Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

14. Oj! Detta är en av de bästa funktionerna i Windows 8 tycker jag. Hyper-V är ju guld värt därför att man kan köra operativsystem isolerade för att testa m.m.

23. Det här argumentet förstår jag inte, vad menar du? Om du läser länken ser du att man behöver flytta musen kortare än i Windows 7 om man jämför nya och gamla startmenyn.

24. Det var inte många år sedan som en ny version av Windows innebar att många program/drivrutiner slutade fungera. Med Windows 8 gäller inte detta, håll med om att det är bra?

Hyper-v fungerar fortfarande väl fortfarande supersunkigt med ett linux os som gäst system? :/

Beror väl på utgångspunkt? Men jämför inte han med skrivbordsikoner?:S

Vista drivers fungerar inte längre ordentligt med win 8 för mig.. Även fast de fungerade utmärkt med Win 7 med min gamgamla Chinascanner från 2002..:P Hursomhelst så gäller de bara dem, har fått drivers som är till för "vista" och fungera utmärkt med åttan så väl som sjuan så det har väl inte varit ett problem på hur många år som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Beror väl på utgångspunkt? Men jämför inte han med skrivbordsikoner?:S

Helt korrekt jämförde med skrivbords ikon eftersom det är just vad metro, är ett skivbord. Prova trycka nere i vänstra hörnet och se vad som känns snabbast

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Grejade lite med Windows 8 och fixade en "egen" startknapp. Använde "quick launch" för att skapa den :).

Vad tycks?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Svar i Bold

Du som vet allt, har du någon aning om vad w8 kommer kosta?
Är ju intressant eftersom W7U kostar 1290 (1000 kr tillbaka från MS) just nu, kostar W8 2500-4000 kr känns W7 som ett smartare köp.

Edit
Menar retail licens.

Skrivet av Dahle86:

Helt korrekt jämförde med skrivbords ikon eftersom det är just vad metro, är ett skivbord. Prova trycka nere i vänstra hörnet och se vad som känns snabbast

Nä jag vet inte vad Windows 8 kommer kosta för Microsoft har inte berättat det ännu.

Metro är som en stor startmeny tycker jag, inte ett skrivbord. Man kan ju inte jämföra aktivitetsfältet i Windows 7 med startskärmen i Windows 8 tycker jag, det är olika saker.

Det känns som att du antar att jag har skrivit listan för dig. Så är det inte. Listan är en lista på förbättringar i jämförelse med Windows 7, så den är riktad till alla människor. Alla gånger som du säger "jag använder inte den funktionen så det kvittar" så missar du tyvärr poängen, fullständigt. Listan handlar som sagt inte om dig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Metro är som en stor startmeny tycker jag, inte ett skrivbord. Man kan ju inte jämföra aktivitetsfältet i Windows 7 med startskärmen i Windows 8 tycker jag, det är olika saker.

Men om man jämför metro med ett skrivbord med tanke på om man öppnar något där så "täcks" utgångspunkten, d.v.s det blir mer som skrivbordet då aktivitetsfältet inte försvinner typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä jag vet inte vad Windows 8 kommer kosta för Microsoft har inte berättat det ännu.

Det känns som att du antar att jag har skrivit listan för dig. Så är det inte. Listan är en lista på förbättringar i jämförelse med Windows 7, så den är riktad till alla människor. Alla gånger som du säger "jag använder inte den funktionen så det kvittar" så missar du tyvärr poängen, fullständigt. Listan handlar som sagt inte om dig.

Jag besvarade den ur min synvinkel eftersom jag är kunden (en av många) så måste jag ha rätt att uttrycka MIN åsikt om "förbättringarna" sen kan inte jag svara för alla användare och de har jag inte påstått att jag gör det är du som påstår det.

Sen får jag det till 3 klick för att stänga av inte 2 som i W7, 1. settings, 2 power, 3. shut down.

Ett tips är saker jag säger jag inte använder behöver du inte predika för mig om, samma sak som jag inte kommenterar saker jag tycker är "ok". Håll dig till saker vi båda har åsikter om men vill ha olika lösningar. Även du måste ha åsikter där inte W8 är perfekt?

