämnts tidigare i tråden.

"Gör om, gör rätt" känns helt obefogat.

Tyvärr kan jag inte hålla med mycket av det du säger. Visst tejpen är lite av en fullösning men den fyller funktionen extremt bra och som sagt får jag inte göra några permanenta ingrepp så vad mer kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Vad är det för fel på eltejp, viktigt att understruka som du verkar ha missat är att man INTE FÅR PILLA på elmätaren. Därför vill jag undvika att lämna några permanenta märken eller dylikt på den. Kortet fungerar perfekt. Återigen får jag inte pilla där så jag kan inte svetsa dit en hållare för den. Får man fråga hur du hade löst den biten?

Graferna är ju endast av intresse för mig själv. Åt andra utgör det bara information när jag är hemma och inte hemma alltså en säkerhetsrisk i form av stöldrisk som nämnts tidigare i tråden.

"Gör om, gör rätt" känns helt obefogat.

Tyvärr kan jag inte hålla med mycket av det du säger. Visst tejpen är lite av en fullösning men den fyller funktionen extremt bra och som sagt får jag inte göra några permanenta ingrepp så vad mer kan jag göra?

vill bara säga grymt jobbat, den där snubben vet inte vad han snackar om. Nån som bara kollat utan att läsa och tror sig kunna göra bättre då han ej har någon aning om premisserna

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Vad är det för fel på eltejp, viktigt att understruka som du verkar ha missat är att man INTE FÅR PILLA på elmätaren. Därför vill jag undvika att lämna några permanenta märken eller dylikt på den. Kortet fungerar perfekt. Återigen får jag inte pilla där så jag kan inte svetsa dit en hållare för den. Får man fråga hur du hade löst den biten?

Graferna är ju endast av intresse för mig själv. Åt andra utgör det bara information när jag är hemma och inte hemma alltså en säkerhetsrisk i form av stöldrisk som nämnts tidigare i tråden.

"Gör om, gör rätt" känns helt obefogat.

Tyvärr kan jag inte hålla med mycket av det du säger. Visst tejpen är lite av en fullösning men den fyller funktionen extremt bra och som sagt får jag inte göra några permanenta ingrepp så vad mer kan jag göra?

Jag hade nog försökt fixa en sockel och fäst med dubbelhäftande tejp istället, missförstå mig inte idéen är utomordentlig men jag tror att du hade kunnat utfört det betydligt "snyggare"

Men visst om man inte har tid eller vilja att gå steget längre än "det fungerar" så har du absolut träffat rätt. "Gör om, gör rätt" var nog ett dåligt beskrivet "humoristiskt" försök (Humor är tydligen inte min starka sida!)

Skrivet av cosmos92:

vill bara säga grymt jobbat, den där snubben vet inte vad han snackar om. Nån som bara kollat utan att läsa och tror sig kunna göra bättre då han ej har någon aning om premisserna

Eller så har jag högre tankar om vad han skulle lyckas med än vad du har? För mig duger inte eltejp och ett kort. Men helt klart min åsikt och ingen annans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag hade nog försökt fixa en sockel och fäst med dubbelhäftande tejp istället, missförstå mig inte idéen är utomordentlig men jag tror att du hade kunnat utfört det betydligt "snyggare"

Men visst om man inte har tid eller vilja att gå steget längre än "det fungerar" så har du absolut träffat rätt. "Gör om, gör rätt" var nog ett dåligt beskrivet "humoristiskt" försök (Humor är tydligen inte min starka sida!)

Eller så har jag högre tankar om vad han skulle lyckas med än vad du har? För mig duger inte eltejp och ett kort. Men helt klart min åsikt och ingen annans.

Så det du skulle gjort är att välja en annan sorts tejp.......

Du måste isolera sockeln från allt ljus vilket innebär vikt, vikt leder till att tejpen ger vika... därför måste du ha en hel del.

Hur kul är det att ha konsistenta grafer i 2 år och sen lossnar sladden och utsätts för dagsljus .. då går förbrukningen upp i några Gigawatts felmarginal! Skoj! Viktigt med det estetiska.... not so much nej.

Tyvärr kan jag bara känna du prioriterar helt fel del av projektet.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat undie!

Visa signatur

"No matter what you do for them, eventually, they will hate you. "

Permalänk
Medlem

riktigt coolt undie. men jag hade nog skippat den där sockeln. tagit fototransistorn lödad på en riktigt tunn kabel och tejpat fast denna över dioden.
då får du kabeln tejpad mot skåpet och inte hängandes ut, för att ta bort vikt och minska storleken.
sen är kanske inte eltejp eller isolationstejp den bästa lösningen i längden. det finns svart silvertejp så skulle funka. en bred tejp ner bara.

blir riktigt sugen på att damma av lödkolven.

Visa signatur

MB: Gigabyte GA-Z77X-UD3H CPU: Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz @4.4GHz Mem: Corsair Vengeance minne - 16 GB DDR3 1600MHz CL9, 9 9 9 24 T2 GPU: 2st HD 6970 WC Xfire Case: Corsair 800D PSU: Corsair AX1200 Cooling: Water EK
Min dator