SweClockers drop!
Permalänk

Massa bluescreens.

Hallåj. Har nyligen formaterat men även innan formateringen fick jag bluescreens, det är följande bluescreens som kommer:

Reference by pointer - Pfn list error - Irlq not less or equal - system service exception - page fault in nonpoint - Driver irlq not less or equal.

Efter en google sökning kunde jag konstantera att det är någonting som hänt med själva datorn, dvs inte drivrutiner/minne - så antar hårddisk eller kan det vara ännu värre?

Min dator ser ut såhär:

My System Specifications

Operating System:
Windows 2.6.1.7601 (Service Pack 1)
CPU Type:
AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor
CPU Speed:
3.22 GHz
System Memory:
4 GB
Video Card Model:
NVIDIA GeForce GTS 450
Video Card Memory:
2.71 GB
Video Card Driver:
nvd3dum.dll
Desktop Resolution:
1280x1024
Hard Disk Size:
232.79 GB
Hard Disk Free Space:
173.21 GB (74%)

Permalänk
Medlem

Hm, Har du PCtool64 installerat på datorn? i sådana fall testa avinstallera det, samt gör memtest och en checkdisk på datorn.
http://www.memtest.org/
http://www.w7forums.com/use-chkdsk-check-disk-t448.html

Uppdatera alla dina drivrutiner till det senaste
http://www.nvidia.com/object/win7-winvista-64bit-301.42-whql-...

Uppdatera chipset också, bara för att.

Permalänk

Har ej PCTool64 installerat.

Har uppdaterat/avinstallerat drivrutiner ett par gånger och det hjälpte inte. Bytte även plats på minnerna för och se om något var fel med dom men det var det icke.

Ska testa uppdatera BIOS idag och hoppas det funkar! Tack för hjälpen!

---
Fick en ny bluescreen igår, bad_pool_caller vilket när man googlar säger att det kan vara någonting med win7 och göra, som inte riktigt passar ihop med min dator.

Permalänk
Medlem

Mycket av detta kan vara ett hårddiskfel, då mycket av felen varierar så väldigt mycket, Har du testat dina Mekaniska diskar?

Permalänk

Har 2 hårddiskar brevid som jag tänkte testa imorgon, om dem fortfarande funkar(ett par år gamla). Har inte gjort det, vet inte riktigt vad det är men får ta och googla nu.

Har även märkt att när jag inte spelar något spel så kan jag ha datorn på i typ +6h utan bluescreen, då kikar jag på serier/stream och surfar. Känns som att det kanske är grafikkortet som krånglar?

Permalänk

En bra sak kan vara att kolla ifall HDD skrivning sker genom IDE eller ACHI.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quakrolol:

Har 2 hårddiskar brevid som jag tänkte testa imorgon, om dem fortfarande funkar(ett par år gamla). Har inte gjort det, vet inte riktigt vad det är men får ta och googla nu.

Har även märkt att när jag inte spelar något spel så kan jag ha datorn på i typ +6h utan bluescreen, då kikar jag på serier/stream och surfar. Känns som att det kanske är grafikkortet som krånglar?

min dator var sjuk ostabil tills jag uppdaterade bioset, så börja med det! sen kan det vara så att din dator överhetas! kolla dina temp, och sen gå in på bios->cpu config-> cpu thermal throttle sätt den på disable, denna kan krångla och så stänger den av din dator redan vid lite höga temp. testa att reseta cmod. btw hur ser kylningen ut i din dator? är dina minnen välkylda?man kan få bluescreen om de är för varma(känn på dem efter att ha fått bluescreen)

+ det vad thesweede sa, ställ den på ide
Permalänk

Uppdaterade BIOS och det funkade i ett par dagar, fick precis bluescreen så nu får jag ta och testa dem andra lösningarna. Minnena kändes inte så varma efter bluescreenet iaf! Och när jag kör nå spel så har jag runt 40-50C.

Ska testa hårddiskarna som jag har men vet inte äns om dom funkar så känns lite dystert!

Permalänk

Hej igen.

Formaterade om igår och kunde spela WoW i runt 10h utan problem, idag spelade jag i 7h och fick bluescreen precis när jag stängde av WoW och öppna 2 st Firefox.

Båda hårddiskarna som jag har verkar inte funka heller då jag får bluescreen innan jag kommer in på Windows. Börjar bli lite desperat här, är sjuk och har inget att göra så skulle gärna vilja få datorn att fungera! Kan donera allt jag har på D3 till den som 'nästan' kommer på lösningen, eller något!

'memory management' var bluescreenen jag fick nyss. hade gjort memtest(windows egna - inte memtest 84 lr vad den heter) innan och fick inge fel dock, men får ta testa med nya minnen.

Permalänk
Medlem

Testa och ta ut dina minnen och testa en i taget så du kan se om det nån av dem som strular? Enda jag kan komma på just nu, riktigt trött efter jobbet så lite svårt och tänka just nu.

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk

Verkar som det var fel på minnena iaf. Har inte fått bluescreen på 8h just nu!

Permalänk
Avstängd

Wow pressar minnen hårt. Det kan funka hur bra som helst tills man startar wow.