T.ex. hade jag gärna sett metro som en meny som kommer fram när man för musen mot vänster sidan(inte de stora blaffiga ikonerna utan mer som när man går in i sök). Men jag vill inte att den tar över hela skärmen utan bara så mycket som jag vill (dvs så mycket för att visa programmen jag vill ha i metro) sen skulle det varit som aktivitetsfältet dvs genomskinligt fast tonad så man kan se vad som händer bakom. Egentligen precis som om man sätter taskbaren på sidan med auto hide igång fast man fortfarande har kvar en nere.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Men om man jämför metro med ett skrivbord med tanke på om man öppnar något där så "täcks" utgångspunkten, d.v.s det blir mer som skrivbordet då aktivitetsfältet inte försvinner typ.

Precis med metro känns det som jag lika gärna kan fylla skrivbordet med genvägar, ser ingen större skillnad på metro och ett över fullt skrivbord förutom att på skrivbordet kan jag ha en snygg bakgrund istället för "bubblor i ett kärr". Visst man kan göra ikonen dubbelt så stor i metro men till vilken nytta?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Jag besvarade den ur min synvinkel eftersom jag är kunden (en av många) så måste jag ha rätt att uttrycka MIN åsikt om "förbättringarna" sen kan inte jag svara för alla användare och de har jag inte påstått att jag gör det är du som påstår det.

Självklart har du rätt att uttrycka din åsikt om Windows 8. Men frågan är vad det egentligen spelar för roll om en användare mer eller mindre har nytta av funktionerna i Windows 8? Windows används idag av 1,3 miljarder. Du är alltså ungefär 0,000000001% av dessa.

Det är därför jag tycker att vi ska försöka hålla oss ifrån ord som "jag", "mig", "min" och "mitt" från den här tråden. Prata istället brett om funktionerna och om de är bra i allmänhet. Lägg inte fokus på strejf eller dig själv som individ.

Men det är ju bara _min_ åsikt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Självklart har du rätt att uttrycka din åsikt om Windows 8. Men frågan är vad det egentligen spelar för roll om en användare mer eller mindre har nytta av funktionerna i Windows 8? Windows används idag av 1,3 miljarder. Du är alltså 0,00000000013% av dessa.

Det är därför jag tycker att vi ska försöka hålla oss ifrån ord som "jag", "mig", "min" och "mitt" från den här tråden. Prata istället brett om funktionerna och om de är bra i allmänhet. Lägg inte fokus på strejf eller dig själv som individ.

Det är omöjligt att diskutera saker utan att utgå från egen åsikt. Då är vi tillbaka där allt började där alla skriker metro är skit. Istället för att uttrycka SIN åsikt om varför metro är skit.

Jag tycker metro är dåligt för man måste lämna skrivbordet.
För att det ser ut som ett skrivbord täckt med genvägar.
För att det rent allmänt ser för djävligt ut.

Nu kan du säga varför mitt förslag (i posten du citerade) inte tilltalar dig. Vad du finner dåligt med det, så kan vi föra en diskussion. Istället för att stå och skrika åt varandra som två tjuriga grannbönder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Självklart har du rätt att uttrycka din åsikt om Windows 8. Men frågan är vad det egentligen spelar för roll om en användare mer eller mindre har nytta av funktionerna i Windows 8? Windows används idag av 1,3 miljarder. Du är alltså ungefär 0,000000001% av dessa.

Fast alla dessa "förbättringar" ÄR subjektiva, vare sig man vill eller inte. Det är ju upp till var och en att bedöma om de är så fantastiska att man vill byta operativsystem.

Du talar om att se i ett vidare perspektiv men JAG kan inte tala för någon annan än mig själv och vad JAG tycker och jag tror i ärlighetens namn inte att du kan heller. Dessutom faller du ju själv allt som oftast tillbaka till "jag", "mig", "min" och "mitt", som till exempel i inlägg #1140. Och det är väl inget fel i det. Det känns rätt konstigt att som konsument bedöma en produkt utifrån vad andra möjligen kan tycka. Det är ju utvecklarens jobb.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Fast alla dessa "förbättringar" ÄR subjektiva, vare sig man vill eller inte. Det är ju upp till var och en att bedöma om de är så fantastiska att man vill byta operativsystem.

