Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk

På min bärbara Fujitsu Siemens är det ungefär lika svårt att byta batteriet som det är att byta musmattan till en vanlig stationär dator. Och det är såklart detta som borde eftersträvas, att man enkelt på resan kan slänga in extra batteriet vid behov utan att behöva öppna något.

Nu är såklart Macbook Pro tunnare och samma lösning som till min bärbara fungerar ej. Men jag tycker att Apple inte är så fruktansvärt dyra, med tanke på allt jobb som uppstår och att man faktisk får ett nytt bra batteri.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

ok. Så under garantin gör dem det ändå gratis, efter garantin gör man det själv ändå eftersom man inte har nån garanti och då kvittar ju alllt lim o säkertskruv tjafs, eller ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hjälpsam

Till alla haters som klagar på priserna kring nya MBP

Litium Polymer 3cells (11v) på 8460mAh är rätt mycket batteri. Motsvarande bara batteriet till tex RC prylar inköpt från HongKong kostar
någonstans 40-80$ för motsvarande mängd batteri.

Sedan är Apples batteri kanske icke-standard utan har plattare format och kräver speciell hantering för att de har så tunna cellväggar för att ha minimal vikt/volym. Så gissningsvis har dessa ett värde på ca 100$ styck (lägre produktionskostnad, men alla skall ha i sina led och nu jämför vi vad bara batteriet hade kostat om du kunde köpa det löst).

Så ungefär halva kostnaden är för arbetet, som kräver utbildning samt specialverktyg. De som jobbar på tex Infocare och skruvar i Apple har speciella certifikat för det.

Till vilken annan reparation, oavsett om det är bil, dator, hus eller vad som helst har du bara halva priset är arbetet? Normalt sett är arbetet den absoluta majoriteten av kostnaden jämfört med att köpa råvaran själv och utföra arbetet själv?

Om du kolla var ett 8000mAh batteri till tex HP eller Lenovo kostar, om du ens kan hitta det. 3500-4000mAh batterier kostar ofta 1000-1500kr.

Ta sedan i åtanke till hur många bärbara datorer som du faktiskt köpt ett nytt batteri till när det första har tagit slut efter 3-5år, lägga 1500kr på en 3-5år gammal dator? Det är få som gör det.

Att det behövs en auktoriserad tekniker för att byta batteri på en MBP, OH NOH! Hur är det med Zenbook eller övriga ultrabooks? De har lyckats trycka in riktigt bra prestanda kombinerat med ett av de största batterierna på marknaden på under 2kg.

Om du får tag på ett batteri själv, skruvar isär datorn för att byta själv kommer du nästan garanterat orsaka en explosiv eldsvåda och skada dig själv rejält.

TL:DR - Priset för byte av batteriet är helt rimligt med tanke på batteriet och arbetskostnaden samt varför det behövs en tekniker.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Priset i fråga tycker jag inte är så mycket att gråta över. Det finns många laptops där ute som har dyra batterier, men det som är störigt är att du inte kan byta ut batteriet själv, utan du måste skicka in den på service. Men vill man ha en slimmad och hållbar dator så får man leva med sånt här.

Man har alltid ett val när man köper en dator. Vill du slippa detta så välj bara en annan dator.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att så många här är allt för insatta i hela proceduren och dess kostnader. Men det är ju Apple, så varför inte passa på att smutskasta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Batman:

För att du fortfarande jämför bilar med datorer? Jämför produkten med dess like, inte med ett bilmärke. Din teori är ungefär som att världens mest basicmärke inom kläder Clique skulle jämföras med t.exArmani, Hugo Boss what ever. Ena tillverkar vanliga kläder, andra tillverkar kostymer. Låter det logiskt?

Vad menar du nu?

Jag jämförde Apple och PC-datorer, och såg sedan samma jämförelse i Skoda-Ferrari. De första två är båda datorer, de andra två är båda bilar. I ditt exempel är det första T-shirts, det andra kostymer, de är ju inte samma?

