Framtidens bredband till allmännyttan i GBG

Permalänk
Medlem

Vad får ni för hastigheter om ni kör en populär torrent te.x? Då syftar jag på ner och upp samtidigt.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd

Jag fick 12.3 ner och 11.5upp samtidigt på en väldigt laglig torrent så klart!

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

tjena gubbar.

ni som redan sitter på fiber: vilken leverantör rekommenderar ni? jag vill ha 100/100. jag vill ha integritet. e det bahnhof som gäller?

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrJiM:

tjena gubbar.

ni som redan sitter på fiber: vilken leverantör rekommenderar ni? jag vill ha 100/100. jag vill ha integritet. e det bahnhof som gäller?

Absolut kör på Bahnhof.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Absolut kör på Bahnhof.

Oki då litar jag på dig. Hur e pingen förresten? Vill du ladda upp ett par screens från bredbandskollen under "prime time"?

Vet du om man tecknar annoine via bahnhof blir det 18 månaders bindningstid på annoine oxå då?

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrJiM:

Oki då litar jag på dig. Hur e pingen förresten? Vill du ladda upp ett par screens från bredbandskollen under "prime time"?

Vet du om man tecknar annoine via bahnhof blir det 18 månaders bindningstid på annoine oxå då?

Jag får alltid likadant värde på bredbandskollen oavsett tid på dygnet. 94-95mbit ner och 91-92mbit upp, spelar ingen roll om det är 0300 eller 2100
*Samma gäller pingen, den visar alltid mellan 0-2ms

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Jag får alltid likadant värde på bredbandskollen oavsett tid på dygnet. 94-95mbit ner och 91-92mbit upp, spelar ingen roll om det är 0300 eller 2100
*Samma gäller pingen, den visar alltid mellan 0-2ms

Då blir det bahnhof för mig. In SweCarl we trust! Snart slipper jag oxå comhem!!!

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrJiM:

Då blir det bahnhof för mig. In SweCarl we trust! Snart slipper jag oxå comhem!!!

Det är som dag och natt Underbart skönt att slippa Comslem.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Det är som dag och natt Underbart skönt att slippa Comslem.

Nu vet jag inte vart ni bor osv, men är det i GBG och nätägaren till fibernätet heter iTUX så är ni ändå inte av med Comhem....

iTux ägs nämligen av Comhem.....

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Nu vet jag inte vart ni bor osv, men är det i GBG och nätägaren till fibernätet heter iTUX så är ni ändå inte av med Comhem....

iTux ägs nämligen av Comhem.....

THE HORROR!!! Den skiten, comhem alltså, lär bli svårt att bli av med helt och hållet :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Nu vet jag inte vart ni bor osv, men är det i GBG och nätägaren till fibernätet heter iTUX så är ni ändå inte av med Comhem....

iTux ägs nämligen av Comhem.....

Mitt nät ägs av Övik energi Flyttade ifrån Göteborg i januari, så jag är helt fri ifrån skiten. Troligen därför som mitt nät fungerar utmärkt, inte haft en enda dc sedan jag kom hit. I Gbg med Comslem så hade jag bara problem, 20 av 200mbit och dc´ade lite här och där random osv.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Då kör ja också på bahnhof, när man ska beställa så väljer jag Göteborg, sen kommer nåra alternativ, vilken Itux ska man välja? Göteborg itux? Framtidens itux? Eller Itux över huvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Då kör ja också på bahnhof, när man ska beställa så väljer jag Göteborg, sen kommer nåra alternativ, vilken Itux ska man välja? Göteborg itux? Framtidens itux? Eller Itux över huvudtaget?

Eh, lol?

Du bor i ett hus med fiber från itux eller så gör du det inte. Lite som att bo i ett hus med bredbandsuttag från comhem eller inte.
Att köra över itux fibern är snabbare och billigare jämfört med det mesta du kan välja, så hittar du inget sjukt bra studenterbjudande eller liknande ser jag ingen anledning att inte köra genom itux.

Sedan om det är stabilitet man är ute efter är ju inte hem-internet vad man letar efter alls... Fast företags-lina med löften om 99.9% upptid, löfte om dedikerad bandbredd (i.e. du delar inte bandbredd med huset/bostadsområdet) och så vidare kostar....
Det sagt, sedan iTux redde ut de första dagarnas problem med min beställning och jag väl kom igång (tog tre dagar), så har jag bara haft en dipp som jag märkt (det sagt jag har fortfarande inte fått tummarna ur att sätta upp bevakning på min lina).

Edit: glömde säga att mig veterligen har jag bara sett ett itux, någon som sett något annat?

Permalänk
Skrivet av Kanarya:

Då kör ja också på bahnhof, när man ska beställa så väljer jag Göteborg, sen kommer nåra alternativ, vilken Itux ska man välja? Göteborg itux? Framtidens itux? Eller Itux över huvudtaget?

