Permalänk
Medlem

Omformatera Asus UX32VD

Godmiddag!

Har precis fått hem min nyinköpta Asus UX32VD (tack för snabb leverans Inet). Dock är det en helvetes massa skräpprogram inlagda av Asus på den, minnet är belastat till 75% utan att jag har installerat eller gjort någonting.

Vill göra en helt ren installation av Windows 7, men vet inte helt hur jag ska göra. Det finns ju en "recovery" partipition inlagd på den från fabrik, men om jag installerar från den så ominstalleras väll windows med alla de jäkla asus-programmen igen? Hur ska jag göra för att få en helt ren installation?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Du kan använda en vanlig windowsversion (smidigast med en no ei.cfg).
Installerar du samma version som du har så funkar nyckeln fint.
Och skulle nyckeln strula så aktiverar MS gärna över telefon.

Permalänk
Medlem

Hm, det där verkade lite krångligt Men om jag installerer från recovery-partipitionen, kommer alla ASUS-programmen med då eller blir det en helt ren installation?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Under C: skall du ha en mapp som heter E-recovery eller något liknande.
I den mappen skall alla drivrutiner och nödvändiga program finnas.
Du vet att du hittat rätt mapp när du ser en autorun fil

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Hm, det där verkade lite krångligt Men om jag installerer från recovery-partipitionen, kommer alla ASUS-programmen med då eller blir det en helt ren installation?

Du får med alla program och sådan skit. Precis som när du startade den nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredix:

Du får med alla program och sådan skit. Precis som när du startade den nu

Blää, vill jag ju inte ha ju :/ Fattade inte riktigt länken från Svensktiger, verkade lite krångligt Finns det inget annat sätt jag kan få en ren installation?

Sen är jag lite fundersam med angående hårddiska i datorn... Det ska finnas en SSD på 24gb och en vanlig disk på 500gb. Dock kan jag inte se SSD:n i windows, och Windows verkar ligga på 500gb-disken. Antog att windows skulle ligga på SSD:n, varför sitter det annars en SSD i, och varför kan jag inte se den?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Orkar inte beskriva, så läs detta: http://www.seagate.com/internal-hard-drives/laptop-hard-drive...
Man kan inte bestämma själv vad som skall ligga på SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredix:

Orkar inte beskriva, så läs detta: http://www.seagate.com/internal-hard-drives/laptop-hard-drive...
Man kan inte bestämma själv vad som skall ligga på SSDn.

Aha, och det är alltså en sådan som sitter i? Trodde att den var till för att ha windows på Så det den alltså gör är att snabba upp andra processer?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Om du inte har något emot engelska så kan du ladda ner ISO-filen direkt från Microsoft: http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/428068-le...

Nackdelen är att den saknar SP1 så det blir en hel del uppdateringar innan det är klart.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredix:

Orkar inte beskriva, så läs detta: http://www.seagate.com/internal-hard-drives/laptop-hard-drive...
Man kan inte bestämma själv vad som skall ligga på SSDn.

Är du 100 på det?
Min UX32VD fick jag nämligen starta ett program på för att aktivera den hybridfunktionen som finns i.
Den disken som sitter i datorn är nämligen inte en hybrid ssd+hdd, utan det är två separata diskar.
SSDn är på nånstans runt 28-32GB med ca 24 som den kan använda, när den är formaterad som den är från fabrik.

Jag är rätt säker på att man kan byta ut HDDn mot en SSD och då ha 2 SSDs i. Jag ska undersöka saken närmare och när jag har mer pengar kommer jag eventuellt köra Xubuntu på den inbyggda och W7 på den jag sätter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gagoff:

Är du 100 på det?
Min UX32VD fick jag nämligen starta ett program på för att aktivera den hybridfunktionen som finns i.
Den disken som sitter i datorn är nämligen inte en hybrid ssd+hdd, utan det är två separata diskar.
SSDn är på nånstans runt 28-32GB med ca 24 som den kan använda, när den är formaterad som den är från fabrik.

Jag är rätt säker på att man kan byta ut HDDn mot en SSD och då ha 2 SSDs i. Jag ska undersöka saken närmare och när jag har mer pengar kommer jag eventuellt köra Xubuntu på den inbyggda och W7 på den jag sätter i.

Efter lite letande så ser jag att det inte är en sådan disk som sitter i som jag länkade till, men det är samma typ av funktion.
Citat från NHW.se:

Citat:

Sett till datorns lagring kommer den med en mekanisk 500 GB hårddisk, men även en liten SSD på 32 GB som arbetar som cacheminne. Det här innebär att de program och filer som används oftast kopieras över till SSD:n och när du behöver komma åt datan läses den av från SSD:n istället för hårddisken, vilket ger dig den där SSD-responsiva känslan. Tack vare speciella algoritmer så byts data ut som används mindre med tiden och vi känner oss relativt säkra på att 32 GB inte är för litet för en sådan lösning. Vi har tittat lite närmare på det här i ett senare avsnitt utav testet.

