Permalänk
Medlem

Gigabyte gtx 670 problem.

Har nyligen fått hem Gigabytes OC WF GTX 670. Efter installation kortet i burken och uppdatering till senaste officiellea drivers 301.42 ville jag testa några benchmarks för att se hur kortet presterar. Testar först 3Dmark 11, demona laggar rätt rejält och ljudet hakar upp sig när det laggar. under graphics tetsen så har programmet hängt sig vid ett antal tillfällen, bilden fryser sen kommer det ett ballongmeddelande att nvidia drivers har återställts. efter ett antal krascher så lyckades jag köra igenom en hel benchmark och får en score på P2939.

Testar även Unigine Heaven för att se om det bara var nåt strul med 3DMark. Men samma sak där, lagg ljuder hakar upp sig(det sprakar) och jag får en score och får detta resultat http://imgur.com/lyxmh.

Även testat att köra Swtor. Fungerar bra ett tag sen börjar det bete sig likadant där lagg och ljudet hakar ibland så illa att hela spelet kraschar.
Körde då med FXAA och adaptive vsync på i nvidia panelen och dessa funktioner avstängda i spelet. Har övervakat tempen på Gpu med Gpu-z och den går upp i 54°C som mest. Gpu load ligger runt 98% i benchmark.

Har inte clockat nåt själv men det är den fabriksklockade varianten.

Nån som haft nåt liknande problem? Fel på drivers elller kan det vara fel på grafikkortet.

Resterande setup:
ASUS P8Z77-V pro
i5 3750K
2*4GB Corsair
800 Watt fractal
Win 7 home 64-bit
Fractal R3

Permalänk
Medlem

provat andra drivrutiner?

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem

Båda strömkablarna sitter i till grafik-kortet? 8+6-pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Behöver inte betyda något, men ungefär så där uppförde sig ett halvdefekt HD5850 för mig. Vissa spel funkade, andra inte alls. 3DMark kraschade direkt, Unigine Heaven hängde sig alltid efter 20-30 sekunder osv. Reklamerade kortet och fick ett nytt som funkade fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreckE:

provat andra drivrutiner?

Har testat de tidigare officiella drivrutinerna 301.34 och det är samma sak där.

Skrivet av palusa:

Båda strömkablarna sitter i till grafik-kortet? 8+6-pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp båda strömkblarna är i.

Permalänk
Medlem

Har nyss (igår) fått hem 2st Gigabyte GTX670. Kommer till det kombinerade testet i 3d mark sen är det slut på det roliga.

Nu ska här sovas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vandahl:

Har nyligen fått hem Gigabytes OC WF GTX 670. Efter installation kortet i burken och uppdatering till senaste officiellea drivers 301.42 ville jag testa några benchmarks för att se hur kortet presterar. Testar först 3Dmark 11, demona laggar rätt rejält och ljudet hakar upp sig när det laggar. under graphics tetsen så har programmet hängt sig vid ett antal tillfällen, bilden fryser sen kommer det ett ballongmeddelande att nvidia drivers har återställts. efter ett antal krascher så lyckades jag köra igenom en hel benchmark och får en score på P2939.

Testar även Unigine Heaven för att se om det bara var nåt strul med 3DMark. Men samma sak där, lagg ljuder hakar upp sig(det sprakar) och jag får en score och får detta resultat http://imgur.com/lyxmh.

Även testat att köra Swtor. Fungerar bra ett tag sen börjar det bete sig likadant där lagg och ljudet hakar ibland så illa att hela spelet kraschar.
Körde då med FXAA och adaptive vsync på i nvidia panelen och dessa funktioner avstängda i spelet. Har övervakat tempen på Gpu med Gpu-z och den går upp i 54°C som mest. Gpu load ligger runt 98% i benchmark.

Har inte clockat nåt själv men det är den fabriksklockade varianten.

Nån som haft nåt liknande problem? Fel på drivers elller kan det vara fel på grafikkortet.

Resterande setup:
ASUS P8Z77-V pro
i5 3750K
2*4GB Corsair
800 Watt fractal
Win 7 home 64-bit
Fractal R3

Lånar tråden då jag har liknande problem med samma grafikkort och snarlik hårdvara:
Asus P8Z77-V Pro
i7 3770K
4 * 4 GB
Corsair AX750
Windows 7 Ultimate 64-bit
Gigabyte GV-N670OC-2GB

När jag installerat kortet så krashar drivrutinen nvlddmkm då och då, ibland så krashar hela datorn, dvs, jag kan sitta surfa på nätet och drivrutinen krashar. Har testat olika versioner av drivrutiner utan framgång. Försökte starta ett spel (Anno 2070) men det blev en powerpoint-presentation av det bara, typ en ny bildruta varannan sekund.

