Western Digital och Seagate håller priserna på hårddiskar uppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Ja, skämmes tammefan. Här sitter vanliga medelsvenssons och försvarar utländska megaföretag. Man tror inte det är sant! Ja, de stackarna hade väl bara några enstaka miljarder i vinst när hårddiskpriserna låg nere.

OT, men tyvärr alltför vanligt idag i Sverige. Lågavlönade arbetare som tror att de är medelklass, och röstar blått trots att de förlorar på det i längden...

Handlar inte om att försvara dem utan försöka förklara att om priserna inte höjts så hade alla hårddisk tillverkare lagt av och då hade du inte kunnat handla en ny sen. Ingen tillverkare kan komma till sina ägare på årsmötet och säga att vi behåller de låga priserna, gör förlust och ber om mer pengar in från ägarna för att vi i Sverige inte vill betala mer än 600kr för en 2TB disk. Håller inte...

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

För 15 månader sedan kostade hårddiskarna runt 30 öre/GB.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13626-harddiskar-mot-30-ore-...
Om den vanliga utvecklingstakten (trots allt så svämmade ju inte FOU över) är en halvering var 18 månad, så borde de komma ner på 15 öre/GB i början av september. Det är 600 kronor för en hårddisk på 4 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fel.. Mekaniska hårddiskar SSD:er är faktiskt även det en hårddisk.

Tekniskt sett... nej. Där är ingen disk i en SSD, alltså är det inte heller en hårddisk.

Men samtidigt kallas det för disk, och de är ju hårda, så... klurigt det där.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Var är (den snurrande) disken i en SSD då?

Visa signatur

i7 6700k
Asus GTX 980Ti Strix
16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Det är under tusenlappen nu för en 2TB. Mycket mindre kan man egentligen inte begära, då det rör sig om någon hundralapp.

Ett år sedan köpte jag dubbla 2TB externa WD diskar för 499kr styck. Nästan dubbla priset idag.

Men det roliga var att när jag öppnade upp externa enheterna hittade jag dubbla WD Black diskar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanvester:

Var är disken i en SSD då?

Hårddisk är det lagringsmedium som du lagrar data på Själva ordet Hårddisk är förlegat när det kommer till SSD men mediumet går ändå under det namnet. Alltså så har man lagt till ett extra subkategori alltså MEKANISKA diskar och SSD.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är SSD hårddiskar.. Inte mekaniska som det handlar om i artikeln. På den fronten finns det bara WD, Seagate och Toshiba (tror inte Toshiba säljer lösa hårddiskar).

Om du tänkte länge än näsan räckte så skulle du se att jag inte försvarat WD och Seagate utan 1000 kr är inte mycket för en 2TB hårddisk... Det är vad den första kommentaren handlande om och det är vad du först spydigt svarade på och sedan även jag.

Nu är det inte en kartell det handlar om.. utan detta är oligopol. Det finns ännu ett känt exempel på just denna sorts bildning i Intel vs AMD och AMD (tidigare ATI) vs Nvidia.

Nej SSD är ingen hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Du tror väll ärligt talat inte att det är slumpen som gjort så att båda jättarna ligger på en högre prisnivå än innan HDD-krisen?

Slump? Allt jag sade var att i oligopol så konkurrerar företag generellt inte med pris, alltså blir det dyrare än det hade blivit om de hade haft perfekt konkurrens, torghandel style.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Har ju knappast med det att göra, vanlig girighet som styr och knappast inget att tycka synd om.

Var exakt tycker jag synd om dom?
Kallade det för svinigt det dom håller på med nu (kartell?)
Sen visade jag förstående för att dom kanske vill hämta tillbaks några av dom miljoner dom ändå förlorade på översvämningen.
Men tyckte aldrig synd om dom.

För snart kanske två år sedan köpte jag två WD 2tb diskar för 1100kr och nu får man vara glad om man får en för det priset.
Hoppas sveriges lagar kan sätta stopp för dessa girigt höga priser som har sin grund i monopolet dom försöker skaffa sig.

Får se vem av WD eller seagate som köper upp vem först

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det finns konkurrenslagar som kan sätta stopp för det här.

Permalänk
Medlem

Disk?

Solid State Drive (SSD)
Hard Disk Drive (HDD)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av A7V:

Även om nu priset per hårddisk kanske inte är så jättefarligt så har ju utvecklingstakten minskat drastiskt.
Om folk köpte 2-3 TB diskar förra sommaren så borde det ju vara 3-5 TB som gäller nu.

Precis! Jag vägrar köpa en endaste hårddisk så länge priserna ligger högre än innan översvämmningen. SSDer däremot är en annan sak.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker heller inte det är så farligt med 1000 kr för 2 TB. Hårdisken jag har i min Nas ligger nu på samma pris som 2010: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=770460

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Kanske dags för någon myndighet att göra någon kontroll så det inte rör sig om någon olaglig överenskommelse?

Tur att hårddiskens tid är över...
Nya eran är SSD.

Jag har en SSD och den är awesome!
Jag kommer aldrig mer att köpa en mekanisk hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

En 2 TB Seagate för 949 kronor tycker inte det är särskilt dyrt om jag ska vara ärlig

Köpte min 2 TB Seagate för nästan hälften av priset innan översvämningarna.

Edit: 648kr närmare bestämt.

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Hårddisk är det lagringsmedium som du lagrar data på Själva ordet Hårddisk är förlegat när det kommer till SSD men mediumet går ändå under det namnet. Alltså så har man lagt till ett extra subkategori alltså MEKANISKA diskar och SSD.

Hårddiskar lagrar data genom att ändra magnetiseringsriktningen på ett område (en så kallad 'magnetic domain') på en skiva täckt av ett ferromagnetiskt material. En SSD har inga magnetiska skivor utan lagrar data på flashminne och är således ingen hårddisk, även om det kan vara frestande att kalla den för det.

