SSD Cache eller SSD-systemdisk?

Permalänk
Medlem

SSD Cache eller SSD-systemdisk?

Har köpt en 60gb Intel 520 till min nya dator och undrar helt enkelt vad jag tjänar mest på, att ha den som cache till min HDD eller ha systemet och andra mindre program på den? Vad är teoretiskt och praktiskt bäst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xlave:

Har köpt en 60gb Intel 520 till min nya dator och undrar helt enkelt vad jag tjänar mest på, att ha den som cache till min HDD eller ha systemet och andra mindre program på den? Vad är teoretiskt och praktiskt bäst?

Du får plats OS + några program i ssd:n men resten kan du du köra i hdd:n

Permalänk

Skulle säga ssd cache, det du använder mest läggs in, inga problem med det.
Jag har en 128gb och använder halva till os och andra halvan som cahe till min speldisk.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Skulle säga ssd cache, det du använder mest läggs in, inga problem med det.
Jag har en 128gb och använder halva till os och andra halvan som cahe till min speldisk.

Vilken programvara använder för för cachen? Vilka prestandaökningar kan man förvänta sig?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Skulle säga ssd cache, det du använder mest läggs in, inga problem med det.
Jag har en 128gb och använder halva till os och andra halvan som cahe till min speldisk.

Finns det specifika fall du du märker av cachingen? För som jag förstår blir ju i varje fall windows och boottiden snabbare med SSDn som systemdisk, gäller det caching också? Det är en generell känsla av snabbhet jag vill åt, rekommenderar du fortfarande caching snarare än system?

Permalänk
Avstängd

Solklart systemdisk, så blir du inte beroende av någon mjukvarulösning som skall uppdateras hela tiden. Mångfalt bättre prestanda speciellt efter kallstart, på en allways-on burk är skillnaderna mindre.

Permalänk
Skrivet av Xlave:

Finns det specifika fall du du märker av cachingen? För som jag förstår blir ju i varje fall windows och boottiden snabbare med SSDn som systemdisk, gäller det caching också? Det är en generell känsla av snabbhet jag vill åt, rekommenderar du fortfarande caching snarare än system?

En av de stora fördelarna om man har cachedisk är att man inte behöver ominstallera OS och alla program. Skaffade en OCZ Synaps för ett par veckor sedan till en gammal dator. Den är "grundkonstruerad" som cachedisk, med enkel installation (sen finns det en del som har ett ont öga till just OCZ Synaps lösningen, men det är en annan historia)

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Xlave:

Finns det specifika fall du du märker av cachingen? För som jag förstår blir ju i varje fall windows och boottiden snabbare med SSDn som systemdisk, gäller det caching också? Det är en generell känsla av snabbhet jag vill åt, rekommenderar du fortfarande caching snarare än system?

Svårt att säga om man kan se skillnaden mellan systemdisk och cache.
Om man bara har systemdisk så måste man ju avisntallera spel när man spelar nåt annat om man vill ha snabba laddtider med ssd'n.
På det är ju cachedisk bättre, då den håller koll på vad du använder för filer mest, och antar att windows läggs ganska tidigt in på cachedisken.
Jag har grymma laddtider på alla slags spel, skyrim, bf3, css osv. Om man spelar mycket olika spel kanske det är svårt, samt att jag vet inte hur det sliter på disken :/

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]