Permalänk

Ångrar att jag beställde på tele2.se då tele2 butiken i sollentuna c har de inne på lager. Aja, fick ett bra telefonnummer så kan ju ha varit värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Antingen troll eller så har tele2 olika "batchar" dom skickar ut beroende på när man tecknade abbonemanget.
Men som du säger, låter väldigt udda. Dom om några borde väl få flest?

Ja man tycker ju att de bör få flest lurar inskickat, tillsammans med de andra operatörerna givetvis. Men vem vet :/

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Eller så har du heller inte fattat att den har tegra 3.

Står i hans post iofs, har ingen aning om varför det skulle vara svårt att fatta (:
Jag frågade vad som lockade med den, det skulle då kunna vara något funktionsmässigt, om det nu inte är för svårt att hitta ett exempel.
Det är inte så att någon programvara nu sätter gränser för nuvarande mobiler med 2 kärnor, eller hur?

Det jag undrade var om det fanns någon som helst nytta av en quad core förutom att den visar bra siffror på papper, och om där fanns något nödvändigt överhuvudtaget med mobilen som lockade. Förutom det faktum att den är precis som alla andra, fast med hypen över Tegra 3.
Och det är väl p.g.a denna quad som batteritiden är förfärlig på den stackars apparaten (:

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Skrivet av markiiie:

Står i hans post iofs, har ingen aning om varför det skulle vara svårt att fatta (:
Jag frågade vad som lockade med den, det skulle då kunna vara något funktionsmässigt, om det nu inte är för svårt att hitta ett exempel.
Det är inte så att någon programvara nu sätter gränser för nuvarande mobiler med 2 kärnor, eller hur?

Det jag undrade var om det fanns någon som helst nytta av en quad core förutom att den visar bra siffror på papper, och om där fanns något nödvändigt överhuvudtaget med mobilen som lockade. Förutom det faktum att den är precis som alla andra, fast med hypen över Tegra 3.
Och det är väl p.g.a denna quad som batteritiden är förfärlig på den stackars apparaten (:

Vad kom först, Quad cpu´n eller programmen som stödjer quad? Klart som fan cpu´n kom först. Någon måste vara först. Nu råkar det vara denna. Själv är jag tok intresserad av denna och skiter fullständigt om batteritiden är sämre när nästan allt är bättre i övrigt! Som du kanske förstår så ser inte jag några större negativa aspekter i denna lur.

EDIT: Sova nu så man orkar pilla med min One X i morgon eftermiddag!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Vad kom först, Quad cpu´n eller programmen som stödjer quad? Klart som fan cpu´n kom först.

Varför är det så klart?

Om man satsar på göra program så anpassar man inte dom efter antal kärnor en CPU har. Man gör så att programmet har en huvudtråd som körs och sedan försöker nyttja alla andra CPUer till andra trådar.

För övrigt finns det redan program som nyttjar multicore CPUer på android. MX Player nyttjar så många kärnor den får tillgång till.

http://grail.cba.csuohio.edu/~matos/notes/cis-493/lecture-not...

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

vissa har det bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur markiiie tänker här med stöd för quadcore i appar osv. Självklart måste någon vara först med quadcore men det kommer nog ta ett bra tag innan vi får se ett utbrett stöd för det mjukvarumässigt. Däremot så är ju skrytfaktorn hög när man kan säga man har sveriges första quadcore prolle i mobilen
Inte orkat kolla upp om MX player klarar av 4 kärnor som nämns ovan men vad skulle det innebära då egenligen? Kommer man kunna pausa sina filmer dubbelt så snabbt då eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Oj, varför skulle det behövas en quad core när mobilerna nu på 2 kärnor orkar spela upp material i full HD?
Det är inte så att det är något märkvärdigt mer krävande OS i den mobilen än i någon annan, utan det skulle väl vara för kameran.
Vilken ändå inte är något direkt bättre än någon annan dyrare mobil heller.

Det enda som lockar med den mobilen skulle vara att det är hyfsat ljud i den, annars ser jag inga större fördelar med den jämfört med andra lite dyrare lurar på marknaden.
Det finns också, enligt mig, väldigt mycket snyggare mobiler ute.
Denna ser väldigt standard ut.

Vad är det som gör denna så speciell? För One X är väl flaggskeppet av denna "One"-serien?

It spells Tegra 3

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Vafan? Stod ju leverans 3april på sidan?
Gah

aa jag vet riktigt besviken men ja vet inte om de va senast men de är fan inte kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Det kan väl ändå inte vara möjligt när det finns butiker som netonnet, siba, komplett, thephonehouse och många fler som har HTC One X i lager?

han sa de på kundtjänst iaf :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Kan väl ha varit för de som beställde över internet nu? Efterfrågan är väl hög och de verkar också bara ha fått in vita om man läser runt lite. Vet dock inte hur det ser ut i deras butiker, om dem har både och där.

aa jag beställde över internet så ja vet inte fall de gällde alla kunder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pixo:

Jag förstår hur markiiie tänker här med stöd för quadcore i appar osv. Självklart måste någon vara först med quadcore men det kommer nog ta ett bra tag innan vi får se ett utbrett stöd för det mjukvarumässigt. Däremot så är ju skrytfaktorn hög när man kan säga man har sveriges första quadcore prolle i mobilen
Inte orkat kolla upp om MX player klarar av 4 kärnor som nämns ovan men vad skulle det innebära då egenligen? Kommer man kunna pausa sina filmer dubbelt så snabbt då eller?

