Om du hade 5000 att spendera på ett nytt Canon Objektiv, vilket hade du då köpt idag?

Permalänk
Medlem

Om du hade 5000 att spendera på ett nytt Canon Objektiv, vilket hade du då köpt idag?

Hejsan!

Jag är en ung kvinna som kan mycket lite, nästanintill inget om systemkameror, så om du använder ord som slutartid eller andra saker så kommer jag ej förstå.

Jag har ett stort problem.

Jag köpte en Canon 550 D och fick med det vanliga 18 mm objektivet som ingår oftast.

Bilderna blir inte bra. Ingen hög kvalité på ett "gratis" objektiv.

PROBLEMET: Många gånger när jag fotograferar på konserter så måste jag vänta många sekunder, ibland upp till en minut innan jag kan ta nästa bild. Detta stör mig, då jag vill ta bilder hela tiden.
Ofta när jag ska ta foto med artisterna backstage så hakar kamerarn upp sig och vägrart ta en bild, och det är skämmigt att stå där och försöka i flera minuter.

Min fråga: Kommer det gå blixsnabbt att ta bilder på artisterna om jag köper ett bättre objektiv för 5 tusen kronor?

Jag har givetvis varit inne på Rajalas hemsida och kollat på deras objektiv i olika prisklasser, men det är en djungel.

Du som kan detta med Canon 550 D, varför tycker du att jag borde köpa ett RIKTIGT objektiv?

Jag äger endast det billiga CANON EF 50/1.8 II Vilket var ett onödigt köp då halva smycket blir suddigt då jag fotar det.

Jag spenderar hellre MINDRE än 5 tusen på ett nytt objektiv om det finns billigare och bättre.

Kan du visa upp en bild som är tagen med ett dyrare objektiv och det STANDARDOBJEKTIVET du fick med? så att jag kan se skillnaden som kommer att inträffa.

Mitt mål: Fota artister, smycken, kläder, saker, människor.

letar efter grymm kvalité

jag vet att det är sjukt att vilja ha ett nytt objektiv när man inte ens kan handskas med kameran men men.

tack för the help

Permalänk
Medlem

vill du har kvalitetsjämförelser så kika in på photozone.de, tror de har listat alla canosn egna objektiv samt 3epartstillverkarna där, i utförliga tester på samma kamerahus för rättvis jämförelse.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag det är så att du måste lära dig använda kameran och dess inställningar, innan du får bättre bilder. En amatör kan köpa en kamerautrustning för 150000kr och ändå inte få bra bilder, om han/hon inte vet hur kameran och dess inställningar fungerar.

Skulle rekommendera att gå med i en lokal fotoklubb, där man kan lära sig oerhört mycket av de andra..

För att gå in på dina uppräknade problem, så kan jag ju försöka mig på att gissa på varför det blir som det blir..

Anledningen till att du får vänta innan kameran tar bilden, beror sannolikt på att den inte hittar någonting att fokusera på. Konserter är oftast mörka, med mörk bakgrund och kameran letar efter lodräta och horizontella linjer som den kan fokusera på.

En 550D har inte så många fokuseringspunkter, utan enklast väljer du en fokuseringspunkt som du sedan riktar på den upplysta artisten. Ibland kanske du måste ta på sidan av ansiktet och inte på det för att den ska fokusera. (Så kameran hittar linje att fokusera mot)
När den väl har fokuserat, kan du hålla inne avtryckaren halvvägs och vinkla om kameran för att få det utsnittet du vill ha innan du trycker ner helt.
Ett annat allternativ är att köra manuell fokus, men det blir svårare..

Själv fotograferar jag konserter med EOS 1D, som har många fler fokuseringspunkter, vilket gör det hela lite lättare..

Ett bra allroundobjektiv är nog svårt att skaka fram.. utan du får nog inrikta dig på ett för konserter/artister, ett för kläder o saker och ett för människor.

50mm är ju rätt populärt för porträtt osv..

