Permalänk

Varför datorchassi?

Hejsan!

Behövs verkligen ett datorchassi?

Lägre ljud och bättre kylning?
Att kyla komponenterna är inte ett problem. Bra fläktar/kylsystem fixar det lätt.

Skyddar datorn?
Ett litet skydd runt modekortet fixar det. Eventuellt komplettera grafikortets skydd lite.
Resten har redan ett eget chassi.

Skydda dig från datorn?
Ett litet skydd runt modekortet skyddar mot strålning och eventuella stötar.

Har jag missat något?
Går vi i gamla fotspår?

Jag vill kunna ta med mig speldatorn och använda en tv-skärm dit jag åker. Laptop räcker inte till (inte ens nära).
Packa ned delarna och högst 1 minut att koppla ihop dem vid ankomst.

Vad är det jag har missat?

Permalänk

Jaa du....

"Jag vill kunna ta med mig speldatorn och använda en tv-skärm dit jag åker. Laptop räcker inte till (inte ens nära).

Vad är det jag har missat? "

Om du byter plats på uttalandena så svarar du på din egen fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe's Bodega:

Hejsan!

Lägre ljud och bättre kylning?
Att kyla komponenterna är inte ett problem. Bra fläktar/kylsystem fixar det lätt.

Skyddar datorn?
Ett litet skydd runt modekortet fixar det. Eventuellt komplettera grafikortets skydd lite.
Resten har redan ett eget chassi.

Skydda dig från datorn?
Ett litet skydd runt modekortet skyddar mot strålning och eventuella stötar.

Har jag missat något?
Går vi i gamla fotspår?

Jag vill kunna ta med mig speldatorn och använda en tv-skärm dit jag åker. Laptop räcker inte till (inte ens nära).

Om du nu ändå ska ha skydd runt moderkort och grafikkort så är väl en låda ganska bra och behändig vid transport..?`

Om du vill kan du ju även sätta hjul på den..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ursäkta? Ska alla delar ligga helt löst? 1:a april skämt?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Vänta tills din unge stoppar fingret i grafikkortsfläkten eller börjar suga på SSDn så inser du varför...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Funkar alldeles utmärkt. Jag tog ett litet steg mot det med mitt atx system i ett matx chassi. Nästa dator blir antagligen matx system med figuranpassat chassi. Det knepigaste är nätaggregatet, som jag hittils funnit bäst placeras ovanför cpu sockeln för att inte tappa volym.

Ju mindre tomluft det är i chassit desto snabbare ventileras det, ju mer värme man leder ut direkt via tex vattenkylning, desto mindre värme utvecklas i chassit - min ideologi

Detta är efter mina önskemål, vad jag hittills kommit fram till i strävan mot så liten volym som möjligt utan kompromiss mot prestandan och kylning. Mini-itx fronten är dock beklämmande kompetent och lockande förutsatt att man har lagringskapaciteten externt/i en server.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Om du aldrig ska frakta datorn någon stans så visst, skriva fast allt på en träskiva (en tun sådan, snygg såklart) sen lägg dom där ingen kommer röra det, sen använd dom i 1månad sen kommer du få damm och smuts i mängder i fläktar och så, men taken funkar ju bra:)

Antar du menar något likande någon testrigg eller så?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Ptja, du får ju mindre skadlig strålning i dig

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Funkar alldeles utmärkt. Jag tog ett litet steg mot det med mitt atx system i ett matx chassi. Nästa dator blir antagligen matx system med figuranpassat chassi. Det knepigaste är nätaggregatet, som jag hittils funnit bäst placeras ovanför cpu sockeln för att inte tappa volym.

Ju mindre tomluft det är i chassit desto snabbare ventileras det, ju mer värme man leder ut direkt via tex vattenkylning, desto mindre värme utvecklas i chassit - min ideologi

Detta är efter mina önskemål, vad jag hittills kommit fram till i strävan mot så liten volym som möjligt utan kompromiss mot prestandan och kylning. Mini-itx fronten är dock beklämmande kompetent och lockande förutsatt att man har lagringskapaciteten externt/i en server.

Det här är tyvärr inte en fråga som handlar om tycke och smak (än mindre ideologi, huvva). Och om du "leder ut värmen" så påverkar det inte var den "utvecklas". Att snabb och effektiv värmebortförsel är önskvärt är givetvis riktigt, men vad beträffar kopplingen till chassits fysiska storlek.. Ja, det finns ganska många paramtrar att tänka på. Att ventilationen (luftgenomströmningen) automatiskt skulle vara kopplad till chassits storlek är ju bara taget löst ur luften.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Om du nu ändå ska ha skydd runt moderkort och grafikkort så är väl en låda ganska bra och behändig vid transport..?`

Om du vill kan du ju även sätta hjul på den..

Skrivet av Niblie:

Ursäkta? Ska alla delar ligga helt löst? 1:a april skämt?