Jo lite repetition vad en Tegra 3 pallar med.... (ASUS Transformer Prime kör dito)

Sen kommer "marknaden" snabbt att se till att det finns olika slags mjukvara för luren.

XDAs tråd om Tegra 3 specifik mjukvara inkl spel
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1555275

Så det här blir med säkerhet helt kanon....med nVidia i ryggen ännu bättre

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Vad säger du? Att HTC One S är snabbare än X?

Tror isåfall att benchmarks testen inte är optimerade för 4 kärnor om detta är sant. 4x 1.5ghz > 2x 1.5 eller vad S nu har.

One S är snabbare än One X, ja.

Krait är våldsamt mycket snabbare per kärna än vad Tegra 3 är. Våldsamt.

edit: och det är ju det som är viktigt för tillfället. Att hitta applikationer som är skrivet för 3 eller 4 trådar är inte lätt just nu och det lär inte bli det på ett år eller två heller.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

edit: och det är ju det som är viktigt för tillfället. Att hitta applikationer som är skrivet för 3 eller 4 trådar är inte lätt just nu och det lär inte bli det på ett år eller två heller.

Nu när det finns cpu som faktiskt har 4 kärnor, jo.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Nu när det finns cpu som faktiskt har 4 kärnor, jo.

Nej. Att det finns en cpu med fyra kärnor innebär inte att det finns mjukvara för det. Om ett eller två år kanske det är en bättre idé att titta på mobiler med quadcore istället för snabba dualcores, men just nu är det tyvärr inte så. Även i de flertrådade testerna där Tegra 3 kan utnyttja samtliga 4 kärnor så är den bara marginellt snabbare än Snapdragon S4. Säger det jag sagt flera gånger: quadcores på smartphones är för tillfället ingen bra idé.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Varför är det så klart?

Om man satsar på göra program så anpassar man inte dom efter antal kärnor en CPU har. Man gör så att programmet har en huvudtråd som körs och sedan försöker nyttja alla andra CPUer till andra trådar.

För övrigt finns det redan program som nyttjar multicore CPUer på android. MX Player nyttjar så många kärnor den får tillgång till.

http://grail.cba.csuohio.edu/~matos/notes/cis-493/lecture-not...

Ja men inte till oss privatpersoner samt att jag menar då heller inte quad´s till telefoner... Quad har ju funnits ett tag. Jag köpte mig den första till PC (QX9650) när den kom ut på marknaden (om jag inte missat något).

Menar det att det tog ju som sagt ett tag när quad kom för diverse att skeppa program som stödde. Men nu lär det gå mycket snabbare på den fronten. Den var ju ändå 2007 i December jag köpte QX9650

EDIT: Nu är min One X inte långt ifrån mig enligt posten Synd man måste släpa sej till jobbet nu då Först jobba sedan leka

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Vad kom först, Quad cpu´n eller programmen som stödjer quad? Klart som fan cpu´n kom först. Någon måste vara först. Nu råkar det vara denna. Själv är jag tok intresserad av denna och skiter fullständigt om batteritiden är sämre när nästan allt är bättre i övrigt! Som du kanske förstår så ser inte jag några större negativa aspekter i denna lur.

Jo precis, i detta fallet var det ju CPU:n.
Men det låter inte helt osannolikt att behovet skulle finnas först, och sedan kommer komponenten? (:

Och visst fan måste det väl kännas riktigt mäktigt med en fyrkärnig processor under huven på en så liten enhet, jag det säger jag inte emot.
Sedan ser displayen underbar ut, och ljudet verkar vara i en klass för sig.
Men utöver detta så ser jag liksom inte hur den skulle skilja sig från mängden.

Jag bara menar, om man nu ska sätta en sån förmodligen ganska energislukande CPU i en sån mobil, och ett separat grafikchip för att driva denna milt sagt krävande 4,7"-skärm, så borde man väl ändå sätta i ett lite mer kraftigt batteri?
Så fel kan jag ju inte tänka?
Så länge man leker med den så pass effektivt att den slår över från sin energisparande kärna till quad, så lär den tugga batteri så det bara viner till.
Ska man storsatsa på ett flaggskepp så tycker jag nog att ett batteri på 1800 mAh är fortfarande ganska klent, då den inte kommer orka med en dag med normalt användande och 3G igång.

