Nvidia avslöjar specifikationerna för GK110 – fullfjädrade Kepler

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avslöjar specifikationerna för GK110 – fullfjädrade Kepler

På GPU Technology Conference tillkännagav Nvidia ett nytt beräkningskort med den omtalade grafikprocessorn GK110. Nu publiceras specifikationerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär ju bli ett hutlöst saftigt pris när det väl kommer ut på marknaden i form av ett Geforce.
Men annars såg det riktigt intressant ut, kanske man kan förvänta sig en 40-60% prestandaökning från 680?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Om sant kan det vara grymt. Det råkar ju ioförsig vara deras proffesionella kort, men det bör i alla fall hinta om deras vanliga grafikkort för privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Teslacoil
Zapp! Prestanda som dödar allt motstånd OCH ekonomin i en träff för dagliga svensson

40-60% mer prestanda!
400-600% högre pris!

Kommer bli intressant att se siffror sen från denna serie.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Coolt! Eller kanske hett snarare! Nåja, kan kanske vara nåt att byta ut mina 580 SLI mot en framtida konsumentversion (geforce) av dessa framåt vintern.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Då är det väl bara att hoppas att den kommer ut på konsumentmarknaden...

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Troligtvis så kommer 600-serien ha sjunkit till 500-seriens prisnivå när 700-serien lanseras

GTX 780
GTX 770
GTX 760

Säg till när 900-serien lanseras vilket bör ske om 3-4 år

Permalänk
Medlem

Nu får de se till att släppa geforce modellen. Väntar tålmodigt på den modellen. Så jag kan sälja en njure och ett ben och köpa det. XD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då får man börja med dialys till hösten, tur att det är tillåtet med 4G på sjukhuset här närmast så man kan ha nytta av burken ändå när man har skaffat ett GK110

Beräknat pris lär väl bli 6-7000 för ett 770 eller nått;-P

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

http://www.youtube.com/watch?v=h5mRRElXy-w&feature=relmfu

Om sant kan det vara grymt. Det råkar ju ioförsig vara deras proffesionella kort, men det bör i alla fall hinta om deras vanliga grafikkort för privatpersoner.

Hade varit mer imponerande om de demat med lite mer matta objekt..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shamzin:

Då får man börja med dialys till hösten, tur att det är tillåtet med 4G på sjukhuset här närmast så man kan ha nytta av burken ändå när man har skaffat ett GK110

Beräknat pris lär väl bli 6-7000 för ett 770 eller nått;-P

Varför skulle det vara så?
Ingen skulle köpa det för så mycket pengar, alltså skulle Nvidia tjäna mindre.
Och kretsyta kan man heller inte hänvisa till, då Fermi kretsarna var enorma och ändå såldes till rimliga priser.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Lite intressant att de hoppade över beteckningen GK100 (som det borde ha hetat om namnschemat var konsekvent). GK110 borde ju vara namnet på den fullfjädrade varianten av den eventuellt förfinade Kepler vid ett senare tillfälle. Någon som vet varför Nvidia har gjort så?

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Medlem

Tycker att det var tråkigt att AMD inte kunde ha gjort 7970 bättre, jag tror det är därför som gk110 inte kom som "680" och istället kommer som 7xx..:(

Tja... Antingen är det väl att vänta på gk110 eller att köpa 2x680 och vänta på maxwell som kommer vara något extremt:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Som sagt kommer vi att få se GK110 i G-Force version ? Inte riktigt säker på det. GK104 är dålig på GPGPU och det behövs i Tesla/Quadro kort. Misstänker dock att en GK114 (eller vad den kommer att kallas) kommer. Och som är baserad på GK110. Lägre strömförbrukning GK110 och betydligt billigare pris. Sedan kommer mindre modeller att följa på känt maner. Eventuellt så släpper man en "super entusiast" modell baserad på GK110. Bara för att visa var skåpet skall stå. Men priset blir underbart, räkna med 8-12K.

