Western Digital och Seagate håller priserna på hårddiskar uppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

bara jag som tycker det e billigt med 750 kr för 1 tb? eller 3 tb för 1400 ? (7200 rpm seagate)

Lägg till redundans på det så blir det 2x eller om man vill 3x det priset.

Permalänk
Medlem

Det var tänkt att jag skulle se Prometheus ikväll tillsammas med polarna men eftersom den är så jävla kass så jag sitter hellre här på swec med en skål popcorn och njuter av dramat som utspelar sig.

Dekadens!

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

1000kr för 2TB när dom låg strax över 500kr innan översvämmningen? och ni tycker det är ok? Det är ju för fan ocker....

Sen kommentaren om för några år sen kostade 2TB över 2000kr? Nej, det gjorde dom inte alls.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=538962

Den där grafen visar ju dock att 2TB diskarna var uppe kring 2000 kr. Början av 2010 kan väl även klassificeras som "ett par år sen".

Här är en disk som sträcker sig ett par månader längre tillbaka
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=455213

Permalänk
Inaktiv

Förlåt för min okunnighet, men är det inte sånt här som kallas kartellbildning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Handlar inte om att försvara dem utan försöka förklara att om priserna inte höjts så hade alla hårddisk tillverkare lagt av och då hade du inte kunnat handla en ny sen. Ingen tillverkare kan komma till sina ägare på årsmötet och säga att vi behåller de låga priserna, gör förlust och ber om mer pengar in från ägarna för att vi i Sverige inte vill betala mer än 600kr för en 2TB disk. Håller inte...

Nej alla hårddisktillverkare hade inte lagt av eftersom det finns en efterfrågan på hårddiskar. Det står i artikeln att anledningen till att priserna hålls uppe på grund av brist på konkurrens och att wd och seagate ökar sina intäkter. Har du läst artikeln och/eller rapporten den baseras på? Du kan inte förklara något för någon eftersom du uppenbarligen inte förstått själv.

Permalänk
Skrivet av SBeaver:

Inte nog med att man tar ut dubbla priset mot vad det var för 1,5 år sedan, man har i princip samma modeller nu som då.
De få nya modeller som lanserats efter översvämningen, vilka egentligen redan var papperslanserade innan i flera fall, går knappt att köpa och/eller har groteska överpriser.

Yes, det är ett tydligt tecken på att branschen har problem, när nya produkter inte lanseras. Detta har nog sitt ursprung i att folk inte lagrar data i lika hög grad som tidigare. Dessutom sneglar allt fler mot SSD och det har är knappast av lagringsskäl. Seagate papperslanserade en 4TB och Hitachi lanserade en extern 4 TB, rent utvecklingsmässigt borde det finnas 5-6 TB diskar att tillgå men det finns inga incitament. Bättre att möjlka marknaden när det går. Det är samma tongångar man kan skönja hos Intel. De dominerar marknaden och har i princip ingen konkurrens alls. Vad leder det till? Lägre utvecklingstakt och det är inte någon till gang, bara möjligtvis Intels aktieägare (tveksamt då man lätt kan bli omsprungen av en okänd aktör).

Jag tycks få rätt efter det inlägget jag skrev i december:
"Idagsläget finns det fem stora tillverkare Seagate, Samsung (tror inte köpet blivit godkänt), Western Digital, Hitachi (WD är intresserade) och Toshiba (tillverkar endast diskar 2.5") Inom en snar framtid finns alltså tre tillverkare och nyligen fick WD kritik för sin dominerande ställning. Räknar man in SSD-marknaden har tillverkarna inte lika kraftfull konkurrens. Jag har dock fortfarande svårt att se att man köper en SSD om man ska lagra familjens bilder. Det kommer dröja ett antal år innan SSD:er blir lika billiga som vanliga hårddiskar. Priset har nyligen passerat 1$/GB och en hårddisk kostade före krisen 0.30 kr/GB "

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel N100@3.4 GHz| Asrock N100M| 16GB DDR4| Mushkin 512 GB Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: QNAP TS264 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Ja, 2TB är en hel del utrymme och för 1000kr är det inte så jätte dyrt. Däremot att köpa en 120GB SSD för x antal tusen är dyrt, iaf med tanke på hur dåligt dom verkar fungera

Folk som inte köper 2TB per vecka så är 1000kr inte mycket

120GB kostar 800~ ish kronor för SSDer. Det är riktigt billigt för ett gäng grymt stabila diskar(stabilare än en mekanisk disk aldrig kan bli)

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

När folk säger att dom tycker 1000kr är okej för 2TB betyder det inte att dom inte vet att det har varit lägre.

