Råd ang. att köpa extern HDD

Permalänk
Medlem

Råd ang. att köpa extern HDD

Hej allihop! Då min nuvarande 2.5" enhet (Lacie Rikiki 640GB) börjat svikta, ger ifrån sig ljud och avbryter överföringar etc. så är det dags att skaffa en ny.

Användningsområde: Hårddisken kommer till 80-90% att användas som en Mediaenhet. Alltså fylls den med film/serier och sätts sedan i vår TV's USB 2.0 port. Där sitter den inkopplad i stort sett hela tiden.(TV'n stödjer NTFS så denna lösning med att sätta HDD'n direkt i TV'n kan verkligen rekomenderas, otroligt smidigt att styra allt från TV kontrollen!).

Krav: Runt 1000-lappen, inte mer än 1500 kr - HDD'n skall vara på 2TB (minst) - Skall klara USB 3.0 - Vara långlivad (kvalite)

Problematik/Frågor:
1. Varje gång TV'n sätts på så startar alltså HDD'n också även om vi bara ser på nyheterna. Detta kanske kan vara en nackdel med en HDD utan någon ström-switch, alltså att den körs onödigt mycket och kanske slits ut fort. Men vad vet jag...
2. Då jag sällan tar med mig HDD'n så finns väl egentligen ingen anledning till en 2.5"? Känns som att en 3.5" borde gå stabilare/kallare och helt enkelt hålla längre.
3. Finns det någon fördel med en HDD med separat ström-tillförsel? Återigen så "känns" det som att en sådan kan vara stabilare och mer långlivad.

Uppskattar all er hjälp här på Swec och försöker att söka på svar innan men denna gång utan större framgång. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Finns grenutag där man har en master kontakt, när ström dras av TVn ges även ström till resten av kontakterna. En sådan skulle passa i detta fall, kostar inte så mycket på klasse eller kjell

2. 2,5" har iofs fördelen att de ofta går att driva direkt via USB utan extern ström enligt punkt 1. Men 3,5" känns som en bättre lösning om man inte brukar flytta på disken ofta.

3. se svar 2.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

1. Finns grenutag där man har en master kontakt, när ström dras av TVn ges även ström till resten av kontakterna. En sådan skulle passa i detta fall, kostar inte så mycket på klasse eller kjell

2. 2,5" har iofs fördelen att de ofta går att driva direkt via USB utan extern ström enligt punkt 1. Men 3,5" känns som en bättre lösning om man inte brukar flytta på disken ofta.

3. se svar 2.

Okej, förstår inte riktigt vad du menar med 1:an, du får gärna länka!

Vad tror ni om denna, bra recensioner i all fall: http://www.dustinhome.se/product/5010600795/lacie-porsche-des...

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna hdd och det värkar vara den billigaste per gb på hela prisjakt. Fanns på inet för 1499.
http://www.inet.se/produkt/4304384/seagate-expansion-desktop-...

En snabb fråga bara, har du en laptop eller en stationär dator? Har du funderat på att koppla in datorn till tvn med hdmi kabel? Funkar väldigt bra speciellt med en laptop efter som det är smidigt.

Ett annat tips är att formatera om din nuvarande hdd. Det kan ju vara lösningen på ditt problem.

1. Jag vet inte någon lösning på detta problemet.
2. En 3.5" hdd borde som du säger ha bättre kylning och hålla lägre temperaturer och därför också ha en längre livslängd.
3. En 3.5" hdd behöver oftast mer strömförsörjning än en 2.5" och kan därför behöva drivas med en separat ström-tillförsel. Men det behöver inte betyda att den är bättre. Bara att det krävs mer ström för att driva den.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av leog523:

Jag hittade denna hdd och det värkar vara den billigaste per gb på hela prisjakt. Fanns på inet för 1499.
http://www.inet.se/produkt/4304384/seagate-expansion-desktop-... Okej, men som du märker så är inte pris/GB det viktigaste för mig, har läst endel skit om Seagates Expansion variant så tror inte den är något för mig, tack ändå!

En snabb fråga bara, har du en laptop eller en stationär dator? Har du funderat på att koppla in datorn till tvn med hdmi kabel? Funkar väldigt bra speciellt med en laptop efter som det är smidigt. Det är främst en stationär som jag använder, även om det varit laptop är det sjukt smidigt att kunna skrolla igenom HDD'n med TV dosan. Sedan så vore det nästan lite waste att ha en Laptop endast för att driva en HDD och ge bild/ljud till TV'n (konceptet utgörs ju främst av att det alltid står färdigt och att man inte behöver koppla in datorer utan bara slänga sig i soffan med TV kontrollern.

Ett annat tips är att formatera om din nuvarande hdd. Det kan ju vara lösningen på ditt problem. Tror du att det kan lösa problemet? Är ganska säker på att det är hårdvarurelaterat då den även ger ifrån sig små ljud ibland.

1. Jag vet inte någon lösning på detta problemet.
2. En 3.5" hdd borde som du säger ha bättre kylning och hålla lägre temperaturer och därför också ha en längre livslängd.
3. En 3.5" hdd behöver oftast mer strömförsörjning än en 2.5" och kan därför behöva drivas med en separat ström-tillförsel. Men det behöver inte betyda att den är bättre. Bara att det krävs mer ström för att driva den. Tack för ditt svar, Tror att en 3.5" med separat ström-försörjning blir bäst för mig, borde vara snabbare överföring/hastighet på en sådan också.

^

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Okej, förstår inte riktigt vad du menar med 1:an, du får gärna länka!

Vad tror ni om denna, bra recensioner i all fall: http://www.dustinhome.se/product/5010600795/lacie-porsche-des...

En sådan här fixar biffen om man vill att den externa disken endast ska vara igång när TVn är på

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ene...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

2.5 tum tål mer stöttar en 3.5 därför det sitter 2.5 i bärbara som exempel. Men jag skulle nog köpa 2 tb 3.5 tum i allafall

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d