Skärmen blir en färg och datorn hänger sig

Permalänk
Medlem

Skärmen blir en färg och datorn hänger sig

Hallå,

Det är något konstigt med min dator, det har hållit på länge nu och jag orkar snart inte mer.
Det är så att min skärm bara blir en färg, blå, brun, röd, svart, vit osv... och jag måste starta om den för att det ska funka igen.
Detta händer ibland 3-4 ggr om dan eller ibland inte alls på flera dagar.
Jag har alltid trott att det är p.g.a min processor detta hände men nu har jag bytt ut, moderkort, processor, RAM-minnena och operativ systemet men fortfarande samma fel.
Detta är mina komponenter:

GTX 260 896MB
8GB Corsair 1333Mhz
i5 2500k klockad till 4.5Ghz (Ligger stabilt på 40-60 grader)
Gigabyte Z68X-UD3H-B3
520W Nätaggregat

Jag är inte så kunnig om datorer och vad som kan krångla med vad, men min gissning är på att det är nått fel på grafikkortet eller att datorn helt enkelt inte får tillräckligt med ström.
Vill gärna bli av med detta problem så alla svar uppskattas!

Tack

Visa signatur

MODERKORT: MSI-Z87-G45 | CPU: i5 4670k | CPU KYLARE: Noctua U9B-SE2 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: Asus GTX 770 DirectCU II | PSU: Corsair CX 750M | Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk

Har du klockat grafikkortet nått?

Testa att drar ner på klocken på CPUn lite kanske och se om det blir någon skillnad.
Ominstallera grafikdrivare.
Kommer det när du gör något speciellt eller helt random?

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

graffet kanske överhettar, damm i kylaren?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Så blir det för mig om jag överklockar för mycket med för låg volt och att grafikkortet blir lite för varmt. Troligen grafikkortet det handlar om.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag har inte överklockat mitt grafikkort något. Och överklockingen på CPUn är det inte för det var likadant innan. Hur ska jag kolla hur varmt mitt grafikkort är?

Visa signatur

MODERKORT: MSI-Z87-G45 | CPU: i5 4670k | CPU KYLARE: Noctua U9B-SE2 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: Asus GTX 770 DirectCU II | PSU: Corsair CX 750M | Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Skrivet av Margel:

Tack för alla svar! Jag har inte överklockat mitt grafikkort något. Och överklockingen på CPUn är det inte för det var likadant innan. Hur ska jag kolla hur varmt mitt grafikkort är?

Testa till exempel MSI Afterburner.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG

Permalänk
Medlem

Hur varm ska den vara ungefär?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har precis samma problem med mitt 7970 Top (fabriksöverklockad från 950mhz till 1000mhz) dock så försvinner det nästan helt när jag under klockar den till 950mhz igen ska skicka tillbaka kortet vilken dag som helst men har inte haft orken att vara utan kort i nån vecka

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Margel:

Hallå,

Det är något konstigt med min dator, det har hållit på länge nu och jag orkar snart inte mer.
Det är så att min skärm bara blir en färg, blå, brun, röd, svart, vit osv... och jag måste starta om den för att det ska funka igen.
Detta händer ibland 3-4 ggr om dan eller ibland inte alls på flera dagar.
Jag har alltid trott att det är p.g.a min processor detta hände men nu har jag bytt ut, moderkort, processor, RAM-minnena och operativ systemet men fortfarande samma fel.
Detta är mina komponenter:

GTX 260 896MB
8GB Corsair 1333Mhz
i5 2500k klockad till 4.5Ghz (Ligger stabilt på 40-60 grader)
Gigabyte Z68X-UD3H-B3
520W Nätaggregat

Jag är inte så kunnig om datorer och vad som kan krångla med vad, men min gissning är på att det är nått fel på grafikkortet eller att datorn helt enkelt inte får tillräckligt med ström.
Vill gärna bli av med detta problem så alla svar uppskattas!

Tack

Vad har du för nätdel, märke och modell?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Margel:

Hur varm ska den vara ungefär?

Jag har svårt att svara på för just ditt kort, men inte mer är 100. Mitt 7850 brukar ligga på upp till 65 tror jag. Men upp till 80 är väl "normal".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt ligger på typ 46 och 55+ i spel så det är inte för varmt. (Inte överklockad)
Min nätdel är en Coolermaster RS-520-ASAA-A1 http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=2685

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ett vanligt problem på grafikkort när dom håller på att lägga av, bara och leva med det eller köpa nytt grafikkort!

Permalänk
Medlem

Fick precis reda på att den är fabriksöverklockad. Vet ej om det är det som är boven i dramat.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Margel:

Fick precis reda på att den är fabriksöverklockad. Vet ej om det är det som är boven i dramat.

Nej, den överklockningen är ändå så pass låg. Misstänker antingen ditt nätagg eller givetvis grafikkortet. Du har inget annat nätagg du kan testa med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en från min gamla dator... Ska kolla hur många watt den håller på, jag återkommer.

Tyvärr var det bara 350W i den. Men jag tror inte att det är pga min nätdel det krånglar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Margel:

Har en från min gamla dator... Ska kolla hur många watt den håller på, jag återkommer.

Tyvärr var det bara 350W i den. Men jag tror inte att det är pga min nätdel det krånglar.

Det ska nog funka med 350w om det är ett kvalitetsagg. Evt. får du klocka ner cpu:n först. Fördelen med att försöka med en annan nätdel, innan man byter grafikkortet, är att man inte riskerar döda sitt nya grafikkort..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Herregud! Kollade nu och min GPU temp går bara upp och upp när jag spelade... Gick från 50 till 76 på några minuter och sen stängde jag av så gick den ner till 65. Vad ska jag göra för att förhindra att den blir så varm?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Margel:

Herregud! Kollade nu och min GPU temp går bara upp och upp när jag spelade... Gick från 50 till 76 på några minuter och sen stängde jag av så gick den ner till 65. Vad ska jag göra för att förhindra att den blir så varm?

Ingenting, det är helt normalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu kanske detta är ett långskott men jag har personligen haft liknande problem med min laptop. Problemet visade sig vara att hårddisken ej vaknade upp igen som den skulle (eller inte blev tillfrågad att göra det) vilket resulterade att all IO låste sig. Hårddisken i sig är det inget fel på i övrigt och den fungerar som den ska. Dessutom varierar detta mellan olika operativsystem så jag misstänker helt och hållet att någon drivrutin eller liknande är boven i dramat.

Sammanfattat: Testa att slå av funktioner för att låta hårddisken/diskarna stängas av vid inaktivitet och se om det hjälper. I övrigt låter det som om det är något med grafikkortet vilket redan nämnts i tråden.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att slå av det?

Visa signatur

Permalänk

vad för märke på nätagget?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Coolermaster, kolla #15

Visa signatur