Just nu slängde jag in ett gammalt GT8800-kort i datorn istället och då fungerar allt, så det är utan tvekan grafikkortet som spökar.

Jag ska testa kortet i en annan dator och se om problemen kvarstår, i så fall är nog kortet trasigt, om inte, så kanske det är inkompatibelt med moderkortet.

Update:
Stoppade in mitt Gigabyte GTX 670 kort i en gammal dator (Core 2 E8400) och testade, fungerade utan problem, så det är helt klart att kortet inte fungerar ihop med Asus P8Z77-V Pro.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Har löst mitt problem, eller snarare har jag hittat en workaround, jag ställde ner PCI-Express hastigheten till 2x och nu fungerar allt utmärkt. Får hoppas att det kommer uppdaterade drivrutiner från Nvidia/Intel eller BIOS från Gigabyte/Asus som löser problemet i framtiden så man kan använda 3x PCI-E.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

För min del löste det sig med lite lätt tweakande och nu snurrar båda mina kort som dom ska.

Permalänk
Medlem

Ni som har problem, har ni rensat bort alla gamla drivrutiner ordentligt?
Jag har inte haft några större problem med mitt, men tyvärr slocknade systemet när jag skulle testa Red Orchestra 2 :(. Bara att vänta på bättre drivers.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem.

Gigabyte GTX 670 WF OC
3770K
Asus P8Z77-V Deluxe
4 x 4 GB Corsair Vengeance

Funkar ett tag i Diablo 3 sen sjunker FPS:en till 10, sen 0, frys, crash, reset med powerknappen enda utväg.

Men! Som ovan nämnts så provade jag att ställa ner PCIe till "Gen2" (antar att det betyder PCIe 2.0) i UEFI och nu fungerar det verkar det som.

Visa signatur

Intel i9 9900K || Asus Maximus Hero XI || ASUS RTX 2080 || 32 GB (2x16) RAM @ 3000 MHz CL 15 || Samsung 970 EVO 1 TB m. m. || Asus ROG Swift PG348Q 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApemanT:

Jag har samma problem.

Gigabyte GTX 670 WF OC
3770K
Asus P8Z77-V Deluxe
4 x 4 GB Corsair Vengeance

Funkar ett tag i Diablo 3 sen sjunker FPS:en till 10, sen 0, frys, crash, reset med powerknappen enda utväg.

Men! Som ovan nämnts så provade jag att ställa ner PCIe till "Gen2" (antar att det betyder PCIe 2.0) i UEFI och nu fungerar det verkar det som.

Vart satte du pci-e till gen2 någonstans? Hittar inte settingen :S

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Vart satte du pci-e till gen2 någonstans? Hittar inte settingen :S

Advanced mode
Advanced-fliken
System agent nånting
NB PCIe configuration
Välj den slot du använder och sätt till Gen2

Och ska tilläggas att det fungerar utmärkt flera timmar nu.

Visa signatur

Intel i9 9900K || Asus Maximus Hero XI || ASUS RTX 2080 || 32 GB (2x16) RAM @ 3000 MHz CL 15 || Samsung 970 EVO 1 TB m. m. || Asus ROG Swift PG348Q 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vandahl:

Har nyligen fått hem Gigabytes OC WF GTX 670. Efter installation kortet i burken och uppdatering till senaste officiellea drivers 301.42 ville jag testa några benchmarks för att se hur kortet presterar. Testar först 3Dmark 11, demona laggar rätt rejält och ljudet hakar upp sig när det laggar. under graphics tetsen så har programmet hängt sig vid ett antal tillfällen, bilden fryser sen kommer det ett ballongmeddelande att nvidia drivers har återställts. efter ett antal krascher så lyckades jag köra igenom en hel benchmark och får en score på P2939.

Testar även Unigine Heaven för att se om det bara var nåt strul med 3DMark. Men samma sak där, lagg ljuder hakar upp sig(det sprakar) och jag får en score och får detta resultat http://imgur.com/lyxmh.

Även testat att köra Swtor. Fungerar bra ett tag sen börjar det bete sig likadant där lagg och ljudet hakar ibland så illa att hela spelet kraschar.
Körde då med FXAA och adaptive vsync på i nvidia panelen och dessa funktioner avstängda i spelet. Har övervakat tempen på Gpu med Gpu-z och den går upp i 54°C som mest. Gpu load ligger runt 98% i benchmark.

Har inte clockat nåt själv men det är den fabriksklockade varianten.

Nån som haft nåt liknande problem? Fel på drivers elller kan det vara fel på grafikkortet.