Du talar om att se i ett vidare perspektiv men JAG kan inte tala för någon annan än mig själv och vad JAG tycker och jag tror i ärlighetens namn inte att du kan heller. Dessutom faller du ju själv allt som oftast tillbaka till "jag", "mig", "min" och "mitt", som till exempel i inlägg #1140. Och det är väl inget fel i det. Det känns rätt konstigt att som konsument bedöma en produkt utifrån vad andra möjligen kan tycka. Det är ju utvecklarens jobb.

Nä det håller jag inte med om. Förbättringarna är i 99% av fallen inte subjektiva. De är förbättringar, punkt. Att inte alla har nytta av allihop eller märker av förbättringarna är en annan sak.

Du har rätt i det, jag känner att det inte var något bra inlägg på det viset. Den här tråden heter "Varför Windows 8 är överlägset Windows 7" och för att få en känsla av om Windows 8 kommer lyckas eller inte måste man tänka större än "jag". Det blir så trist diskussion om några ska berätta att de bara har en skärm exempelvis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä det håller jag inte med om. Förbättringarna är i 99% av fallen inte subjektiva. De är förbättringar, punkt.

De är inte alls alltid förbättringar, metro är en försämring, hur man tar sig till stäng av är en försämring, att man måste välja mellan apps, settings, files i sök är en försämring, hela söken är en försämring, att man får upp en klocka som täcker 1/8 av skärmen när man tar fram höger menyn är en försämring, att pinnade program inte blir 2 rader när man kör med små ikoner, att man inte kommer direkt till desktop är en försämring.

Att du sen tycker vissa saker är bra det är din åsikt vilket inte betyder att det är en förbättring.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

De är inte alls alltid förbättringar, metro är en försämring, hur man tar sig till stäng av är en försämring, att man måste välja mellan apps, settings, files i sök är en försämring, hela söken är en försämring, att man får upp en klocka som täcker 1/8 av skärmen när man tar fram höger menyn är en försämring, att pinnade program inte blir 2 rader när man kör med små ikoner, att man inte kommer direkt till desktop är en försämring.

Att du sen tycker vissa saker är bra det är din åsikt vilket inte betyder att det är en förbättring.

Men ingen av de där grejerna som du säger har jag med på min lista. Det var min lista med punkter som jag syftade på, det är den som i stort inte är subjektiv.

Visa signatur

Permalänk

Går det att stänga av den där fruktansvärda ridon man måste dra upp mer musen för att kunna logga in? Jag förstår att den finns för de installationer av w8 som har touchscreen men på en desktop dator är den funktionaliteten helt... fel.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zerorepent:

Går det att stänga av den där fruktansvärda ridon man måste dra upp mer musen för att kunna logga in? Jag förstår att den finns för de installationer av w8 som har touchscreen men på en desktop dator är den funktionaliteten helt... fel.

Du behöver inte dra med musen. Tryck på en tangent på tangentbordet istället så åker den upp snabbt.

Stäng av så att datorn inte låser sig när du sätter den i sovläge etc: Control Panel\Hardware and Sound\Power Options\System Settings

Eller så kan du slå på automatisk inloggning:
http://pcsupport.about.com/od/windows7/ht/auto-logon-windows-...

Det här tycker jag är ett utmärkt exempel på missförståndet att Windows 8 bara handlar om touch. Det fungerar precis lika bra med mus/tangentbord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men ingen av de där grejerna som du säger har jag med på min lista. Det var min lista med punkter som jag syftade på, det är den som i stort inte är subjektiv.

Dessa saker är subjektiva. Eftersom ingen av dem går att bevisa att det är bättre.

7., 10., 13., 22., 23., 25., 30.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Dessa saker är subjektiva. Eftersom ingen av dem går att bevisa att det är bättre.

7., 10., 13., 22., 23., 25., 30.

Jag håller bara med om 22 och 30. I så fall är mindre än 10% av min lista subjektiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag håller bara med om 22 och 30. I så fall är mindre än 10% av min lista subjektiv.