Jämför du däremot Cliques T-shirts mot någon annan märkes-T-shirt, så fungerar det fortfarande på samma sätt. Folk köper den dyrare för att de gillar märket och designen, inte svårare än så, gäller alla produkter. Apple har fattat hur mycket design är värt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Hm brukar normalt inte diskutera i sådana här trådar.

Normalt så brukar datorerna fungera fast batteriet är trasigt, så man kan enkelt beställa ett nytt och fortsätta sitt arbetet.
Att skicka in datorn för att få en sådan enkel sak bytt? Känns som att fara till verkstan att få en glödlampa bytt

T.ex. på jobbets gamla Macbook Pro har batteriet gått förlorat efter 5år i tjänst och man enkelt gå in på flera olika sidor och beställa ett nytt för 350kr. Men, hur hade det gått till om den hade varit inbyggd?

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Så du menar att om Skoda hade gjort en sportbil - men med "vanlig design", och sitt Skodamärke på, men med allt annat "Lull lull" (vad är detta?) är hästkrafter, så hade de kunnat sälja den för samma pris som en Ferrari? Aldrig i helvete.

Dessutom, det står ingenstans (förutom i Sweclockers artikel, som jag tror är, medvetet eller omedvetet, vinklad) att limmets primära syfte är att hålla användare borta. Att batteriet är svåråtkomligt är ju, precis som för iPhone, ett designval de gjort för att kunna optimera designen.

Så du jämför skoda med ferrari nu?

Ingen som påstått att det är det primära syftet. Det är ett idiotiskt drag, det förstår vem som helst. Första delen som oftast går sönder på en äldre dator är batteriet. Det är alltså en "skada" man kan räkna med att få. Om det är för att optimera designen så verkar Apple ha riktigt kassa designers och ingenjörer. Finns gott om telefoner och datorer som är mer slimmade, har någorlunda samma hårdvara men utbytbara batterier.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Man kan inte annat än beundra apple!
Personligen skulle jag inte köpa en enda appleprodukt.
Jag gillar att mecka med hårdvaran och dess inställningar, alltså är en appleprodukt inget för mig.

Men till "den andra" delen av jordens befolkning är det en genomtänkt och utarbetad framgång.
De har genom mycket intelligenta marknadsstrategier skapat ett koncept som inte bara handlar om prylar utan även status och livsstill.
Apple är varje företags/företagares våta dröm, höga priser med goda
marginaler och sjujävlars efterfrågan, kan man lyckas bättre?

Så ni som skriker över apple, sansa er.
Vi är många som inte gillar vad de har att erbjuda med de förtjänar respekt.
De har lyckats med det alla vill.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fluf:

Till alla haters som klagar på priserna kring nya MBP

http://jamiesharpe.info/image/comics/haters/haters_gonna_hate...

Litium Polymer 3cells (11v) på 8460mAh är rätt mycket batteri. Motsvarande bara batteriet till tex RC prylar inköpt från HongKong kostar
någonstans 40-80$ för motsvarande mängd batteri.

Sedan är Apples batteri kanske icke-standard utan har plattare format och kräver speciell hantering för att de har så tunna cellväggar för att ha minimal vikt/volym. Så gissningsvis har dessa ett värde på ca 100$ styck (lägre produktionskostnad, men alla skall ha i sina led och nu jämför vi vad bara batteriet hade kostat om du kunde köpa det löst).

Så ungefär halva kostnaden är för arbetet, som kräver utbildning samt specialverktyg. De som jobbar på tex Infocare och skruvar i Apple har speciella certifikat för det.

Till vilken annan reparation, oavsett om det är bil, dator, hus eller vad som helst har du bara halva priset är arbetet? Normalt sett är arbetet den absoluta majoriteten av kostnaden jämfört med att köpa råvaran själv och utföra arbetet själv?