Mitt favoritobjektiv när det gäller konserter är mitt 70-200mm 2,8L.. Det finns en 4L också, som är betydligt billigare, men lika skarpt och lättare. Kolla begagnatmarknaden om det skulle vara intressant.
Annars har jag inte så stor koll längre i det prissegment du är ute efter.. mitt billigaste koster det tredubbla.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:


PROBLEMET: Många gånger när jag fotograferar på konserter så måste jag vänta många sekunder, ibland upp till en minut innan jag kan ta nästa bild. Detta stör mig, då jag vill ta bilder hela tiden.
Ofta när jag ska ta foto med artisterna backstage så hakar kamerarn upp sig och vägrart ta en bild, och det är skämmigt att stå där och försöka i flera minuter.

Min fråga: Kommer det gå blixsnabbt att ta bilder på artisterna om jag köper ett bättre objektiv för 5 tusen kronor?

Jag äger endast det billiga CANON EF 50/1.8 II Vilket var ett onödigt köp då halva smycket blir suddigt då jag fotar det.

Jag spenderar hellre MINDRE än 5 tusen på ett nytt objektiv om det finns billigare och bättre.

Jag tog ner manualen för 550D, kolla in sidan 193 om C.Fn-4 Brusreducering för lång exponeringstid, kan vara det som gör att det tar tid mellan bilderna, prova ställ in det på 0: Av då jag förmodar att det står på antingen 1: Auto eller 2: På som default.

Att halva smycket blir suddigt har tagits upp tidigare i en annan tråd, gäller bara att försöka förstå sig på kameran, kanske börja här: http://camerasim.com/camera-simulator/

Visa signatur

/Benny

Permalänk
Medlem

Hur menar du med att kameran hakar upp sig?
Fotar du i RAW? har du ett snabbt minneskort? Använder du viewfinder eller live-view? Att bilden tar lång tid har inte med objektivet att göra.

För mig låter det som du måste LÄRA DIG kameran och inte köpa en massa objektiv.
T.ex Bländaren(apperture) påverkar skärpeljuset i kameran, Slutaren(shutter) påverkar exponeringstider osv.
Alla funktioner och hur de påverkar varandra är viktigt för att kunna ta bra bilder på plats.

Jag har också 50mm objektivet, och jag har inga problem med dess skärpeljus. foto + postproduktion.

http://camerasim.com/camera-simulator/

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Vilka inställningar fotar du med?

Citera mig!

Edit: Kolla in guider på fotosidan.se och kolla runt på deras forum. En mycket bra community enligt mig, kanske är ett bättre ställe att fråga på då det är (i princip) dedikerat till foto medan swec framförallt fokuserar på datorer. Det jag menar med allt detta är att andelen människor med bra koll på foto kanske är högre där..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

Vilka inställningar fotar du med?

Citera mig!

Hej kitt objektiven som Canon skickar med är inte så tokiga som folk tror. så jag rekommenderar som dom andra skriver att lära dig kameran.

Så för 5000:- skull jag först köpa mig en Blixt med bouncer spedlight ex2.

Spara sedan till ett .
Canon 17-55 is usm 2,8 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=17-55is Har hafft
Canon 70-200 is usm 2.8 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232201 Har

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-1.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-1-blandaren.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-2-slutaren.htm

Visa signatur

Dell Xps i7 2,7Ghz 6gb ram GeForce Gt 540m.

Projekt ivy eller sandy 16/32 ram, 800D div andra grejer (Galleri kommer snart)

