Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Hehe som mina blandlistor i ipoden, folk tror man är schizofren, krautzrock, opera, Mars Volta, James Taylor, Buddy Guy, Volbeat osv

Permalänk
Medlem

Nytt inlägg på nwavguy angående hur våra förväntningar påverkar vad vi hör: http://nwavguy.blogspot.se/2012/04/what-we-hear.html

Kan vara värt att tänka efter både en och två gånger innan man kastar massa pengar på dyra dac:ar och förstärkare. Har man en som mäter bra och har tillräckligt med uteffekt för att driva tunga lurar finns ingen (ljudmässig) anledning att uppgradera. Spendera pengarna på nya lurar istället !

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Tänkte bidra med lite bilder på mina HD650 då jag efter viss väntan fått mina nya galler till dessa. Lurarna har även fått ärva ett band till bågen från en Beyer DT770. Så äntligen så ser dom ut och känns lika stadiga och bra som dom låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Tänkte bidra med lite bilder på mina HD650 då jag efter viss väntan fått mina nya galler till dessa. Lurarna har även fått ärva ett band till bågen från en Beyer DT770. Så äntligen så ser dom ut och känns lika stadiga och bra som dom låter.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/04/11/Hd6501.jp...

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/04/11/Hd6502.jp...

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/04/11/Hd6503.jp...

Ser ganska nice ut, men har de inte blivit ganska mycket tyngre ?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Riktigt grymma

Blev det någon skillnad på ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ser ganska nice ut, men har de inte blivit ganska mycket tyngre ?

Träet är rätt väl utholkat, men ja dom är lite tyngre, inget som stör dock.

Skrivet av Hennnkee:

Riktigt grymma

Blev det någon skillnad på ljudet?

Nja, kanske lite psykoakustik! Ärligt talat inte skulle jag vilja säga. Ville man förändra ljudet så skulle man nog ha gått på slutna kåpor, verkade dock som lite vågspel då man inte har något vidare hum om hur dessa låter slutet (klart man testat hålla för gallren, verkar bara strypa ljudet).

Permalänk
Skrivet av David_87:

Det där var inte särskilt snyggt tycker jag. En av fördelarna med hd650 är ju att den är lätt. Jag älskar mina 650, precis som dom är.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Kul modd
Ser rätt och fel ut på samma gång: Sennheiserkänslan är nästan helt borta, men helhetsintrycket är ändå riktigt trevligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Var in på hifiklubben idag för att låna ett par Denon AH-D2000. Personalen riktig kinkig som vanlig och ville inte låna ut något till mig, trots att jag var praoelev där för något år sedan... Lyckades dock övertala dom att jag skulle få öppet köp på dom tills på måndag så pröjsade 2250kr för ett par Denon AH-D2000 idag.
Lyssnade lite från telefonen i bilen på väg hem och det första som slog mig var diskanten, väldigt hissad tyckte jag. Men får se, kan vara telefonen som gjorde det...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

2250, det var billigt! Låg de inte på 2400 på rea nyss?
Jag kollade just förresten både prisjakt och hifiklubben och hittar inte lurarna där...
Hittar dem inte heller på tex amazon.co.uk, så jag tror de är på väg ut ur sortimentet och kanske på väg ut ur produktion?
Ny modell på G kanske?

Vill man ha dem, så låter det ju som läge att passa på nu iallafall.
Diskanten är nog lite stärkt, men kan ju faktiskt bli lite bättre med inspelning också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

2250, det var billigt! Låg de inte på 2400 på rea nyss?
Jag kollade just förresten både prisjakt och hifiklubben och hittar inte lurarna där...
Hittar dem inte heller på tex amazon.co.uk, så jag tror de är på väg ut ur sortimentet och kanske på väg ut ur produktion?
Ny modell på G kanske?

Vill man ha dem, så låter det ju som läge att passa på nu iallafall.
Diskanten är nog lite stärkt, men kan ju faktiskt bli lite bättre med inspelning också.

Jo, 2400 på rea. Men när jag kom in i butiken så satt dom med röda pennor och diskuterade nytt lägre pris på just dom lurarna.
Tror också att luren är på väg ur. Killen i butiken sa dock att dom ville sälja ut i butiken för dom ska börja bygga om där om någon vecka bara så mindre produkter kvar i butiken underlättar för dom.

Har inte hunnit lyssna så mycket med dom inkopplade i datorn, men intrycket om stark diskant återstår... Exet som jag har på huvudet har varit demolur i butiken sen nyår ungefär så dom är väl någorlunda inspelade iaf.