Ironin är att det är AMD som avgör om GK110 kommer i G-Force version. Om AMD släpper ett bra svar på 680 inom 2012 så lär vi få se en 780 (eller vad den nu kommer attt heta) med GK110 i G-Force version. Annars är det de nerbantade versionerna som gäller. Tesla och Quadro korten har vanligtvis prislappar bortom allt sunt förnuft för oss vanliga dödliga. För utvecklare av bilar och flygplan så är det ingen snack. GK110 Tesla/Quadro skall in i workstationerna! Men som grafikkort i speldosan här hemma knappast. Dessutom så brukar Quadro kort ha sämre presstandard i spel än motsvarande G-Force. Vilket är som det skall vara, de är utvecklade för ett helt annat ändamål.

Sen beror det på hur snabbt 4K skärmarna slår igenom och kommer ner i pris. Orsaken till att 2560x1600 aldrig slog var att dåtidens grafikkort inte kunde driva dem. Försök att köra BF3 med ett 8800/4870 i 2560x1600! Men om 4K skärmarna kommer ner till 5-10K så kommer kraven och marknaden för GK11/ G-Force öka markant.

Nu till grafikkorts porr: Tänker er GK110 i SLI, överklockade med ca 20% !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Hiskligt synd bara att en 2500k förmodligen skulle flaska ett sådant kort rejält

Permalänk
Avstängd

Då så, nu har vi iaf lite fakta om fullfjädrade Kepler. Skall bli intressant å se när dessa dyker upp, och hur NVIDIA kommer göra med konsumentversionen.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

AMD måste verkligen skärpa sig nu, dom var ju kung en gång i tiden på grafik, det borde dom kunna bli igen? Men det är synd att AMD verkar inte ens försöka bli bäst utan är nöjda på att vara det bra billigare alternativet och inte ens försöker vara bäst? Jag vill att båda märkena ska vara bra, men nu har AMD inte en chans mot nvidia om inte amd börjar om från början och gör något riktigt nytt och innovativt. Det verkar som AMD inte vågar testa nya saker, dom är så skuldsatta så dom måste hela tiden garantera att det dom gör åtminstone går sälja som just det "billliga" (men ändå bra) alternativet för dom som inte har råd med high-end? Jag använder bådas kort, men nu lär det bara bli nvidia närmaste tiden då AMD fortfarande inte har något som kan tävla mot Physx, och inte har hårdvara som klarar av att tävla mot Nvidia i high-end marknaden!!? Synd.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem

Usch, börjar tycka synd om AMD. Först processorerna och nu detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Tycker att det var tråkigt att AMD inte kunde ha gjort 7970 bättre, jag tror det är därför som gk110 inte kom som "680" och istället kommer som 7xx..:(

Tja... Antingen är det väl att vänta på gk110 eller att köpa 2x680 och vänta på maxwell som kommer vara något extremt:)

Bättre? 7970 var BÄST när det kom. Och om jag inte minns fel så kom 680 efteråt. Med ännu mer tid för nvidia att t.ex öka klocken bara för att t.ex gå om amd. Även om det så bara skulle vara någon procent.

Konstigt sätt att resonera på..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Bättre? 7970 var BÄST när det kom. Och om jag inte minns fel så kom 680 efteråt. Med ännu mer tid för nvidia att t.ex öka klocken bara för att t.ex gå om amd. Även om det så bara skulle vara någon procent.

Konstigt sätt att resonera på..

Men faktum kvarstår att gk104 som sitter i 680 fortfarande inte var toppmodellen och ändå så gick den om 7970. Nvidia sa ju själva att dom var besvikna på amd.

Skulle kanske lagt till att det här är så JAG ser på saken.

Efter lanseringen av 7970 så insåg nvidia att gk104 var såpass nära 7970 i prestanda att dom inte behövde göra mycket mer än att finslipa just gk104 och då skjuta upp gk110 till nästa generation. Fan till och med 670 presterar som 7970.

Edit: ah, fattade vad du menade lite sent där. Ja det är klart amd inte hade speciellt stor anledning till att pressa mer prestanda ur 7970 så länge det presterade bättre än förra generationen. Men jag menade bara att deras yeilds hade varit högre om dom inte hade stressat ut southern islands och det är DÄRFÖR jag resonerar som jag gör.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Ser ut som nVIDIA kommer att ta hem det igen, som vanligt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curemylife:

Men faktum kvarstår att gk104 som sitter i 680 fortfarande inte var toppmodellen och ändå så gick den om 7970. Nvidia sa ju själva att dom var besvikna på amd.