Bor du inom Framtidskoncernen (ägs ditt hus av något av de kommunala bolagen i Göteborg) väljer du Framtidens bredband iTUX. iTUX sköter också driften av andra nät än Framtidskoncernens. Finns ju fler nät i Göteborg som Bahnhof säljer via men det är ju bara via det nät man är ansluten som man kan köpa tjänsterna.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Har kollat genom tråden här och försökt hitta info kring lägenheten jag ska flytta in i. Har även kollat genom http://www.familjebostader.goteborg.se/sv/Hyresgastinfo/Framt... för att lista ut vad jag kan välja.

Enligt familjebostäders hemsida så är Eriksberg anslutet till Framtidens bredband. Om jag skriver in adressen på framtidensbredband.se (styrfarten, 41764) så står det att huset inte är anslutet. Nån av er som vet vad det kan vara anslutet till? Killen som bor där nu har pekat på att det finns ett uttag för fiber i väggen. Vad jag förstått det så blir det billigare om det är iTux det är anslutet till.

Jag blir inte riktigt klok på vilket nät det är anslutet till. Någon som vet?

edit: Har snokat runt lite till och sett något om Zitius, kan det stämma att det är anslutet dit istället?

Permalänk
Skrivet av Hockert:

Har kollat genom tråden här och försökt hitta info kring lägenheten jag ska flytta in i. Har även kollat genom http://www.familjebostader.goteborg.se/sv/Hyresgastinfo/Framt... för att lista ut vad jag kan välja.

Enligt familjebostäders hemsida så är Eriksberg anslutet till Framtidens bredband. Om jag skriver in adressen på framtidensbredband.se (styrfarten, 41764) så står det att huset inte är anslutet. Nån av er som vet vad det kan vara anslutet till? Killen som bor där nu har pekat på att det finns ett uttag för fiber i väggen. Vad jag förstått det så blir det billigare om det är iTux det är anslutet till.

Jag blir inte riktigt klok på vilket nät det är anslutet till. Någon som vet?

edit: Har snokat runt lite till och sett något om Zitius, kan det stämma att det är anslutet dit istället?

Lägenheten ingick nog i pilotprojektet Maskinkajen. Kan hända att det fortfarande är Zitius som har hand om nätet. Tror det var de hade hand om näten i pilotprojekten.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Lägenheten ingick nog i pilotprojektet Maskinkajen. Kan hända att det fortfarande är Zitius som har hand om nätet. Tror det var de hade hand om näten i pilotprojekten.

Verkar vara så. Om man tittar på sida 5 i den här tråden så finns ett lite äldre utbyggnadsschema. Enligt det skulle Eriksberg och Kyrkbyn bli anslutet till Framtidens bredband i Februari 2012, men enligt familjebostäders sida är som har ett nyare uppdaterat schema är Eriksberg helt borttaget. Verkar som jag får köra det genom Zitius då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockert:

Verkar som jag får köra det genom Zitius då.

Du får åtminstonde välja vilken ISP du vill ha

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Fick mitt paket på posten idag. 94.xx ner, 4.xx upp och hela 7ms till min stads (göteborg) mätserver - med 100/10 från Tele2.

Permalänk
Medlem

Hur är hastigheten hos Banhoff? Kan någon vara snäll o länka en 100/10 lr 100/100
Tack

Permalänk
Skrivet av Yaoodo:

Hur är hastigheten hos Banhoff? Kan någon vara snäll o länka en 100/10 lr 100/100
Tack

Sitter på jobbet just nu men om du kollar längre bak så har jag postat ett par skärmdumpar från mina test. 95/85 brukar jag få med 0 ms i ping. Det är inga skillnad nu mot tidigare.

Edit:

Hittade min skärmdump.. http://i.imgur.com/K5OPm.jpg

Permalänk
Medlem

Så fick även jag äntligen den röda kabeln i brevlådan. Men fungerar det? Nej! Kommer inte ens åt portalen. Ringde Framtidens bredband (iTUX) men där blir man ju bara vidareskickad till sin valda leverantör via automatiskt telefonmenysystem. Så jag pratade med Bahnhof, men de hänvisade mig tillbaka till iTUX. Som ju inte går att kontakta.

Permalänk

Jag fick den röda kaveln idag. Loggade in, valde Bredband2 100/10 då pris i förhållande till hastighet är bra. Ligger på ca 75 ner och 10 upp, helt ok. Åkte och köpte en Netgear N600 router till ett bra pris. Allt funkar strålande, även om hastigheten via tråd inte är strålande så är det tillräckligt bra för de behov jag har. Behöver jag speed så kör jag bara fast lina.

