Finner ej HDD vid installation av Windows XP

Permalänk
Medlem

Finner ej HDD vid installation av Windows XP

Hej hallå!

Jag håller på att installera om en Toshiba Satellite Pro. Det finns för tillfället XP installerat på den och det funkar galant att använda den, den hittar disken osv.
Men när jag skall trycka i en xp-skiva och installera om den så kommer detta tråkiga felmeddelande upp:

What to do?

Mvh RaHm

Permalänk
Medlem

Hittar disken? Det är ju det den inte gör.
Öppna upp den och kolla att den sitter i ordentligt, precis som felmeddelandet säger.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Hittar disken? Det är ju det den inte gör.
Öppna upp den och kolla att den sitter i ordentligt, precis som felmeddelandet säger.

Den hittar disken när jag startar upp den som vanligt, dvs bootar upp med disken men inte när jag bootar med skivan och skall installera os:et.

Permalänk
Medlem

Tror det är den gamla klassikern att windows skivan inte innehåller drivare för sata kontrollern.
Har råkat ut för detta själv och fick då slipstreama in drivarena på skivan.

Har dock tappat länken på hur man gjorde men det kan nog google svara på.

EDIT: Länken http://www.wikihow.com/Slipstream-Your-SATA-Drivers-Into-a-Windows-XP-Installation-CD-Using-nLite

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkacid:

Tror det är den gamla klassikern att windows skivan inte innehåller drivare för sata kontrollern.
Har råkat ut för detta själv och fick då slipstreama in drivarena på skivan.

Har dock tappat länken på hur man gjorde men det kan nog google svara på.

Var också inne på det.. Du vet ingen version av XP som just har drivare för sata? Har installerat många laptops med just denna skivan och inte varit problem alls.

Permalänk
Rekordmedlem

Win frågar under installationen om du vill installera drivers, drivrutinerna brukar finnas på datortillverkarens hemsida.
Vill du göra en skiva som innehåller drivrutinerna direkt kan du söka på nlite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

XP saknar drivrutiner för SATA-stöd eller byt till 7 istället.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Om du har XP som fungerar "galant" på den så varför installera XP igen ?

Men som tidigare nämts i tråden så sakas XP skivan drivrutiner till din HD kontroller.
Ibland kan man kringå problemet i BIOSen (brukar heta typ "compatible mode" eller liknande)
Men oftast så åker man på att slipstreama in drivisarna på skivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om du har XP som fungerar "galant" på den så varför installera XP igen ?

Men som tidigare nämts i tråden så sakas XP skivan drivrutiner till din HD kontroller.
Ibland kan man kringå problemet i BIOSen (brukar heta typ "compatible mode" eller liknande)
Men oftast så åker man på att slipstreama in drivisarna på skivan.

Det är en kund som antlitat mig för att installera om den, fråga mig inte varför.
Men okej, tackar för svaret!