Permalänk
Medlem

Inte för att vara dryg eller raljerande, men du borde lägga pengarna på en fotokurs istället för ett nytt objektiv. Både 18-55:an och 50mm:n är, med rätt kunskap, kapabla att ta bra bilder, även i snabb följd, med en 550D. Eftersom det är en 550D du har så bore du fått med 18-55:an som har bildstabilisering och det är faktiskt ett riktigt bra objektiv (versionen utan bildstabilisering är "sådär").
Konserter är, såklart, ganska svårfotograferat pga ljusförhållandena. Man behöver oftast ett ganska ljusstarkt objektiv, vilket tex 50/1.8:an är. Sedan beror det ju på avståndet om 50mm räcker till, eller om man behöver längre brännvidd. Därtill behöver man ju veta hur man ska ställa in och använda sin kamera.
Att du bara får halva smycket i fokus med 50mm-objektivet beror sannolikt på att du låter kameran välja bländare och att förhållandena är sådana att kameran måste välja en en stor bländare, vilket ger ett kort skärpedjup. Lösningen är att blända ner, vilket i sin tur gör att du kanske måste ställa kameran på stativ och/eller tillsätta mer ljus med lampor eller en blixt.

Som du säkert märker av min text ovan så behöver du höja din kunskapsnivå både för att kunna tillgodogöra dig andras tips, som mina och de andra här ovan, men framför allt för att få ett bra resultat när du fotar.
Att ha en systemkamera som man använder på auto utan att ha kunskap om fotografering är lite som att köra fomel-1-bil men bara använda 1:ans växel. Om man inte kan/vill införskaffa sig nödvändig kunskap är det, i all sanning, bättre att skaffa en kompaktkamera som är betydligt mer förlåtande (även om den skulle få problem under de förhållanden som råder under en konsert, tex).

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Hur menar du med att kameran hakar upp sig?
Fotar du i RAW? har du ett snabbt minneskort? Använder du viewfinder eller live-view? Att bilden tar lång tid har inte med objektivet att göra.

Jag vet inte hur canon fungerar men min kamera använder olika autofokus metoder i sökare vs live-view.

Live-view använder i min D5100 sk kontrast-autofokus medans i sökarläge (liveview avstängt) så används sk fas-autofokus. Till saken hör att speciellt i svagt ljus är kontraskt-autofokus EXTREMT långsamt och fungerar helt enkelt inte utan hjälpljus.

Liveview är egentligen ingenting seriöst att använda för normalt foto. Anledingen nummer två är att det är svårare att hålla kameran stadigt när man ska titta i displayen hela tiden. Det blir mycket stadigare om du håller den mot kinden och armarna mot bröstet.

Jag har själv märkt att fas-autofokus ofta fokueserar väldigt snabbt (givet att det finns kontrast linjer) medans i liveview hittar min kamera aldrig fokus trots att det står och itererar flera sekunder innan den ger upp.

Permalänk
Medlem

Som dom andra säger, lär dej kameran först, annars är pengarna bortkastade. EF 50mm f/1.8 II som du har är ett bra objektiv, speciellt med tanke på det låga priset, och det går visst att ta bra bilder med 18-55'an som kom med din kamera.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

när du kör med extremt lång exponeringstid så kan det verka som att kameran låser sig i en längre stund. Detta kommer uppstå i mörka förhållanden om du kör på 'auto' läget. Det är verkligen inte att rekommendera!!

Jag föreslår en grundkurs i kamerafunktioner så du lär det använda åtminstone Av/Tv för som det låter så behärskar du inte kamerahuset.. Manuell focus är att föredra då den i konstiga förhållanden och på lite avstånd kan fortsätta justera i flera sekunder innan den hittar rätt fokus. Blir korrektare med manuell ändå.

Jag ska ladda upp en bild (när jag kommer hem) från min eos 600d med standardobjektiv (samma). Jag har inte fotat så mycket med den eller öht. men den bilden var jag nöjd med

Lycka till! (för att nyttja en bra utrustning behövs bra erfarenhet)

Permalänk
Medlem

Canon 50/1,8 är underbart skarpt, men kör du det i F1,8 så är skärpedjupet väldigt kort, fotar du smycken med detta objektiv så kör på F4 och se till att det är väl belyst.
Tänk på att det inte är ett macro-objektiv, det har en närgräns på 45cm så närmare än så kommer du inte smycket.

