Permalänk

antivirus program

hejsan, jag undrar vad som är det bästa Gratis antivirusprogramet ute på makrnaden just nu?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7850 2GB OC CPU: i5 2500K 3.3GHz KYL: Cooler Master hyper 212+
MOBO: Asus P8P67 LE RAM: Corsair 8GB 1600MHz PSU: Xfx 650W XxX edition
MUS: Razer dethadder TB: Steelseries APEX HÖRLUR: Steelseries 7H CASE: CoolerMaster 912+ HDD: seagate 500GB
Play fair - Play hard

Permalänk
Medlem

Avira, Avast eller Microsoft Security Essentials.

Permalänk
Medlem

Frågan har avhandlats ett antal gånger förr - och samma sak kommer att hända igen - du kommer få många åsikter...

Själv kör jag med Microsoft Security Essentials (MSE) och är nöjd.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag har länge kört med Eset ss 4,0. Fungerar toppen och mycket bättre än nya 5,0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag har länge kört med Eset ss 4,0. Fungerar toppen och mycket bättre än nya 5,0.

För det är ju gratis också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

För det är ju gratis också.

Ahh tänkte inte på det!

Permalänk
Medlem

Jag tycker MSE är sämst på att hitta elakheterna. Välj istället något annat.

Följande kan jag rekommendera.
Avast free("bäst")

Även Zonealarm har kommit ut med en helt ny bundle produkt som innehåller deras enkla och prisbelönta brandvägg. http://www.zonealarm.com/security/en-us/zonealarm-free-antivi...
Vanliga free bandväggen från Zonealarm finns fortfarande kvar och är ett perfekt alternativ till Avast free.

Hoppas vi får ett slut på alla trådar angående antivirus skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Säger väl det en gång till om ingen lyssnade innan. MSE är sämst när det gäller gratis antivirus skydd.

MSE kan inte ens hitta dem värsta hoten.

Avast free("bäst")

Även Zonealarm har kommit ut med en helt ny bundle produkt som innehåller deras enkla och prisbelönta brandvägg. http://www.zonealarm.com/security/en-us/zonealarm-free-antivi...
Vanliga free bandväggen från Zonealarm finns fortfarande kvar och är ett perfekt alternativ till Avast free.

"Just det jag är ett troll som gillar att trolla"

Väntade bara på att du skulle göra ett inlägg...samma visa var gång ett "antivirus-tråd" dyker upp...MSE är kass och Avast är guds gåva till mänskligheten... (kollar man dina tidigare inlägg så lät det dock lite annorlunda så sent som i februari i år...)

Kan bara hålla med andra som kommenderat dina inlägg tidigare, som t.ex. här.
En av dina argument emot MSE är direkt felaktig och du upprepar det gång på gång, t.ex. här, här och här.

Avast är bra (jag kör den själv på Android) och i syntetiska tester från AV-TEST så får Avast högre betyg än MSE för Windows - men att gå så långt att påstå "MSE är sämst när det gäller gratis antivirus skydd" måste nog anses som direkt felaktigt.

Bevisligen har du inte större koll på saker du påstår är sanningar (läs. MSE och automatisk uppdatering) - så trovärdigheten i dina tvärsäkra uttalanden måste nog tas med en nypa salt.

Var lite mer nyanserad och ha mer koll på läget så blir du kanske trovärdig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

i syntetiska tester från AV-TEST

AV-TESTs tester är faktiskt dynamiska, inte bara statiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

AV-TESTs tester är faktiskt dynamiska, inte bara statiska.

Syntetisk - konstgjord miljö (inte "live")... (annars vore det svårt att göra kontrollerbara och jämförbara tester)

Permalänk
Medlem

Jo, "live" - "real world testing" - ingår i testerna.

"AV-Test.org utilized a testing methodology that is more real-world focused in which the samples are malicious URLs with associated malware files and allowed the solutions to block threats at their source (Exposure Layer), during download (Infection Layer) or on execution (Dynamic Layer)."

Permalänk
Medlem

Avg free kör jag. Mkt nöjd med det.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Jo, "live" - "real world testing" - ingår i testerna.

"AV-Test.org utilized a testing methodology that is more real-world focused in which the samples are malicious URLs with associated malware files and allowed the solutions to block threats at their source (Exposure Layer), during download (Infection Layer) or on execution (Dynamic Layer)."

Så du menar att testerna bedrivs i "det fria" och inte i en kontrollerad miljö...hur jämför de då resultaten?

Frasen "testing methodology that is more real-world focused in which the samples" tolkar jag inte som att det är "real world testing" (test "i det fria" med "skarpa" virus)...utan att man mer efterlikar en verklig miljö - inte riktigt samma sak...

Som sagt svårt att göra jämförande tester annars...

Permalänk
Medlem

Avast Free Antivirus - http://www.avast.com/en-se/free-antivirus-download

eller

Microsoft Security Essentials - http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/products/security-...

För att MSE ska kunna hämta uppdateringar måste man ha igång Windows Update vilket kan vara störande för vissa. Jag vill ha det avstängt och söker istället efter uppdateringar manuellt. Detta är inte särskilt smart när det kommer till antivirusprogramvara. Nya virus-definitioner ska kunna hämtas så fort de blir tillgängliga. Därför använder jag Avast.

Hur som helst skulle jag säga att Avast och MSE är de bästa gratis antivirusprogrammen.

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara den som skriver det här, men det finns redan en jäkla massa identiska trådar om detta på forumet. Sök innan.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Skrivet av Oaky:

Avg free kör jag. Mkt nöjd med det.

Kan bara hålla med, också mycket nöjd med Avg, sen finns ju diverse gratis scan online via Norton mm om man nu vill testa på det emellanåt..

Permalänk
Medlem

Jag berättar utifrån erfarenheter jag har haft när jag använde MSE. Inte utifrån tester.

Om du använder MSE.Ta en titt i Windows update så kommer du hitta dagliga definitioner för MSE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Ta en titt i Windows update så kommer du hitta dagliga definitioner för MSE.

Windows update säger "Det finns inga uppdateringar till datorn".
Har fått hem den senaste definitionen automatiskt...MSE hämtar hem den var 24 timme (för mig i samband med den schemalagda skanningen 20.00) - acceptera att så är fallet... (tiden går att minska ner till 1 timme genom editera nyckeln SignatureUpdateInterval i Registret)

Om det inte fungerade för dig när du körde MSE så hade/har du något problem med Windowsinstallationen eller dess inställningar...

Inget säkerhetssystem är starkare än den svagaste länken - och oftast är det människan som brister genom att klicka/köra sådan de inte vet vad det är eller godkänna saker som de inte förstå vad de gör...sunt förnuft väger tyngre än huruvida Avast eller MSE upptäcker nya hot bäst...

Permalänk
Medlem

Jaha då har dem fixat det. Dem låg i övrigt och kom ut dagligen. Även fast jag hade automatiska uppdateringar och allt annat igång. Ändå skulle jag inte använda MSE. MSE har aldrig kunnat hitta elakheterna.
Där brister MSE och därför kan jag inte förstå att alla försöker hylla MSE till skyarna. MSE är samma visa som det är med google chrome. Alla använder då måste det vara bra.

Sorry det är kasst på att hitta det som är det viktigaste. Vilket är Elakheterna. Dem gångerna jag hade det kunde den inte ens hitta java exploits och trojaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jaha då har dem fixat det. Dem låg i övrigt och kom ut dagligen. Även fast jag hade automatiska uppdateringar och allt annat igång. Ändå skulle jag inte använda MSE. MSE har aldrig kunnat hitta elakheterna.
Där brister MSE och därför kan jag inte förstå att alla försöker hylla MSE till skyarna. MSE är samma visa som det är med google chrome. Alla använder då måste det vara bra.

Sorry det är kasst på att hitta det som är det viktigaste. Vilket är Elakheterna. Dem gångerna jag hade det kunde den inte ens hitta java exploits och trojaner. Därför förstår jag inte den här hybrisen över det hela.