7. Bloatware är ingen förbättring. Vill man inte ha det måste man slösa tid på att avinstallera.
10. Varför är den bättre? Den visar inget nytt utan bara färg markerar.
13. Bloatware som funkar dåligt.
23. För mig tar det bevisligen längre tid. Iom att jag (som de flesta) har 95% av allt jag använder direkt under start menyn skulle något saknas har jag sök på samma plats. I metro lägger man saker man inte använder ofta långt till höger vilket tar lika lång tid att ta sig till som att leta i "Alla program".
25. Varför är det bättre? Hade det inte varit bättre att slippa betala för funktioner man inte använder? Dvs oändligt antal versioner där man kan välja vad som ska ingå? Samt någon basic version till standard användaren. Visst både du och jag tycker det är bättre med få versioner men det betyder inte att det är en förbättring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det blir så trist diskussion om några ska berätta att de bara har en skärm exempelvis.

Så du menar att windows 8 blir bättre om man kör på två skärmar?:S

Låter skitbra på laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Har inte du det? själv har jag tvn som extra skärm är lite jobbit när jag ska åka tåg men med skottkärra går det rätt bra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Både Windows 7 och Windows 8 blir bättre med två skärmar tycker jag. Men det har ingenting med mitt påstående att göra. Jag tog upp det som ett exempel på en punkt i min lista som är en förbättring gentemot Windows 7 men som kanske inte alla har nytta av (de som inte har dubbla skärmar).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

7. Bloatware är ingen förbättring. Vill man inte ha det måste man slösa tid på att avinstallera.
10. Varför är den bättre? Den visar inget nytt utan bara färg markerar.
13. Bloatware som funkar dåligt.
23. För mig tar det bevisligen längre tid. Iom att jag (som de flesta) har 95% av allt jag använder direkt under start menyn skulle något saknas har jag sök på samma plats. I metro lägger man saker man inte använder ofta långt till höger vilket tar lika lång tid att ta sig till som att leta i "Alla program".
25. Varför är det bättre? Hade det inte varit bättre att slippa betala för funktioner man inte använder? Dvs oändligt antal versioner där man kan välja vad som ska ingå? Samt någon basic version till standard användaren. Visst både du och jag tycker det är bättre med få versioner men det betyder inte att det är en förbättring.

7. Det är en enorm förbättring att det nu finns inbyggt antivirus i operativsystemet. Det gör internet säkrare för dig och mig att alla andra har datorer som är mer säkra som standard. Dessutom är det en stor förbättring för alla som tidigare köpt antivirusprogram utan att veta om att det finns bra gratis varianter som MSE.
10. Du kan läsa varför i artikeln, det handlar verkligen inte bara om att den överskådligt visar vad som använder mycket resurser. Exempelvis innehåller den nu flikarna app history och startup.
13. Jag antar att den inte fixar kopieringsskyddade filer, är det det du menar? Jag tror inte att Microsoft vill uppmuntra till piratkopiering.
23. Hamnar inte programmen du använder mest längst upp i startmenyn alltså? När du pinnar program hamnar de inte längst upp då också? Har du läst artikeln så du förstår vad jag menar?
25. De allra flesta tycker att detta är en förbättring/förenkling och gör livet lättare för majoriteten av konsumenterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bara väntar på tråden "Varför Windows 3.1 är överlägset Windows 8"

Permalänk
Skrivet av strejf:

7. Det är en enorm förbättring att det nu finns inbyggt antivirus i operativsystemet. Det gör internet säkrare för dig och mig att alla andra har datorer som är mer säkra som standard. Dessutom är det en stor förbättring för alla som tidigare köpt antivirusprogram utan att veta om att det finns bra gratis varianter som MSE.
10. Du kan läsa varför i artikeln, det handlar verkligen inte bara om att den överskådligt visar vad som använder mycket resurser. Exempelvis innehåller den nu flikarna app history och startup.
13. Jag antar att den inte fixar kopieringsskyddade filer, är det det du menar? Jag tror inte att Microsoft vill uppmuntra till piratkopiering.
23. Hamnar inte programmen du använder mest längst upp i startmenyn alltså? När du pinnar program hamnar de inte längst upp då också? Har du läst artikeln så du förstår vad jag menar?
25. De allra flesta tycker att detta är en förbättring/förenkling och gör livet lättare för majoriteten av konsumenterna.

