Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem

Jaha... sonen använde usbsladden som en stege när den satt i datorn så den bröts av
Har beställt en ny på ebay men den tar ju minst två veckor från Hong Kong. Finns de verkligen inte att köpa i Sverige?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag fick en ny firmware nyss. IML74K.WW_EPAD-9.2.1.27-20120615. Vad den gör vet ja inte ^^

Permalänk

Samma här. Att jag fick den men inte vet vad den gör. Inga snabbt/enkelt synliga skillnader. Den Asus-egna webläsaren går ner sig som vanligt ibland, nu första timmarna efter uppdateringen. Samma samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jaha... sonen använde usbsladden som en stege när den satt i datorn så den bröts av
Har beställt en ny på ebay men den tar ju minst två veckor från Hong Kong. Finns de verkligen inte att köpa i Sverige?

Hittade du någon i Sverige? Glömde min och kommer kommer inte få den på ett tag

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue_swede:

Samma här. Att jag fick den men inte vet vad den gör. Inga snabbt/enkelt synliga skillnader. Den Asus-egna webläsaren går ner sig som vanligt ibland, nu första timmarna efter uppdateringen. Samma samma.

precis uppdaterat min transformer nu också men jag har hittils inte hittat något nytt heller.
Webbläsaren har i alla fall inte lagt ner för mig något.
Ska gå igenom den när jag kommer hem ikväll och se allt buggar och problem jag haft för att se om något utavde har blivit lösta, varpå jag återkommer med svar om det ikväll om jag hittar eller inte hittar något

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Hittade du någon i Sverige? Glömde min och kommer kommer inte få den på ett tag

Nej tyvärr. Men jag fick den jag köpte från ebay iaf och den fungerar fint.

Dock har jag sett att Dealextreme har öppnat ett lager i EU så om man hittar en produkt som finns i lager där har man den på 3 arbetsdagar. Trevligt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Äntligen tillbaka med min kära platta! Någon som vet vad uppdateringen gjorde?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Äntligen tillbaka med min kära platta! Någon som vet vad uppdateringen gjorde?

Såg att jag skulle skrivit lite tidigare om vad jag hittat alt. inte hittat.

Det jag har hittat är: Absolut ingenting.
Suttit och kollat igenom allt möjligt.
Det enda jag kan tänkas tro det gjorde var fixade med omstarter så att den inte startar om hela tiden eller stänger av sig själv.
Har inte använt den så mycket så att jag kan veta säkert där.

Men webbläsaren slutar fungera fortfarande men det är bara att klicka på vänta så funkar det igen.
Video för mig laggar fortfarande.
Youtube HD via appen laggar fortfarande (vilket den inte gjorde innan ICS)
Flyter varken sämre eller bättre.

Så har inte direkt hittat något överhuvudtaget som kan ha hjälpts utav den.
Eller jo, en sak har blivit sämre kom jag på.
Den tappar mer koppling med tangentbordet när den exempelvis är ihopfälld och ligger på laddning.
Tangentbordet blir full laddat medan plattan inte får laddning alls.

Undrar varför Asus inte lägger något krut på att få det fungera länge? Den är ju inte så gammal. Ett år nu bara väl?

Tycker det är synd för det var bra i början men sen efter lite uppdateringar så har den blivit sämre

Permalänk
Medlem

Jag rootade nyligen min, installerade Revolution HD och en kernel för överclockning, drog upp den till 1,4 ghz och allting verkar fungera utmärkt. Den känns snabbare, men fortfarande långsammare än min S3.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk

hej! är helt ny på surfplattor har ingen sedan innan, har läst om Transformer Infinity som ska komma snart elelr om den har kommit?, är den prisvärd? hittade på komplett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749472 , samt att jag pratade med Alina som sa att de skulle få in några i slutet av Juli.

Det som lockade med denna för mej är att man kan koppla mus och har tangenbord om det skulle behövas. Men är den nått att ha?

MVH/Lars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigylarsa:

hej! är helt ny på surfplattor har ingen sedan innan, har läst om Transformer Infinity som ska komma snart elelr om den har kommit?, är den prisvärd? hittade på komplett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749472 , samt att jag pratade med Alina som sa att de skulle få in några i slutet av Juli.

Det som lockade med denna för mej är att man kan koppla mus och har tangenbord om det skulle behövas. Men är den nått att ha?