Mycket lättare att resa om delar ligger lösa. Ser inga problem i det. Några ESD-påsar när de ligger i resväskan.

Skrivet av borz:

Vänta tills din unge stoppar fingret i grafikkortsfläkten eller börjar suga på SSDn så inser du varför...

Har inga ungar eller husdjur

Jag kan plocka undan den när den inte används samt att jag håller uppsikt när jag har den framme.

Har tittat lite på testriggar och små chassin men de känns fortfarande klumpiga att ha i en väska. Vilket har mycket att göra med att jag är lite lat och överkänslig mot många väskor. Ryggsäck och en väska på hjul som samtidigt är tillräckligt lätt för att bäras. Där går gränsen.

Tack för all feedback

Någon som vet om det finns en förlängningssladd till PCI-Express porten på modekortet?
Det skulle underlätta.

Permalänk
Ljusskygg

En av de roligaste sakerna jag hört på länge. Vem är dum nog och ha delarna lösa när man reser?
Man ska ha dom i ett chassi. Den är där för lättare flytt, för skydd och allt sånt!

Tänkte när jag såg denna tråden att det måste vart ett 1 April skämt -.-

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Revolutionerande ide kommer:

"Packa ner" dina komponenter i en lämplig låda med alla anslutningar på utsidan.
Sedan tar du bara med dig lådan och ansluter alla grejor när du kommer fram, bör gå hyfsat fort om lådan är något sådär ändamålsmessigt utformat.
En annan fördel med detta är att du inte behöver packa upp datorn mellan flyttningarna och du har dina komponenter skyddade.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Detta måste vara 1: April skämt.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Detta måste vara 1: April skämt.

Äh... låt han göra som han vill.

Vill han ha sin dator i en ESD-påse så får han ha det xD

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

vad är det för farlig strålning som ni säger datorn hostar ut?

chassit är till för att skydda datorn om du inte tycker att det behövs så kan du lika gärna skruva bort chassit på bilen också

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk

Det bästa är väl att bygga in datorn i en liten resväska som du kan rulla med dig vart du än ska? Se då bara till att du har en väska med stora(helt lyftfyllda) däck. Kan bli kinkigt med vibrationer annars ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Jag har min gamla dator i en pizzakartong, nitade fast moderkortet i botten, en hårddisk har jag limmat fast i locket så den inte ska slå i moderkortet när man stänger ingen, funkar men blir "lite" dammigt. (tryckluften ens bästa vänn) enda krångliga är nätagget, det ligger brevid just nu nerpackat i en banankartong med allt i sig (för att inte bli dammigt när det inte används) men har man ett mATX moderkort borde man få plats med nätagget brevid moderkortet på en pizzakartong:) men det är inget ja rekommenderar till ett mer kraftigt system...

Det kanske är/var ett aprilskämt men såklart det funkar om du har något du sätter fast allt på tex en skiva eller så.

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

April April!

Permalänk
Medlem

Klistra tråden.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk

Hejsan!

Damm! och skydd mot att nåt ramlar mot eller spills i komponenterna.. eller bara stöter till.

Sekundärt: ljuddämpning.

Sen vet jag inte hur ofta du tänker transportera , men i allmänhet är inte komponenternas kontakter utformade för att montera ihop och isär så jätteofta utan i princip en eller två gånger under dess livstid så gissningsvis ökar risken alltmer för att det ska börja glappa

Permalänk
Hjälpsam

Case Closed

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Varfor chassi... Svar... de ar praktiskt... haller komponenternapa plats och skyddar dem mot att någon pillrar pa dem nar datorn ar pa.

Nodvandigt? Egentligen inte... korde mitt huvudsystem utan chassi I nastan ett ar... utan problem. De var nagra ar sedan dock. Men som sagt fullt möjligt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ptja. Om du bjuder hem en dejt så går hon hem när hon ser "datorn".

Permalänk

Låter som att det fungerar

Funderar på att testa med kopparrör som jag böjer och skapar ett skydd runt modekortet.
Sätter i skruvar genom kopparören och fäster i modekortets vanliga skruvhål. Plus lite brickor och distanser.

Med lite kreativ mixtrande kan jag nog få ett slimmat chassi runt modekortet. Dock blir det nog en hel del glipor för att spara vikt och få lite luftgenomströming.

Ska fundera vidare på det. Kanske kommer på någon bra lösning snart

Permalänk

Kanske kan ge lite inspiration.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=352378

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Medlem

Hehe kommer ihåg min första dator som jag gjorde lan modd på, stoppade ner allt i en extremt liten flyttlåda precis så att moderkortet fick plats, tejpade skiten och använde plastskyddade ståltrådar, grymt lätt att ta med sig, tror jag har bild kvar på den någonstans

Edit: hahaha yes här:

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Egen erfarenhet?

Nej, den är öppen.

Förövrigt, låter som en sådär idé... :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron