Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Ska min dator vara så här?

Hej, detta är mitt första inlägg på Sweclockers så jag hoppas att jag postar på rätt ställe. Det är nämligen så att min framerate droppar erhört mycket i BF3 igemnfört med mina vänner som har liknande burkar. Måste spela med en blanding av low-medium inställningar för att uppnå 60 fps i utomhusmaps (använder 1920 x 1080 i kärmupplönsning)

Min dator:
Intel Core i5-2400 CPU @ 3.10GHz
XFX Radeon HD6950 2048MB
8 gigabyte (2x 4gig) Arbetsminne (Internminne)
Windows 7 x64

Ska det vara så här? är det något jag har missat och vad kan jag göra åt saken isåfall? Tacksam för alla svar

Visa signatur

Dator: Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition | Intel i5 2400 3,1 ghz | ASUS P8H67 | WD Green 2TB | 2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | Fractal Design TESLA 550W | Fractal Design Define R4 Svart | Utrustning: Logitech G500 Gaming Mouse | Logitech G35 Headset | Microsoft Sidewinder X4 Keyboard | BenQ 27'' G2750

Permalänk
Medlem

Välkommen till forumet

Kan det vara så att du har Vsync påslaget?

Permalänk
Skrivet av milo_:

Välkommen till forumet

Kan det vara så att du har Vsync påslaget?

Jag har fipplat med alla sorters inställningar ingame inklusive Vsync men inget värkar hjälpa, men tack endå!
Har endast 30 gb ledigt på hårdisken, kanske har något med det att göra?

Visa signatur

Dator: Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition | Intel i5 2400 3,1 ghz | ASUS P8H67 | WD Green 2TB | 2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | Fractal Design TESLA 550W | Fractal Design Define R4 Svart | Utrustning: Logitech G500 Gaming Mouse | Logitech G35 Headset | Microsoft Sidewinder X4 Keyboard | BenQ 27'' G2750

Permalänk
Medlem

har du de senaste drivrutinerna till grafikkortet?

Låter som att du skulle ha drivare i från cdskivan som medföljer till grafikkortet..

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem

har du spelet installerat på en SSD eller vanlig mekanisk hårddisk?
I så fall kan du ju testa köra en TRIM för SSD / defragmentering för mekanisk.

Annars så ladda ner de nyaste drivrutinerna till ditt grafikkort på http://support.amd.com/us/Pages/AMDSupportHub.aspx

Testa sänk ner anisotrophic filtering / anti aliasing till 2x eller mindre.

Några tips att testa iaf

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Hur hamnade du i den här situationen?
Tex
Ny byggd datorn som aldrig funkat rätt?
En gammal som du plötsligt fick problem med utan att du gjort något speciellt?
Välte dator i helgen under en vild fest?
osv.

Du glömde skriva nätagget märke modell och ålder så någon kan se om den är av bra, budget eller dålig kvalite. Är den av sämre kvalite kan man då den här eller andra värre problem när den kör med bättre grafikkort.

Har du laddat ned och installerat drivrutinerna till moderkort och grafikkort själv från tillverkarnas hemsidor?
Man kan inte lita på att Win 7 och Win Uppdate fixar sånt själv.

Du har väll installerat om Windows efter att du byggde färdigt datorn?
Har du inte gjord det så är det normalt att dator är långsammare än vad den borde vara vilket gör det meningslöst att ens har köpt en bättre dator tills man installerat om.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Har du inte gjord det så är det normalt att dator är långsammare än vad den borde vara vilket gör det meningslöst att ens har köpt en bättre dator tills man installerat om.

Jag installerade inte om datorn när jag bytte grafikkort så det kan nog vara värt att testa, tackar

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

vad har du för temps på graffekortet? prolle?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Tex
Ny byggd datorn som aldrig funkat rätt?
En gammal som du plötsligt fick problem med utan att du gjort något speciellt?
Välte dator i helgen under en vild fest?
osv.

Du glömde skriva nätagget märke modell och ålder så någon kan se om den är av bra, budget eller dålig kvalite. Är den av sämre kvalite kan man då den här eller andra värre problem när den kör med bättre grafikkort.

Har du laddat ned och installerat drivrutinerna till moderkort och grafikkort själv från tillverkarnas hemsidor?
Man kan inte lita på att Win 7 och Win Uppdate fixar sånt själv.

Tack för svaren
Drivrutinerna är det inget fel på, laddar ner ifrån AMDs sida.
En link till nätaggregatet om någon har lust att kolla http://www.fractal-design.com/?view=product&prod=36
Den kanske är en 3-4 år gammal. Lite osäker eftersom jag köpte den på blocket, men den påstods vara hyfsat ny då.

Hade tänkt att blåsa hela datorn och börja om från början. Låter det som en bra idé, kanske?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

vad har du för temps på graffekortet? prolle?

Kan bli upp till 90 grader om jag inte drar på fläkten manuellt efter en stunds bf3 spelande. Försöker hålla den under 70 grader på det sättet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tagert:

har du spelet installerat på en SSD eller vanlig mekanisk hårddisk?
I så fall kan du ju testa köra en TRIM för SSD / defragmentering för mekanisk.
Några tips att testa iaf

Från en vanlig hårdisk som är den enda jag har. "Samsung HD501LJ 500GB Internal SATA 16MB 7200RPM Hard Drive"
Är det värt att köpa en SSD?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

självklart kommer in dator må bättre av nyinstallation.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/134876-ocz_intern_ssd...
denna kommer att ge dig enorm skjuts och är värd varenda krona!
installera om windows 7 på denna och ha din 500gb som lagring.. så kör jag, funkar prima!

men angående att du inte installerat om sen byte av grafikkort.. vad hade du för grafik innan du skaffa denna 6950? körde du nvidia innan och sen bytt över till detta amd kort så förklarar de hela historien..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Vad skulle hans disk ha med det hela att göra? FPS är ju knappast beroende på disken, laddtiderna däremot men det är en annan femma.
Du har inte slagit på AA eller nåt i själva grafikdrivrutinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektrohund:

Kan bli upp till 90 grader om jag inte drar på fläkten manuellt efter en stunds bf3 spelande. Försöker hålla den under 70 grader på det sättet.

Jag tror inte att det har något med diskarna att göra utan att det är värmeproblem.
Är datorn dammig? Har du kvar stockkylaren på din i5a (den är sjukt kass nämligen)? Och vad ligger procen på efter säg 30 mins spelande?
Ligger grafikkortet på 90 grader är det på tok för varmt!
Damma ur rejält, köp en blås burk och få fort allt damm. Byt kylpasta i grafikkortet också!

Kan tänka mig att ditt kort ligger på 95+ på vissa ställen på utomhus mapps, det är där du tappar FPS pga att det blir för varmt.

Se till o ha bra luft flöde Insug/utsug, av-dammat, Köp gärna en ny proc kylare med!
typ en http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo den drog mer min proc med 15 grader.

Din HDD ger dig inte nån flaskhals till att droppa såpas i fps.
Det är när det är mycket grafik att ta fram som du får problem. Den datan ska redan ligga i dina minnen skulle det ta tid för din HDD att ta fram det skulle du få fryslagg ist för fps dropp.
Droppar FPSen har du datan framme men det går tugnt pga att det blir för varmt.
Så tror jag!

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

självklart kommer in dator må bättre av nyinstallation.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/134876-ocz_intern_ssd...
denna kommer att ge dig enorm skjuts och är värd varenda krona!
installera om windows 7 på denna och ha din 500gb som lagring.. så kör jag, funkar prima!

men angående att du inte installerat om sen byte av grafikkort.. vad hade du för grafik innan du skaffa denna 6950? körde du nvidia innan och sen bytt över till detta amd kort så förklarar de hela historien..

Tack för tipset!
Körde en ATI Radeon 5770 HD innan så det skiljer en aning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektrohund:

Tack för tipset!
Körde en ATI Radeon 5770 HD innan så det skiljer en aning.

Det är ju t.o.m. samma tillverkare så jag tycker definitivt inte du ska behöva ominstallera för det. Det tycker jag inte man behöver även om man byter tillverkare. Grafikkortet är ju inte som moderkortet med en mängd olika komponenter som behöver drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av Firsov:

Jag tror inte att det har något med diskarna att göra utan att det är värmeproblem.
Är datorn dammig? Har du kvar stockkylaren på din i5a (den är sjukt kass nämligen)? Och vad ligger procen på efter säg 30 mins spelande?
Ligger grafikkortet på 90 grader är det på tok för varmt!
Damma ur rejält, köp en blås burk och få fort allt damm. Byt kylpasta i grafikkortet också!

Kan tänka mig att ditt kort ligger på 95+ på vissa ställen på utomhus mapps, det är där du tappar FPS pga att det blir för varmt.

Se till o ha bra luft flöde Insug/utsug, av-dammat, Köp gärna en ny proc kylare med!
typ en http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo den drog mer min proc med 15 grader.

Din HDD ger dig inte nån flaskhals till att droppa såpas i fps.
Det är när det är mycket grafik att ta fram som du får problem. Den datan ska redan ligga i dina minnen skulle det ta tid för din HDD att ta fram det skulle du få fryslagg ist för fps dropp.
Droppar FPSen har du datan framme men det går tugnt pga att det blir för varmt.
Så tror jag!

Ja det är nog dags att investera lite i kylning, håller med om att det blir alldeles för varmt. Tack för alla tips!

Visa signatur

Permalänk

En fråga: Vad tror ni att jag skulle kunna köra med för settings med stadig fps med dessa komponenter om jag fixar bättre kylning och eventuellt installerar om datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektrohund:

En fråga: Vad tror ni att jag skulle kunna köra med för settings med stadig fps med dessa komponenter om jag fixar bättre kylning och eventuellt installerar om datorn?

Du bör kunna lira på High om du inte är jättepetig med att ha konstanta 60 fps. Jag körde med ett 2600k och ett 560ti på förvalda "High" inställningen utan att märka av särskilt mycket lagg. Visst föll fps:en ner till 40-45 men endast under korta sekvenser.

Hämta hem MSI Afterburner och kolla ifall ditt kort klockar ned sig. Det kan vara anledningen till ditt problem. Anledningen till varför det klockar ned sig i första taget kan vara pga värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Vad skulle hans disk ha med det hela att göra? FPS är ju knappast beroende på disken, laddtiderna däremot men det är en annan femma.
Du har inte slagit på AA eller nåt i själva grafikdrivrutinen?

Man måste börja någonstans
Hårddisken kan ju vara boven i dramat om den sjunger på sista versen.

Men nu med facit i hand när han nämnde temperaturen så är det ju sannerligen det som orsakar fps-dropsen

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Hittade problemet, satte kortet på fel plats helt enkelt. Satte den i en x4 Black edition vilket saktade ner mitt kort rejält. Kör nu på high utan problem och är mycket glad förövrigt. Tack till alla inlägg endå, tack för eran tid.

Visa signatur