Säkerhet kring trådlösa Radio(RF)-hörlurar/headsets?

Permalänk
Medlem

Säkerhet kring trådlösa Radio(RF)-hörlurar/headsets?

Hittar ingenstans info om säkerheten kring tredjepartsavlyssning för trådlösa hörlurar eller headset. Bortsett från blåtandlösningar då.

Nästan alla lurar och headsets använder radioteknik. Räcker det för mig att tuna in på samma frekvenser som någon annan i min lägenhetsbyggnad så kan jag lyssna in på deras skype-samtal?

Finns det några andra säkerhetsmetoder Logitech eller andra tillverkare använder sig utav? Tex möjligheten att sänka signalstyrkan m.m.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Hittar ingenstans info om säkerheten kring tredjepartsavlyssning för trådlösa hörlurar eller headset. Bortsett från blåtandlösningar då.

Nästan alla lurar och headsets använder radioteknik. Räcker det för mig att tuna in på samma frekvenser som någon annan i min lägenhetsbyggnad så kan jag lyssna in på deras skype-samtal?

Finns det några andra säkerhetsmetoder Logitech eller andra tillverkare använder sig utav? Tex möjligheten att sänka signalstyrkan m.m.?

Har inget bra svar, tror det går och fånga upp signalenra men vet inte hur säkert det är. Men tror du folk vill avlyssna dina skype samtal?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Är du så full av hemligheter/paranoid rekommenderar jag inte att skype över huvud taget!

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonesome:

Är du så full av hemligheter/paranoid rekommenderar jag inte att skype över huvud taget!

Varför inte, protokollet använder sig av 256bit AES-kryptering?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Ingen som har koll på detta?

Permalänk
Rekordmedlem

Blåtand är (om enheterna så vill, vilket de oftast gör) krypterat och använder frekvenshopp, det är då väldigt svårt att avlyssna, om ens möjligt så själva "ljudtrafiken" via blåtand är bland det säkraste som finns i den trådlösa världen, den är bättre än wpa, däremot så finns det en massa andra trådlösa lurar och headset som använder fm radio helt utan säkerhet, men räckvidden är oftast inte så lång, så det krävs att du är i samma hus eller utomhus med sändaren för att det i praktiken ska gå att avlyssna det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns inga FM-modeller som stödjer denna frekvenshoppning?
Och det tillverkare som har medföljande mjukvara där man kan ställa in räckvidden manuellt?

Många modeller skryter ju med att de nås i en hel villa och ibland ut i trädgården. I lägenhetsmått (i mitt nuvarande) mätt skulle det grovt räknat innebära ett 50-tal personer som är inom avlyssningsavstånd. Räckvidden behöver i princip inte sträcka sig förbi ett rum. (Min router stödjer denna funktionen och där har jag ställt ner den trots att mitt nät är krypterat som en notis till tidigare skribenter som anser säkerhet vara överskattat.)

Har tyvärr inte hittat några blåtandslurar som stödjer den ljudprestanda jag eftersöker.

Permalänk
Rekordmedlem

Frekvenshopp stöds nog inte av fm lurar, men om du vill ha tag på bra lurar som inte är radio utan ir baserade och alltså inte passerar väggar så gjorde Sennheiser en version på HD 580 luren, den heter IS 850 men den är rätt ovanlig men om du letar på begställen typ ebay så lär du hitta ett par förr eller senare, de gör ju även radioanslutna digitallurar idag, men de går genom väggar men är lite jobbigare att avlyssna än fm.
IS 850 är alltså en riktigt bra lur, och den var gansk dyr när den fans, den har digitlalanslutning via ir och inbyggda högklassiga hörlursförstärkare, den har tex inte en tillstymmelse till brus eller liknande utan den motsvarar att köra en HD 580 med en riktigt bra lurdrivare.
http://www.finest1.com/sennheiser/index.html#is850

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för de hjälpsamma inläggen.
1300 dollar är dock i det köttigaste laget. Men IR, WiFi, Blåtand verkar alltså vara de enda alternativen.

Har du (eller någon annan) koll på hur radioavlyssningen fungerar i praktiken?
Räcker det med att man sitter med ett par vanliga radiolurar så får man in allas sändningar inom radien, eller måste man ha särskild hårdvara, eller är det per märke, eller modell, eller kanske tom per sticka.vs.lur-basis om ingen sitter på specialutrusning?
Alltså hur stor är risken att grannar med radiolurar lyssnar på andra grannar med radiolurar av ren slump? I vilken grad "tillfället gör tjuven" är applicerbar här.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag skulle tro att det är mycket ovanligt att avlyssna hörlurar, du måste ha en likadan lur eller en scanner för att hitta rätt frekvens, scannrar är rätt ovanliga numera eftersom myndigheterna har fått rakel så är det inte lika mycket att lyssna på längre.
IS 850 finns inte nya , men några tusen på ebay är nog rimligt för dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.