Om du kolla var ett 8000mAh batteri till tex HP eller Lenovo kostar, om du ens kan hitta det. 3500-4000mAh batterier kostar ofta 1000-1500kr.

Ta sedan i åtanke till hur många bärbara datorer som du faktiskt köpt ett nytt batteri till när det första har tagit slut efter 3-5år, lägga 1500kr på en 3-5år gammal dator? Det är få som gör det.

Att det behövs en auktoriserad tekniker för att byta batteri på en MBP, OH NOH! Hur är det med Zenbook eller övriga ultrabooks? De har lyckats trycka in riktigt bra prestanda kombinerat med ett av de största batterierna på marknaden på under 2kg.

Om du får tag på ett batteri själv, skruvar isär datorn för att byta själv kommer du nästan garanterat orsaka en explosiv eldsvåda och skada dig själv rejält.

TL:DR - Priset för byte av batteriet är helt rimligt med tanke på batteriet och arbetskostnaden samt varför det behövs en tekniker.

Fast det större problemet är väl att det ska krävas en utbildad tekniker att byta ett batteri. Som jag skrev tidigare, Macbook Pro är ju mer inriktad mot professionella användare och då är kostnaden att vara utan laptop i ett par dagar betydligt större än kostnaden för arbetet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har man köpt en dator för ca 25 000kr. Är verkligen en kostnad på 2000kr så farligt att spendera vart femte år på nytt batteri då?
Jävlar vad folk lipar på något de ändå inte kommer köpa. Vilken tur att landet är fritt och ni inte måste köpa Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Dags att öppna ögonen? Det är konsumenterna som avgör och visar företagen vad det är dom vill ha. Hade ingen köpt Macbook Air exempelvis hade vi inte sett fler sådana.

Att de lött fast RAMet på moderkortet handlar om att effektivisera och spara plats. Återigen, det är konsumenterna som vill ha smidigare laptops och offrar uppgraderingsmöjligheter för formfaktor.

Du äger exempelvis din iPhone om du köper den, vad är problemet? Om du sedan vill använda dig av _tjänster_ från Apple så får du följa deras regler, ser inget konstigt med det? Inte direkt svårt att se parallellen till WoW, Diablo 3...

Jag förstår varför det har blivit som det är. Jag äger ingen iphone men förstår vad du menar (androidägare). Vad jag menar är att det är tråkigt att företag som apple fördömmer saker som att jailbreaka deras iphones när det bara göra upplevelsen ännu bättre.

Missförstå mig inte, det är inte bara apple utan i princip alla företag idag, men apple gör det mer öppenbart.

Jag tycker förövrigt att det är skit att man måste ha internet för att lira diablo III offline och att spel som BF3 och MW är helt låsta för moddning.
Skyrim får tusefaldig gameplay hours tack vare moddar. Spel som BF3 har enorm potential men EA vägrar släppa de till kreativa moddare i bävan för sämre avlöning, vilket jag har svårt att se de skulle få (hint skyrim).

BF3 har med origin och battlelog gjort det bökigt för spelare som köpt spelet medans de inte påverkat de som piratkopierat, vilket hela syftet med battlelog etc var (att hindra piratkopiering)

Jag förstår att det är konsumenterna som styr marknaden, jag tycker bara det är tråkigt att fler och fler ger upp sina valmöjligheter, är det så fel?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Stämmer dock inte riktigt här. Vad för dator ska du köpa om du vill köra OSX men inte vill ha MBA eller MBP? De som verkligen vill köra OSX har inget val utan de får ta den smällen. Hade det funnits en PC med liknande lösning kan jag sätta mina händer på att den inte hade sålt bra.

Det stämmer, det är du som missförstår.

Lyssna på vad du själv säger: "Vad för dator ska du köpa om du inte vill ha MBP". Om man _inte_ vill ha den så väljer man ju någonting annat, vilket är hela poängen: Du har gjort ett val om vad du vill ha om du köper något.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomhas:

Så du jämför skoda med ferrari nu?

Ingen som påstått att det är det primära syftet. Det är ett idiotiskt drag, det förstår vem som helst. Första delen som oftast går sönder på en äldre dator är batteriet. Det är alltså en "skada" man kan räkna med att få. Om det är för att optimera designen så verkar Apple ha riktigt kassa designers och ingenjörer. Finns gott om telefoner och datorer som är mer slimmade, har någorlunda samma hårdvara men utbytbara batterier.

Ja, det gör jag.

De gjorde precis samma i iPhone, och de har antagligen dragit slutsatsen att det fungerade bra där, och kommer fungera bra nu också. Finns det det? Vänligen länka mig en mer slimmad dator än nya MBP med samma hårdvara.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

well då får ni se till så att ingen röker i närheten av närheten av datorn för annars är det kört.
http://www.sweclockers.com/nyhet/10153-apple-vagrar-rokare-se...

edit: bytte länk till swec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Dags att öppna ögonen? Det är konsumenterna som avgör och visar företagen vad det är dom vill ha. Hade ingen köpt Macbook Air exempelvis hade vi inte sett fler sådana.

Att de lött fast RAMet på moderkortet handlar om att effektivisera och spara plats. Återigen, det är konsumenterna som vill ha smidigare laptops och offrar uppgraderingsmöjligheter för formfaktor.

Du äger exempelvis din iPhone om du köper den, vad är problemet? Om du sedan vill använda dig av _tjänster_ från Apple så får du följa deras regler, ser inget konstigt med det? Inte direkt svårt att se parallellen till WoW, Diablo 3...

Men det är just det han säger, han gillar inte utvecklingen och inte jag heller för den delen, om fler går den här vägen där vi konsumenter måste bli av med dator i någon vecka för att byta något så simplet som ett batteri och betala även extra för något som vi kan göra själv ser jag som slöseri på alla nivåer.
Visst, alla vill inte skruva och skickar in sin dator, inget fel med det.

Datorn hade inte blivit något tjockare om batteriet satt fast med skruvar, syns gott och väl på bilderna att batteriet har några millimeter kvar till chassit, dvs. tillräckligt med plats för att ha en ram som håller fast batteriet med några skruvar, så där faller tunnhetsteorin pladask:

som det syns på den här bilden så skulle den tomma plastytan som går nedanför högtalarna kunnat ta en del av ett batterifästet, samt att batteriets tjocklek inte är desto tjockare än den överblivna plastbiten mellan högtalaren och batteriet.

Sen angående minnerna och att en orsak varför de är fastlödda är tunnhet, likaså syns även här på den här bilden att minnerna har minst några millimeter kvar innan de rör chassit, vilket skulle räcka gott och väl för SODIMM minnen (finns en liten risk att den kanske hade blivit 1-2 mm tjockare, men vad att döma av bilderna så ser det ut som att ett SODIMM slot skulle få plats där utan problem med tanke på att de är ganska tunna, några millimeter tjocka):

För SSDn får ju plats på det här sättet (som ser ut och vara tjockare än ett par SODIMM minnen), varför skulle inte vanliga SODIMM minnen få plats, hade likaväl kunnat göra en liknande konstruktion men med hakar för att hålla minnerna på plats?

Eller varför inte samma lösning som äldre Macbook Pro? Tar du bort minnerna från moderkortet har du mycket "dö" yta, vilket lätt skulle kunna ha denna lösning:

Men om du inte läst ifixit artikel där de kritiserar just detta med att skicka in produkterna så fort det är minsta lilla så rekommenderar jag dig och göra det:
http://ifixit.org/2763/the-new-macbook-pro-unfixable-unhackab...

Så jag är väldigt skeptisk till att de är limmade på plats för att spara plats, för plats verkar det finnas trots att den är så pass tunn.

