Apple lanserar ny generation Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte i närheten till att övertyga mig att köpa en Macbook.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Så man betalar egentligen 10000 kronor för den nya skärmen och lite finputsade komponenter? Det låter dyrt. Särskilt då jag skulle kunna köpa en ny tv för samma summa.

Nej du betalar inte ens 4000kr för en 256gb ssd istället för hdd, och en retina, samt en slimmare version. Om du jämför med gamla 15", som man borde göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

http://assets.gearlive.com/blogimages/gallery/voodoo-envy-133...

Den hade bättre kvalité imo. Förövrigt var den tunnare än macbook air när airen kom. Stoppade inte Apple från att påstå att deras var tunnast ändå.

Inte helt fel paketering heller!

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2008/07/voodoo-...

Voodoo PC's design burkar saknar man lite. HP sabba verkligen dem.

Jäklar vilka laptops Apple petat ihop här. 13 tummaren är dock helt värdelös om inte är desperat för OSX på den storleken.

Permalänk
Medlem

Underbart med alla i tråden som säger att motsvarande pc kostar ca 10kkr. Berätta gärna vart jag hittar en pc med sån här upplösning för det priset och jag ska köpa den på en gång.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Varför kunde de inte presentera en uppgraderad macbook air med Retina skärm med?? En air med Retina, samt 8 Gb ram och usb3, hade suttit fint.

Exakt min tanke. Därför beställer jag nu en zenbook istället

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Reagerade också på det rövarpriset. Det får man väl 3 motsvarande PC laptops för?

Ja du kan ju få 6-7st bärbara med Win, om du tar billiga modeller. Eller 2st om du tar en dyrare. Själv så betalade jag 17 000kr för min Qosmio, och det var för 5 år sen! Jag vet inte vad den dyraste Qosmio kostar idag, men gissar på runt 20 000kr.
Och det finns säkert dyrare bärbara med windows om man letar lite.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som lagt märke till att allt verkar vara fastlött på kretskortet, alltså har möjligheten att spara ett par tusen och byta minne själv försvunnit.

Batterierna ser ut att sitta i sex olika paket, betyder det att man måste lämna in den för att få nytt batteri som på iPhone?

Slutligen kostar Gigabit-ethernetadaptern 279 kr.. något de borde kunnat skicka med..

Edit: Såg att det står Built-in battery, du kan alltså inte byta det själv.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Ok, så var hittar man en PC-laptop för 17k med en touchpad i MBP klass, tangentbord i MBP klass och framförallt "retina"-skärm? Är genuint intresserad då jag mest kör OSX därför jag vill köra UNIX. MBP var den bästa laptop jag hittade och den har OSX som är UNIX-certifierat så har inte haft någon anledning att installera Linux. Men har inget problem att köra med en motsvarande PC + Linux heller (kör redan Linux på jobbet), definitivt inte om det är 13k billigare.

Jag är lite nyfiken på hur mycket UNIX det är kvar i OSX egentligen. Jag är inte alltför insatt så det enda jag ser är ju ett väldigt blankt GUI.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Reagerade också på det rövarpriset. Det får man väl 3 motsvarande PC laptops för?

Länka gärna till motsvarande 15" PC laptop med 768GB SSD, 2880x1800 skärm, 2.7GHz Quadcore Ivy Bridge och 16GB minne. Nej jag tänkte väl det. Jag påstår inte att datorn är billig eller ens prisvärd men vad ni inte tycks förstå är att det här är top of the line för tillfället. Smakar det så kostar det, sen att er månadspeng inte räcker till det är en annan sak. Köp en billig skräp pc i stället och sluta spy ner tråden med er galla.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jävligt besviken. Tycker att även om dom inte kastar 2800x1800 i 13", så kunde dom åtminstone blåst upp det till 1080p. Trivs inte alls i Windows så jag har inte mycket att välja på. Har varken tid eller lust att vänta på nästa iteration heller. Inte råd eller plats med en 15" heller. Fan.
Får bli en 13", 128gb SSD och en optibay istället. Jaja, vad är väl en bal på slottet?

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Lite pissed över uppgraderingen av Mac Pro... Är fullkomligt klart att Apple mer och mer fullständigt skiter i professionella användare efter avveckling av Xserve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Länka gärna till motsvarande 15" PC laptop med 768GB SSD, 2880x1800 skärm, 2.7GHz Quadcore Ivy Bridge och 16GB minne. Nej jag tänkte väl det. Jag påstår inte att datorn är billig eller ens prisvärd men vad ni inte tycks förstå är att det här är top of the line för tillfället. Smakar det så kostar det, sen att er månadspeng inte räcker till det är en annan sak. Köp en billig skräp pc i stället och sluta spy ner tråden med er galla.

Klämde någon på en mac fanbois tå?
Du inser att förutom skärmen (som jag måste medge är sjukt nice) är det inget specielt, eftersom jag också kan trycka in en 800GBs ssd, en quadcore ivy bridge och 16GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Lite pissed över uppgraderingen av Mac Pro...

Upgraderingen ser precis ut som jag förväntat mig.

Problemet är att jag förväntade mig den runt WDC2011, då processorerna Apple använde redan då inte var up-to-date.
(En tyst inkrementiel upgradering som de gjort med MBP ett par gånger självklart ochså ett val)
Vilken miss det var...

Nu hadde ju varit prima tid för att faktiskt köra över till SB-E. Det ser inte bra ut för dedikerade Pro användare just nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Jävligt besviken. (...) Trivs inte alls i Windows så jag har inte mycket att välja på. Har varken tid eller lust att vänta på nästa iteration heller.

Du kan ju alltid läsa på lite och köpa en annan dator och lägga in OSX på! Mac-datorerna är ju inte annat än persondatorer med ett annat operativsystem!

Jag gillade dock de nya modellerna och ser fram emot att köpa en begagnad om 5-6 år

Edit: Nä förresten, det suger ju att man inte kan byta batteri...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Upgraderingen ser precis ut som jag förväntat mig.

Problemet är att jag förväntade mig den i WDC2011, då processorerna Apple använde redan då inte var up-to-date.
Vilken miss det var...

Nu hadde ju varit prima tid för att faktiskt köra över till SB-E. Det ser inte bra ut för dedikerade Pro användare just nu...

Både HP och Dell har uppgraderat sina workstation modeller nyligen... Detta är ett riktigt skämt från Apples sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Är det någon mer än jag som lagt märke till att allt verkar vara fastlött på kretskortet, alltså har möjligheten att spara ett par tusen och byta minne själv försvunnit.

Det här är jag också nyfiken på.
Är grymt sugen på att köpa en, men känns tråkigt att inte kunna uppgradera RAM och SSD även om det är dugliga mängder redan från start.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Du kan ju alltid läsa på lite och köpa en annan dator och lägga in OSX på! Mac-datorerna är ju inte annat än persondatorer med ett annat operativsystem!

Jo, tanken har slagit mig. Jag har kikat lite på det, men jag har fått bilden av att det inte är helt felsäkert. Att man behöver oroa sig vid uppdateringar och dylikt. Men sedan är det så att jag uteslutande använder trackpaden, och jag har hittills aldrig känt på en 'pc'-laptop vars trackpad är likvärdig. Några har kommit jävligt -nära- i responsen, men då har dom varit för små istället. Och dessutom, får jag slänga samma pengar om jag vill ha en i samma storlek och liknande robusthet. Inför kommande studier så kommer den slängas kors och tvärs så jag värderar även det högt. Så jag känner inte riktigt att det är ett alternativ tyvärr. Men det hade ju varit snällare för plånboken.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Det kostar bara 980 kr att uppgradera till 8GB på budgetmodellerna alt 1960 kr från 8GB till 16GB. Så det kunde ju varit mycket värre. Det som är mest trist är ju för oss som inte har råd från början. Många kommer nog anse sig klara sig på 4 GB vilket jag tycker är för lite för Lion..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