Något jag stör mig fruktansvärt på är kabeln. Den är så otroligt otymplig, styv och jobbigt så det finns inte. Förstår inte varför dom gjort så... Trasslar sig direkt också. Titta på AKG, dom kan det där

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Skrivit lite mer om luren på min blogg http://phimusic.blogspot.se/
Kommer uppdatera det lite senare ikväll när jag hunnit lyssna lite mer.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Exet som jag har på huvudet har varit demolur i butiken sen nyår ungefär så dom är väl någorlunda inspelade iaf.

Ah, demoex. Förklarar väl de där extra hundringarna i neddragning av priset.

Du får rapportera om diskanten sen. Trodde inte den skulle vara så markant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ah, demoex. Förklarar väl de där extra hundringarna i neddragning av priset.

Du får rapportera om diskanten sen. Trodde inte den skulle vara så markant.

Den är definitivt markant. Kika in i min blogg, länk finns i signaturen. Kommer skriva allt om lurarna där.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Den är definitivt markant. Kika in i min blogg, länk finns i signaturen. Kommer skriva allt om lurarna där.

Har själv ett par D2000 och diskanten är inget jag har reagerat på? Snarare tvärtom, väldigt trevliga även under längre lyssningar utan att ljudet är påträngande eller ansträngt...
Jag köpte mina beggade och de hade fått många timmar innan jag köpte dem dock. Upplever du samma fenomen oavsett källa? Du kan ju förklara läget för dem på HK så kanske du får låta dom spelas in lite mer innan du bestämmer dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har själv ett par D2000 och diskanten är inget jag har reagerat på? Snarare tvärtom, väldigt trevliga även under längre lyssningar utan att ljudet är påträngande eller ansträngt...
Jag köpte mina beggade och de hade fått många timmar innan jag köpte dem dock. Upplever du samma fenomen oavsett källa? Du kan ju förklara läget för dem på HK så kanske du får låta dom spelas in lite mer innan du bestämmer dig.

Det är inte bara diskanten som är lite boostad, övre mellanregister också.

Kör med denna EQ just nu

och det blev klart mycket bättre. Från början kändes det som att rösterna försvann osv men efter ett tag när man vant sig vid ändringen så tycker man det låter väldigt obalanserat om man slår av EQn. Det är faktiskt natt och dag skillnad, du borde prova!
Har lanhelg i helgen så förhoppningsvis så hinner jag lyssna en hel del. Förresten, kika in på bloggen där jag nästan konstant uppdaterar mina intryck om luren. Ni kanske hittar några skivtips också

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det är inte bara diskanten som är lite boostad, övre mellanregister också.

Kör med denna EQ just nu och det blev klart mycket bättre. Från början kändes det som att rösterna försvann osv men efter ett tag när man vant sig vid ändringen så tycker man det låter väldigt obalanserat om man slår av EQn. Det är faktiskt natt och dag skillnad, du borde prova!
Har lanhelg i helgen så förhoppningsvis så hinner jag lyssna en hel del. Förresten, kika in på bloggen där jag nästan konstant uppdaterar mina intryck om luren. Ni kanske hittar några skivtips också

Headphones redovisar den här kurvan, vet inte hur exakt den är:
http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&grap...
Men den stödjer ju inte din upplevelse...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Headphones redovisar den här kurvan, vet inte hur exakt den är:
http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&grap...
Men den stödjer ju inte din upplevelse...

Jag vet, men jag litar inte helt på deras mätningar heller så.

Mina AKG K271 MKII borde ju, enligt den där mätningen, låta ännu mer hissade i övre mellanregister och i stort sett hela diskantområdet men så är det ju inte, så vitt jag vet. Lyssnar bara på Denon nu ikväll och tänker börja med dom någon timme imorgon för att sedan ta på mig AKG och se ifall det är någon skillnad.

Kan säga på rak hand att ljudbilden är bättre i Denon, samt mer bas och mer tryck.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att eq kurvan ser ut att vara rimlig i förhållande till mätningen, det är väl dessutom ingen mätt kurva på responsen utan eqns "förmodade" respons, dessutom brukar det sprida rätt mycket i ljudet mellan lurar som inte är matchade, vi testade en dröse lurar av samma typ en gång, har för mig att det var Sennheiser hd650 när de kom och de skiljde hörbart mellan olika ex, Sennheiser anger +-1dB spridning, och hursomhelst hörde man skillnad mellan exemplaren, det var kring 10 olika lurar vi jämförde.
Vissa tillverkare matchar tex tight mellan h&v men har större tolerans mot referensen, alltså +-1dB h&V men +-3 mot referens, jag vet inte hur denon gör eller anger sina värden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att eq kurvan ser ut att vara rimlig i förhållande till mätningen, det är väl dessutom ingen mätt kurva på responsen utan eqns "förmodade" respons, dessutom brukar det sprida rätt mycket i ljudet mellan lurar som inte är matchade, vi testade en dröse lurar av samma typ en gång, har för mig att det var Sennheiser hd650 när de kom och de skiljde hörbart mellan olika ex, Sennheiser anger +-1dB spridning, och hursomhelst hörde man skillnad mellan exemplaren, det var kring 10 olika lurar vi jämförde.
Vissa tillverkare matchar tex tight mellan h&v men har större tolerans mot referensen, alltså +-1dB h&V men +-3 mot referens, jag vet inte hur denon gör eller anger sina värden.