Edit: En fråga till er som tycker det här är bra, all förlorad tid du är utan datorn då? 2000kr för batteribyte är inte dyrt, det tycker jag inte eftersom batteriet är så pass kraftigt och kostar säkert mellan 1000-1500kr för en privatperson och köpa. Men den tid du blir utan datorn? Som många påpekar så är dessa datorer inte för privatpersoner, hur mycket tror ni inte att det kommer kosta ett företag och skicka in en dator för batteribyte?
Ska man behöva köpa en till dator bara för den skull?
Bara en sådan liten sak kan bli en betydligt dyrare kostnad än servicekostnaden för utbyte av batteri.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zotamedu:

Fast det större problemet är väl att det ska krävas en utbildad tekniker att byta ett batteri. Som jag skrev tidigare, Macbook Pro är ju mer inriktad mot professionella användare och då är kostnaden att vara utan laptop i ett par dagar betydligt större än kostnaden för arbetet.

Jag har gått in ett antal gånger på varför man inte bör mecka med LiPo batterier själv, senaste här;

I kort, för att få ner vikten och volymen på datorn till de format som de har (och ingen annan har kommit i närheten av med motsvarande prestanda) har man använt chassit som skydd till LiPo batteriet istället för att ha ett hårdskal runt och tappa en hel del vikt/volym på köpet.

LiPo batteriet är nära på gelatina på insidan och förvrängs strukturen så har du en överhängande explosions och brandrisk.

Av hälsoskäl skall du inte öppna en dator som innehåller LiPo batterier utan hårda skal, till exempel MBP, MBA Zenbook eller övriga ultrabooks.

Utan rätt verktyg är det risk att du bränner händer och ansiktet av dig. Tycker det är OK att kräva att en tekniker tar hand om det då.

Om du föredrar en liknande dator som du kan mecka i så kan du alltid välja en EliteBook till samma pris som har motsvarande processor, QuadroGPU, väger 50% mer och är dubbelt så tjock.

Helt OK tradeoff för vad man får.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det stämmer, det är du som missförstår.

Lyssna på vad du själv säger: "Vad för dator ska du köpa om du inte vill ha MBP". Om man _inte_ vill ha den så väljer man ju någonting annat, vilket är hela poängen: Du har gjort ett val om vad du vill ha om du köper något.

Det är inte svårt att undvika halva mitt påstående va? Säg mig vilken dator ska du köpa om du vill kunna mecka lite själv vid eventuella problem men samtidigt köra OSX? Hacintosh är inget alternativ. Det finns ej dvs man har inget val

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pnorberg:

Datorn hade inte blivit något tjockare om batteriet satt fast med skruvar, syns gott och väl på bilderna att batteriet har några millimeter kvar till chassit, dvs. tillräckligt med plats för att ha en ram som håller fast batteriet med några skruvar, så där faller tunnhetsteorin pladask:
http://guide-images.ifixit.net/igi/ALDqXyUNeJTWCycT.large

Sedan får du lägga till ett stötdämpande vridstvt hårdskal runt batteriet som sitter där i dag. Annars är det en överhängande risk att du spränger händerna av dig när du lyfter ur dem.

Chassit agerar skydd åt batteriet i denna designen och sparar en hel del utrymme.

Läs på lite om säkerhet om Litium Polymer batterier tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer det kanske dyka upp gör-det-själv kit för den händige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Ja, det gör jag.

De gjorde precis samma i iPhone, och de har antagligen dragit slutsatsen att det fungerade bra där, och kommer fungera bra nu också. Finns det det? Vänligen länka mig en mer slimmad dator än nya MBP med samma hårdvara.

Du har just utargumenterat dig själv. Var nöjd med din MBP för den är bra men snälla sluta försvara apple på liv och död. Tack för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, oväntat flamewar som uppstod.

Jag har bara svårt att se varför batteriet skulle behöva vara fastlimmat. Dock är jag ingen produktdesigner, kanske finns det asbra anledningar för att kunna göra den såpass tunn och lätt som den är. Kan ju dock förstå att man kan bli misstänksam till varför lösningen ser ut som den gör.

