Dator bootar ej efter misslyckad OC, skaffat nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

Dator bootar ej efter misslyckad OC, skaffat nytt moderkort.

Hej kära Swecare,

har försatt mig i en knipa som jag nu inser att jag inte kan lösa på egen hand. Är i stort behov av hjälp!

Efter åratal i laptopvärlden bestämde jag mig för att återigen skaffa en stationär dator (blev en begagnad i topskick, spec nedan). Det tog mig 2 dagar att förstöra den Jag skulle givetvis överklocka och tyckte att jag lyckats bra när jag kom upp i 3,8ghz med endast marginellt höjd vcore, men sen började det gå illa vid stresstesten... Tempen gick upp till 87-88 ungefär och datorn bootade om --> sänkte allting ett snäpp och tänkte att jag nu nått max --> drog igång stresstest återigen och datorn bootar om... för att inte boota upp igen, alla fläktar surrar igång som vanligt, HDDn tickar igång men skärmen förblir svart, inga felkoder eller ljudsignaler (allt var som vanligt bortsett från att LEDen på chassiet ej tändes längre). Inledde sedvanlig felsökning: reset bios, cmos, ut med batteri, testat med annan ramsticka, koppla ut allting en bit i taget och endast ha essentiella komponenter i osv. Utan framgång dock...

Med hjälp från utomstående dristade jag mig till att moderkortet förmodligen var den felande länken (MSI P55-CD53), så idag har jag skaffat ett nytt/begagnat (ASUS P7P55D Deluxe). Återigen utan framgång... Allt snurrar igång precis som innan (och nu tänds även chassie-LEDen) men skärmen förblir svart, datorn bootar ej. Nu börjar jag undra om det kan vara CPUn trots allt, men enligt mig bör inte fläktar mm snurra då? Alternativ två är att det är grafikkortet som havererat, men det rörde jag aldrig (överklockningsmässigt).

i5 760 2,8Ghz (socket 1156) med arctic cooling freezer kylare
ASUS P7P55D Deluxe)
2x4GB corsair 1600mhz
ASUS GTX 560ti OC
1 TB hårddisk

Jag har snart inget hår kvar på huvudet... Finns det någon som kan styrka eller förkasta min sistnämnda teori angående CPUn eller har tips på vidare felsökning? Känner tyvärr ingen på samma socket (1156) så kan inte testa med en annan processor, vill gärna vara säker innan jag går ut och köper en ny.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

//Emil

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem. Ingenting har fungerat, hoppas verkligen inte det är något annat än nätagget (mitt förra var ett jättegammal 450w corsair, dock har det funkat bra i alla år...). Beställt nytt nätagg, hoppas det hjälper. Återkommer isåfall!

Permalänk
Medlem

Du glömde väll inte att dra ur strömkabeln när du nollställde bios så att du slapp vänta i en hel evighet?
När vissa förlorade bilden var dom även tvungna att ta bort grafikkortet när de nollställer bios för att få tillbaka bilden.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, uppskattas!

Skrivet av Creed:

Har precis samma problem. Ingenting har fungerat, hoppas verkligen inte det är något annat än nätagget (mitt förra var ett jättegammal 450w corsair, dock har det funkat bra i alla år...). Beställt nytt nätagg, hoppas det hjälper. Återkommer isåfall!

Nätagget var faktiskt en av mina första funderingar (Corsair CX600), dels pga att temperaturen aldrig nådde skadliga nivåer samt att datorn bara slocknade, "som om nån drog ut sladden". Släppte dock det spåret av någon anledning... Skulle det kunna tyda på överbelastning i nätagget, att någon säkring som slog ifrån (finns det?)? Samt upprepning av proceduren (100% load och mycket kräm) kan mycket väl ha bränt något där i, ska försöka öppna det och se efter. Återkom dock gärna när du fått ditt nya!

Skrivet av panpo98:

Du glömde väll inte att dra ur strömkabeln när du nollställde bios så att du slapp vänta i en hel evighet?
När vissa förlorade bilden var dom även tvungna att ta bort grafikkortet när de nollställer bios för att få tillbaka bilden.

Nollställningen av bios ska vara korrekt genomförd. Nu sitter det ju även ett nytt moderkort (även det med resetat bios) vilket skulle ha löst det problemet känns det som.

Jag ska försöka få låna ett nätagg av någon och testa, ett grafikkort bör också kunna lånas någonstans. Med lite tur kanske det är nätagget då *fingers crossed*

//Emil

Permalänk

PSU är nog det första man ska misstänka,CX-aggen ska ju vara Corsairs lågbudgetserie....-Jag kan rekommendera Corsairs AX-agg, kostar lite mer men ska

man överklocka så är PSU:n det sista man ska spara på.