MVH/Lars

Kan ju säga det att min transformer tog över all datoranvändning förutom när jag skulle spela.
Tyckte den var helt underbar fram tills den började få en del buggar.
Detta gäller då den första transformern TF101 och inte Infinity.
Huruvida Infinity är vet jag inte säkert men jag är super nöjd med min TF101 i alla fall och då är Infinity sjukt mycket bättre.

Däremot så skulle jag personligen inte köpa en Infinity nu om den från microsoft kommer inom några månader.
Vet dock inte exakt när den kommer men jag skulle annars välja den då det är windows på den så man kan använda den till lite mer.

Men beroende på vad dina behov är så är Infinity antingen perfekt för dig eller inget allt.
Prisvärd vet jag inte riktigt om den är då den trots allt kostar nästan 7000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag rootade nyligen min, installerade Revolution HD och en kernel för överclockning, drog upp den till 1,4 ghz och allting verkar fungera utmärkt. Den känns snabbare, men fortfarande långsammare än min S3.

/hulle.

Är det en stor skillnad från stock rom?
För i så fall får man nog ta och fixa det

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Kan ju säga det att min transformer tog över all datoranvändning förutom när jag skulle spela.
Tyckte den var helt underbar fram tills den började få en del buggar.
Detta gäller då den första transformern TF101 och inte Infinity.
Huruvida Infinity är vet jag inte säkert men jag är super nöjd med min TF101 i alla fall och då är Infinity sjukt mycket bättre.

Däremot så skulle jag personligen inte köpa en Infinity nu om den från microsoft kommer inom några månader.
Vet dock inte exakt när den kommer men jag skulle annars välja den då det är windows på den så man kan använda den till lite mer.

Men beroende på vad dina behov är så är Infinity antingen perfekt för dig eller inget allt.
Prisvärd vet jag inte riktigt om den är då den trots allt kostar nästan 7000kr.

aha tak så mycket för svaret, just det du tog upp med nya med win var nått jag tänkte på oxå, finns det nått modelnamn eller nått man kan google elelr youtuba för att för höra lite om det eller är det för tidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigylarsa:

aha tak så mycket för svaret, just det du tog upp med nya med win var nått jag tänkte på oxå, finns det nått modelnamn eller nått man kan google elelr youtuba för att för höra lite om det eller är det för tidigt?

Windows Surface hette den.
Vad jag hittat skulle den lanseras i samband med Win8 och Win8 släpps för allmänheten i oktober.
Så är kanske 3månader kvar tills den kommer och om du inte har bråttom skulle jag rådge dig att vänta på den
Funderar själv på att köpa den om den är något att ha vilket det verkar som.

Hittade en nyhet från Swec om den:
http://www.sweclockers.com/nyhet/15565-microsoft-tillkannager...

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Vad jag hittat skulle den lanseras i samband med Win8 och Win8 släpps för allmänheten i oktober.
Så är kanske 3månader kvar tills den kommer och om du inte har bråttom skulle jag rådge dig att vänta på den

Tack som fan Ser riktigt intressat ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Vanliga surface ser ju inte bra ut, står i SWEC nyheten att skärmen är mindre än 1920x1080.

Pro versionen verkar ju bra om man vill få in ritplatta och surfplatta(dator?) i samma sak.
Bara koppla in miniHDMI och köra på en vanlig skärm.

Sen tar det väll ett tag för windows RT att bli stort, eller kommer det gå att porta program? Annars kommer den ju ha brist på saker ett tag.

Blir en infinity till mig snart, wifi+svarta inte champagne

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vanliga surface ser ju inte bra ut, står i SWEC nyheten att skärmen är mindre än 1920x1080.

Pro versionen verkar ju bra om man vill få in ritplatta och surfplatta(dator?) i samma sak.
Bara koppla in miniHDMI och köra på en vanlig skärm.

Sen tar det väll ett tag för windows RT att bli stort, eller kommer det gå att porta program? Annars kommer den ju ha brist på saker ett tag.

Blir en infinity till mig snart, wifi+svarta inte champagne

Vanliga surface håller jag med om att den inte är så intressant. Inte för mig i alla fall men för andra som inte har råd med Pro kanske den är det för.
Jag syftade på att jag funderar på att skaffa Pro då det som sagt är riktiga windows i den
Att det är just i5a och inte i3a gör ju inte saken sämre heller, haha.

Det kommer säkerligen ta ett tag innan RT blir stor ja men jag tror ändå att de dels har lagt en bra tid på det att fixa program och sådant från vanliga windows så att det fungerar utan problem så jag tror inte det kommer vara några större problem i början.