/P

Permalänk
Skrivet av hplss:

Så fick även jag äntligen den röda kabeln i brevlådan. Men fungerar det? Nej! Kommer inte ens åt portalen. Ringde Framtidens bredband (iTUX) men där blir man ju bara vidareskickad till sin valda leverantör via automatiskt telefonmenysystem. Så jag pratade med Bahnhof, men de hänvisade mig tillbaka till iTUX. Som ju inte går att kontakta.

När drog de in fiber i lägenheten? iTux verkar inte koppla igång nätet förens hela huset är anslutet...

För mig tog det nog en vecka innan jag kom åt portalen, och då hade det dragit ut på tiden innan de kunde dra in fibern i min lägenhet. Mao, minna grannar som fick fibern indragen tidigare fick vänta längre innan de kunde komma åt portalen. Förstår att du är otålig dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

När drog de in fiber i lägenheten? iTux verkar inte koppla igång nätet förens hela huset är anslutet...

För mig tog det nog en vecka innan jag kom åt portalen, och då hade det dragit ut på tiden innan de kunde dra in fibern i min lägenhet. Mao, minna grannar som fick fibern indragen tidigare fick vänta längre innan de kunde komma åt portalen. Förstår att du är otålig dock..

Exakt när det drogs in i lägenheten vet jag inte, men det är åtminstone två månader sedan. Hela mitt område är dessutom markerat som klart på Bostadsbolagets hemsida sedan några dagar. Och man kan väl anta att de inte delar ut "Nu är du ute på internet om 10 minuter!"-informationen + sladd förrän det faktiskt är klart.

Vad jag förstår ska FX-lampan lysa på mediaboxen? Det gör den inte på min. Här lyser enbart power, och LAN1 då man kopplat in en dator.

Permalänk
Skrivet av hplss:

Exakt när det drogs in i lägenheten vet jag inte, men det är åtminstone två månader sedan. Hela mitt område är dessutom markerat som klart på Bostadsbolagets hemsida sedan några dagar. Och man kan väl anta att de inte delar ut "Nu är du ute på internet om 10 minuter!"-informationen + sladd förrän det faktiskt är klart.

Vad jag förstår ska FX-lampan lysa på mediaboxen? Det gör den inte på min. Här lyser enbart power, och LAN1 då man kopplat in en dator.

Jag fick den lådan innan jag kunde ansluta mig till portalen, men två månader låter ruskigt länge.

Minns inte vad lampan hette (är på jobbet nu), men innan det fungerade så lyste bara power-lampan. Sen en vacker dag när jag kom hem efter jobbet så lyste ytterligare en. Därefter tog det bokstavligt talat 10 minuter att komma igång och surfa via stadsnätet. Otroligt smidigt måste jag säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Jag fick den lådan innan jag kunde ansluta mig till portalen, men två månader låter ruskigt länge.

Minns inte vad lampan hette (är på jobbet nu), men innan det fungerade så lyste bara power-lampan. Sen en vacker dag när jag kom hem efter jobbet så lyste ytterligare en. Därefter tog det bokstavligt talat 10 minuter att komma igång och surfa via stadsnätet. Otroligt smidigt måste jag säga...

Jag får väl hålla tummarna för att samma lampa väntar på mig någon dag när jag kommer hem från jobbet.

Enligt Bahnhof så kunde de inte hjälpa mig (t ex felanmäla till iTUX) förrän jag fanns registrerad i deras system, och det skulle ta 1-2 veckor från det att jag beställt tjänsten på framtidensbredband.se (vilket jag gjorde i går via annan internetuppkoppling). Så det verkar inte finnas något jag kan göra mer än att vänta.

Permalänk
Medlem

Masthugget skulle ha lanserats i måndags men här är det fortfarande stendött.
Jag har felanmält till både Familjebostäder och min nya ISP Bitcom som i sin tur anmäler till iTUX.
Antar att man bara har att hoppas på att de löser det innan månadens slut då mitt nuvarande abonnemang upphör.

Lådan med röd kabel rasslade precis in i brevlådan.

Det kan inte vara långt borta nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sumsar:

Masthugget skulle ha lanserats i måndags men här är det fortfarande stendött.
Jag har felanmält till både Familjebostäder och min nya ISP Bitcom som i sin tur anmäler till iTUX.
Antar att man bara har att hoppas på att de löser det innan månadens slut då mitt nuvarande abonnemang upphör.

Lådan med röd kabel rasslade precis in i brevlådan.

Det kan inte vara långt borta nu

Majorna här. Skönt att inte vara ensam om att ha problem i alla fall.

Permalänk

Röda kabeln kom med posten idag till oss i Linné. Nu återstår det att se om man bor kvar såpass länge att det är värt att byta leverantör från comhem. 3 mån uppsägning suger...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB