Hårdiskar helt döda

Permalänk

Hårdiskar helt döda

Hej!
Mina hårddiskar är helt döda efter att jag satt i mitt modulära agg, XFX Black edition 850W.
Jag tyckte mig höra något elektrisk spraka till och en svag doft av bränd elektronik.
Jag har 1 st ssd, Corsair F80 och 2 st mekaniska i en hårddiskvagga på rad.
Jag fick alltså böja sataströmkabeln ganska kraftigt för att få alla på plats.
Jag har tagit bort den kabeln och datorn funkar utmärkt nu med en annan hårddisk och en annan sataströmkabel.
Nu till frågorna.
Vad är det som kan ha hänt? Någon form av kortslutning?
Kan man rädda hårddiskarna eller det som är på utan att det kostar skjortan?
Jag antar att det är kretskorten på hårddiskarna som gått sönder?
Kan byta ut kretskorten?
I så fall hur lika behöver den andra hårddisken va?
Tacksam för svar.
Mvh Johnny

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

har du tur har bara kretskorten dött och motorn klarat sig. förhoppningsvis så är det så att du lyckas få 12v till 5v, dvs eletroniken har dött.

enklast är att hitta en identisk disk och flytta kretskortet, funkar det inte så får det kosta en 10-15tusen för att få ur datan tyvärr

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Byta kortet så behöver du ett identiskt.
Dvs från exakt samma hd MEN samma hd kan finnas i flera olika revisioner och då behöver du en från samma revision som din.
Sen är jag inte helt hundra på om du behöver ett kretskort med exakt samma firmware på med (vilket kan skilja om en hd tillverkades när en ny FW fanns) men om jag får tippa så är det svaret JA.

Har du tittat något på kortet syns det nåt bränt vid ström kontakten?
Kanske bara är själva kontakt ytan på själva kontakten (både hd och ström) som är bränd vilket du kanske kan putsa bort?
Och var det ström kontakten som vart lite bränd kanske det brända blev bortslitet när du kopplade in nästa hd?

Om du ser någon bränd bana på kortet så kan det ju kanske gå att löda en egen bana heller löda dit en kabel.
Visserligen behövs det ju då lite löd skills men men.

Syns inget bränt på kortet är det någon komponent som ser bränd ut?
Luktar det bränd elektronik från kortet,hd?

Men det mest troliga är att du får säga bye,bye till den hd´n (och all data).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Byta kortet så behöver du ett identiskt.
Dvs från exakt samma hd MEN samma hd kan finnas i flera olika revisioner och då behöver du en från samma revision som din.
Sen är jag inte helt hundra på om du behöver ett kretskort med exakt samma firmware på med (vilket kan skilja om en hd tillverkades när en ny FW fanns) men om jag får tippa så är det svaret JA.

Har du tittat något på kortet syns det nåt bränt vid ström kontakten?
Kanske bara är själva kontakt ytan på själva kontakten (både hd och ström) som är bränd vilket du kanske kan putsa bort?
Och var det ström kontakten som vart lite bränd kanske det brända blev bortslitet när du kopplade in nästa hd?

Om du ser någon bränd bana på kortet så kan det ju kanske gå att löda en egen bana heller löda dit en kabel.
Visserligen behövs det ju då lite löd skills men men.

Syns inget bränt på kortet är det någon komponent som ser bränd ut?
Luktar det bränd elektronik från kortet,hd?

Men det mest troliga är att du får säga bye,bye till den hd´n (och all data).

Tack för svar.
Syns inget bränt men luktar bränt, särskilt på ssd.
En av dom mekaniska va en 640 GB WD disk med serienr wmasy3380306.
Jag har en likadan disk med samma modellnr men serienr är wcasy 7929457.
Det skiljer c:a 1 år på utgivningsdatum.
Då går det inte att använda det kretskortet då?
Jag har väl redan räknat bort dom här hårddiskarna, men är nyfiken på vad man kan göra åt såna här saker. Läropengar
Mvh Johnny

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

har du tur har bara kretskorten dött och motorn klarat sig. förhoppningsvis så är det så att du lyckas få 12v till 5v, dvs eletroniken har dött.

enklast är att hitta en identisk disk och flytta kretskortet, funkar det inte så får det kosta en 10-15tusen för att få ur datan tyvärr

Antagligen är det så som du säger med 12v till 5v.
Hur identisk behöver den vara?
Samma serienr?
Mvh Johnny

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bursecarl:

Tack för svar.
Syns inget bränt men luktar bränt, särskilt på ssd.
wmasy3380306.
wcasy 7929457.

wmasy , wcasy så skulle jag tippa på att det är en senare revision på "wmasy" disken och kommer troligen inte att fungera.

Dog ssd´n med?
Vad har du för nätdel?
Så det inte är nåt skräp som kanske ger ut för mycket volt ibland och därmed dödade diskarna.
Såg vad du hade nu i din sig och den,dom är ju ok båda två (om det är den datorn det gäller)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

wmasy , wcasy så skulle jag tippa på att det är en senare revision på "wmasy" disken och kommer troligen inte att fungera.

Dog ssd´n med?
Vad har du för nätdel?
Så det inte är nåt skräp som kanske ger ut för mycket volt ibland och därmed dödade diskarna.
Såg vad du hade nu i din sig och den,dom är ju ok båda två (om det är den datorn det gäller)

Det är xfx som det gäller och det är säkert mitt fel eftersom jag har sleevat kabeln och haft isär den.
Testades med aggtestare och det var inga problem.
Troligtvis är det att jag fick böja en hel del på kabeln eftersom diskarna satt i en vagga på rad.
Trångt och bökigt va det att få dit dom.
Kabeln är testad efter incidenten också med aggtestaren och visade inga fel.
Något har hänt när jag böjt och krånglat med den när jag skulle ha dit alla kontakter.
SSD dog den med. Det var den som det luktade mest bränd elektronik från.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Ouch!
En tröst är ju att det var i alla fall inte en sprillans ny 512gb för 5papp

Så det var tre enheter 2hd 1ssd?
Och det var på samma ström kabel (fast olika kontakter) dom satt?
Satt det några andra enheter på samma kabel (det är ju ibland 3 o ibland 4 kontakter per kabel) och klarade dom sig då?

Men jag antar att det vart nåt när du bökade runt då sen om det var otur heller till följd av ditt sleevande vet jag inte.
Jag själv har bökat en jävla massa med dessa utan problem innan jag köpte ett fractal design xl då jag lyckades trycka in 10 diskar i ett litet midi tower chassi 3 diskar bodde under grafikkortet för att få plats och då var det knappt man fick in ett finger i hela chassit
Nu har jag ju ett halvt chassi kvar o fylla :=)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Ouch!
En tröst är ju att det var i alla fall inte en sprillans ny 512gb för 5papp

Så det var tre enheter 2hd 1ssd?
Och det var på samma ström kabel (fast olika kontakter) dom satt?
Satt det några andra enheter på samma kabel (det är ju ibland 3 o ibland 4 kontakter per kabel) och klarade dom sig då?

Men jag antar att det vart nåt när du bökade runt då sen om det var otur heller till följd av ditt sleevande vet jag inte.
Jag själv har bökat en jävla massa med dessa utan problem innan jag köpte ett fractal design xl då jag lyckades trycka in 10 diskar i ett litet midi tower chassi 3 diskar bodde under grafikkortet för att få plats och då var det knappt man fick in ett finger i hela chassit
Nu har jag ju ett halvt chassi kvar o fylla :=)

Ja det var 3 enheter som satt på samma kabel. 2 hd och en ssd.
Inga andra enheter på den kabeln. Allt annat funkar bra.
Även en en till sataström som är sleevad, men på den sitter bara en dvd.
Alltså inget böjande och krånglande på den.
Den orsakande kabeln skrotar vi eller gör om den till en där sata kontakterna sitter snyggt på rad, på rätt avstånd. Inget böjande.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.