Gällande att din kamera hakar upp sig, det kan mycket väl vara fokusproblem, 550D har som tidigare personer skrivit ett begränsat antal fokuspunkter och använder sig av kontrastfokusering, är det väldigt mörkt, som det brukar vara på konserter så kan detta bli ett problem, och utan att låsa fokus så kommer din kamera inte att ta en bild.
Du bör ändra fokuspunkten till en specifik punkt, sätt den i ansiktet eller liknande där kontrasten är hög och du helst vill att det skall vara skarpt så går det säkert bättre.

Det bästa för dig är att gå med som andra sagt i en lokal fotoklubb eller hitta någon i närheten av dig som kan hjälpa dig med kameran och lära dig hur den fungerar, det är inte lätt att fota produktfoto eller konserter.

Har fotat konserter i 6 år och bilderna från första åren är så sjukt dåliga i jämnförelse mot de man tar idag.

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk

Ett alternativt till kurs är att köpa en bok för ett par hundringar, om du inte har något emot engelska finns ett stort utbud. En kameraspecifik bok är ofta lite "roligare" att läsa än medföljande kameramanulen, lite roliga färgbilder etc.

Tex http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1435457668

Jag skaffade själv en liknande bok för min kamera, och även om den överlappar manualen så innehåller den lite mer "tips" samt att den är mycket roligare att läsa än den tråkiga standardmanualen som är extremt torftig och inte lika målande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Ett alternativt till kurs är att köpa en bok för ett par hundringar, om du inte har något emot engelska finns ett stort utbud. En kameraspecifik bok är ofta lite "roligare" att läsa än medföljande kameramanulen, lite roliga färgbilder etc.

Tex http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1435457668

Jag skaffade själv en liknande bok för min kamera, och även om den överlappar manualen så innehåller den lite mer "tips" samt att den är mycket roligare att läsa än den tråkiga standardmanualen som är extremt torftig och inte lika målande.

Ett ytterligare alternativ skulle kunna vara att googla bländare/slutare/fokuspunkter/whatever..SÅ himla komplicerad är ju inte en kamera.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marie96:

Ett ytterligare alternativ skulle kunna vara att googla bländare/slutare/fokuspunkter/whatever..SÅ himla komplicerad är ju inte en kamera.

Håller med.

Anledningen till böcker för mig del är att det ibland är trevligt att sitta i soffan, sängen eller badkaret, visst kan man sitta med laptopen men det är rätt mysigt med en vanlig bok ibland. Gör inte så mycket om man tappar en bok i golvet heller när man somnar

Jag läser/köper alldrig papperstidningar nuförtiden, men däremot köper jag fortfarande en del tryckta böcker. Speciellt fackböcker. Dock har jag bara köpt EN fotobok.

Permalänk
Medlem

tåls att upprepas,, ta reda på hur en kamera fungerar. för att kunna ta kort med en systemkamera så ska du lära dig vad "slutartid, bländare och iso" är för något o lär dig hur dom fungerar..finns MASSOR på internet som förklarar varje sak tydligt. sök!

men kolla i manualen om du kan ha brusredusering på som nån tidigare sa..det kan göra att det tar tid innan man kan ta nytt kort för kameran arbetar med att ta bort brus efteråt.

du kommer inte få bättre bilder för att du kastar ut 5tusen, använd det du har idag o lär dig med det.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

HEJSAN FOTO MÄNNISKOR!

Tack för alla underbara svar.
Ni har varit ett stort stöd och till stor hjälp.

KSW: Tack för photozone.de länken. Jag ska kolla in den sidan. Verkar bra.

DaBone: Jag har inte råd att gå med i en fotoklubb i Malmö.
Jag är rädd för att köpa ett begagnat objektiv eftersom jag ofta tror att det är något fel på dom och vill inte betala tusenlappar för något som inte är i topp klass.
Men tack för tipsen, jag ska ta och lära mig mer, även då detta är black magic för mig.

BempaS: Ja du har nog rätt att det är på grund av brusreducering. Tack för länken om Kamera Simulatorn, det är ett smart sätt att lära sig mer med flickan på tivolit.

FloRRpan: Jag har ett 36 GB Kort, Klass 10. Tack för länken. Ska kolla in den.

B4rett: Jag fotar ALLT med den gröna rutan, AUTO knappen i hop och tro om att det ska få mina bilder på kläder, smycken, människor och artister att bli perfekta.
Tack för fotosidan länken, den kommer nog hjälpa mig mycket.

Danish: Hur mycket kostar en Blixt med Bouncer? Och vad exakt kommer denna blixten att göra?
Kan du visa mig ett foto utan den och med den?
Är den för artister på scenen om man vill ha knivskarpa och tydliga snygga pro bilder?
Eller är blixt bouncer till smycken och kläder?

JAG KÖPER GÄRNA DEN I SÅ FALL

Dumbo: Okej jag ska ta och lära mig hur man handskas med denna Canon Kameran jag haft i ett år, kanske dags att lära sig vad slutartid och shutter är och allt annat som inte handlar om auto green knappen.
Fan detta kommer bli svårt att lära sig men jag ska ta tag i det så att jag slipper plåga er.

Aristotele: Jag klarar inte av LIVE VIEW, det är hemskt, allt skakar, du har rätt, DET ÄR BÄST ATT KOLLA IN I LINSEN DIREKT, mycket mer stabilt!

FlyingFinn. Yes okej jag håller med dig.

Eddmaan: Ja den låser sig! STÖRIGT!

Auge: Okej hur ändrar jag fokuspunkten när jag rikar kameran mot artistens huvud på en halvmörk scen?

jag är besviken på att närgränsen för det mindre billiga objektivet är 45 cm, det är otroligt jobbigt att stå så långt ifrån ett smycke och samtidigt hålla kameran stadigt, fan att man inte kan vara 5 cm från smycket istället, men men.

Aristotele: Jag fick med en gratis bok när jag köpte den, den boken heter CANON 550 D....

ska studera den, även då jag tycker den e svår

Permalänk
Medlem

För att få det stadigt inomhus när du tar dina smyckesbilder:
Köp ett stativ! Förslag på ett enkelt: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380023

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt klart så krävs det ett stativ när man tar produktfoto! Det är mer eller mindre ett måste!

Och jag håller med alla andra, lär dig kameran och rega dig på Fotosidan.se och plugga satan

Jag är själv nybörjare och fototråden här på Swec har hjälpt mig jättemycket, men slanten trillade ner på Fotosidan.se

Att läsa trådar på deras forum, gav mig mest!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Dumbo: Okej jag ska ta och lära mig hur man handskas med denna Canon Kameran jag haft i ett år, kanske dags att lära sig vad slutartid och shutter är och allt annat som inte handlar om auto green knappen.
Fan detta kommer bli svårt att lära sig men jag ska ta tag i det så att jag slipper plåga er.

Det handlar väl inte om att du skulle plåga oss på något sätt, men utan att det finns en viss baskunskap blir det, särskilt såhär över nätet, svårt att hjälpa. Så genom att läsa på lite så hjälper du oss att hjälpa dig.
I en del fall fungerar automatiken bra, så tillvida att exponeringen blir korrekt, men kameran gissar trots allt bara hus du vill ha bilden utifrån algoritmer som en japansk (eller flera) ingegör har satt upp. I en del situationer gör inte kameran som man vill och då måste man ju själv ta kontrollen för att det ska bli som man tänkt sig.
Att ha bra/rätt utrustning hjälper, såklart, till väldigt mycket, men många har, tyvärr, en liten övertro på utrustningen.

