Permalänk
Medlem

Hej Sweclockers!

Jag är ny inom området men vill ha en HTPC hemma. Jag är inne på samma spår som Johan här ovanför, en liten, tyst med hyfsad prestanda.

Den ska kunna spela upp HD-filmer utan problem, spela musik, slösurf som youtube och liknande.

Tittat i tråden här och hittat några alternativ men vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att plocka ihop ett paket som gärna har integrerat WIFI i moderkortet. Prisnivå är budget

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calon:

Jag har aldrig undervoltat förut så jag vet inte hur svårt det är

OK men berätta gärna hur det går.

Skrivet av nafs:

Nej det är inte svårt att undervolta, jag ändrade bara volten till CPU:n stegvis nedåt i BIOS, och starta upp datorn. Sedan skall man egentligen köra något stabiliseringsprogram för att se om det funkar under last men jag driver inte min burk så hårt och dessutom undervoltade jag inte så mycket så jag är inte orolig. Dock så vann jag 10% i uttagen effekt från vägguttaget på 5min jobb.

AMD kör ju i regel sina proppar onödigt högt i spänning, har inte förstått varför.

Ja, det verkar ju inte så svårt. Vad tror du om min lista nu då? Jag snodde lite delar från Calons bygge. Är det något mer jag ska tänka på? Annan CPU-fläkt och/eller kylare än medföljande? Kanske annan kylpasta till professorn? Som sagt ska jag ha den lite nyare varianten av lådan som finns på Inet.

Permalänk
Medlem

Plockade ihop ett paket

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1620008/htpcpp

Vad tror ni om detta? Behöver jag köpa något mer eller räcker detta?

Permalänk
Medlem

Byggde ihop datorn igår! Fick gott om plats i chassit, så inga problem där. Enda negativa är att nätagget bara hade tre stycken el-sata-kontakter-thingys, vilket räckte precis till SSDn, HDDn och Bluray brännaren men försvårar när man vill uppgradera med fler HDDs etc. Nämnda kablar var även en aning korta, men bara man planera sin kabeldragning lite så behöver man inte göra om allt för många gånger (det lärde jag mig efter andra försöket ). Vid första uppstart flyter allt på fint, den är nästan knäpptyst i början men när den får arbeta lite så börjar HDDn brumma en aning och box cpu fläkten surrar lite. Ingenting högljutt eller på något vis störande, men de som vill ha en helt tyst HTPC med mitt paket bör byta ut cpufläkten och skippa/hitta en annan HDD än en WD Caviar Green 2TB. Nätagget verkar vara helt tyst, inget jobbigt vinande eller annat otrevligt. Jag är helt klart nöjd med inköpet och ser fram emot att installera ett W7 och börja underklocka när jag kommer hem ikväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calon:

Byggde ihop datorn igår! Fick gott om plats i chassit, så inga problem där. Enda negativa är att nätagget bara hade tre stycken el-sata-kontakter-thingys, vilket räckte precis till SSDn, HDDn och Bluray brännaren men försvårar när man vill uppgradera med fler HDDs etc. Nämnda kablar var även en aning korta, men bara man planera sin kabeldragning lite så behöver man inte göra om allt för många gånger (det lärde jag mig efter andra försöket ). Vid första uppstart flyter allt på fint, den är nästan knäpptyst i början men när den får arbeta lite så börjar HDDn brumma en aning och box cpu fläkten surrar lite. Ingenting högljutt eller på något vis störande, men de som vill ha en helt tyst HTPC med mitt paket bör byta ut cpufläkten och skippa/hitta en annan HDD än en WD Caviar Green 2TB. Nätagget verkar vara helt tyst, inget jobbigt vinande eller annat otrevligt. Jag är helt klart nöjd med inköpet och ser fram emot att installera ett W7 och börja underklocka när jag kommer hem ikväll!

Fint!

Jag är sugen på att kopiera din konfiguration! Något du tycker man bör justera innan? Jag ska använda burken till film/musik. Gå ner i minne kanske?

Var beställde du allt ifrån?

En till fråga: Vad är det för skillnad på att köra ett nätagg på säg 100W och ett på 460W? När grejerna i burken inte drar 460W. Blir det en högre elförbrukning med 460W agget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paprik:

Fint!

Jag är sugen på att kopiera din konfiguration! Något du tycker man bör justera innan? Jag ska använda burken till film/musik. Gå ner i minne kanske?

Var beställde du allt ifrån?

En till fråga: Vad är det för skillnad på att köra ett nätagg på säg 100W och ett på 460W? När grejerna i burken inte drar 460W. Blir det en högre elförbrukning med 460W agget?

Ett nätagg har ju som bäst verkningsgrad ungerfär vid 50% belastning, för Ace agget är det 85% verkningsgrad och vid 25% belastning så låg det på 83%. Alltså så tappar du ytterst lite om du skulle jämföra ett 200W aggregat som du belastar till 100W med 85% verkningsgrad jämfört med Ace 83% vid ungefär samma effektuttag.

Sweclockers test av FSP 460

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Glömde visst att länka... Några sista synpunkter på denna lista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Glömde visst att länka... Några sista synpunkter på denna lista?

Du får nog ta ett mini-itx moderkort till det chassit, eller byta chassit till ett som tar mATX...

Antar att du tänkt köra HD:n som systemdisk - och då kanske man skulle önskat sig en 7200-varvare egentligen men det märks nog inte så mycket i rent HTPC-hänseende. Däremot att stoppa i en SSD-disk för systemet gör skillnad - men det kan du ju göra senare när pengarna räcker till... Eller så gör du tvärtom - stoppar i en SSD nu och spar ihop till en lagringsdisk, dessa kommer ju bara bli billigare och billigare nu när produktionen av dessa börjar ta fart igen.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Du får nog ta ett mini-itx moderkort till det chassit, eller byta chassit till ett som tar mATX...

Antar att du tänkt köra HD:n som systemdisk - och då kanske man skulle önskat sig en 7200-varvare egentligen men det märks nog inte så mycket i rent HTPC-hänseende. Däremot att stoppa i en SSD-disk för systemet gör skillnad - men det kan du ju göra senare när pengarna räcker till... Eller så gör du tvärtom - stoppar i en SSD nu och spar ihop till en lagringsdisk, dessa kommer ju bara bli billigare och billigare nu när produktionen av dessa börjar ta fart igen.

Hoppsan Kerstin! Ja, ett moderkort som passar i lådan vore ju att föredra hehe. Tips på sådant med USB 3.0?
Kommer nog att lägga till en SSD senare.
Lade över listan till Inet så att jag kan hålla koll på när allt finns i lager.

Passar dessa saker ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Hoppsan Kerstin! Ja, ett moderkort som passar i lådan vore ju att föredra hehe. Tips på sådant med USB 3.0?
Kommer nog att lägga till en SSD senare.
Lade över listan till Inet så att jag kan hålla koll på när allt finns i lager.

Passar dessa saker ihop?

Det ser bättre ut, Asus-kortet är nog ett bra kort - dessutom får du ju med en skojsig fjärr med det kortet.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det ser bättre ut, Asus-kortet är nog ett bra kort - dessutom får du ju med en skojsig fjärr med det kortet.

Ja, jag såg det. Ska bli intressant att ta reda på hur man får åäö med tangentbordet på den fjärren.
Det var det enda mini-ITX-kortet jag hittade med den sockeln.
Nu är det bara att hoppas att de får in grejjerna i lager snart. Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Ja, jag såg det. Ska bli intressant att ta reda på hur man får åäö med tangentbordet på den fjärren.
Det var det enda mini-ITX-kortet jag hittade med den sockeln.
Nu är det bara att hoppas att de får in grejjerna i lager snart. Tack för input!

Det finns 3 till på Prisjakt.

Mest bara en smaksak vilket man väljer...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Legendary RiceClocker

Tjenare sitter på ett M4A89GTD PRO/USB3 moderkort (Atx standard), en Amd phenom II x4 905e, 8 GB ram och två stycken 1.5 TB WD caviar black HDDs som jag hade tänkt mig bygga en HTPC av. Det jag behöver är ett chassi och ett nätaggregat men jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska skaffa.

Jag har kollat lite på antec fusion remote max och och Lian Li PC-C60B båda för runt 1.7k, är det denna prisklassen som HTPC chassin i atx storlek ligger i? om man vill ha ett välbyggt och tyst chassi då dvs. Rekommendationer på chassin uppskattas mycket

Sen så letar jag också efter ett tyst nätagg till burken, den kommer ju inte dra så mycket men jag kommer eventuellt stoppa i fler hårddiskar, kanske en ssd och om jag blir riktigt crazy någon dag ett grafikkort i den lägre klassen för lite lättare spel (tänk HD6870/6850 eller så). Ett nättagg på 350-400W bör väll räcka? Men prioriteringen ligger på att det ska vara tyst.

Tack så mycket i förhand

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk

En noobfråga som kanske inte hamnar i rätt tråd; varför behöver man inget grafikkort i en HTPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3liteSoldier:

En noobfråga som kanske inte hamnar i rätt tråd; varför behöver man inget grafikkort i en HTPC?

Man begränsar användningsområdet till sånt som de integrerade grafikkortet klarar av.
Sen finns det htpc med grafikkort men då kan sidoeffekten bli att datorn blir större, låter mer och drar mera ström vilket mer eller mindre gör de till en vanlig pc Men du finns ju tysta/små grafikkort också.

Permalänk
Skrivet av emahex:

Man begränsar användningsområdet till sånt som de integrerade grafikkortet klarar av.
Sen finns det htpc med grafikkort men då kan sidoeffekten bli att datorn blir större, låter mer och drar mera ström vilket mer eller mindre gör de till en vanlig pc Men du finns ju tysta/små grafikkort också.

Ok tack

Finns det integrerade grafikkort i alla moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3liteSoldier:

Ok tack

Finns det integrerade grafikkort i alla moderkort?

Dom sitter i processorn och svaret är i regel JA, men det finns undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Tjenare sitter på ett M4A89GTD PRO/USB3 moderkort (Atx standard), en Amd phenom II x4 905e, 8 GB ram och två stycken 1.5 TB WD caviar black HDDs som jag hade tänkt mig bygga en HTPC av. Det jag behöver är ett chassi och ett nätaggregat men jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska skaffa.

Jag har kollat lite på antec fusion remote max och och Lian Li PC-C60B båda för runt 1.7k, är det denna prisklassen som HTPC chassin i atx storlek ligger i? om man vill ha ett välbyggt och tyst chassi då dvs. Rekommendationer på chassin uppskattas mycket

Sen så letar jag också efter ett tyst nätagg till burken, den kommer ju inte dra så mycket men jag kommer eventuellt stoppa i fler hårddiskar, kanske en ssd och om jag blir riktigt crazy någon dag ett grafikkort i den lägre klassen för lite lättare spel (tänk HD6870/6850 eller så). Ett nättagg på 350-400W bör väll räcka? Men prioriteringen ligger på att det ska vara tyst.

Tack så mycket i förhand

Det finns billigare chassin i samma stuk, Silverstone har några rätt trevliga och deras kvalitet är helt ok.

LC17 vs LC13 vs Lc10

Angående tysta nätagg så är det självklart bäst att köpa ett passivt eller halvpassivt, men då blir det dyrare. Men om du ändå tänkt lägga ut 1700 på chassit och sedan 4-500 på nätagget så kan du ju lägga 900 på ett Silverstonechassi och sedan gå på ett Seasonic X-460FL för 1200:- - borde väl bli den bästa lösningen ur ljudhänseende.