Vart sugen på Inifinty när jag såg den första gången men jag kände att om jag ska skaffa något nytt inom platt världen skall det vara ett stort hopp.
Anser inte att skillnaden mellan tegra 2 och tegra 3 är tillräckligt stort med tanke på att ICS fungerar fortfarande bra på TF101.
Håller visserligen på att fixa Revolution HD till den nu för att få lite bättre flyt och inte lika mycket buggar som jag har nu.

Men hoppet till x86 från arm och dessutom till en i5a i samma stuk som andra plattor samt att Surface även har det där tangentbords skyddet känns verkligen som ett bra hopp

Största anledningen till att jag skaffade just Transformer var för den tillhörande tangentbords dockan då jag använder den mest för att anteckna på möten osv.
Upptäckte dock efter ett tag att jag skriver sjukt mycket snabbare på touch än på ett fysiskt tangentbord.
Dock så vart jag av med min platta i någon månad så jag missar hela tiden mellanslag nu för tiden :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Vanliga surface håller jag med om att den inte är så intressant. Inte för mig i alla fall men för andra som inte har råd med Pro kanske den är det för.
Jag syftade på att jag funderar på att skaffa Pro då det som sagt är riktiga windows i den
Att det är just i5a och inte i3a gör ju inte saken sämre heller, haha.

Det kommer säkerligen ta ett tag innan RT blir stor ja men jag tror ändå att de dels har lagt en bra tid på det att fixa program och sådant från vanliga windows så att det fungerar utan problem så jag tror inte det kommer vara några större problem i början.

Vart sugen på Inifinty när jag såg den första gången men jag kände att om jag ska skaffa något nytt inom platt världen skall det vara ett stort hopp.
Anser inte att skillnaden mellan tegra 2 och tegra 3 är tillräckligt stort med tanke på att ICS fungerar fortfarande bra på TF101.
Håller visserligen på att fixa Revolution HD till den nu för att få lite bättre flyt och inte lika mycket buggar som jag har nu.

Men hoppet till x86 från arm och dessutom till en i5a i samma stuk som andra plattor samt att Surface även har det där tangentbords skyddet känns verkligen som ett bra hopp

Största anledningen till att jag skaffade just Transformer var för den tillhörande tangentbords dockan då jag använder den mest för att anteckna på möten osv.
Upptäckte dock efter ett tag att jag skriver sjukt mycket snabbare på touch än på ett fysiskt tangentbord.
Dock så vart jag av med min platta i någon månad så jag missar hela tiden mellanslag nu för tiden :/

Dold text

Jag byter bort en 1Ghz 1GB ram celeron laptop som inte ens klara 720p streams =D
Är rädd för att en i5 blir för törstig, måste ju klara minst 12h drift(så man laddar på natten).
Ev en helg utan att ladda.
Sen är ju frågan om kraften från en i5 behövs. Beror väll från person till person, men tror ju som sagt att den är tänkt att koppla till en annan skärm och ska kunna byta bort en helt vanlig dator.
Antar att en i5 ivy är starkare och tar mer ström än en tegra3.

Sen vet jag inte om man kan säga att den kör windows som ett plus, hade jag inte spelat så hade jag inte haft windows på min dator.
Sen om deras trend med ett bra, ett dålig operativsystem håller så kommer ju win8 gå åt helvete.
Byta OS på x86 blir väll också svårt(om win8 floppar), kan tänka mig att touchstödet inte är så finslipat.

Detta är väll också första x86 tablet?
Första från microsoft också? Vem tillverkar? RROD på 360 är ju ovanligt...
Skulle inte vilja vara beta testare för en sån.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag byter bort en 1Ghz 1GB ram celeron laptop som inte ens klara 720p streams =D
Är rädd för att en i5 blir för törstig, måste ju klara minst 12h drift(så man laddar på natten).
Ev en helg utan att ladda.
Sen är ju frågan om kraften från en i5 behövs. Beror väll från person till person, men tror ju som sagt att den är tänkt att koppla till en annan skärm och ska kunna byta bort en helt vanlig dator.
Antar att en i5 ivy är starkare och tar mer ström än en tegra3.
Vet inte riktigt hur lång tid en Infinity har men min platta klarar 16h utan laddning.
Tror jag fått upp den i 18h som max och full användning konstant är den på 12h.