Det du säger är högst troligt sant. Det kan vara ända upp till 20% feltolerans i T/S parametrar mellan olika element och det kan ju spela väldigt stor roll för det slutgiltiga ljudet. Nu kan det ju vara så att Denon mäter upp alla element och parar dom men jag tror knappast dom gör det för en lur som här i Sverige just nu säljs för 2400kr.

I exklusivare lurar så mäts och paras det nog, men inte i dessa relativt billiga lurar. Samma med högtalare, man ska nog upp en bit i pris innan man får matchade element.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Intressant tråd!
Många poster, hinner inte läsa nu, men kanske senare.

Oh, och själv sitter jag på ett par gamla AKG K601. Nöjd, men de är lite slitna vid det här laget. De är kopplade till en Millenium HP1 hörlursförstärkare. Inget allt för fancy.
Sugen på nya, funderar på K701, men lite för mycket utgifter just nu så det får bli längre in i framtiden.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har inte hunnit lyssna så mycket med dom inkopplade i datorn, men intrycket om stark diskant återstår... Exet som jag har på huvudet har varit demolur i butiken sen nyår ungefär så dom är väl någorlunda inspelade iaf.

Något jag stör mig fruktansvärt på är kabeln. Den är så otroligt otymplig, styv och jobbigt så det finns inte. Förstår inte varför dom gjort så... Trasslar sig direkt också. Titta på AKG, dom kan det där

Min uppfattning är att diskanten lugnar sig med inspelning. Jag tyckte mina D2000 hade ganska vass diskant, och framförallt var sibilanta. Det kan rimligen vara antingen att jag vant mig eller inspelning som gjort det, men nu är det inget jag märker av något särskilt längre.

Att ett par lurar varit demolur betyder ju inget särskilt egentligen. Hur många står och provlyssnar en lur i timmar liksom?

Kabeln däremot håller jag med dig om. Den är alldeles för styv, och i alla fall för mitt lyssnande, för lång. Jag går i tankarna att byta ut min kabel till något mer behändigt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Min uppfattning är att diskanten lugnar sig med inspelning. Jag tyckte mina D2000 hade ganska vass diskant, och framförallt var sibilanta. Det kan rimligen vara antingen att jag vant mig eller inspelning som gjort det, men nu är det inget jag märker av något särskilt längre.

Att ett par lurar varit demolur betyder ju inget särskilt egentligen. Hur många står och provlyssnar en lur i timmar liksom?

Kabeln däremot håller jag med dig om. Den är alldeles för styv, och i alla fall för mitt lyssnande, för lång. Jag går i tankarna att byta ut min kabel till något mer behändigt.

Jag frågade killarna i butiken om dom kunde gissa hur mycket dom spelats. Dom gissade på kanske en halvtimme per dag i genomsnit sen i julas då dom ställdes upp. Så det blir några timmarna och största skillnaderna borde vara borta.

Men jag tycker du ska testa med EQ. Du kan ladda ner på http://www.aixcoustic.com/index.php/Electri-Q-posihfopit/30/0... och väldigt enkel att använda. Om du vill så kan jag skriva hur du ska ställa in prickarna för att få i stort sett likadant som på bilden.

Tar jag bort EQn så låter röster lite nasala nästan och det låter, ja, tonalt obalanserat. Om du får EQ värden av mig så tar det typ fem minuter att sätta upp EQn, väldigt enkelt och vem vet, du kanske tycker det låter bättre

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur gick detta testet till om man får fråga?

Det är inte speciellt pålitligt att bara testa genom att lyssna rakt upp och ner nämnligen...

Hursomhelst, tror knappast att hans lurar har hörbar skillnad i diskant pga matchning. Antingen är det fel på dem eller också så låter de helt enkelt så.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det var som sagt lyssning, inte mätning vi ville bara veta om de spred hörbart mellan olika ex och det gjorde de.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta har inte riktigt med hörluar att göra men jag postar det ändå.

