Permalänk
Medlem

Splitta ljud dator/tv?

Tjo alla, nu har jag äntligen fått tummen ut å tagit hem en lång hdmi sladd så jag kunde koppla in min tv till datorn!
Hade lite problem att få bild på alla skärmar så det funkade som jag ville men det gick fint till slut, kör 2 dator skärmar och tvn nu samtidigt.

Mitt problem är att vi är fler än 1 här i huset så jag skulle vilja på något sätt splitta upp ljudet på datorn, så jag t.ex kan spela spel och ha voice com igång i mitt headset (razer megalodon usb) samtidigt som ljudet från VLC där en film är igång på tvn går i hdmi sladden in i min förstärkare och därmed ut genom högtalarna jag har här hemma.

Folk försöker säga till mig att detta inte går men vafan, jag litar på Gunde, ingenting är ömöjligt!

Änsålänge har jag bara hittat att dela upp så voice coms går i mitt headset och resten (spel, internet och film ljud) går till förstärkaren, men det är som sagt bara VLC ljudet jag vill ha dit.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag inte Windows, men borde det inte bara vara att ställa att systemet ska använda ditt headset för ljud, och att VLC ska använda HDMI-utgången för ljud? Så kan man iaf göra på Mac.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jo jag tycker det måste gå att fixa på något sätt, bara att jag tröttnade att leta efter några timmars pillande igår, tänkte att någon annan kanske vet svaret här

Permalänk
Medlem

Jag splittar mitt ljud när jag spelar HoN genom spelets egna inställningar. Där sätter jag hörlurarna som uppspelnings enhet (moderkortet) och förstärkaren är standard enhet för uppspelning dvs den spelar film eller musik medan jag spelar.

Annars får du kolla i mediaspelaren om man kan ställa in uppspelningsenhet, tror det ska gå i vlc.

Permalänk
Medlem

Kanske finns någon här som vet hur man omdirigera ljudet från VLC till en spesifik ljudkälla?

Permalänk

Ta en bump på denna istället för att göra en ny tråd

Permalänk

Tjena. Jag hade samma problem och löste det genom att ändra i inställningarna i VLC.

Om du inte hittar:
Starta VLC > Verktyg > Inställningar > Klicka i att visa alla inställningar nere i vänster hörn > Klicka på pilen bredvid "Ljud" i listan > Klicka på pilen vid "Utmatningsmoduler" > DirectX > Välj din TV i listan > Spara

Permalänk
Medlem

jag har själv samma "problem", den enda lösning som finns i win 7 är om programmet du vill använda klarade det själv. fungerar bra med skype, ts3, mumbel, sc2 samt några andra spel. tyvärr är det långt ifrån alla program man använder som har sådan inställningar helt enkelt får du kolla på varje program var för sig, finns ingen lösning för att göra det på ett valfritt program