Sen vet jag inte om man kan säga att den kör windows som ett plus, hade jag inte spelat så hade jag inte haft windows på min dator.
Sen om deras trend med ett bra, ett dålig operativsystem håller så kommer ju win8 gå åt helvete.
Byta OS på x86 blir väll också svårt(om win8 floppar), kan tänka mig att touchstödet inte är så finslipat.

Detta är väll också första x86 tablet?
Första från microsoft också? Vem tillverkar? RROD på 360 är ju ovanligt...
Skulle inte vilja vara beta testare för en sån.

Haha, ja då kanske det blir mycket bra med en Infinity
Jo det är ju helt sant att det kanske inte behövs samt att det drar mer ström.
Tegra 3 har ju en companion core som sätts igång när du inte använder plattan direkt mycket så att den inte drar lika mycket ström.

Inte första x86 är det inte nej.
Microsoft gjorde ju en med x86 och win xp 2003 men det vart ju en flopp.

Man kan ju alltid ändra till Linus för man har ju med en touchpad.
Visst touchscreenen funkar kanske inte, är inte helt säker på att linux har den tillgången men de lär nog fixa det.

Win8 är enligt mig rätt bra ändå.
Dock inte rutnätet på vanlig dator men man kan ju köra skrivbord som win7.

Jag skulle gärna vilja vara en testar till det ändå för win7 har ju också touchstöd vilket det redan finns bevisat på flera bärbara i dagens läge.
Så blir win8 en flopp ändå så kan man alltid ändra till win7.

Samt vad jag vet så klarar tegra 3 och de nya plattorna att spela upp full HD vilket tegra 2 inte klarade av.
Men som du säger, det är helt individuellt om vad som passar för en själv.
Jag skulle ändå vilja ha en platta med win8 då jag älskar att ha flera saker :3

Har just nu 3 stationära, två med win7 och en med linux.
En server samt två bärbara och en Transformer.

Lyckades inte riktigt roota min transformer nyss då jag gjorde lite fel så jag fick göra en återställning på den och vips så är alla buggar borta samt att jag kan spela 720p igen ;D
Men ska ändå roota den och installera nytt rom samt klocka den till 1.6GHz då jag vet att den klarar av det då jag hade det förut på den innan den knasa till sig

Permalänk
Medlem

nån mer än jag som väntar på 4.1? hoppas det kommer till primen, har fått det till nexusen idag och det är verkligen skillnad:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

nån mer än jag som väntar på 4.1? hoppas det kommer till primen, har fått det till nexusen idag och det är verkligen skillnad:)

Oh, vet du om det kommer komma till vanliga transformer eller bara till primen och uppåt?

Edit: Hittade lite om det och det verkar vara osäkert om det men Communityn på XDA kommer troligen ändå fixa det men man måste ha rootat då.

Hittade även info om senaste uppdateringen som TF101 fick då några har undrat vad den gjorde.

Fix Chrome browser and black screen issues
Fix “Mobile Dock Battery saving mode” bug
Fix movie playback hang issue
Enhance MyLibrary and Vibe performance
Enhance AppBackup stability
Enhance Email stability
Update translation for Settings

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Oh, vet du om det kommer komma till vanliga transformer eller bara till primen och uppåt?

Edit: Hittade lite om det och det verkar vara osäkert om det men Communityn på XDA kommer troligen ändå fixa det men man måste ha rootat då.

Hittade även info om senaste uppdateringen som TF101 fick då några har undrat vad den gjorde.

Fix Chrome browser and black screen issues
Fix “Mobile Dock Battery saving mode” bug
Fix movie playback hang issue
Enhance MyLibrary and Vibe performance
Enhance AppBackup stability
Enhance Email stability
Update translation for Settings

Källa

hoppas och tror/vill att den ska komma till tf201 då asus gör nya google plattan:) men bara tiden kan visa:P låter coolare på engesla så : only time will tell:)
men somsagt hoppas innerligt att det kommer:)

edit: såg att du pratade om tf101, kan vell bara hoppas att uppdateringen kommer dit oxå:D

edit 2: såg att jag var i tråden för just tf101:P ber om ursäkt:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

hoppas och tror/vill att den ska komma till tf201 då asus gör nya google plattan:) men bara tiden kan visa:P låter coolare på engesla så : only time will tell:)
men somsagt hoppas innerligt att det kommer:)

edit: såg att du pratade om tf101, kan vell bara hoppas att uppdateringen kommer dit oxå:D

Haha, tf201 skall få den vad jag läste.
Orsäkerheten ligger BARA hos TF101 samt Slide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Haha, ja då kanske det blir mycket bra med en Infinity
Jo det är ju helt sant att det kanske inte behövs samt att det drar mer ström.
Tegra 3 har ju en companion core som sätts igång när du inte använder plattan direkt mycket så att den inte drar lika mycket ström.

