Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Mina Koss Porta Pro har gått sönder (Kabelskada så det går inte på garantin), så jag hade tänkt och köpa ett par nya lurar i prisklassen 500-1000kr. Jag vill ha bra bas, men också klar diskant. Vad finns det för rekommendationer?

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Rör inte elementen. Ta bilder på dom och lägg upp här så vi får se.

Den vänstra:

Den högra:

Som ni ser är linjerna mycket mer slitna på den högra

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maskarone:

Är det du kallar "linjerna" = talspolen = koppartråden ? För det ser ut som om lacken kanske kokat på talspolen på den högra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det du kallar "linjerna" = talspolen = koppartråden ? För det ser ut som om lacken kanske kokat på talspolen på den högra.

Ja jag menar det svarta linjerna, (är inte så insatt på alla tekniska termer), men lacken har kokat är det illa?

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maskarone:

Ja jag menar det svarta linjerna, (är inte så insatt på alla tekniska termer), men lacken har kokat är det illa?

Det betyder att de överbelastats, om lacken tar i magnetgapet blir det oljud och det kan vara det du hör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slajk:

Mina Koss Porta Pro har gått sönder (Kabelskada så det går inte på garantin), så jag hade tänkt och köpa ett par nya lurar i prisklassen 500-1000kr. Jag vill ha bra bas, men också klar diskant. Vad finns det för rekommendationer?

Eftersom du hade ett par Porta-Pro innan så antar jag att de skall användas för portabelt bruk? Några krav på hur de ser ut? Stora/små, heltäckande/halvtäckande, slutna/öppna etc.?

Har för mig Porta-Pro är öppna/halvöppna och läcker en del ljud. Rekommenderar ett par Grado sr60 eller sr80, men de låter i princip lika mycket utåt som inåt

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva en lite mini-guide här om hur man EQar Denon AH-D2000 (går ju att EQa andra lurar också med samma metod).

Denna guide funkar om man använder Foobar2000. Funkar kanske med andra program också men inget jag kan med.
Börja med att ladda hem http://www.aixcoustic.com/index.php/Electri-Q-posihfopit/30/0... och http://www.yohng.com/software/foobarvst.html
Lägg foobarpluginen i pluginmappen för foobar och välj pluginen i foobar så den blir aktiv. Det ska då komma upp en ikon nere i högra hörnet så högerklicka på den och tryck "Use VST Effect" och välj electri-q. Välj sedan en user profile i electri-q.
Det behövs 7 band.
1. 73Hz -1,2dB gain, 1,0 BW
2. 720Hz -6.5dB gain, 1,0 BW
3. 1020Hz -2dB gain, 0,43 BW
4. 4000Hz -8.5dB gain, 1,0 BW
5. 5700Hz -2,0dB gain, 0,45 BW
6. 7800Hz 4,3dB gain, 0,2 BW (notera att detta är en höjning, inte sänkning)
7. 11000Hz -5dB gain, 0,3 BW

När det är klart borde det se ut ungefär såhär

Tycker man att mellanregistret försvinner lite väl mycket kan man höja band 2, 3, 4 och 5 lite efter smak.
Notera att från början när man slår på EQn så kommer det låta som att allt mellanregister försvinner typ men låt det vara så och lyssna med EQ på i en timme eller två. Stäng sedan av den så kommer du att upptäcka hur obalanserade lurarna är utan EQ

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Lägg foobarpluginen i pluginmappen för foobar och välj pluginen i foobar så den blir aktiv.

Hur aktiverar man pluginen i foobar?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Hur aktiverar man pluginen i foobar?

När du har lagt pluginen i pluginmappen där foobar är installerat så går du in på inställningar i foobar, DSP Manager och välj sedan VST Wrapper så den hamnar på vänster sida.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Tänkte skriva en lite mini-guide här om hur man EQar Denon AH-D2000 (går ju att EQa andra lurar också med samma metod).

Bra med en guide!
... men hur kom du fram till just de siffrorna?
Lite äldre Denons ser ut ungefär såhär:
http://www.innerfidelity.com/images/DenonAHD2000.pdf
... och där ser det ju faktiskt ut som det skulle funka med en liten dämpning av tal/mellanregistret. (bred sänkning runt 800-900hz?)

Men nyare Denons verkar ev mer balanserade:
http://www.innerfidelity.com/images/DenonAHD2000B2012.pdf

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra med en guide!
... men hur kom du fram till just de siffrorna?
Lite äldre Denons ser ut ungefär såhär:
http://www.innerfidelity.com/images/DenonAHD2000.pdf
... och där ser det ju faktiskt ut som det skulle funka med en liten dämpning av tal/mellanregistret. (bred sänkning runt 800-900hz?)