Resterande setup:
ASUS P8Z77-V pro
i5 3750K
2*4GB Corsair
800 Watt fractal
Win 7 home 64-bit
Fractal R3

Testa att stänga av GPU-Z. Jag har liknande problem med mitt GTX 670 DirectCu II och där är det GPU-Z som är boven i dramat. När jag har GPU-Z igång så får jag red-screen titt som tätt både vid 100% belastning och 0% och det fixas bort genom att antingen starta om datorn eller sätta i och ur DVI-sladden/sladdarna beroende på om det blir red-screen på bara ena skärmen eller på båda.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApemanT:

Advanced mode
Advanced-fliken
System agent nånting
NB PCIe configuration
Välj den slot du använder och sätt till Gen2

Och ska tilläggas att det fungerar utmärkt flera timmar nu.

Jag hade liknande problem med att datorn frös sig eller att drivrutinerna kraschade och startade om, både i Ubuntu och Windows (Gigabyte GTX 670 och Asus P8Z77-V Deluxe). Testade ApemanTs lösning och nu verkar det fungera utan problem!

Permalänk

Lösning på problemet..

Jag hade exakt samma problem och fick en felrapport om att "Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered." i Event Manager. Ställde ner PCIe från 3.0 till 2.0 som Apeman skriver i UEFI BIOS. Sedan dess har det fungerat felfritt i både spel, windows och när jag kollar på film. PCIe 3.0 divrutinerna verkar inte vara helt färdigutvecklade än känns det som.

Datorn jag kör förresten ser ut som följer: i5 3570K, ASUS Z77-V-Deluxe, Gigabyte GTX 680 OC Windforce, 4x4GB RAM, SSD disk, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karise:

För min del löste det sig med lite lätt tweakande och nu snurrar båda mina kort som dom ska.

Vilka inställningar kör du med?

Kör du med pci-e 3.0 eller 2.0?

Permalänk
Medlem

Funderade på att köpa just Gigabyte GeForce GTX 670 OC, i5-3570K, Asus P8Z77-V Pro ... Dålig idé med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen92:

Vilka inställningar kör du med?

Kör du med pci-e 3.0 eller 2.0?

AMD CPU, så 2.0.

Verkar dock som att dom kommer väldigt dåligt överens med eve-online än så länge. Drivrutinerna är nog inte på topp än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalle1:

Funderade på att köpa just Gigabyte GeForce GTX 670 OC, i5-3570K, Asus P8Z77-V Pro ... Dålig idé med andra ord?

Hoppas inte det för jag beställde grafikkortet i fredags för det verkade vara ett bra kort till bra pris.
Kanske dax att mentalt förbereda sig på strul och ominstallationer och inget bf på ett tag

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Skrivet av TheGiant:

Hoppas inte det för jag beställde grafikkortet i fredags för det verkade vara ett bra kort till bra pris.
Kanske dax att mentalt förbereda sig på strul och ominstallationer och inget bf på ett tag

Äh, skitsnack, jag kör mitt med en 2500k och ett Z68, inte haft några problem, förut ibland då jag spelar BF3 SP och och efter jag tabbar tillbaka in så kan jag få en FPS drop i några sekunder.

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalle1:

Funderade på att köpa just Gigabyte GeForce GTX 670 OC, i5-3570K, Asus P8Z77-V Pro ... Dålig idé med andra ord?

Hej

Jag kör sedan förra veckan på i stort sett samma hårdvara utan några problem
Gigabyte GTX 670 OC
i7-3770K
Asus P8Z77-V Pro
Win7 Pro 64

Jag har inte haft några som helst problem - men det första jag gjorde när jag installerade var att uppdatera bios på moderkortet (1015).
(Såg inga problem innan jag uppdaterade bios heller, MEN det var inte mycket till test heller då jag i princip bara installerade Win7 + uppdateringarna)
För övrigt har jag inte haft tid att pilla på några övriga inställningar i Bios (som Pci2/3), har haft fullt upp med att spela och installera program...
Jag kör nVidia 301.42.

Så jag tycker inte du skall vara orolig, men en uppdatering av bios kan vara en bra idé.

/Thor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor_se:

Hej

Jag kör sedan förra veckan på i stort sett samma hårdvara utan några problem
Gigabyte GTX 670 OC
i7-3770K
Asus P8Z77-V Pro
Win7 Pro 64

Jag har inte haft några som helst problem - men det första jag gjorde när jag installerade var att uppdatera bios på moderkortet (1015).
(Såg inga problem innan jag uppdaterade bios heller, MEN det var inte mycket till test heller då jag i princip bara installerade Win7 + uppdateringarna)
För övrigt har jag inte haft tid att pilla på några övriga inställningar i Bios (som Pci2/3), har haft fullt upp med att spela och installera program...
Jag kör nVidia 301.42.