Asus använder visst Sandisk iSSD: http://www.sandisk.com/business-solutions/ssd/sandisk-issd

Permalänk
Medlem

Yes. Alltså, W7 _kan_ använda den SSDn för cache, och det är nog tänkt så, men det är fortfarande en fristående disk som man kan göra vad man vill med om man inte aktiverar den funktionen.
Den syns även i enhetshanteraren och nu har jag hittat ett exempel på en person som installerat ett OS på den : http://www.linlap.com/wiki/asus+ux32vd

Citat:

Notes
This notebook can boot both via EFI and legacy BIOS.
The built-in 32GB SSD (which is used only as a cache under Windows) is just an ordinary SATA device, I installed my OS on it.

Permalänk

Hur långt räcker 32Gb till _bara_ Windows 7?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

W7 kräver väl ca 20GB för en ren installation, så du får väl in det och något annat, men det räcker inte långt.
Har man pengarna så är det klart värt att slänga in en SSD istället för HDDn som finns i och så kör man W7 på den, så man har lite mer spelutrymme.
xubuntu som jag tänker köra på den interna kräver inte mycket alls. (4-5GB)

Permalänk
Medlem

Så, nu kan jag rapportera att det funkar fläckfritt. Jag kör Xubuntu på den interna och har även kopierat efi-bootsakerna dit, så när jag byter ut min HDD och installerar Windows 7 på den nya SSDn behöver jag bara se till att BIOS/UEFI väljer rätt disk för boot

Permalänk

Jag installerade nyligen Windows 7 Home Premium 32-bitar på en Macbook Pro och då tog det operativet bara knappt 10 gig. Vad jag har förstått så ligger det recovery-filer på SSD:n och det gör att det bara blir 24 istället för 30/32. Borde man då inte kunna ha recovery-filerna på den vanliga hårddisken och installera Windows på SSD:n? Det ända som är dumt med det är att man inte har den extra säkerheten med att ha två diskar så att man klarar sig om en disk smäller. Detta borde göra att man får ungefär 15/20 gig till program och det räcker ju faktiskt väldigt långt om man bortser från att installera massa stora spel.

Jag kan ha fått saker om bakfoten men borde inte det här stämma?

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Jag installerade nyligen Windows 7 Home Premium 32-bitar på en Macbook Pro och då tog det operativet bara knappt 10 gig. Vad jag har förstått så ligger det recovery-filer på SSD:n och det gör att det bara blir 24 istället för 30/32. Borde man då inte kunna ha recovery-filerna på den vanliga hårddisken och installera Windows på SSD:n? Det ända som är dumt med det är att man inte har den extra säkerheten med att ha två diskar så att man klarar sig om en disk smäller. Detta borde göra att man får ungefär 15/20 gig till program och det räcker ju faktiskt väldigt långt om man bortser från att installera massa stora spel.

Jag kan ha fått saker om bakfoten men borde inte det här stämma?

SSDn är från början partitionerad som 4GB/28GB. Jag vet inte vad som låg på den mindre partitionen från början.
Recoveryfiler finns på HDDn då den är partitionerad 200MB(EFI-boot)/500GB uppdelat på två, en OS, en Data/25GB recovery.

Du har ingen större säkerhet hur du än gör. Ryker en disk blir du av med all data på den eftersom du inte har möjlighet att sätta upp en RAID här.
Däremot stämmer det kanske att 15-20 räcker för många användare. Bara min Dropbox är dock på 4-5GB.
Iofs kan du ju installera W7 på SSDn och installera spel/allt annat på 500GB-HDDn som finns där från start.

Jag är jättenöjd med datorn som helhet men tycker det var en designmiss att skeppa ett mobilt kraftpaket med en slö 5400rpm-disk, även om jag förstår fördelar och nackdelar med snabbare vs långsammare disk.

Permalänk
Medlem

Det är inte helt nödvändigt att installera om Windows. Jag har rensat två Asus netbooks från skräpprogram och det finns bra guider för vad som ska/kan avinstalleras om du Googlar efter det.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

Det är inte helt nödvändigt att installera om Windows. Jag har rensat två Asus netbooks från skräpprogram och det finns bra guider för vad som ska/kan avinstalleras om du Googlar efter det.

Kan du länka till en sådan guide?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black