Dubbelkolla bara att nätagget får plats...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Man blir så sjukt HTCP sugen när man läser här och skummar runt. Men har nog bestämt mig att vänta in ivy-bridge, och att ja nog eg inte kommer bygga en riktig htpc utan snarare flytta ut speldatorn till annat rum och ha en dator i vardagsrummet kopplad till proje och tv, samt att den ska klara av diablo3 och lite enklare spel tom
Så nån form av hybrid av htpc/speldator/nas ska det bli.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag ska snart skruva ihop min dator men är lite osäker nu

Har detta moderkort (Asus 45M1-I Deluxe): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988890

Med dessa minnen(Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x4GB) : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988890

Passar delarna? Hittade inte dessa minnen i asus manual?

Har jag köpt fel?

Tacksam för svar!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av paprik:

Jag ska snart skruva ihop min dator men är lite osäker nu

Har detta moderkort (Asus 45M1-I Deluxe): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988890

Med dessa minnen(Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x4GB) : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988890

Passar delarna? Hittade inte dessa minnen i asus manual?

Har jag köpt fel?

Tacksam för svar!

De passar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tack! Då kan jag bygga säkert

Permalänk
Medlem

HEj kan någon hjälpa mig?

jag bygger min htpc med Fractal deisgn array r2 chassi (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=672420) och moderkortet Asus E45M1-I Deluxe (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988890)

Jag försöker nu ansluta strömsladden från nätaggregatet till moderkortet men det passar inte, sladden är spegelvänd och passar inte hålet.

Hur löser man detta? Finns det någon övergång att köpa? Passar inte nätagget mitt moderkort?

Snälla hjälp

Permalänk
Medlem

Sladden spegelvänd? Hur menar du?

Provat att stoppa i kontakten istället?

Skämt å sido...

Det är väl 24pinnars kontakt på moderkortet och du har väl 20+4 från nätagget?
Det brukar vara så att man får ta i för att få i kontakterna!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Jag fixade det, skit bakom spakarna

Alltså stoppar jag in 20-pin kontakten och låter 4-pinen vara eller kör in både 20 och 4 i moderkortet som har palts för 24?

Permalänk
Medlem

alla 24 ska i...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av paprik:

Fint!

Jag är sugen på att kopiera din konfiguration! Något du tycker man bör justera innan? Jag ska använda burken till film/musik. Gå ner i minne kanske?

Var beställde du allt ifrån?

En till fråga: Vad är det för skillnad på att köra ett nätagg på säg 100W och ett på 460W? När grejerna i burken inte drar 460W. Blir det en högre elförbrukning med 460W agget?

Gå ner i minne kan du nog göra, kanske hoppa över bluray brännaren?
Jag beställde processorn från cdon och resten från proshop.

Permalänk
Medlem

Sitter och plockar ihop delar till en HTPC, det jag kommer använda den till är att se på film/tv-serier i full HD, playkanalerna på nätet, bildvisare och att surfa. Jag vill ha en snygg och tyst låda och har nätverk framdraget så jag behöver inte trådlöst.

Har plockat ihop följande, ni som är insatta vad tror ni? Är det overkill att köra på de delarna, kan jag välja enklare moderkort och propp tex och få ned priset. Räcker en i3 möjligen för mina behov? Jag valde F7C som chassie för att det är lite större med mer luft i, men de kanske inte heller behövs utan det räcker med ett F1C?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1650906/agvarhtpc

Tack på förhand för era svar

Permalänk
Medlem

Tänkte jag slänger upp det jag plockat ihop för att det vad ni säger är inte så haj på htpc

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1651767/2012-04-02

Den ska användas till

-Spel film 1080p
-Spotify
-Slö surf osv

Permalänk
Medlem

Köpte mig en HTPC med stor lagring för ett par månader sedan men den såldes ganska snabbt då ljudnivån var för hög för mig. Nu är jag dock sugen på en HTPC/mediaspelare igen. Dock har funderingarna gått till en ATV, då jag nu har en NAS som står för lagring.

Finns det någon HTPC lösning som kan tävla med en ATV3 gällande ljudlöshet prestanda och pris?
Det enda jag kräver är att den är i princip ljudlös och minst klarar 720p film. Film genom XBMC är det enda jag tänkt köra på den.

Rasberry Pi har jag även funderat på men går den att få tag i inom en snar framtid?