Tappar du ditt spel-sug med åren?

Permalänk
Avstängd

Tappar du ditt spel-sug med åren?

Hej.
Jag känner att jag nu förtiden inte är lika ivrig på att spela som jag än gång var. T.ex om jag har köpt ett spel så satt jag alltid uppe hela natten - nu så kan jag lägga ner spelet efter någon timme och göra något annat istället.
Jag undrar, känner ni likadant, eller kanske rentav tvärtom?
Skriv gärna hur länge ni har spelat och hur ni känner!

Permalänk
Medlem

Ok att man inte har en 12 årings entusiasm över nya spel, man blir helt enkelt lite cynisk med åren.
Men spelsuget i sig finns kvar, fast en smula modererat av självdiciplin och jobb.
Man kan helt enkelt inte köra "all-nighters" och sköta ett jobb samtidigt

Permalänk

Jag har i princip tröttnat på spel. Jag är 20 och har spelat PC, Nintendo 8-bit, Super Nintendo, N64, Playstation, Gamecube och jag älskade spel då. Nu är allt dåligt och knappt inga spel säger mig något. Tråkigt att det blivit så.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem

Har egentligen inte tappat spelsuget, däremot har man kanske blivit lite av en finsmakare med åren, så när något riktigt bra väl släppts så hugger man direkt och dödar spelet på 10 h eller så. Då finns det inte mkt kvar att göra efteråt :P.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Självklart är det inte ni som förändrats utan spelen har bara blivit sämre, därför tröttnar man.

Permalänk
Medlem

Har blivit lite för analytisk och tenderar att meta-gamea alla spel (även singleplayer), vilket gör att många spel tappar lite charm.

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk

För mig har det blivit så att jag måste ha extremt djupa och svåra spel med hög inlärninvskurkva för att överhuvudtaget kunna få någon tillfredställelse ur det.
Jag kan t ex inte spela alla sketna konsollportar som vi matras med nuförtiden, för mig är dom precis likadana allihop. Spring genom korridoren, skjut honom och repetera.

Det finns ju dock vissa utvecklare kvar som kan tillgodose mitt begär, Paradox Interactive ger mig mina doser av riktiga PC-titlar iallafall.
Vi får inte glömma Football Manager heller.

Du kan ju fixa lite simulatorer och så också, är du t ex intresserad av flygplan IRL kan du ju få ut mycket nöjje ur Flight Simulator.

*Edit* Jag är 25

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Självklart är det inte ni som förändrats utan spelen har bara blivit sämre, därför tröttnar man.

Sannerligen. Håller med till 100%

Permalänk

Som nämnts, det handlar egentligen inte om att själva spelintresset minskat utan om att jag blivit mycket mer kritisk och cynisk med åren. Hittar helt enkelt inte något spel som ger samma känsla som när jag t.ex drog igång KotOR eller Mass Effect för första gången. Tycker spelen har tappat enormt i kvalitet (läs: känsla och story) mot förr.

Så numer kanske jag spelar 2-3h/vecka mot 4-5h/dag som jag kunde sitta förr om åren.

Permalänk
Inaktiv

Kommer i omgångar. Kan gå ett halvår, sen sitter man och lirar CS två veckor i rad.

Permalänk
Medlem

Spelsuget är väll rätt bra, dock när man gick på högskolan vart det mindre spelande och nu när man har jobb ännu mindre. Jag gillar längre spelsessions men har väldigt svårt att få tid till det. De få helger man har brukar gå åt till släkt och annat så det blir extremt sällan tyvärr. Började till exempel på ME3 när det kom ut, men sedan dröjde det så länge att jag inte vart lika sugen att fortsätta, eller snarare inte minns vad jag höll på med :/ Men håller också med, det finns väldigt få bra spel och väldigt många crappiga, men så har det väll alltid vart. Nu när tiden är mer värdefull så väljer jag endast ut de bästa spelen, förr kunde man lira allt och prova på.

Permalänk

Mitt spel sug har dalat med åren, som TS sa så satt man hela nätterna förut, men blir mer sällsynt. Händer väl ibland att man spelar väldigt mycket, men inte alls lika ofta som förut.

När Diablo III kommer ut, kommer jag högst sannolikt spela ihjäl mig !

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att spelen är så jävla finslipade nu, att hela spel-communityn är riktigt kräsna. Se bara på Call Of Duty serierna, de nya är baserade på att p12or ska inte whina för mycket. Jag tycker att spel ska ha sina flaws och vara unikt.
Såklart, lirar fortfarande cs eftersom det är det bästa spelet som gjorts!