Sen funderar jag lite över det du skrev om att du inte har råd att gå med i en fotoklubb... Du har råd att lägga 5kkr på ett objektiv, men inte att gå med i en fotoklubb? 5kkr för ju räcka till medlemskap i åtminstone 5 år, om inte mer, såvida det inte är nån konstig väldigt exklusiv fotoklubb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Sen funderar jag lite över det du skrev om att du inte har råd att gå med i en fotoklubb... Du har råd att lägga 5kkr på ett objektiv, men inte att gå med i en fotoklubb? 5kkr för ju räcka till medlemskap i åtminstone 5 år, om inte mer, såvida det inte är nån konstig väldigt exklusiv fotoklubb.

TJENA...!!! Vad är det för fotoklubbar ni har i närheten?

När jag var medlem i en klubb senast (5 år sedan), betalade jag någonstans runt 150kr.
Kollade nu och de hade höjt till 200kr/år.

Här har du en länk till en fotoklubb i Malmö..
http://www.ffim.se/bli-medlem/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

TJENA...!!! Vad är det för fotoklubbar ni har i närheten?

När jag var medlem i en klubb senast (5 år sedan), betalade jag någonstans runt 150kr.
Kollade nu och de hade höjt till 200kr/år.

Här har du en länk till en fotoklubb i Malmö..
http://www.ffim.se/bli-medlem/

Jag "tog i" lite. Senaste klubben jag var med i kostade nånstans mellan 300 och 400kr/år.

Permalänk
Medlem

du kanske inte vill ha sånna här tips men jag hade iaf lagt dom 5k på en kurs istället om du inte ens vet vad slutar tid är jag är inget proffs själv men ganska säker på att objektivet inte har något att göra med tiden det tar att ta en bild såvida den inte har svårt att hitta focus.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Känns ju nästan vilseledande av de som rekommenderar ny utrustning. Det du behöver göra är att lära dig fotografi, hur kameran/bildtagandet fungerar. T.ex. så låter exemplet med smycket som om du har för stor bländare, därav för kort skärpedjup, men jag gissar att dessa begrepp är tämligen obekanta?

"Gröna Rutan" kan inte göra allt, den vet inte hur du vill att bilden ska se ut, den vet bara hur mycket ljus som kameran behöver för att man ska se motivet, det finns många bra gratis fotokurser på nätet, har ingen jag kan länka till direkt som jag har erfarenhet av, men det här är en blog med en gratiskurs som verkar ha blivit bra omtalad.

Permalänk
Medlem

Alltså, blixt är ingen lösning för konsertfoto alls IMO, det är oftast inte särskilt
lämpligt eller populärt att blixtra på artister från diket ö.h.t.
(Däremot tycker jag att en seriös blixt bör ingå i en utrustning ändå, men inte därför.)
"Enda" lösningen här är IMO att dra upp ISO:n så långt huset förmår med bra resultat
& att använda objektiv som släpper in mycket ljus, d.v.s. f/2.8 eller bättre.
Det är mycket få kameror som faktiskt gör detta riktigt bra, utan att det kostar skjortan.

I autoläget (gröna rutan) fokuserar kameran på det som ligger närmast, så om du fotar någon som sträcker
ut armarna framför sig kommer händerna att vara skarpa, medan bål/ansikte blir oskarpa.
Använd en fokuspunkt som du pekar i ansiktet/bålen på ditt motiv med istället så blir det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

B4rett: Jag fotar ALLT med den gröna rutan, AUTO knappen i hop och tro om att det ska få mina bilder på kläder, smycken, människor och artister att bli perfekta.
Tack för fotosidan länken, den kommer nog hjälpa mig mycket.

Varsågod! Hoppas det hjälper dig.

På fotosidan.se har de en "skola" där de går igenom alla funktioner och sånt, börja med fotoskolan del: 0, så kommer du se att du snart kan ta mycket bättre bilder!

Hoppas ingen har skrivit det här innan men jag ska förklara lite om Auto.

I auto-läget gör kameran ALLA inställningar åt dig, du har ingen chans i världen att påverka. Om du tex inte vill fota med blixt så får du inte välja det om det är för mörkt, och i bland väljer kameran jätte långa slutartider för att bilden ska bli tillräckligt ljus. Tills dess att du har lärt dig att fota med slutar-prioritet och/eller bländar-prioritet (och ännu senare manuellt) skulle jag rekommendera dig att ställa in kameran på "P". Det är nästan som auto, fast du får chansen att påverka något mer (tex blixt).