Men nyare Denons verkar ev mer balanserade:
http://www.innerfidelity.com/images/DenonAHD2000B2012.pdf

Intressanta mätningar!
Jag såg någon post på headfi tror jag det var och jag utgick från den kurvan men modifierade lite efter egen smak

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

När du har lagt pluginen i pluginmappen där foobar är installerat så går du in på inställningar i foobar, DSP Manager och välj sedan VST Wrapper så den hamnar på vänster sida.

Tack för hjälpen

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Eftersom du hade ett par Porta-Pro innan så antar jag att de skall användas för portabelt bruk? Några krav på hur de ser ut? Stora/små, heltäckande/halvtäckande, slutna/öppna etc.?

Har för mig Porta-Pro är öppna/halvöppna och läcker en del ljud. Rekommenderar ett par Grado sr60 eller sr80, men de låter i princip lika mycket utåt som inåt

Glömde skriva det, men hade tänkt att ha dom hemma vid datorn. Helst heltäckande och slutna.

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av slajk:

Glömde skriva det, men hade tänkt att ha dom hemma vid datorn. Helst heltäckande och slutna.

Kika på ett par AKG ur 2**-serien.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Det är lite synd att det inte finns så många alternativ vid 500 kronor Eller, rent överlag så finns det inte så många alternativ när man pratar portabla, sluta och med kriteriet att man inte ska se ut som en alien på stan.

Rekommenderar starkt AKG K 518 DJ elle LE modellerna. Spelar mycket bra för pengarna. Jag tror även dessa kan passa dig bra med tanke på din tinnitus, då enligt mig de spelar med skonsam diskant. Den finns där givetvis men den sticker inte i öronen vid lite högre volym.

Vill du går ner lite i pris så finns AKG K 404 som är lite mindre i modellen (äger ett par själv). Spelar helt okej, men klart märkbar skillnad jämfört med K 518 (allt annat vore konstigt). Känns lite mer tillbakadragen än K 518, inte samma pondus på låga volymer. Utmärker sig dock bra när man drar på lite. Samma här så är de väldigt snälla i de övre frekvenserna så tror de kan passa. Är slutna (så det räcker enligt mig) men läcker ytterst lite och släpper in lite mer ljud än K 518. Om du sitter bredvid någon på tunnelbanan kommer han ej höra något vid normal volym, kanske urskilja några svaga toner om ni är ensamma på vagnen vid stillastående Dock är jag inte helt kompis med konstruktionen, stör mig på att den drar ihop sig själv.

Något tips i alla fall.

I övrigt, grattis till en kanonbra portabel musikmaskin. Sålde min Galaxy S (givetvis med schysst ROM och voodoo) nyligen med en tår i ögat

Köpte ett par agk 518k DJ som fyndvara på cdon . Upptäckte först efter beställning att kabeln är 2.5m lång urk! Hoppas också att dom inte läcker in mycket ljud då bussen jag åker var morgon är högljud som sjutton!

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

Köpte ett par agk 518k DJ som fyndvara på cdon . Upptäckte först efter beställning att kabeln är 2.5m lång urk! Hoppas också att dom inte läcker in mycket ljud då bussen jag åker var morgon är högljud som sjutton!

Ajdå! LE tror jag har kortare kabel, fast den såldes väl kanske inte för samma pris?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ajdå! LE tror jag har kortare kabel, fast den såldes väl kanske inte för samma pris?

Precis, Fick ju dj för 350 + 29 kronor frakt och le kostar väl uppemot 550

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Nu skulle jag vilja ha er hjälp med finjusteringar inför mitt kommande köp!

Har nu i princip bestämt mig för att köpa en Arcam rPac USB DAC som ska spela tillsammans med ett par Beyerdynamic DT880 250ohm (vi kunde inte lista ut på Lefflers ifall rPac klarade av att driva 600ohm lurarna).

Jag använder foobar för att spela upp mina flacrippar. Just nu har jag inte installerat något plugin eller liknande. Finns det någon plugin eller liknande jag borde installera för att få ut det bästa ur mitt musiklyssnande eller ska jag bara fortsätta köra vidare med en vanlig installation av foobar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Jag använder foobar för att spela upp mina flacrippar. Just nu har jag inte installerat något plugin eller liknande. Finns det någon plugin eller liknande jag borde installera för att få ut det bästa ur mitt musiklyssnande eller ska jag bara fortsätta köra vidare med en vanlig installation av foobar?

Alla kommer inom kort rekommendera WASAPI och ASIO plugins misstänker jag
Enligt nwavguy så klarar dock många spelare under win 7 att spela bitperfekt så länge man kör maxvolym ut...
Men vill du vara på "säkra sidan" är det nog inte fel att ge sig på tex WASAPI.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kör win 7 så oroa dig inte så mycket, wins egna ljudhantering är mycket bättre än xps, största felet i xp var att det alltid vill omsampla musik eftersom det körde med 48Khz.
Det enda som kan vara motiverat ur ljudsynpunkt är eq och ev en x-feed om det är stereoinspelningar så brukar det funka bra, men x feed kan låta onaturligt om det är multimonoskivor, men då går de att stänga av, övriga pluggar är mest leksaker som är kul ibland men inte tillför nått till ljudkvaliten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slajk:

Mina Koss Porta Pro har gått sönder (Kabelskada så det går inte på garantin), så jag hade tänkt och köpa ett par nya lurar i prisklassen 500-1000kr. Jag vill ha bra bas, men också klar diskant. Vad finns det för rekommendationer?

Nånstans på koss's sida finns finns reklamationsformulär. Man kan få nya hemskickade utan att behöva göra något med dom gamla(om man har tur)

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Nånstans på koss's sida finns finns reklamationsformulär. Man kan få nya hemskickade utan att behöva göra något med dom gamla(om man har tur)

Om du läser i mitt inlägg så har jag skrivit att det är kabelskada och det går inte på garantin.

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk
Medlem

Har köpt ett par AKG K701. Har lite problem med att få fram schysst ljud ur dem. Fick hem ett par FiiO E9 igår som inte funkade och nu känner jag mig desperat. Googlat runt i timmar efter att få tips om en bra förstärkare men nu ger jag upp och kör den lätta vägen. Någon som har ett bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serian:

Har köpt ett par AKG K701. Har lite problem med att få fram schysst ljud ur dem. Fick hem ett par FiiO E9 igår som inte funkade och nu känner jag mig desperat. Googlat runt i timmar efter att få tips om en bra förstärkare men nu ger jag upp och kör den lätta vägen. Någon som har ett bra tips?

Vilken prisklass har du att leka runt i :p?

Skrivet av Shelldor:

Razer Megalodon bästa headsetet jag någonsin provat och man känner knappt att man har på sig det

Det luktar trollfett här!

Permalänk
Medlem

Razer Megalodon bästa headsetet jag någonsin provat och man känner knappt att man har på sig det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Vilken prisklass har du att leka runt i :p?

Priset är väl inte så noggrant. Föredrar lägsta möjliga fast det viktigaste är att de håller kvalite och får lite liv i lurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serian:

Priset är väl inte så noggrant. Föredrar lägsta möjliga fast det viktigaste är att de håller kvalite och får lite liv i lurarna.

K701 är notoriskt svårdrivna. Jag har hört folk som har haft goda resultat med Maverick Audios TubeMagic A1, och även deras TubeMagic D1, om du är ute efter en DAC/Amp. Jag har även hört att O2 ska klara av att driva K701:orna bra.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

K701 är notoriskt svårdrivna. Jag har hört folk som har haft goda resultat med Maverick Audios TubeMagic A1, och även deras TubeMagic D1, om du är ute efter en DAC/Amp. Jag har även hört att O2 ska klara av att driva K701:orna bra.

Ska ta mig en titt på dem senare ikväll! Se om det finns några recensioner och och om man kan köpa dem i europa
Fruktansvärt uppskattat att du tog dig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serian:

Priset är väl inte så noggrant. Föredrar lägsta möjliga fast det viktigaste är att de håller kvalite och får lite liv i lurarna.

Jag tror att en Matrix M-stage skulle göra susen, men något att tänka på att det inte finns någon DAC inbyggd i den utan den är bara en försärkare.

Men som tidigare talar har pratat om så skulle nog även en Maverick Audio D1 eller A1 göra susen, har personlig en D1a och jag är väldigt nöjd med hur mina HD598'or låter med den.

Sen så finns det märket "Schiit" (uttalas Shee-tah ) de har väldigt fina förstärkare, har själv aldrig provat någon av dem men folk verkar väldigt nöjda med sina.

Permalänk

Ett litet billigare förslag: Audioengine D1

http://audioengineusa.com/Store/Audioengine-D1#overview

http://www.head-fi.org/t/598004/amping-for-akg-q701/255

Står sig förmodligen inte mot dyrare alternativ, men enligt många så är den prisvärd.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50