Det var okej att betala 1000kr för 100gb förut också om man ska resonera på det sättet.

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Skrivet av Juggvard:

Det var okej att betala 1000kr för 100gb förut också om man ska resonera på det sättet.

Inte riktigt så jag menade.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Entusiast
Skrivet av roykio:

120GB kostar 800~ ish kronor för SSDer. Det är riktigt billigt för ett gäng grymt stabila diskar(stabilare än en mekanisk disk aldrig kan bli)

Nej, 120 GB kostar 1000-ish kronor och du får lägga till en eller ett par hundralappar till om du vill ha något som faktiskt är stabilt. Det har ett tag sålts diverse 120 GB Sandforce till lockpris, det vill säga 999 kr. Det har varit korta erbjudanden. Sedan dök A-data upp för 899 kr och det är det lägsta priset jag sett. 800-ish får du bara om du handlar utan moms.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej, 120 GB kostar 1000-ish kronor och du får lägga till en eller ett par hundralappar till om du vill ha något som faktiskt är stabilt. Det har ett tag sålts diverse 120 GB Sandforce till lockpris, det vill säga 999 kr. Det har varit korta erbjudanden. Sedan dök A-data upp för 899 kr och det är det lägsta priset jag sett. 800-ish får du bara om du handlar utan moms.

Ptja, dom SSD enheter som finns är ju stabila i daxläget... finns nog ingen SSD som är kass mer än octane serien från OCZ och någon annan jag inte kommer ihåg namnet på

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta redan har tagits upp i tråden. Men alla "#&)#¤/ företag och privata konsumenter vill ju ha allt skit i molnet och oftast köper tjänster eller skaffar konton hos moln leverantörer. Det verkar inte finnas ett slut med detta molnet. Vilket jag personligen tror är det största anledningen till att priser på Hårddiskar inte kommer sänkas i första hand. Skydrive, google drive osv.

Nästa år 2013 kan man säkert få 100GB gratis molnkonto om man är privatperson, iaf det skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Det var låga marginaler på hårddiskar tidigare. Detta ledde till att många företag inte var tillräckligt lönsamma och därmed blev uppköpta. Jämför t ex med svenska elektronikhandlarbranschen där OnOff fick ge sig och många andra (exkl Elgiganten och Mediamarkt som ägs av stora multinationella konglomerat) säger att de inte håller ut länge till. För små marginaler leder till minskat antal leverantörer, vilket även hör ihop med att det är mindre pengar att lägga på produktutveckling.

Nu med få tillverkare av hårddiskar (två i praktiken) så har marginalerna gått upp betydligt. Priskriget är över. Den tidigare prisnivån var mycket möjligen helt enkelt för låg för att branschen skulle må bra. Inte tillräckligt med vinst, marknaden utvecklades inte (det hade stått still och stampat på 2TB-gränsen ett tag, vilket var en märklig utveckling jfr m tidigare). För små marginaler i branschen gör ju också att _inga_ nya aktörer vill gå in, då de troligen aldrig skulle få tillbaka sin grundinvestering. Nu när marginalerna höjts så kan detta i bästa fall leda till

1. en förnyad satsning på R&D och faktiskt
2. att nya aktörer vågar ge sig in i branschen igen.

