Permalänk
Medlem

Skall vara snäll i fortsättningen mot dig.

Jag skrev bara det för du tror ju inte på vad jag säger. Jag orkade inte med dig heller från början. Nu var jag mer snäll och svarade på allt du skrev. Eftersom du ville att jag skall bevisa en massa. Vilket är svårt att göra när det var ett tag sedan jag löste problemen. Om jag hade varit elak hade du sätt det på en gång.

Tagit bort en del. Eftersom du inte gillade det jag skrev.

Jag menade under åren som jag har surfat. Känns som jag är otydlig. Orkar inte skriva en hel avhandling.
Tror jag har fått ca 10 under en 7-10 år period. För varje gång lär man sig något nytt över hur man tar bort elakheter och vad som är bra och inte bra.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte "vara snäll i fortsättningen mot" mig...var objekt och saklig istället...
Försök inte tvinga på folk vad du tror utan tala istället om varför du tycker som du tycker.

Sedan har du delvis rätt i när du säger "du tror ju inte på vad jag säger"...nää - för vi har varit några individer som vid flera tillfällen påpekat att ett av dina (huvud)argument varit felaktig, men du har vidhållit ditt påstående - blir lätt en liten förtroendekris då...

Som sagt, jag vänder mig inte mot huruvida Avast är säkrare än MSE eller ifall du varit "snäll/elak" [sic! ...ditt språkbruk...] - utan den osaklighet du har uppvisat i frågan.

Sedan skulle du tjäna en del på att skriva lite mer korrekt svenska...finns en del att önska när det gäller meningsbyggnad och syntax - men det mesta går att lista ut...dock har jag fortfarande inte lyckats klura ut vad du menar med "Om jag hade varit elak hade du sätt det på en gång.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Eftersom jag hittar det med hjälp av Avast. Hade MBAM i i datorn och det gjorde ingen direkt nytta. Därför tyckte jag det var onödigt. Med den vanliga sökningen i Avast hittar du inte det. Du måste utföra en uppstartscan (boot time). Där hittar Avast allt. "Det är två helt olika virus sökningar".

http://files.avast.com/files/marketing/materials/whitepaper_b...
http://www.brighthub.com/computing/smb-security/articles/1009... Gammal förklaring. Nya version fungerar på samma sätt.

Tack för att du citerade mig!

Man kan använda MBAM vid sidan av ens huvudsakliga antivirus-program. Vill man använda MBAM som ett riktigt antivirus-program (det vill säga att det körs i bakgrunden som till exempel vad Kaspersky, Norton och avast! gör), så kan man köpa MBAM Pro. Då får man ett fulländat antivirus-paket som skyddar ens dator väldigt väl, men nu handlade ju den här tråden om antivirus-program som är gratis och det är precis som vad MBAM Free är.

Man kan ju till exempel köra Microsoft Security Essentials i bakgrunden och sen köra en fullständig sökning med MBAM Free kanske en gång per månad, ifall ens huvudsakliga antivirus-program har missat något. Det finns inget antivirus-program som ger 100% skydd. MBAM gör inte det heller, men det är ändå ruggigt vasst.

Tänk också på att det finns personer som inte är lika kunniga som vad du och jag är inom vissa säkerhetslösningar, och därför måste de ta den lätta vägen - köra ett enkelt antivirus-program som de själva trivs i och köra ett tyngre lite då och då vid sidan av (vilket är rekommenderat).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Orkar inte tjata längre.

Kan väl försöka svara en sista gång sedan ger jag upp.

Jag är lite osäker på vilket skydd jag använde under den tiden jag använde MBAM free. Hur som helst jag slängde ut MBAM free eftersom jag tyckte det var så där.

Ser att jag råkade svara lite galet när jag citerade ditt svar Edgren

Skall försöka vara lite mer försiktigt i fortsättningen.

Permalänk

Min signatur.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Min signatur.

Ah! Outpost Firewall Pro. Det är ruggigt vasst alltså! Jag älskar det!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Detta är fel. Du kan uppdatera direkt i MSE windows update behövs ej.

Programmet uppdateras inte automatiskt utan windows update (vad jag vet). Ja man kan öppna UI:n och trycka på update men ska man måsta göra det flera gånger om dagen? Det var det jag ville få fram.

Permalänk
Medlem

Har testat Avast, AVG, MSE och tre andra (icke-gratis) program. Alla släppte in elakheter i datorn, och det värsta jag gjorde var att leta bilder på google som referenser för 2D och 3D konst

Men jo Avast var väl helt okej, men nu håller jag mig till F-Secure <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Programmet uppdateras inte automatiskt utan windows update (vad jag vet). Ja man kan öppna UI:n och trycka på update men ska man måsta göra det flera gånger om dagen? Det var det jag ville få fram.

Nej, det finns schemalagda uppdateringar som görs precis som på andra antivirusprogram.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nej, det finns schemalagda uppdateringar som görs precis som på andra antivirusprogram.

Varför måste då MSE klaga på att windows update inte är inställt på "hämta och installera uppdatering automatiskt" om det inte ens behövs. Dessutom drog den igång skiten automatisk efter installation och inte bara för windows utan MICROSOFT update också. Vilket innebär att den listar andra microsoft-produkter som uppdateringar, t.ex plugin programmet Silverlight.

Om ett program, speciellt ett antivirus ska uppföra sig på det sättet då går det bort för mig. Det finns andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag kör på AVG, har inte upptäckt problem/virus så inte något behov av att byta till något "bättre"

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Varför måste då MSE klaga på att windows update inte är inställt på "hämta och installera uppdatering automatiskt" om det inte ens behövs. Dessutom drog den igång skiten automatisk efter installation och inte bara för windows utan MICROSOFT update också. Vilket innebär att den listar andra microsoft-produkter som uppdateringar, t.ex plugin programmet Silverlight.

Om ett program, speciellt ett antivirus ska uppföra sig på det sättet då går det bort för mig. Det finns andra alternativ.

Ingen aning om varför den gör så för dig. Jag hatar automatiska funktioner i windows då jag själv vill bestämma när något ska startas, och jag har windows update avstängt. MSE uppdaterar fortfarande utan problem.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Det finns hundratals trådar om samma ämne, varav en som var aktiv tills alldeles nyligen.