Visa signatur

i7 6700k
Asus GTX 980Ti Strix
16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag hoppas verkligen att det finns konkurrenslagar som kan sätta stopp för det här.

Jodå, kan det bevisas att man samarbetat om prissättningen ligger man pyrt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag tycker heller inte det är så farligt med 1000 kr för 2 TB. Hårdisken jag har i min Nas ligger nu på samma pris som 2010: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=770460

Skulle du säga samma sak om det gällde en processor?

Permalänk

är ju i princip snart monopol så varför ska de inte hålla priserna uppe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Svinigt är ordet.
Dock kan jag tänka mig att dom vill återhämta lite av det som dom ändå förlorade under och efter översvämmningen.

De förlorade inget på översvämningen, de tjänade mycket på den.
Den dåliga tillgången gjorde att de kunde sälja till vilket pris de ville och OEM tillverkarna köpte.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så är det ju kasst. Dags för ännu mera SSDer då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Juggvard:

Köpte min 2 TB Seagate för nästan hälften av priset innan översvämningarna.

Edit: 648kr närmare bestämt.

När folk säger att dom tycker 1000kr är okej för 2TB betyder det inte att dom inte vet att det har varit lägre.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd

närmare 100% av befolkningen styr sina inköp.Så handla inte !

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Så här blir det när man låter dom två köpa upp alla andra hårddiskföretag på löpande band. Dom skyllde allting på översvämningar förra året men det hade ingenting med den att göra egentligen. 3 av 4 fabriker var inte ens drabbade?

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Svenska akademiens ordlista håller inte med. För enkelhetens skull kan vi väl följa den?

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akadem...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur det går nästa kvartal:

Profit graph

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

bara jag som tycker det e billigt med 750 kr för 1 tb? eller 3 tb för 1400 ? (7200 rpm seagate)

Du och några få till Själv köpte jag 2st 1TB-diskar (Samsung ecogreen F2) från DustinHome den 25e feb 2011 för 465kr st. Och nu ett år senare borde ju då samma disk kosta ännu mindre, vilket inte är fallet. Nu kostar billigaste 1TB-disk på Dustinhome över 800kr.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

SSD'er är främst till för att använda som systemdisk för Operativet, spel och program. De är i dagsläget ännu för dyra att ha till lagring av mediafiler. Så visst finns det fortfarande under några år ett behov av mekaniska diskar.

Priskarteller är aldrig bra. Priset på så kallade green diskar som inte lämpar sig till systemdiskar utan endast för lagring av filer, är väl ok men inte mer. Dock så borde de vara 30%-40% billigare om marknaden vore frisk. Om man skall skaffa snabbare systemdiskar så blir priset dock på tok för högt, en WD Black på 1TB kostar över 1000Kr, inte acceptabelt. Jag personligen kör en sådan i mitt senaste bygge som är 7 månader gammal (men betalade då 640kr för den). Så jag har ej gått över till SSD ännu. Men det blir väl en SSD inom en snar framtid.

Sen tycker jag det är fel att säga disk om SSD'er eftersom de saknar skivor och rörliga delar. Det räcker väl att kalla dem för just SSD'er och inte kalla dem hårddiskar. Om vi skall komma på nån synonym så vore Hårdbar eller Hårdkaka mer lämpligt eftersom det rör sig om solid lagring.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RainesX:

Var exakt tycker jag synd om dom?
Kallade det för svinigt det dom håller på med nu (kartell?)
Sen visade jag förstående för att dom kanske vill hämta tillbaks några av dom miljoner dom ändå förlorade på översvämningen.
Men tyckte aldrig synd om dom.

För snart kanske två år sedan köpte jag två WD 2tb diskar för 1100kr och nu får man vara glad om man får en för det priset.
Hoppas sveriges lagar kan sätta stopp för dessa girigt höga priser som har sin grund i monopolet dom försöker skaffa sig.

Får se vem av WD eller seagate som köper upp vem först

Kan förvarna om att du snart kommer få börja gnälla ännu mer för priserna på RAM är också på väg att gå upp igen. Detta av den enkla anledningen att de är för låga idag och företagen gör inga pengar på det. Det var ju därför flera aktörer lämnade hårddiskmarknaden. För låga priser dödade alla vinster och gör man inga vinster finns det ingen anledning att finnas kvar på marknaden längre.

Ett annat exempel på en sådan marknad är bensinstationer. Det går inte att göra några pengar på att sälja bensin längre. Därför har de antingen dumpat all personal och kör bara med pumpar eller så får de öppna ICA och sälja svindyrt godis och kaffe till bilisterna för att finansiera sin personal. Det är egentligen lite konstigt att priset är så pressat på bensin eftersom det är så okänsligt för pris egentligen. Folk kör inte så mycket mindre bil bara för att priset ändras.

Sen är det ju, som någon redan påpekat, så att det finns risk för att all elektronik kommer bli dyrare efter hand som det galna priskriget upphör. Det ska bara gå några fler företag i konkurs först. Vinstmarginalerna på elektronik är minimala som det ser ut nu. Det är därför många säljer kablar så dyrt. En vanlig HDMI kabel hade utan problem gått att sälja med vinst för några tior. Nu kostar de 100-150 kr för att elektronikföretagen ska få några pengar när de säljer en TV.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inte nog med att man tar ut dubbla priset mot vad det var för 1,5 år sedan, man har i princip samma modeller nu som då.
De få nya modeller som lanserats efter översvämningen, vilka egentligen redan var papperslanserade innan i flera fall, går knappt att köpa och/eller har groteska överpriser.