Det är tråkigt för oss som slutkonsumenter att hårddiskpriserna gått upp, men som sagt, se det som en analog till den svenska elektronikbranschen och vanlig applicerad marknadsekonomi istf en "ohederlig kartell" om ni vill. Våra elektronikpriser kommer också stiga när väl ett par ytterligare aktörer gallrats ut.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Jag vet inte om detta redan har tagits upp i tråden. Men alla "#&)#¤/ företag och privata konsumenter vill ju ha allt skit i molnet och oftast köper tjänster eller skaffar konton hos moln leverantörer. Det verkar inte finnas ett slut med detta molnet. Vilket jag personligen tror är det största anledningen till att priser på Hårddiskar inte kommer sänkas i första hand. Skydrive, google drive osv.

Nästa år 2013 kan man säkert få 100GB gratis molnkonto om man är privatperson, iaf det skulle inte förvåna mig.

Molnet är också hårddiskar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fortfarande en väldigt lite marknad för SSD. Bara entusiaster som kör med det och vanligt folk vet inte ens vad det är. Sen står ju servrar för enorma mängder av de där sålda diskarna och där måste SSD gå om HDD i pris per GB innan det blir ett byte i någon större utsträckning. Den stora satsningen på molntjänster gör ju att många företag köper mycket mer hårdiskar nu än tidigare.

om du tror helt seriöst att företagen för betala samma priser som vi får göra, de kostar nog dem knappt 400kr per disk pga av dealar som inte vi vet om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

om du tror helt seriöst att företagen för betala samma priser som vi får göra, de kostar nog dem knappt 400kr per disk pga av dealar som inte vi vet om.

?!?!?!

Det jag kan utläsa är tillgång och efterfrågan, Om efterfrågan av hårddiskar (vilket jag personligen tror på) pga molntjänster utvecklas enormt så lär ju inte slutkonsumenten kunna köpa hårddiskar för en bra peng oavsett vad du menar.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Granter:

Jag har inte den blekaste om vad företag betalar och det varierar väldigt mycket beroende på företag. Ska du ha egen firma betalar du samma priser som vi fast utan moms. Är du Google betalar du nog betydligt mindre när du köper partier om 10000 diskar åt gången. Är du ett annat företag som köper SAS 15 krpm så betalar du betydligt mer än vi gör för våra 2 TB 5400 rpm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Vad är det för fel på gamla diskar? Jag tror visst vi kan påverka, om alla konsumenter i Sverige slutar köpa hårddiskar så kommer garanterat priset här sjunka.
Och ja man får offra sig lite och tredje världen överlever nog en tid utan nya diskar med.

Har inte sagt att det är fel på gamla hårddiskar (förrutom att de kanske är i slutet på sin livscykel). Jag tänkte bara att vanliga konsumenter kanske inte står för så stor andel av hårddisktillverkarnas omsättningen som företag och att förmågan att påverka med därmed eventuellt skulle minska. Bara en tanke.
Företag saknar idag något ekonomiskt hållbart alternativ till traditionella mekaniska hårddiskar, så någon bojkott från företag lär vi inte se än på ett tag. Det är jag dock övertygad om.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

Jag tycker heller inte det är så farligt med 1000 kr för 2 TB. Hårdisken jag har i min Nas ligger nu på samma pris som 2010: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=770460

Synd att jag inte kan tumma ner din kommentar. Förra sommaren köpte jag en WD Green 2tb för runt 500kr. Så enligt dig är en 100% ökning okej? Ja där ser man, det finns folk till allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nej dom betalar inte så lite men dom har mängd rabatt. Sen är det beroende på vilket företag/kontrakt. Större företag köper sällan diskar från en butik utan direkt ifrån tillverkaren av sin server typ dell, hp osv. Detta beror ofta på hur kontrakten ser ut på server maskinerna/SAN/NAS osv. Vissa tillverkare godkänner inte 3 part hdds.

Skrivet av Granter:

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

När jag jobba för DELL så gick en SCSI 15k 73 gb disk lös på ca 3900kr st. ca 1700 kr för privat kund på dustin vid det tillfället.