Så jag tycker inte du skall vara orolig, men en uppdatering av bios kan vara en bra idé.

/Thor

Ok, tack för tipset.
Kör en chansning. Ska bara bestämma mig på övriga delar sen blir det en beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor_se:

Hej

Jag kör sedan förra veckan på i stort sett samma hårdvara utan några problem
Gigabyte GTX 670 OC
i7-3770K
Asus P8Z77-V Pro
Win7 Pro 64

Jag har inte haft några som helst problem - men det första jag gjorde när jag installerade var att uppdatera bios på moderkortet (1015).
(Såg inga problem innan jag uppdaterade bios heller, MEN det var inte mycket till test heller då jag i princip bara installerade Win7 + uppdateringarna)
För övrigt har jag inte haft tid att pilla på några övriga inställningar i Bios (som Pci2/3), har haft fullt upp med att spela och installera program...
Jag kör nVidia 301.42.

Så jag tycker inte du skall vara orolig, men en uppdatering av bios kan vara en bra idé.

/Thor

Jag har precis samma setup som dig!, skulle du kunna köra ett 3Dmark performance test?, då jag tycker att mina poäng är för låga.
Ingen överklockning på CPU eller GPU.

Test: Performance
DMark Score: P7749
Graphics Score: 7912
Physics Score: 9897
Combined Score: 5238
ORB:http://3dmark.com/3dm11/3526395

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nect:

Jag har precis samma setup som dig!, skulle du kunna köra ett 3Dmark performance test?, då jag tycker att mina poäng är för låga.
Ingen överklockning på CPU eller GPU.

Test: Performance
DMark Score: P7749
Graphics Score: 7912
Physics Score: 9897
Combined Score: 5238
ORB:http://3dmark.com/3dm11/3526395

Ok

Test: Performance
DMark Score: P9147
Graphics Score: 9425
Physics Score: 9085
Combined Score: 7555
ORB:http://3dmark.com/3dm11/3531418

Ser att det är en del skillnad på hastighet på "Processor clock 3920 MHz / 3008 MHz", där din är snabbare...

/Thor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor_se:

Ok

Test: Performance
DMark Score: P9147
Graphics Score: 9425
Physics Score: 9085
Combined Score: 7555
ORB:http://3dmark.com/3dm11/3531418

Ser att det är en del skillnad på hastighet på "Processor clock 3920 MHz / 3008 MHz", där din är snabbare...

/Thor

Angående hastigheten på processorn så ändrade jag energialternativet från balanserad till hög prestanda (gör att processorn går på turbo hastigheten) Körde jag på balanserade villa tydligen inte processorn köra en annan hastighet än 1600Mhz?

Förövrigt så provade jag nu ställa ner från PCI-3.0 till 2.0 vilket gav en rejäl prestanda ökning!
Men du kör PCI-E 2.0 och det fungerar?

Nya resultatet:
Test: Performance
DMark Score: P9437
Graphics Score: 9620
Physics Score: 9989
Combined Score: 7706
ORB:http://3dmark.com/3dm11/3531645

Permalänk

Fråga

jag har en fråga angående detta kortet - gtx 670 har ju en dvi-p port och en dvi-i port jag har två monitors jag vill koppla in men de drivs av dvi-p kablar kan jag bara koppla in en skärm då? eller är dvi-i kompitabla med en dvi-p sladd ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mous3ca7:

jag har en fråga angående detta kortet - gtx 670 har ju en dvi-p port och en dvi-i port jag har två monitors jag vill koppla in men de drivs av dvi-p kablar kan jag bara koppla in en skärm då? eller är dvi-i kompitabla med en dvi-p sladd ?

Vad jag kan se har kortet 2st DVI utgångar (1st DVD-I och 1st DVI-D). DVI-P har jag aldrig hörttalas om?

Permalänk
Skrivet av Nect:

Vad jag kan se har kortet 2st DVI utgångar (1st DVD-I och 1st DVI-D). DVI-P har jag aldrig hörttalas om?

oj förlåt insåg precis att jag skrev fel jag menar DVI-D port

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mous3ca7:

oj förlåt insåg precis att jag skrev fel jag menar DVI-D port

DVI-D innehåller enbart digitala signaler.
DVI-I innehåller förutom de digitala signalerna även analoga RGB-signaler, och kan därför med enkel mellankontakt kopplas till VGA -skärmar.

Det går utmärkt att ansluta båda dina skärmar med DVI-D kabel