Permalänk
Medlem

Jag har utan tvekan tappat större delen av mitt spelsug. Det beror på obalansen i så många spel, attityden som finns i de flesta spel och alla jävla buggar. Spel har inte blivit bättre med tiden, de flesta riktigt balanserade spelen har jag helt enkelt spelat för mycket eller tilltalar inte mig. Väntar nu på Diablo 3 då jag alltid älskat blizzards spel. Bioshock och Far Cry ser jag med fram emot.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Jag tycker all denna beta och alpha testning, reviewers dödar spel innan dom hinner släppas, man ids inte ge sig på något "nytt" utan man söker på nätet och tittar på videos, redan där förstör min ivriga spel känsla som jag brukade ha när ned laddning av spel och Internet var rätt så ungt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Jag har i princip tröttnat på spel. Jag är 20 och har spelat PC, Nintendo 8-bit, Super Nintendo, N64, Playstation, Gamecube och jag älskade spel då. Nu är allt dåligt och knappt inga spel säger mig något. Tråkigt att det blivit så.

Personligen lirar jag N64 Zelda när jag vill spela någonting längre än 15minuter. Klarar inte utav BF3 och sådant längre än en timme. WoW är en annan sak, då man mestadels chattar och så för att få tiden att gå fortare. Är 19år.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Är 20 år. Och spelar verkligen inte lika mycket som jag gjorde för 3 år sedan. Har tappat spelsuget nästan helt pga att man har sett fram emot så många spel releaser sen när man spelar dem är man besviken och inser hur kasst det är, senaste besvikelserna BF3 och Skyrim.

Men sen i bland dyker det upp guldkorn så som Gta serien och nu snart kommer Diablo 3 Så jag spelar i "vågor", eller när nya bra spel finns ute.

Permalänk
Medlem

Lägger klart mycket mindre tid på spel då det är ett nöje - inte direkt något givande för livet.

-Spelen har blivit mycket sämre med åren, det bidrar till att man inte spelar lika mycket, testar en hel del spel, fastnar jag inte efter ca 20 minuter så avinstalleras spelet.

-För dyrt att köpa nya spel som man inte vet är värda pengarna (tyvärr är det så idag, spel kostar många gånger 4-600 och t.e.x COD är inte värt det någonstans, okej, kan va kul ett tag men sen har du klarat spelet på under 20 timmar o va gör man sen.. Spelar sönderhackad MP? Nej tack)

CS samt diablo är det jag lirar mest samt kommer lira mest framöver.

CS är mycket lagkänsla, man har dessutom kul om man är ett gäng polare o latjar, enkla banor som kräver att man tänker lite längre än motståndaren samt lite out of the box..
D2 har jag lirat sen det kom ut, kommer lira D3 som fan sedan.

Edit: samt så jävla många buggiga spel! Oftast är det ju dessutom portade spel som säkert bidrar till buggigheten.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

tror jag tycker samma, fast det är nog spelen som är så sjukt mycket sämre än var dom var

Permalänk
Medlem

Mer saker på agendan; familj, jobb, m.m!
Då blir det automatikt mindre tid över till långa sittningar med hobbies/underhållning.

Själv så kör jag mycket på retro nu, spel man kan plocka upp o lira nån timma, sen är man klar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

För mig är spel som träning eller godis. Tar jag ett uppehåll på en till två veckor blir jag, något överdrivet, äcklad när jag ser det framför mig. Men så fort jag börjar lira igen, eller aldrig slutar i första taget, bibehåller jag suget hela tiden och det blir roligare och roligare för varje gång.

Permalänk
Medlem

Blir 32 nu i sommar och spelsuget har inte förändrats mycket sen jag var typ 15, dock så är spelkvalitén mycket lägre nu för tiden och man tröttnar snabbt och när det gäller de bra spel som släpps så är dessa oftast väldigt korta och man blir klar på några timmar, när D3 släpps om 2 veckor så kommer det dock att spelas rejält mycket.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Jag spelar inte alls lika mycket nu som tidigare. Jag försöker spelar igenom Assassins Creed när de kommer ut men mycket mer än så blir det inte.