Skrivet av Leifson:

Så du menar att om Skoda hade gjort en sportbil - men med "vanlig design", och sitt Skodamärke på, men med allt annat "Lull lull" (vad är detta?) är hästkrafter, så hade de kunnat sälja den för samma pris som en Ferrari? Aldrig i helvete.

Vilken urkass jämförelse. För det första är det korkat att göra en sportbil med skoda/presonbilsdesign, den är inte aerodynamiskt utformad. Sportbilar ser ut som de gör för att i första hand kunna gå så fort det bara går, inte för att vara snygga. En appledator skulle kunna husera i ett vanligt laptopchassi utan några prestandaförluster.

Dessutom har många "vanliga" biltillverkare gjort sportbilar med premiumpris. Audi R8 och Lexus LFA är två bra exempel på det. Så visst fan skulle skoda kunna göra en sportbil, sätta skodamärket på den och ta betalt premiumpris för den. Problemet ligger snarare i att det inte ligger i skodas intresse, då det är väldigt låg profit på sådana bilar.

Måste du använda biljämförelser i din argumentation - använd någon som är vettig och relevant i sammanhanget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Avstängd

Till Dell XPS-2 kostar ett 80Wh-batteri 1571:- eller ca 177€. 95Wh för 177€ är således billigare. Skitsamma att jag slipper byta batteriet själv eller arbetskostnad.

Apples batteri 2,1€/Wh
Dells Batteri 2,2€/Wh

I Apples pris ingår det fysiska bytet och i Dellen är det busenkelt. Till Dell XPS-z kan jag inte hitta ersättningsbatteri eller möjlighet att köpa ett extra från start. Skriv en ursinning tråd om hur hemskt det är. Dåligt av Sweclockers/Andreas Dimestam att göra en så onyanserat nyhetsartikel utan jämförande data. Skapar bara troll och haters.

Saknas i artikeln:
Vad kostar liknande batterier med liknande energidensitet?
Hur många laddningscykler är detta batteri testat för jämfört med konkurrenter?
Om Apple utför bytet åt dig, vad spelar det dig för roll hur det är monterat?

Förtydligande av artikelns brister
Permalänk
Medlem

Man kan väl inte ta och jämföra en Ferrari med en normal Skoda när prestandan och i stort sätt alla delar och teknologi som gör Ferrarin till den bil den är för priset den kostar särskiljer dom två så enormt, när en Mac kan ha exakt samma innehåll som en PC till ett annorlunda pris?

Mac: Skoda grund täckt utav ett Snyggare mer exklusivt chassi, aluminium reglage och design till inredningen och ett par fina lätt-metall fäljar till däcken, dyr prislapp.

PC: Skoda grund med skoda standard chassi, har samma prestanda som Mac exemplet men standard inredning, plast reglage och standard-fäljar, Normal prislapp.

Så tolkar jag skildnaden i alla fall, och använder mig utav bilexemplet eftersom många andra använder sig utav den liknelsen utav någon anledning.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att Fluf är något på spåren här. Som tidigare sagts har batteriet i nya MBP oerhört hög kapacitet jämfört med andra batterier i ungefär samma storlek. Detta beror säkerligen på att Apple, precis som Fluf säger, bland annat har offrat ett skyddande skal runt cellerna till förmån för att använda aluminiumchassit som skydd, för att därmed kunna göra datorn tunnare.

Jag tycker precis som många här att det är synd att man inte kan byta batteriet själv, men kompromisser måste göras för att skapa en dator med rekordhögt förhållande mellan prestanda och vikt/tunnhet.

Rent prismässigt känns det heller inte speciellt dyrt med tanke på batteriets kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Sedan får du lägga till ett stötdämpande vridstvt hårdskal runt batteriet som sitter där i dag. Annars är det en överhängande risk att du spränger händerna av dig när du lyfter ur dem.

Chassit agerar skydd åt batteriet i denna designen och sparar en hel del utrymme.

Läs på lite om säkerhet om Litium Polymer batterier tack.

Och varför skulle inte anordningen som håller fast batteriet med skruvar kunna aggera som hårdskal? Det syns redan nu att batteriet inte tar i ena delen av chassit och lämnar några millimeter luft (eller om det är något där i botten vet jag inte, men likaväl kan anordningen sköta det).

Sen är jag även lite kritisk till det du säger, så du menar att batteriet måste konstant ha kontakt med chassit, annars är det en bomb?
Skeptisk:

Edit: Verkar fungera fint som jag menar på Macbook Air med Lithium Polymer?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Vad menar du nu?

Jag jämförde Apple och PC-datorer, och såg sedan samma jämförelse i Skoda-Ferrari. De första två är båda datorer, de andra två är båda bilar. I ditt exempel är det första T-shirts, det andra kostymer, de är ju inte samma?

Jämför du däremot Cliques T-shirts mot någon annan märkes-T-shirt, så fungerar det fortfarande på samma sätt. Folk köper den dyrare för att de gillar märket och designen, inte svårare än så, gäller alla produkter. Apple har fattat hur mycket design är värt.

Varför inte? båda är väl kläder eller? Båda är väl bilar? Din bil är du ju fri att uppgradera, serva och göra vad du vill med, medans du är bunden till samma hårdvara utan möjlighet till uppgradering på egen hand. Apple hindrar folk från att byta upp sig, eller uppgradera sig. Går man tillbaks till grundfrågan, så hur pass svårt och jobbigt ska det behöva vara att byta ett batteri tycker du?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Bilexemplet är inte ens nära då en appleprodukt inte är en Ferrari, inte ens i närheten. Det tar betalt för premium fast dom är som vilken produkt som helst.

Alltså, inte för att andra datortillverkare inte släpper till med bra byggda modeller, men du märker fanimig en rejäl skillnad hantverksmässigt på en femtusenkronors Acer och en macbook.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Vad är skillnaden? Android är inget som ägs av varje enskild telefontillverkare, Google tillhandahåller market osv. Tillverkarna av Android-lurar gör ingenting för att underlätta att roota telefonen, och så vitt jag vet gäller inte garantin längre om man gör det (eller flashar non-stock ROM)?

Hade det varit 1 tillverkare av Androidlurar som tillhandahållt hela kedjan så kan vi ju slå vad om ett par gamla trasiga gummistövlar att det hade ställts precis likadana krav för att använda de tjänsterna.

men det är ju det som är poängen, det är inte bara en tillverkare, de finns flera. Vi är inte bundna till ett företag.

Att roota en android lur är inte lika "nödvändigt" som på en iphone. Du kan redan i grundutförandet göra om din telefon precis som du vill med teman och all möjligt. Att roota är bara en bonus ifall du vill ha total kontroll.

Min lur är rootad mest för att få en prestanda boost. Och om inte jag minns fel så tillåter samsung rootning utav deras telefoner, de släpper tillochmed sin SDK så att utvecklare kan tweaka samsungs egna utförande.

Jag har redan sagt att jag inte klankar ned på just apple, jag tycker bara det är tråkigt att det blir vanligare med mindre valmöjligheter.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

LiPo batteriet är nära på gelatina på insidan och förvrängs strukturen så har du en överhängande explosions och brandrisk.

Av hälsoskäl skall du inte öppna en dator som innehåller LiPo batterier utan hårda skal, till exempel MBP, MBA Zenbook eller övriga ultrabooks.

Utan rätt verktyg är det risk att du bränner händer och ansiktet av dig. Tycker det är OK att kräva att en tekniker tar hand om det då.

Man får också anta att Apple har gjort det svårt med mening och byta batteriet då dom skulle få en rad stämmningar när folk förlorar fingrarna när det är dags och byta batteriet..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.