Nej jag är inte okunnig på datorer som trycker på allt jag ser om du nu tror det. Även är jag inte någon liten snorunge som säger saker för att jag inte har koll.

Jag är ingen MSE-fanboy, utan tycker bara att du är en smula onyanserad. Saken förbättras inte av att du uppvisat sakfel i din argumentation ett antal gånger och när man försökt påtala så är det vi som har fel enligt dig (automatik uppdatering har fungerat i alla fall sedan jag började köra MSE för över ett år sedan)...

Bortsett realtidsskyddet som MSE står för så kontrollerar jag även mitt system manuellt emellanåt med MBAM. Sedan har jag väl "tajtat till" systemet lite mer än en genomsnittsanvändare genom att bl.a. inte tillåta javaskript att köra automatiskt (svartlista) samt tillåter inga nya program/filer att exekvera utan att göra en rimlighetsbedömning först var programmet kommer ifrån och ifall det kan utgöra en säkerhetsrisk.

Eftersom jag använder MSE så är jag intresserad av vad det var som lyckades "smita in" i ditt system och hur det skedde.

Permalänk
Medlem

Du tror jag kommer ihåg namnet på elakheterna. Java exploit och trojan. Likadant på en annan dator med MSE. MBAM är även det onödigt att ha. Java och Javascript är två helt olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Du tror jag kommer ihåg namnet på elakheterna. Java exploit och trojan. Likadant på en annan dator med MSE. MBAM är även det onödigt att ha. Java och Javascript är två helt olika saker.

Jaja...du minns inte vad det var som smittade ned din dator (kan ha skett för högst tre månader sedan) - men det var enligt dig "elakheter"...verkar inte varit elakt nog för att lägga på minnet i alla fall...

Vad är det som som gör att du vet att det var MSE:s realtidsskydd som har fallerat så du fått in "elakheterna" - hur uteslöt du t.ex. "den mänskliga faktorn"?

Sedan kan du kanske ha vänligheten att upplysa mig varför du så definitivt dömer ut MBAM som "MBAM är även det onödigt att ha" (påståenden som denna, utan någon förklaring, är genomgående för din "debatt-teknik").

Trovärdighet kommer med fakta (d.v.s. något verifieringsbart) - annars är det tyvärr enbart påståenden.

Det är absolut inte min avsikt att på något sätt angripa dig som person, men du är inte speciellt nyanserad i dina uttalanden - kommer med påståenden utan att ge någon närmare förklaring - och vissa av dina tidiga påståenden har bevisligen varit felaktiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

MBAM är även det onödigt att ha.

Varför är det onödigt att ha? MBAM hittade malwares som inte avast! hittade (ex-flickvännen hade avast! på sin dator för någon månad sedan).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Säger väl det en gång till om ingen lyssnade innan. MSE är sämst när det gäller gratis antivirus skydd.

MSE kan inte ens hitta dem värsta hoten.

Avast free("bäst")

"Just det jag är ett troll som gillar att trolla"

Som vanligt får du gärna komma med belägg till varför MSE är sämst och Avast bäst!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Varför är det onödigt att ha? MBAM hittade malwares som inte avast! hittade (ex-flickvännen hade avast! på sin dator för någon månad sedan).

Eftersom jag hittar det med hjälp av Avast. Hade MBAM i i datorn och det gjorde ingen direkt nytta. Därför tyckte jag det var onödigt. Med den vanliga sökningen i Avast hittar du inte det. Du måste utföra en uppstartscan (boot time). Där hittar Avast allt. "Det är två helt olika virus sökningar".

http://files.avast.com/files/marketing/materials/whitepaper_b...
http://www.brighthub.com/computing/smb-security/articles/1009... Gammal förklaring. Nya version fungerar på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jaja...du minns inte vad det var som smittade ned din dator (kan ha skett för högst tre månader sedan) - men det var enligt dig "elakheter"...verkar inte varit elakt nog för att lägga på minnet i alla fall...

