Muskampen 2025: Segraren korad!

Byta C: ssd till en ny ssd

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Byta C: ssd till en ny ssd

Jo jag har en intel ssd som systemdisk just nu, den har ett par år på nacken så jag tänkte uppgradera den till något snabbare (den läser max i 257mb/sec) tänkte mig en sådan röd corsair force gt ssd disk (som skall läsa i över 500mb/sec).

Min fråga är dock, kan jag på något sätt kopiera min hela c: och lägga över det på den nya force gt disken, så jag slipper formatera ? (formaterade precis om datorn nu i veckan, så slipper helst ödsla 1-1.5 timme till på att installera om alla program osv)

Tänker om man kan göra så här: Använda win 7 egna system backup, backa upp c: sedan byta ut intel disken emot force gt disken, starta datorn med win 7 skivan välja repair och sedan välja att använda min backup fast lägga den på force gt disken då, skulle det funka eller får man inte välja att lägga en backup på en disk som den inte är tagen ifrån från början ? Jag vet att norton ghost tyckte att det var en dum idé, där fick man bara köra sin backup på samma disk som man tagit den ifrån.

Eller finns det andra program för det som jag vill lyckas med ?

Tackar för hjälp på förhand

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jo jag har en intel ssd som systemdisk just nu, den har ett par år på nacken så jag tänkte uppgradera den till något snabbare (den läser max i 257mb/sec) tänkte mig en sådan röd corsair force gt ssd disk (som skall läsa i över 500mb/sec).

Min fråga är dock, kan jag på något sätt kopiera min hela c: och lägga över det på den nya force gt disken, så jag slipper formatera ? (formaterade precis om datorn nu i veckan, så slipper helst ödsla 1-1.5 timme till på att installera om alla program osv)

Tänker om man kan göra så här: Använda win 7 egna system backup, backa upp c: sedan byta ut intel disken emot force gt disken, starta datorn med win 7 skivan välja repair och sedan välja att använda min backup fast lägga den på force gt disken då, skulle det funka eller får man inte välja att lägga en backup på en disk som den inte är tagen ifrån från början ? Jag vet att norton ghost tyckte att det var en dum idé, där fick man bara köra sin backup på samma disk som man tagit den ifrån.

Eller finns det andra program för det som jag vill lyckas med ?

Tackar för hjälp på förhand

Borde väl gå med ett kloningsprogram? Google it :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Norton Ghost är väl ett av de bästa tycker jag. Windows program kommer bråka om att din HDD inte är i samma storlek. Gjorde precis en backup med Norton Ghost häromdagen, där jag bytte från en intel disk av mindre storlek till en större. Det går att välja target disk i Norton när du bootar upp den med USB/CD

Visa signatur

ASUS RTX 5080 OC Prime
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xenomorph:

Norton Ghost är väl ett av de bästa tycker jag. Windows program kommer bråka om att din HDD inte är i samma storlek. Gjorde precis en backup med Norton Ghost häromdagen, där jag bytte från en intel disk av mindre storlek till en större. Det går att välja target disk i Norton när du bootar upp den med USB/CD

Ah det fungerar bra alltså ? Vilken version av Norton ghost kör du med ? Jag vet att jag testade göra så för ett par år sedan men då bråkade Norton med mig för att det var olika diskar.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Häll på med Norton ghost o dylikt, finns även ett program från intel (Migrate) som gör sånt här men till slut använde jag Win7 egna system avbildning, sen e det bara att boota upp med skivan och köra in den avbildningen på den nya ssdn. Ifall den är större så får du utöka den i windwds i efterhand men annars inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Ah det fungerar bra alltså ? Vilken version av Norton ghost kör du med ? Jag vet att jag testade göra så för ett par år sedan men då bråkade Norton med mig för att det var olika diskar.

Det finns gratisalternativ som CloneZilla (vilket jag ej testat själv) och betydligt bättre produkter än Ghost (som Symantec verkligen lyckast förstöra) om man vill använda en kommersiell produkt. T.ex Acronis True Image. Den senare kan man dessutom - i alla fall tidigare - ladda ner som 30-dagars testversion med full funktionalitet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Tackar för alla tips, skall genast börja läsa om dem olika programmen som ni tipsade om!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Själv använde jag mig av Intel data migration software (byggt på acronis och är gratis) för att klona och byta från min 80 GB SSD till 180 GB SSD, fungerade utmärkt. Jag vet inte om båda måste vara intel diskar dock, jag tror att den ena måste vara det i alla fall och antagligen den man byter till. Annars har acronis själva bra kloning program och det går ju att testa gratis i 30 dagar.

Edit: Kan vara bra att veta, jag behövde inte göra något för att anpassa för storleks skillnader utan det fixades automatiskt, det skall tydligen vara så på acronis programvara. Det skall också tydligen fungera bakvänt, tex om man byter till en mindre disk så länge som det använda utrymmet får plats på den nya partitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Köp en Intel 520 från CDON med 20% rabatt istället, både billigare och bättre än Corsair GT. Då kan du även ladda hem Acronis-programmet gratis för att migrera diskar.

Edit: Förresten kan du ladda hem det ändå när din gamla SSD också är Intel. Men 520n från CDON är fortfarande ett bättre köp.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Den jag körde häromdagen var version 15.

Tyckte det var klockrent, inte ett problem

Visa signatur

ASUS RTX 5080 OC Prime
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk

Tack för hjälpen, laddade ner Acronis (det var som skrivit gratis test version) Gick hur lätt som helst att clone´a min intel ssd systemdisk till min nya 90gb force gt disk

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!