Inte första x86 är det inte nej.
Microsoft gjorde ju en med x86 och win xp 2003 men det vart ju en flopp.

Man kan ju alltid ändra till Linus för man har ju med en touchpad.
Visst touchscreenen funkar kanske inte, är inte helt säker på att linux har den tillgången men de lär nog fixa det.

Win8 är enligt mig rätt bra ändå.
Dock inte rutnätet på vanlig dator men man kan ju köra skrivbord som win7.

Jag skulle gärna vilja vara en testar till det ändå för win7 har ju också touchstöd vilket det redan finns bevisat på flera bärbara i dagens läge.
Så blir win8 en flopp ändå så kan man alltid ändra till win7.

Samt vad jag vet så klarar tegra 3 och de nya plattorna att spela upp full HD vilket tegra 2 inte klarade av.
Men som du säger, det är helt individuellt om vad som passar för en själv.
Jag skulle ändå vilja ha en platta med win8 då jag älskar att ha flera saker :3

Har just nu 3 stationära, två med win7 och en med linux.
En server samt två bärbara och en Transformer.

Lyckades inte riktigt roota min transformer nyss då jag gjorde lite fel så jag fick göra en återställning på den och vips så är alla buggar borta samt att jag kan spela 720p igen ;D
Men ska ändå roota den och installera nytt rom samt klocka den till 1.6GHz då jag vet att den klarar av det då jag hade det förut på den innan den knasa till sig

Dold text

Det jag tänkte med om win8 floppar är att man sitter med en tablet utan touchscreen(laptop), kanske inte så lyckat =D

Och med beta testare tänkte jag att det kanske tar någon månad innan de får den att fungera som den ska (börjar fan bli vanligt, allt ska släppas så fort att de inte kan testa ordentligt.) (SSD drivrutiner, sandybridge moderkorten som kom till release, diablo3, battlefield3, iphonen med antennproblemet osv)
Ser därför infinityn som ett säkert kort redan från release. Fyra släppta modeller och ett OS som inte är så färskt men inte för gammalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det jag tänkte med om win8 floppar är att man sitter med en tablet utan touchscreen(laptop), kanske inte så lyckat =D

Och med beta testare tänkte jag att det kanske tar någon månad innan de får den att fungera som den ska (börjar fan bli vanligt, allt ska släppas så fort att de inte kan testa ordentligt.) (SSD drivrutiner, sandybridge moderkorten som kom till release, diablo3, battlefield3, iphonen med antennproblemet osv)
Ser därför infinityn som ett säkert kort redan från release. Fyra släppta modeller och ett OS som inte är så färskt men inte för gammalt.

Det har du i för sig helt rätt i, haha.
Men ska nog ändå skaffa en i start så man kan hjälpa till att rapportera buggar osv så de kan fixa den snabbare
Men nu har ju även win8 varit ute ett tag.
Visserligen inte allmänt släppt men betan så man kan rapportera redan.

Och vad jag vet så kommer ju den som är på plattan vara samma som den som är till stationära osv.
Så det kanske inte blir så mycket problematik ändå.

Men som sagt, floppar det så är det ju bara att ändra till win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Är det en stor skillnad från stock rom?
För i så fall får man nog ta och fixa det

Nej det är i princip ingen skillnad alls mellan stock och Revolution HD. Inget som märks iaf, även om det ska finnas en del tweaks under skalet.

Överclockningen hjälper en del dock, även om jag bara kör den i 1,4. Såg att 1,7-nånting fanns att välja i denna kernel också.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, har funderat lite på att roota min platta. Största anlending att inte göra det är dock att jag måste göra om alla inställlningar och layouter som man har jobbat fram under året som jag har haft den. Använder den fortfarande varje dag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver absolut inte byta rom för att roota din enhet, det handlar om att låsa upp bootloadern och sen pusha in "su" samt en .apk så du kan använda root-rättigheter i program

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Någon som testat CM10 (Jelly Bean) på sin Transformer? Tänkte installera det ikväll kanske. Det kombinerat med en överklock till 1,4-1,6 borde ge en rejäl prestandaboost.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste ge ett + till Asus att den faktiskt fungerar bra nu. Synd att det tog ett år för de att fixa den. Nu kan man ha den på hur länge som helst utan omstarter och annat skit.