Sen säger jag verkligen inte att jag ser något dåligt i mobilen, helt tvärtom. Den verkar helt klart intressant.
Det enda jag egentligen skulle vilja lägga en negativ kommentar om skulle vara på det kosmetiska.
Baksidan ser lite ut som baksidan på 85% av alla kinesiska mobiler, inte nödvändigtvis kopior då.
Om ni någon gång surfat på en kinesisk sida som säljer ut mobiler av 48 olika märken så förstår ni vad jag menar. Precis den känslan får jag när jag ser baksidan på One X.
Jag mest undrar vad det var mest som lockade, och det var uppenbarligen Tegra 3.

EDIT: Grattis till mobilen! Får min Galaxy Note om någon timme, ska bli skönt att komma ifrån iOS ett tag

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det är synd att dom satsade på Tegra 3 istället för Krait, då 4-kärniga applikationer knappt utnyttjas på PC-marknaden kommer det nog dröja väääldigt lång tid innan det blir aktuellt med så mkt flertrådade applikationer i mobilen...

Visst, för kidsen som använder telefonen som mobil gamingstation kanske det är ballt, men för oss som vill åt den högupplösta skärmen och använder mobilen till mer kontorsgrejer som mail och surf är det ju helt fel tänk...

Nej, dom skulle haft ett större batteri och en Krait som är mer strömsnål och snabbare per kärna. Kärnhysterin har blivit för mobiltelefoner vad megapixelhysterin är/var för digitalkameror...

Med det sagt så håller posten på att köra ut de One X jag beställde till företaget, så kommer kunna leka med min inom några timmar

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Fan inget ställe på Gotland har fått in den.. >< så jag får väl vänta på att den ska komma från tele2.se endå.. Hatar att vänta!

Permalänk
Medlem

Har försökt sedan igår att beställa på tele2.se, men det står att det är ett tekniskt fel, någon som är uppdaterad på om det beror på att det är många som beställer just nu eller hur det är?

Mvh

Permalänk
Medlem

Min vita ligger och väntar på mig. Beställde den 19 Mars från Tele2

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Min vita ligger och väntar på mig. Beställde den 19 Mars från Tele2

Fick du nått mail eller liknande när dom skickade den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Fick du nått mail eller liknande när dom skickade den?

Fick ett mail i söndags från Tele2 att ordern var på väg hem till mig.
Nu ligger den på COOP i Sala och väntar. Fick sms om det lite tidigare idag.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Beror ju lite på hur man ser det hela.
Som det ser ut i testarna nu så får One S mer fps än One X, MEN One X flyttar ju bra många fler pixlar än One S.

One S - 540x960 - 518400 pixlar One X - 720x1280 - 921600 pixlar One S One X NenaMark 2 61,0 fps = 31.622.400 pps 47,6 fps = 43.868.160 pps NenaMark 1 60,8 fps = 31.518.720 pps 59,5 fps = 54.835.200 pps

test siffrorna kommer från Engadget

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Beror ju lite på hur man ser det hela.
Som det ser ut i testarna nu så får One S mer fps än One X, MEN One X flyttar ju bra många fler pixlar än One S.

One S - 540x960 - 518400 pixlar One X - 720x1280 - 921600 pixlar One S One X NenaMark 2 61,0 fps = 31.622.400 pps 47,6 fps = 43.868.160 pps NenaMark 1 60,8 fps = 31.518.720 pps 59,5 fps = 54.835.200 pps

test siffrorna kommer från Engadget

Men det är för att GPUn är snabbare, CPUn är långsammare i dagens applikationer! ^^ Jag hade inte bangat en One X med S4an faktiskt, mest på grund av batteritid och värme! Men men, tror jag överlever, om batteriet håller. x)

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Fått in den i butiken nu. Riktigt slimmad får jag säga. Har inte hunnit testa den än.

Permalänk
Medlem

Jag fick min på morgonen igår och allt känns silky smooth. Tyvärr har jag inte hunnit se hur batteritiden är då den är såpass ny, men kan återkomma om det ikväll
Jag har inget direkt negativt att säga om den än så länge, men då jag jämför med min 1,5 år gamla ZTE blade så är väll ganska svårt att göra nån bra review

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Blir väl och avbeställa från tele2 och beställa nytt abbonemang direkt i butiken för att hämta en direkt.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Blir väl och avbeställa från tele2 och beställa nytt abbonemang direkt i butiken för att hämta en direkt.

Funderar också på att köra det, eftersom jag ändå inte har beställt än så lär man ju får vänta ett tag. Tror ni man kan ta telefonen på Maxi Unlimited erbjudandet direkt från butik?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Funderar också på att köra det, eftersom jag ändå inte har beställt än så lär man ju får vänta ett tag. Tror ni man kan ta telefonen på Maxi Unlimited erbjudandet direkt från butik?

Det var polaren till mig som gjorde så, han hade bokat en, avbeställt, gick till en butik och fick dealen + telefonen.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.