Skrivet av Zotamedu:

Jag har inte den blekaste om vad företag betalar och det varierar väldigt mycket beroende på företag. Ska du ha egen firma betalar du samma priser som vi fast utan moms. Är du Google betalar du nog betydligt mindre när du köper partier om 10000 diskar åt gången. Är du ett annat företag som köper SAS 15 krpm så betalar du betydligt mer än vi gör för våra 2 TB 5400 rpm.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av winne:

Var ändå inte hållbart med så låga priser vi hade förut. Då gör de förlust och lägger ner tillverkning och forskning. Tycker runt 1000kr för 2TB är fullt rimligt sen kan man tycka vad man vill om oligopol men men, vi kan inte påverka nåt ändå.

Bättre de får lite vinst och kan lägga pengar på utveckla bättre diskar i framtiden.

1000kr för en 2TB är väl samma som före? 500kr för 1TB?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Typhonos:

Sluta köp diskarna och de kommer sänka priset.. Låter man dem diktera villkoren så blir priset därefter.

Precis som folk bojkottar media industrin som betalar alla fascist lagar...
I detta fall är det nog inte helt dåligt då industrin mådde rätt så dåligt innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hårddisk är det lagringsmedium som du lagrar data på Själva ordet Hårddisk är förlegat när det kommer till SSD men mediumet går ändå under det namnet. Alltså så har man lagt till ett extra subkategori alltså MEKANISKA diskar och SSD.

Kallar du USB-minnen också för hårddiskar? SSD är USB-minnen fast större, högre kvalite och oftast med SATA-anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Sen tycker jag det är fel att säga disk om SSD'er eftersom de saknar skivor och rörliga delar. Det räcker väl att kalla dem för just SSD'er och inte kalla dem hårddiskar. Om vi skall komma på nån synonym så vore Hårdbar eller Hårdkaka mer lämpligt eftersom det rör sig om solid lagring.

Varför inte bara flashminne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har inte sagt att det är fel på gamla hårddiskar (förrutom att de kanske är i slutet på sin livscykel). Jag tänkte bara att vanliga konsumenter kanske inte står för så stor andel av hårddisktillverkarnas omsättningen som företag och att förmågan att påverka med därmed eventuellt skulle minska. Bara en tanke.
Företag saknar idag något ekonomiskt hållbart alternativ till traditionella mekaniska hårddiskar, så någon bojkott från företag lär vi inte se än på ett tag. Det är jag dock övertygad om.

Men företag köper inte skitdiskar som WD GP utan enterprise-versioner och SCSI-diskar. De skiter i vad det kostar bara det är pålitligt, jag har erfarenheter från massinköp på vårat lab.
Så jo konsumentdiskarna kan vi påverka, företagen skiter i vilket för de har ändå pengar och hårdvara är oftast det minsta bekymret.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tycker denna bilden säger ganska tydligt att något är jävligt fel för tillfället
http://www.mariomansour.org/wp-content/uploads/2009/10/hd-cos...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

1000kr för en 2TB är väl samma som före? 500kr för 1TB?

Precis före krisen så var 2TB för runt 650kr vanligt.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Det är det här jag är rädd för kommer hända med cpu marknaden :/

Kommer hända?
Intel 760 under sin storhetstid: 15 - 1700 :-
Intel 2500K under samma tid: 1800 - 1900 :-
Intel 3570K just nu: runt 2 - 2100 :-

medans AMD's processorer bara sänks och sänks..kommer ihåg när man kunde köpa PHIIX4 965 för knappt under 2k, nu ligger den på 950 :-

Nej...AMD får banne mig ta och rycka upp sig, det går inte att fortsätta med Bulldozrar och skit, vid detta laget behöver vi en TBM ifall det ska hända något...
Annars får dem vika ner sig och låta investerare gå in och be till Gates att dem kan knappa igen.

TBM: (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fullortsborrmaskin)

Skrivet av IDX:

Så är det när företag praktiskt taget har monopol. Trist men sant =/

Se bara på något så simpelt som alkohol. Sverige skulle tjäna mångfaldigt om man slapp alla de tusentals som drog till Tyskland för att spara, istället för att handla här hemma
Men ikke då.
----------

Måste faktiskt säga att jag hade mina aningar om att något som detta var i görningen...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jävla tattare dom har nog med pengar, så sänk priserna-.-