Jag vill liksom sitta ett par timmar i sträck för att det ska kännas som "kvalitetstid" med spelet, men det är inte ofta jag har ro att sätta mig flera timmar då det alltid finns en massa annat man borde göra. Att kunna koppla bort alla andra måsten är viktigt för att få ut maximal spelupplevelse för mig. Kan jag inte det undviker jag att spela.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Trodde också jag tappat mitt spel-sug men insett att det inte alls stämmer. Det gäller bara att hitta ett bra spel så kan man spela minst lika mycket som förr om inte mer till och med.
Guild Wars 2 är senaste exemplet på att jag kan bli helt fast i ett spel. Men om man ser till FPS så tröttnar jag rätt snabbt på dagens spel, BF3 t.ex gav inte mer än 20h innan jag var less.
Så nej har inte tappat mitt spel-sug, bara de att jag tröttnar snabbare på "hjärndöda" spel. Har nog ca 3000h+ med Dota, HoN och Dota2 och är fortfarande inte trött på springa runt på exakt samma karta efter alla dessa år

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Började spela onlinespel vid 33 års ålder och håller fortfarande på vid 45 Spelen blir inte sämre utan det blir bara upprepningar på redan existerande spel, med lite bättre grafik och möjligheter. Själva ideerna är ändå rena kopior på redan existerande spel.
Jag känner inte längre samma "beroende" som jag kände som en lvl 13 paladin i duskwood för 7-8 år sen, eller som [EGO*]King Cobra, admin på CS superservers i Norge för 11 år sen
Ändå kan jag tycka det är skitkul att köra en spelkväll med Whisky i glaset o en massa kompisar i headsetet Det är inget beroende längre utan en ren underhållning.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

spel har aldrig nånsin varit vare sig mer varierande eller välgjorda än idag. har man ändå tröttnat eller hittat nått vettigare att göra så har man, men det har inget med spelen att göra uppenbart.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

31 år gammal och snart 2-barns pappa. Suget finns, men som någon tidigare skrev så är det arbete, disciplin och prioriteringar som sätter krokben. Inte heller kan jag spela spel som WoW som kräver raid tre dagar i veckan, påbörja spel som BF3 när man inte hänger med "eliten" som levlar upp snabbt (nu får man ju fetstryk).

Nä, spel som Starcraft och andra strategispel är det ända som går an nu.

Suget finns, men inte tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag var bara tvungen att lämna ett inlägg här, var dock längesedan jag orkade bry mig men,,

Jag har i stort sett slutat spela dator sedan jag lirat d1, d2, wow (fram till cataclysm) köpte starcraft 2 och senast battlefield 3, laddade ner duke forever bara för å testa..

Spelade mycket mer förr men just nu satsar jag på jobbet så då blir det helt enkelt inte tid till det.

Tror det handlar om både ålder och jobb samt civilstatus, småbarn osv..

Detta med att en 20-åring skriver att han spelat NES 8-bit.. ??? vet inte men det är vi som är 30+ som verkligen har spelat mycket 8-bitars... Konsoll är inte lika kul och även om jag äger ett 360, ps3 och ett wii så tycker jag att PC är det som fortfarande är kul..

Det var mitt svar,

Ska såklart som många andra TOK-NÖTA D3 när det kommer nu.. spelade 2:an i nästan 5 år på högsta nivån och körde även wow på seriös nivå men som sagt jobbet tog över och jag valde att tjäna pengar istället för sitta halva nätterna å raida,, men men .. såklart man kör diablo nu ett par helger i rad....''

Tack

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Jag spelar hela tiden(inte dygnet runt då) i olika mängder, när det är något som tilltalar en kan det bli en hel del medans när det inte har släppts något jag bryr mig om på ett tag blir det att man sitter och lirar något lite halvseriöst. Men när jag väll hittar något så kan jag köra en hel del, mass effect 3 sträck spelade jag men är inget jag skulle spela om och nu för ca en månad sen upptäckte jag age of empires online och nu har jag ca 170h. Har kört de andra men det som får mig att lägga så mycket tid är att det finns så mycket att göra förutom att göra alla uppdrag, ibland kan man sitta i timmar i trade chatten och tjäna tusentals coins av ingame currency.

Är 17 år.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Det har absolut minskat för min del, spelar nästan inget alls förutom lite WoW då och då.

Har insett att jag borde kika mer på annat än alla storspel som släpps, jag brukar tröttna direkt på dem. Men när jag gav mig på Back to the future satt jag och sträckspelade varje episod såfort den släpptes. Den typen av spel lockar betydligt mer än FPS-klon nummer 3000.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."