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

En fråga, stängde du av load line calibration när du skulle höja volten?
Eftersom jag har en i5 750 i 3.8Ghz och har fått öka volten ganska kraftigt, men load line calibration ökar volten automatisk och brukar oftast övervolta CPUn.
Kanske därför du fick såpass höga temps.

Visa signatur

CPU:Intel Core i5 4670K @stock Mobo:MSI z87 G-45 GPU:MSI GeForce GTX 1070 6GB Minne:Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB HDD:Samsung 103SJ 1Tb SSD:Samsung 830 128GB PSU:Fractal Design 650Watt Chassi:InWin 303 Svart
www.surfburken.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geffel:

En fråga, stängde du av load line calibration när du skulle höja volten?
Eftersom jag har en i5 750 i 3.8Ghz och har fått öka volten ganska kraftigt, men load line calibration ökar volten automatisk och brukar oftast övervolta CPUn.
Kanske därför du fick såpass höga temps.

Hehe, faktum är att det nog var 7-8 år sedan som jag senast överklockade något Med andra ord är jag väl inte helt hemma i de "nya" bios som finns idag, varför jag lät det mesta står på Auto, bortsett från frekvens, multiplier och vcore typ.

Tack Macaroney för tipset angående PSUn, ska som sagt försöka få tag på ett att låna för test!

//Emil

Permalänk
Medlem

Har nu testat med nytt nätaggregat, tyvärr utan några resultat. Antingen processorn eller moderkortet som är sönder, tyvärr... Hur ska man veta?

Permalänk
Medlem

Creed:
Beror på hur du hamnade i den här situationen och att du verkligen testat allt annat.

Om du överklockat precis som McBain gjorde så kan man anta att det är processorn.

Om du inte har överklockat, ser skador, böjda pinnar eller klantat dig på andra sätt så är det vanligare med trasigt moderkort.

Permalänk
Medlem

jag tror att det är nätagget!
jag är inte hemma i överklocking men borde du inte fått en BSOD om du klockat för mycket? Windows ger en ju det för att skydda komponenter.
men tar det för hårt på nätagget lär ju datorn bara dö precis som den gjorde. Nu funkar det väl halvdant för att nätagget typ är paj efter överbelastningen.
Snåla ALDRIG med ett nätagg!

Det är min tanke iaf

Permalänk
Medlem

känns som nätagget inte är så bra... var det CX v2 eller vanliga CX? vanliga CX är inte bra!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Creed:
Beror på hur du hamnade i den här situationen och att du verkligen testat allt annat.

Om du överklockat precis som McBain gjorde så kan man anta att det är processorn.

Om du inte har överklockat, ser skador, böjda pinnar eller klantat dig på andra sätt så är det vanligare med trasigt moderkort.

Jag överklockade, det är säkert processorn... Den är ju dyrast

Permalänk
Medlem

Då har jag även införskaffat ny processor (i5 650), MEN UTAN FRAMGÅNG! Blir helt tokig! Packade in datorn i bilen hem till min bror och testade med hans nätagg = ingen skillnad, testade med ett av hans grafikkort = ingen skillnad, testade med hans minne/n = ingen skillnad. Vad är det som händer? Datorn stänger ned sig själv (efter vad som antas ha varit en felaktig överklockning) och vägrar sedan starta, med nya komponenter...

Nu sitter jag alltså med två moderkort och två processorer utan att jag är det minsta klokare. Statusen är helt oförändrad, inga felmeddelanden, inga moderkorts-beeps, ingen post.

Finns det måhända någon barmhärtig individ i Stockholm på ett sockel 1156-system som kan tänka sig hjälpa till med felsökning, komponent för komponent? Givetvis mot ersättning! Jag ger upp snart...

//Emil

Permalänk
Hedersmedlem

Har du även kollat minnet? Det kan ju vara fel på det med. Prova en sticka i taget.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du även kollat minnet? Det kan ju vara fel på det med. Prova en sticka i taget.

Provade med brorsans minne i min dator, men provade aldrig tvärt om vilket var lite klantigt kanske (om fler komponenter har rasat alltså)... Samma sak med grafikkortet, provade bara ett av hans men inte mitt i hans dator. Tycker mig ha felsökt med allt jag känner till, utan att ha ett annat 1156-system att kross-testa mot.

Hade som sagt varit evigt tacksam om någon med matchande hårdvara hade möjlighet att ställa upp och samtidigt tjäna en slant.

//Emil

Permalänk
Medlem

Hej!

Lyfter frågan igen; finns det någon i Stockholmsområdet som har möjlighet att hjälpa till med felsökning mot ersättning? Jag kommer verkligen inte längre på egen hand och sista alternativet är att lämna in hela datorn på en verkstad, men sådana operationer tycks vara rätt kostsamma och ta lång tid

Mvh Emil

Permalänk
Hedersmedlem

Testa annars att bygga allting utanför burken/chassiet och med minimalt antal delar för att det skall bli bild och komma in i bios/cmos.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)