Skulle kanske lagt till att det här är så JAG ser på saken.

Efter lanseringen av 7970 så insåg nvidia att gk104 var såpass nära 7970 i prestanda att dom inte behövde göra mycket mer än att finslipa just gk104 och då skjuta upp gk110 till nästa generation. Fan till och med 670 presterar som 7970.

Fast GK110 kommer först vid årets slut. Då kommer 7970 att ha varit ute i ett helt år, samtidigt som HD8000-serien kommer att släppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89918:

Fast GK110 kommer först vid årets slut. Då kommer 7970 att ha varit ute i ett helt år, samtidigt som HD8000-serien kommer att släppas.

Jag tror att gk110 var tänkt att släppas tidigare men att dom sparar det till nästa generation just för att gk104 presterande tillräckligt bra för att konkurera mot 7xxx serien.

Dessutom så är ju denna generationen "bara" en testgeneration i den förminskade arkitekturen(enligt nvidia om jag inte missminner mig).

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Hela GTC 2012-presentationen är upplagd på Nvidias officiella Youtube-kanal. Det är 10 delar:
https://www.youtube.com/user/nvidia/videos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Jag tror att gk110 var tänkt att släppas tidigare men att dom sparar det till nästa generation just för att gk104 presterande tillräckligt bra för att konkurera mot 7xxx serien.

Dessutom så är ju denna generationen "bara" en testgeneration i den förminskade arkitekturen(enligt nvidia om jag inte missminner mig).

"Sparar" jo tjena.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Efter lanseringen av 7970 så insåg nvidia att gk104 var såpass nära 7970 i prestanda att dom inte behövde göra mycket mer än att finslipa just gk104 och då skjuta upp gk110 till nästa generation. Fan till och med 670 presterar som 7970.

Alltså, så kan man ju tolka det. Och det är helt klart hur Nvidia vill framstå. Men betänk att Nvidia knappt kan bygga några GK104, det är enorm brist. Förklaringen kan lika gärna vara att de inte hade en chans att få GK110 att fungera och därför fick nöja sig med GK104, som de knappt kan bygga trots flera månader extra på sig. Vi vet faktiskt inte.

Ta en snabb titt på prisjakt. Du kan knappt köpa gtx 680 eller 670 någonstans.

Däremot finns 7750, 7770, 7850, 7870, 7950 och 7970 i lager överallt.

Permalänk
Medlem

jaha då har man en njure till salu ifall någon är intresserad:)

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

vad pratar vi då ? 10-15 tusen för ett grafikkort ? samtidigt som spelen 2012 kan spelas på 8600 gt

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

vad är det för prissegment som K20 kommer röra sig i? 15k+ eller 30k+?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mooter:

Alltså, så kan man ju tolka det. Och det är helt klart hur Nvidia vill framstå. Men betänk att Nvidia knappt kan bygga några GK104, det är enorm brist. Förklaringen kan lika gärna vara att de inte hade en chans att få GK110 att fungera och därför fick nöja sig med GK104, som de knappt kan bygga trots flera månader extra på sig. Vi vet faktiskt inte.

Ta en snabb titt på prisjakt. Du kan knappt köpa gtx 680 eller 670 någonstans.

Däremot finns 7750, 7770, 7850, 7870, 7950 och 7970 i lager överallt.

Mmm det är mycket intressant att folk sväljer säljsnack från tillverkaren med hull och hår - detta gäller för övrigt båda "lagen". Det är för mig, och andra som lyssnade på lektionerna om källkritik, att det inte går att köpa en subjektiv parts åsikter och påståenden rakt av. Sannolikt är det så att Nvidia hade problem med sin tillverkning som vad jag förstår de haft sedan Fermi introducerades men bortsett från det så måste man ge Nvidia, och dess fanboys dessvärre.., att 680 är en mycket lyckat lansering sett till prestanda i spel om storleken på kretsen betänks. De generella beräkningsmöjligheterna är dock katastrofalt mycket sämre än deras tidigare Fermi-kort vilket har gjort mig mycket besviken i och med att jag använt vanliga geforce-kort till både GPGPU och grafik under en relativt lång period.