Citat:

I will point out that everyone appears to go through a similar "growth" of appreciation for prerecorded sound characteristics. Starting with BASS and more of it, to LOUD and more of it, to less harsh please, to more correctly reproducing the three dimensional environment of the recording, to more emotional involvement with the beauty and finesse of the artist portrayed by recorded and played back music. None of these steps are presented to be pejorative, or to belittle someones level of appreciation. Each step requires a different sort of equipment and the equipment meant to satisfy earlier steps doesn't present the later steps well and vice versa.

When our appreciation gets to the point where we are more concerned with the expression of internal gradient structure in tones and transients, EnABL'd drivers will make a significant improvement in how much of that information gets expressed into a room. This information coherence is expressed in a fashion that makes it more accessible, over information that satisfies the needs of earlier steps.

Om ni undrar vad EnABL'd drivers är för något så är det sådana som jag har i mina högtalare, såhär kan det se ut

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Men jag tycker du ska testa med EQ. Du kan ladda ner på http://www.aixcoustic.com/index.php/Electri-Q-posihfopit/30/0... och väldigt enkel att använda. Om du vill så kan jag skriva hur du ska ställa in prickarna för att få i stort sett likadant som på bilden.

Tar jag bort EQn så låter röster lite nasala nästan och det låter, ja, tonalt obalanserat. Om du får EQ värden av mig så tar det typ fem minuter att sätta upp EQn, väldigt enkelt och vem vet, du kanske tycker det låter bättre

Nä, det kan jag inte, iaf inte särskilt smidigt. Jag kör Mac. Däremot så kan jag sätta upp en 10 eller 31-bands grafisk EQ, eller en parametrisk EQ via AU Lab.

Vad för värden rekommenderar du att köra på?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem

Har inte så jättebra koll hur andra EQs fungerar.
Men första pricken från vänster är satt på 72Hz och -1dB. Bandwidth 1.0. Andra pricken är 720Hz, -6.2dB och bw 1.0. Tredje pricken är 1020Hz -2dB och 0.4bw. Fjärde är 4000Hz -8.3dB och 0.8bw. Femte är 5700Hz -1.8dB och 0.6bw. Sjätte är 7800Hz +4dB och 0.2bw. Sjunde är 11000Hz -5.2dB och 0.2bw.

Satte den med ögonmått från bilden jag postade ovan. Sedan lite minimala skillnader för att justera lite bättre efter min smak. Går ju att trixa runt med hur mycket gain och hur stor bandwidth för att få olika resultat. Går ju även att flytta banden lite.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har inte så jättebra koll hur andra EQs fungerar.
Men första pricken från vänster är satt på 72Hz och -1dB. Bandwidth 1.0. Andra pricken är 720Hz, -6.2dB och bw 1.0. Tredje pricken är 1020Hz -2dB och 0.4bw. Fjärde är 4000Hz -8.3dB och 0.8bw. Femte är 5700Hz -1.8dB och 0.6bw. Sjätte är 7800Hz +4dB och 0.2bw. Sjunde är 11000Hz -5.2dB och 0.2bw.

Satte den med ögonmått från bilden jag postade ovan. Sedan lite minimala skillnader för att justera lite bättre efter min smak. Går ju att trixa runt med hur mycket gain och hur stor bandwidth för att få olika resultat. Går ju även att flytta banden lite.

Något sånt här typ?

Lite observationer från följande Spotify-playlist: http://open.spotify.com/user/drrotmos/playlist/3StJsPBLlhHWcZ...

I vissa låtar, som Helicopter (Bloc Party) eller What Ever Happened? (The Strokes) låter det ganska okej, om än lite muddrigt och odefinierat. Jag tror dock ändå inte jag skulle säga att jag föredrar det över platt EQ, men det kan ju vara vana.

I de flesta andra låtar däremot, som Let's dance to Joy Division (The Wombats) eller 1901 (Phoenix) så tycker jag att basen tar över rejält på ett oönskat sätt, och att muddrigheten är ett ännu större problem.

Jag tror inte på något sätt att det är omöjligt att få lurarna att låta bättre med EQ, men jag tycker nog inte att de inställningarna alltid är ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.head-fi.org/t/413900/how-to-equalize-your-headphon... Kan vara intressant att läsa om man vill komma igång med eq, det finns länkar till lite mjukvara där, men tex bruset var borta, men Audacity kan generera brusfiler (finns även till mac) och sedan så finns programmen på www.tolvan.com, tex tone, man kan köra flera "tone" för att generera signaler för nivåjämförelser, det går att göra eq ande utan att mäta om man vill, det går inte lika fort det är enda skillnaden.

Visa signatur