pris? 22 000 :OOO

Visa signatur

i5 750 @ 3.2 GHz | P7P55D |Corsair 8gb DDR3 1600MHz | Nvidia MSI GTX 560TI | Zalman 600W PSU | Samsung 840 240gb SSD | 3st Samsung 1tb | Corsair 650D | Arctic cooling freezer 7 rev 2

http://www.inet.se/artikel/6101343/f...kop-over-500kr

Permalänk
Datavetare
Skrivet av eXale:

Medelmottiga tangenter, dåliga navigerings tangenter, vilket inkluderar saknaden av många - och saknaden av DEL.

Resultatet är att användandet av tangentbordet är jobbigt och irriterande - då det konstant jobbar emot användaren.

På en Mac så är DEL Fn+backspace. Själv tycker jag den enda PC som kan mäta sig med tangentbordet på MBP/MPA, i känsla på tillslag och feed-back, är Sony Vaio som har i princip samma typ av tangentbord.

Sedan är det bara n00bs som använder tangenterna DEL, HOME, END etc

DEL kommer man effektivast åt via CTRL-D, HOME är CTRL-A och END är CTRL-E (i Emacs och OSX stödjer väldigt många Emacs-mappings vilket är helt underbart, även Linux stödjer detta). Visst är det annorlunda än Windows, men det finns en tanke bakom detta. Man kommer åt de funktioner som sitter "bredvid" tangentbordet (där piltangent, home direkt ligger på en PC) från "home-row" med Emacs mappings. Resultatet är att du inte behöver flytta på händerna speciellt mycket och kan således jobbar betydligt mycket effektivare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Till er som gnäller om priset på den dyraste modellen.
600GB SSD på prisjakt kostar 8300:-
960GB kostar nästan 19 000:-

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Klämde någon på en mac fanbois tå?
Du inser att förutom skärmen (som jag måste medge är sjukt nice) är det inget specielt, eftersom jag också kan trycka in en 800GBs ssd, en quadcore ivy bridge och 16GB ram

Prestationen blir att trycka in det i samma tunna skal med bibehållen batteritid och ljudnivå. Apple hade utan problem kunnat använda sig av mer kraftfulla komponenter men då hade de fått ge avkall på annat. Hade de gjort datorn 1 cm tjockare hade det inte varit några som helst problem med ännu saftigare hårdvara.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Varför kunde de inte presentera en uppgraderad macbook air med Retina skärm med?? En air med Retina, samt 8 Gb ram och usb3, hade suttit fint.

Det vore fint men priset skulle nog hoppat upp par steg heh.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Jo, tanken har slagit mig. Jag har kikat lite på det, men jag har fått bilden av att det inte är helt felsäkert. Att man behöver oroa sig vid uppdateringar och dylikt. Men sedan är det så att jag uteslutande använder trackpaden, och jag har hittills aldrig känt på en 'pc'-laptop vars trackpad är likvärdig.

Nja, jag uppdaterar inte ett fungerande system, så felsäkerheten kan jag inte kommentera. " Don't fix what ain't broken "

Men någon dator med likvärdig trackpad måste det gå att hitta, annars kan du väl köpa Apples Magic Trackpad att ha till!

Ska inte säga för mycket dock eftersom jag köpte en Macbook efter att ha spanat runt ett tag, men det har flutit mycket vatten under broarna det senaste året..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Klämde någon på en mac fanbois tå?
Du inser att förutom skärmen (som jag måste medge är sjukt nice) är det inget specielt, eftersom jag också kan trycka in en 800GBs ssd, en quadcore ivy bridge och 16GB ram

Att peta in högpresterande komponenter i en laptop kanske inte är så svårt nej, men att göra det i en så här pass slimmad laptop som samtidigt har så bra batteritid ÄR imponerande! Tycker även det är skitbra att Apple lägger ribban med riktigt hög DPS på skärmar, nu kan ju andra tillverkare inte sitta och fisa på 720p längre (hoppas jag) Har fö. ingen Apple-pryl i min ägo, men en sån här skulle vara nice...med Windows installerat

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Jag är lite nyfiken på hur mycket UNIX det är kvar i OSX egentligen. Jag är inte alltför insatt så det enda jag ser är ju ett väldigt blankt GUI.