7. är tyvärr redan inbyggt i Win 7. Såg att det var aktiverat trots jag har ett anat antivirus och går inte ta bort det inbyggda. Hur gör det överlägset win 7?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

7. är tyvärr redan inbyggt i Win 7. Såg att det var aktiverat trots jag har ett anat antivirus och går inte ta bort det inbyggda. Hur gör det överlägset win 7?

Det är tyvärr inte exakt samma, Security Essentials är inte exakt samma sak som Windows Defender (som det numera heter, typ "igen"). . Utan det är typ MSE + deras gamla "Defender".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

I Windows 7 är det inbyggt antimalware i Windows Defender. I Windows 8 är det inbyggt antimalware och antivirus i Windows Defender.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Det är tyvärr inte exakt samma, Security Essentials är inte exakt samma sak som Windows Defender (som det numera heter, typ "igen"). . Utan det är typ MSE + deras gamla "Defender".

Jo, men ett namnbyte ser jag inte som annorlunda antivirus. Det är om dom förbättrat det, som t.ex hittar mer virus tar mindre resurser och sånt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men ett namnbyte ser jag inte som annorlunda antivirus. Det är om dom förbättrat det, som t.ex hittar mer virus tar mindre resurser och sånt.

Det är inget namnbyte. Det heter fortfarande Windows Defender men innehåller nu också skydd mot virus.

Om du läser artikeln som jag länkar till så ser du att det nu använder mindre resurser än tidigare! Stora förbättringar är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite skoj i datavärlden att folk är så dåliga på att annama förändringar, det gapas om det inte händer något och det gapas om det händer något.
Sedan tänker man inte om utan man förutsätter att man ska använda nya versioner på det gamla sättet istället för att jobba med det nya sättet, så klagar man på att det är dåligt.

Windows 8 innehåller inte massa försämringar, det har nya sätt att arbeta på.
Ungefär att köra Windows 7 som om det vore windows xp, då kommer man också stöta på problem.
Man får tömma tankarna, installera och se det som något helt nytt och känna hur man ska jobba med det.

Första gången jag körde lite så kändes det också bökigt, var stänger jag av. måste jag skriva shutdown -s -t 00 för att det ska gå fort bla bla. Jaha, datorn stänger av sig om man trycker på power-knappen (ha bios rätt inställt ;), så var det ju även tidigare, kolla energi-alternativ )
Lämnar väldigt sällan metro nu och man kör med tangentbordet, väldigt smidigt. Självklart lite bökigheter, men det är en beta och jag gör en hel del på gamla sätt.

Så, tips: Öppna sinnen, och se det inte som en uppföljare till Windows 7, se det som vad det är, nästa steg i datorinteraktion som mer motsvarar framtiden och ger oss ett enhetligt sätt att arbeta med våra enheter, telefon, pad, dator.

Sedan vad dom har gjort med Server 8 däremot!

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

7. Då hade det varit bättre om man kunde välja bort det direkt i installationen.
10. Startup är ju trevligt så den släpper jag.
13. Är det relevant? Är som att ha ett apotek som bara säljer kräm för nageltrång. Kan tänka mig att 98% av alla ISO filer är privat/piratkopior, 1% är bootbara som man ändå inte kan köra i windows så de har gjort ett program för 1% av tänkbara användnings områdena.
23. Väljer jag att pinna dom själv hamnar de i valfri ordning. Låter man windows göra det själv så hamnar de högst upp. Men en för flyttning på 2 cm tar lika lång tid som en på 2 dm iom att det som tar tid är finjusteringen på sista 5mm och den är samma oberoende av sträcka (om man nu inte kör musen på sens 0.0001 så man får lyfta 10 gånger på en decimeter. Vilket som ger det ingen förklaring varför öppna program ska försvinna ur synfältet för att öppna ett nytt.
25. Det är en åsikt inte fakta. Halva denna tråden handlar om att folk vill välja bort saker (metro) men vill de inte det egentligen? eller vad menar du?

Visa signatur