Se det såhär: om du fotar med P är kameran ditt verktyg, den anpassar inställningarna efter det du vill fota.
Om du däremot fotar med auto lever kameran sitt eget liv och struntar helt i vad du vill. OBS! Detta är ganska förenklat! Men det är lite så man ska tänka.

När jag köpte min kamera så fick jag med en fotokurs, istället för att låta den gå till spillo så gick jag dit. Lärde mig inte super-mycket (då jag redan kan en del) men de på förespråkade "VVA" Våga Vägra Auto.

Kan även rekommendera den engelska appen "Photo Academy" till iPhone. Kostar typ 25 spänn och har dels en del där den förklarar allt ifrån slutartid till histogrammet som kommer med varje bild och hur man ska tolka det. Sen har den en annan del där de har delat upp olika fotosituationer i kategorier tex "Sport", "Landscapes" osv. med underkategorier. Så om du vill fota fyrverkerier så hittar du den i rätt kategori, kollar på exemplebilderna (som för övrigt har kommentarer kring extrautrustning och inställningar på kameran) och läser deras tips. När det gäller fyrverkerier så rekommenderar dem stativ och slutartider på ca. 2 s.

Så sammanfattningsvis: Kolla upp fotoskolan på fotosidan.se; VVA; och leta reda på Photo Academy till telefonen (Photo Academy's hemsida)

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

Tack för alla länkar till fotosidorna samt länken till fotoklubben i Malmö.

Jag äger ett stativ från LIDL och det fungerar bra.

Jag är bara förbannad eftersom jag håller på att fotografera mig själv till min hemsida, så jag ställde stativet framför en vit vägg och satt på självutlösaren, och varje gång kameran tog bilder så kom dom ut suddiga.

Jag prövade AUTO ..och mANUELL och alla rattarna provade jag, ALLA bilderna på mig blev suddiga med denna CANON 550 D OCH ORGINALL MEDFÖLJANDE OBJEKTIV.

Jag tog istället fram en fickkamera från Casio, köpt i USA för 5 år sedan och började fotografera, så desperat var jag.

Jag är förbannad att Canon inte kan ta skarpa bilder på mig.

Jag ger nu upp

och jag återkommer när jag lärt mig med om kamerar så att jag kan förstå era begrepp bättre med bländare och slutade och allt vad detta heter.

Nu kommer jag ha dåliga billiga casio bilder på hemsidan.

Permalänk
Medlem

Gör så här:

Sätt kameran på manuell fokus, på stativet, pekande på pallen du ska sitta på,
fokusera kameran mot pallen, gå & sätt dig på pallen & tryck av fotot.

Om du låter kameran fokusera om (autofokus) blir det som du har märkt, inte bra.

Permalänk

Självporträtt är inte lätt om man inte har en utlösare att hålla i handen, tyvärr är det bara så. Du har ingen person som du kan få hjälp av som kan ta bilderna på dig åt dig?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Nej jag har tyvärr ingen.

Okej då är min sista fråga i denna tråden så här:

Jag ska gå på konsert imorgon och jag vill ta hundratalsbilder på en artist.

Jag äger endast två objektiv.

Ett är: EF-S 18-55mm (det som kom till kameran när jag köpte)

Andra: CANON EF 50/1.8

Frågan: Vilket objektiv bör jag använda när jag står framför scenen och fotar honom?????

Vilken inställning tycker du är mest lämplig för en nybörjare? Vissa säger auto..andra säger Manuell

När jag vrider på ratten ser jag, Auto, Ingen blixt, Ett ansikte, Landskap, En blomma, En springande man, En sol bakom en människa, en kamera, CA, P , TV, Av, M och A-DEP och dessa sista fem har jag ingen aning om vad dom innebär eller fyller för funktion.