Vad är det som som gör att du vet att det var MSE:s realtidsskydd som har fallerat så du fått in "elakheterna" - hur uteslöt du t.ex. "den mänskliga faktorn"?

Sedan kan du kanske ha vänligheten att upplysa mig varför du så definitivt dömer ut MBAM som "MBAM är även det onödigt att ha" (påståenden som denna, utan någon förklaring, är genomgående för din "debatt-teknik").

Trovärdighet kommer med fakta (d.v.s. något verifieringsbart) - annars är det tyvärr enbart påståenden.

Det är absolut inte min avsikt att på något sätt angripa dig som person, men du är inte speciellt nyanserad i dina uttalanden - kommer med påståenden utan att ge någon närmare förklaring - och vissa av dina tidiga påståenden har bevisligen varit felaktiga...

Du tror jag kommer ihåg namnet på alla virus jag har råkat ut för. Det jag själv råkade ut för med MSE var inte för 3 månader sedan. Det var Java exploit med ett visst nummer. Trojan med win32. La in Avast och hittade båda två på en gång. Samma visa vad det med den andra datorn som jag hjälpte även där hade MSE ej hittat sårbarheten. Med Avast hittades det 2 trojaner även dem av typen win32. Är du nöjd nu. Näe just det jag påstår ju igen.

När jag hade MBAM i datorn och sökte fick jag alltid svar att den inte hittade något. Medan så fort jag letade med Avast så hittade jag allt möjligt. Därmed tyckte jag den var onödig. Sen dess använder jag inte MBAM.

Just det jag bara påstår en massa saker. Är ett stort grönt troll som inte vet något.

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials och är nöjd med det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Du tror jag kommer ihåg namnet på alla virus jag har råkat ut för.

Hur mycket har du egentligen råkat ut för..."alla virus"...låter som en hel del...
Har du analyserat varför det blir så; har du "otur" med dina antimalwareprogram, är du en speciell 'högriskanvändare' eller är kanske något annat?

Ditt beteende när du svarar på inlägg är något 'lustigt'...redan från ditt första inlägg nämner du saker som "troll" - varför? Den ende som nämnt det (vid flera tillfällen i denna tråden) är enbart du själv... Sedan att späda på det med (omotiverade) försäkringar som "inte okunnig på datorer" eller "inte någon liten snorunge" får väl i det närmaste motsatt effekt...

Saken blir inte bättre av att du är rätt så 'käftig' - både i din attityd när du skriver och de påståenden du gör... Uppenbarligen vet du bättre än oss gällande malwareprogram och alla skall tro dig gällande hur kass MSE är - om man inte gör det så verkar man vara en "mindless MSE-minion".

Nu har vi helt avvikit från ämnet, men lite vett och etikett är på sin plats i ditt fall. Ta dig en funderare på hur det du skriver kan uppfattas av en annan person - visa lite ödmjukhet - så blir det lättare att kommunicera med andra människor. Men så länge du är såpass osaklig som du är - så är du rätt svår att ta på allvar...

Sedan ett tips så här i slutet (hade tidigare tänkt låta bli att kommentera, men som sagt - du är lite 'käftig') - använd bara ord som du behärskar...undvik uppenbarligen ord som "hybrisen"...

Har inget mer att tillföra i ämnet 'antivirusprogram'...så...
Over and out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Avast Free Antivirus - http://www.avast.com/en-se/free-antivirus-download

eller

Microsoft Security Essentials - http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/products/security-...

För att MSE ska kunna hämta uppdateringar måste man ha igång Windows Update vilket kan vara störande för vissa. Jag vill ha det avstängt och söker istället efter uppdateringar manuellt. Detta är inte särskilt smart när det kommer till antivirusprogramvara. Nya virus-definitioner ska kunna hämtas så fort de blir tillgängliga. Därför använder jag Avast.

Hur som helst skulle jag säga att Avast och MSE är de bästa gratis antivirusprogrammen.

Detta är fel. Du kan uppdatera direkt i MSE windows update behövs ej.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|