Tillräckligt för att det ska passera den officiella certifieringen för att få använda namnet "UNIX". Som kuriosa kan nämnas att Linux saknar denna certifiering.

Visst finns det brister. Apple verkar har implementera ett absolut minimum för att klara certifieringen, så väldigt många lite mer avancerade finesser definierade av POSIX saknas helt, som t.ex. realtidsextensioner. Linux implementerar i princip alla dessa extensioner så det är en mycket mer komplett UNIX än OSX, trots avsaknaden av formell certifiering.

Det är dock fullt möjligt och inte alls mycket man måste tänka på för att skapa "server-program" i C/C++ som går att kompilera och köra på allt från OSX till Linux, BSD eller Solaris. Däremot så måste man inse att GUI-programmering blir helt OSX specifikt då Cocoa bara finns på OSX.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Skrämmande priser, trodde att 15-tummarn skulle hamna runt 16-17k i grundutförande. Dom skulle haft en för ca 15-16k utan SSD så hade man kunnat köpa en och trycka i själv.

Blir nog tyvärr inte ett köp :/ Skandal att de inte släppte 13-tummaren med retinaskärm!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Nja, jag uppdaterar inte ett fungerande system, så felsäkerheten kan jag inte kommentera. " Don't fix what ain't broken "

Men någon dator med likvärdig trackpad måste det gå att hitta, annars kan du väl köpa Apples Magic Trackpad att ha till!

Ska inte säga för mycket dock eftersom jag köpte en Macbook efter att ha spanat runt ett tag, men det har flutit mycket vatten under broarna det senaste året..

Fast ett system med säkerhetshål är ju per definition 'broken'.

Det är mycket möjligt att det går att hitta, menade bara att Jag inte sett någon än, jag har inte aktivt letat eftersom det inte varit aktuellt med en pc öht sedan jag bytte till OSX för 6 år sedan. En magic trackpad är ju ett alternativ om man sitter vid ett skrivbord, men då tar jag hellre en mus. Eller köper en iMac!

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Skrämmande priser, trodde att 15-tummarn skulle hamna runt 16-17k i grundutförande. Dom skulle haft en för ca 15-16k utan SSD så hade man kunnat köpa en och trycka i själv.

Blir nog tyvärr inte ett köp :/ Många grymma ultrabooks på G så väntar nog på någon som liknar denna

Du får tänka på att (alla?) ultrabooks kör med low-voltage-processorer det är bland annat det som skiljer Pro-serien från Air-serien som kör med LV-processorer. Med LV-processorerna får du betydligt lägre prestanda!

Men visst finns det smidiga laptops med standardprocessorer, uppföljaren till denna blir intressant: http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SG/#overvie...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Datavetare

Men hur f*n kan folk gnälla så mycket på priset?

För 21495 SEK får man detta
15-inch MacBook Pro with Retina display
2.3GHz quad-core Intel Core i7
Turbo Boost up to 3.3GHz
8GB 1600MHz memory
256GB flash storage1
Intel HD Graphics 4000
NVIDIA GeForce GT 650M with 1GB of GDDR5 memory
Built-in battery (7 hours)

Ingen idag existerande laptop kan matcha denna och det är väl rätt självklart att skärmen drar upp priset en hel del då man aldrig tillverkat en laptop med en så pass högupplöst skärm tidigare. Tar man bort skärmen så lär man inte hitta PC som motsvarar resten för under 16-17k.

Och till skillnad från många andra tillverkare så brukar faktiskt Apples laptop faktiskt ha den utlovade batteritiden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer