Permalänk

[GUIDE] Streama lagligt!

Hejsan, i den här guiden så tänkte jag förklara ett par olika tjänster som gör att man kan se film och tv-serier lagligt via internet.
Det finns många olika alternativ men först så borde du bestämma dig över vad som är viktigast.

Kvalité, utbud och kompatibilitet är de främsta punkterna för mig. Det är svårt att få både kvalité och utbud, då den bästa kvaliten kommer från tjänster som befinner sig i Sverige. Medans tjänsterna med störst utbud befinner sig i USA. Jag valde utbud före kvalite men har får oftast båda.

Svenska tjänster

Jag börjar med tjänster i Sverige. De som man brukar prata om är Voddler, Headweb och ViaPlay(viasat). Det finns massor av playkanaler också, som svtplay, tv4play. osv. Men de har mest tv-program från sin egen kanal.

Nackdelar med dessa är att:
Utbudet är för klent.
Man betalar per film istället för en månadskostnad där hela utbudet ingår.(Undantag viaplay)
Voddler har ett eget program som man tittar på filmen genom.

Fördelar är:
Många filmer är HD
Enkelt att börja titta då alla instruktioner är på svenska.
ViaPlay och Headweb använder Microsoft silverlight, som är ett plugin till din webbläsare.

Headweb har 4658 filmer i skrivande stund, voddler har 2304 filmer, ViaPlay har 1868 filmer (Notera att vissa är dubbletter då det finns både en HD och en SD version).
Headweb har inga serier i skrivande stund, Voddler har 96 serier, ViaPlay har 202 serier.
Priset varierar beroende på vilken film det är men det ligger runt 19-39 kr för att HYRA en film(Headweb och Voddler). Priset hos viaplay är 99 kr / månad för film + serier. Man kan även lägga till sport och då blir det sammanlagda priset 199 kr / månad.

Vinnare för film i Sverige är Headweb
Vinnare för serier i Sverige är ViaPlay(viasat)
______________________________________________________________________________________________________

VPN

Nu börjar vi närma oss det intressanta! Nämligen amerikanska tjänster, men först måste vi få en amerikansk IP-adress. Enklaste sättet är med en VPN(Virtual Private Network). Med en VPN-tunnel så går all din trafik genom tunneln. Utbudet är väldigt stort av VPN tjänster men jag valde HideMyAss som kostar 85 kr / månad om man betalar varje månad. (Man kan även betala var tredje månad och var sjätte). Man får då tillgång till 135 amerikanska servrar och några i andra delar som europa(93 Servrar), asien och afrika.
Man laddar ner en VPN-klient från deras hemsida, som finns till Windows, Linux och Mac. Man kan antingen använda OpenVPN eller PPTP. PPTP är inbyggt i iPhone, iPad, Android osv.
När man har installerat klienten så startar man den, skriver in sitt användarnamn och väljer server. Jag har valt servrar i delstaten New York då de ligger geografiskt nära Sverige, man får lite lägre responstid då. Gå sedan in i settings under dashboard.
Ändra Load-balance within: Location (#LOC), bocka i Show warning before load-balance och ändra Load-balance if the server is more loaded 20% of the servers from the same group.
Alla dessa inställningarna gör att du får så bra responstid och hastighet som möjligt.
HideMyAss använder SSL och all trafik är krypterad.

Amerikanska Tjänster!

Jag kommer att inrikta mig på tre olika tjänster; Netflix, Hulu (Hulu Plus) och iTunes.

Alla tre tjänster har väldigt brett utbud när det gäller tv-serier, fast iTunes är den enda som har ett godkänt film utbud, för streaming.
Man måste använda ett bank / kreditkort för tjänsterna, med netflix får en gratis månad och om man inte gillar netflix så kan man säga upp sitt konto.
Netflix och Hulu streamar via webbläsaren med hjälp av Microsoft Silverlight, men iTunes är ett program som du installerar på din dator.

Netflix och Hulu kostar 8 Dollar i månaden.
iTunes kostar en dollar per avsnitt.

Amerikansk adress med ZIP-code.

Street Address 1: "Microsoft Corp"
Street Address 2: "1290 Avenue of the Americans"
City: "NY"
State/Province: "New York"
Postal Code: "10104"

Dold text

Bäst i olika kategorier:

Utbud: iTunes
Pris: Netflix
Kompabilitet: Netflix (PS3, iPhone, iPad app, Windows, Linux och OS X.)
Kvalité: iTunes
Uppstartningstid: Netflix
Vinnare för serier: Netflix!
Vinnare för film: iTunes!

Alla tjänster är väldigt användarvänliga!
Ett tips om ni väljer Netflix, när filmen har börjat spela så kan ni disconnecta från er VPN så får ni ut er fulla internet hastighet. Vet inte om detta funkar med de andra tjänsterna.
_____________________________________________________________________________________________________

Motivering till att jag la tråden i "Internet, uppkoppling och nätverk", det passade inte i någon operativ system forumsdel då det funkar för många olika operativ system.
Jag hoppas att denna guiden har hjälpt er något. Skriv i tråden om ni undrar över något.
Om du vill använda delar av min guide under ditt användarnamn, så får du fråga först via PM.
Lycka till!
Epsilonfive

Visa signatur

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.

Permalänk

Reserverat inlägg.

Visa signatur

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.

Permalänk
Medlem

Bra beskrivning. Jag har varit intresserad av att testa lite streaming tjänster mer än headweb/voddler men inte riktigt tagit mig för.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Entusiast

Riktigt bra beskrivning, det verkar ju verkligen inte så svårt som det låter.

Tjänsterna som finns här i Sverige borde skämmas både vad det gäller pris och utbud. Undra om detta VPN trixandet kan göra att vi som har xbox live guld kan använda oss av netflix-kontot som ingår i det

Permalänk
Medlem

Nackdel med voddler är att har man ett halvkrassligt ADSL så får man hålla på att stänga ner voddlers bakgrundsapplikation konstant.
Då den även när voddler inte är igång skickar iväg tillräckligt med data för att döda ett vanligt 8mbit Adsl.
Fick droppen och avinstallerade det.
Spotify skickar ju också iväg en del data men den gör det iallafall inte när det är avstängt också

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Jag avinstallerade också voddler pga bakgrundsapplikationen.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Går det att se vad det finns för utbud hos Netflix? Samt hur snabba är de på att lägga upp serier efter sändning?

Permalänk
Skrivet av Itchago:

Går det att se vad det finns för utbud hos Netflix? Samt hur snabba är de på att lägga upp serier efter sändning?

Man kan testa en gratis månad, men då måste man fortfarande hyra en VPN.

Jag vet att t.e.x The Office (US) har sju säsonger uppe på Netflix just nu, den åttonde har visats på TV men finns inte på Netflix än. Men de lägger upp hela säsonger på en gång. Förhoppningsvis kommer 2011/2012 säsongerna av serier upp snart.

EDIT: Jag uppskattar verkligen den positiva kritiken jag har fått!

Visa signatur

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.

Permalänk
Medlem

jag har länge funderat på en VPN tunnel för att kunna streama från Netflix, men jag har hört att man kan tappa väldigt mycket av sin hastighet. hur mycket tappar du på att köra med VPN-tunnel? sen om man kan starta filmen och sen disconecta från VPN tjänsten som du skriver så är det ju inget problem. sitter man och betalar för 100 lina så vill ju iaf jag utnyttja så mycket jag kan av det ja betalar för

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Skrivet av Wolfie91:

jag har länge funderat på en VPN tunnel för att kunna streama från Netflix, men jag har hört att man kan tappa väldigt mycket av sin hastighet. hur mycket tappar du på att köra med VPN-tunnel? sen om man kan starta filmen och sen disconecta från VPN tjänsten som du skriver så är det ju inget problem. sitter man och betalar för 100 lina så vill ju iaf jag utnyttja så mycket jag kan av det ja betalar för

Jag har 24 ADSL. Med bredbandskollen får jag ut ungefär 16 Mbit utan VPN, när jag slår på den får jag ut ungefär 5 Mbit. Men själva startandet av filmen tar oftast ungefär 10 sekunder. Och när man väljer film så är det inte mycket delay, det är mest om man ska titta på filmen med VPN på och man vill ha HD. För webbläsaren känner av din hastiget och anpassar filmen efter det, fast dynamiskt så om du får bättre hastighet under filmens gång, så ändras kvaliten. Fast man börjar alltid på lägst kvalité, sedan efter ungefär 30-60 sekunder så har man HD om man har bra internet.
5 Mbit eller högre är Netflix krav för att man ska få streama HD.

Visa signatur

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.

Permalänk
Hedersmedlem

Relevant för tråden är att det ryktas om att Netflix öppnar i Sverige nästa år. Om det blir samma utbud som i USA så lär jag hoppa på detta direkt, har ingen lust att fiffla med VPN eller betala för ett hemskt utbud som tjänsterna i Sverige har.

http://www.swedroid.se/streamingtjansten-netflix-till-sverige...

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte lagligt att streama från de amerikanska sidorna! De står mycket tydligt i användarvillkoren att man INTE får kringgå IP-skyddet de har!

Guiden om hur man gör bör därför tas ner!

Permalänk
Medlem

Epsilon, det sög ju

Det kan vara relevant att de som kollar på serier som går på CBS sänder sina precis som svtplay gör, dvs samtidigt som de går på tv kan man streama dom i HD kvalite beroende på uppkoppling. Detta har fungerat finfint för mig då jag kollat letterman, ingen reklam heller mer en någon enstaka 30sekunders i början.

Jag antar har för mig att ACB samt HBO har samma system, fler kanaler kan oxo ha det.

Kvaliten på CBS ligger för mig mellan 480 och 720, men då sitter jag på 8mbit adsl (5 i verkligheten ) samt hotspot shield, dvs typ den sämsta lösningen man kan ha. Kör man på en ordentlig VPN så borde man kunna få 720 eller högre om dom har det utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Tyvärr är det inte lagligt att streama från de amerikanska sidorna! De står mycket tydligt i användarvillkoren att man INTE får kringgå IP-skyddet de har!

Guiden om hur man gör bör därför tas ner!

Knappast olagligt. Kanske inte förenligt med tjänsternas olika regler, men det är förmodligen helt lagligt i Sverige. Det man riskerar är väl att få sitt konto avstängt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Tyvärr är det inte lagligt att streama från de amerikanska sidorna! De står mycket tydligt i användarvillkoren att man INTE får kringgå IP-skyddet de har!

Guiden om hur man gör bör därför tas ner!

Om jag har läst rätt så är det lagligt, då Netflix streamar till VPN-servern och inte till mig. Att sedan VPN-servern vidarebefodrar datan till mig är som att dela skärm på skype med någon som tittar på filmen.

Visa signatur

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epsilonfive:

Om jag har läst rätt så är det lagligt, då Netflix streamar till VPN-servern och inte till mig. Att sedan VPN-servern vidarebefodrar datan till mig är som att dela skärm på skype med någon som tittar på filmen.

Står ju klart och tydligt i deras regler att det inte är tillåtet! Brytade av "termes of use" har jag inte så stor koll på om det kan ge rättsliga följder?

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Står ju klart och tydligt i deras regler att det inte är tillåtet! Brytade av "termes of use" har jag inte så stor koll på om det kan ge rättsliga följder?

En EULA är inte samma sak som lagar, utan det är regler. Det kan medföra att ens konto blir avstängt skulle jag gissa, dock finns det inget sätt för de att veta att man använder en VPN, för det är inte olagligt att använda en VPN för att kolla på Netflix.

Men det är lagligt.

Citat:

view any movies & TV shows provided by Netflix or its suppliers anywhere other than within the country or location authorized by Netflix ("Territory"); and

Visa signatur

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.

Permalänk

Jag kör viaplay för att se Formel 1 race / kval / träning, och en film då och då, fungerar utmärkt för min del

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epsilonfive:

Jag har 24 ADSL. Med bredbandskollen får jag ut ungefär 16 Mbit utan VPN, när jag slår på den får jag ut ungefär 5 Mbit. Men själva startandet av filmen tar oftast ungefär 10 sekunder. Och när man väljer film så är det inte mycket delay, det är mest om man ska titta på filmen med VPN på och man vill ha HD. För webbläsaren känner av din hastiget och anpassar filmen efter det, fast dynamiskt så om du får bättre hastighet under filmens gång, så ändras kvaliten. Fast man börjar alltid på lägst kvalité, sedan efter ungefär 30-60 sekunder så har man HD om man har bra internet.
5 Mbit eller högre är Netflix krav för att man ska få streama HD.

Om man har en htpc där man ser materialet via vpn så påverkas ju bara resten av datorerna i huset av det overhead som krypteringen ger. På sin vanliga dator gör man kanske annat samtidigt som man gärna vill ha full speta på.

Permalänk
Medlem

Om man nu skaffar en VPN för att få en amerikansk IP-adress och kunna använda t.ex Netflix. Dessa tjänster kräver ju att man betalar med kort. Fungerar ett svenskt Swedbank Mastercard kort eller måste man fixa ytterliggare en tjänst för att maskera detta?

Tänkte att de lär ju fatta att man streamar ifrån Sverige om man betalar med ett svensk kort.

Permalänk
Skrivet av Aciero:

Om man nu skaffar en VPN för att få en amerikansk IP-adress och kunna använda t.ex Netflix. Dessa tjänster kräver ju att man betalar med kort. Fungerar ett svenskt Swedbank Mastercard kort eller måste man fixa ytterliggare en tjänst för att maskera detta?

Tänkte att de lär ju fatta att man streamar ifrån Sverige om man betalar med ett svensk kort.

Svenska kort funkar, men svenskt paypal funkar inte. (På Netflix)

Visa signatur

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.

Permalänk
Medlem

Grymt bra guide och funderar starkt på att testa netflix.. du skrev i tidigare inlägg att svenska kort fungerar. Men nu så har jag visa via swedbank och den funkar det inte att betala online med utan man måste använda deras tjänst "E-Kort". Kan inte tänka mig att det ska vara någon skilnad från ett kort i handen men vill dubbekolla med dig om du har hört någon som har haft problem via att använda den tjänsten att betala med till netflix?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Andra alternativ för serier

Jag fick tips om och använder www.watchseries.eu. Den fungerar bra, kvaliteten är helt ok. Ingen text men för det mesta är det inga problem att hänga med ändå. Där ligger alla nya serier uppe dagen efter de gått på TV i USA. Ingen VPN eller annat behövs. Visserligen får man stå ut med en hel del reklam av lägre kvalitet men vad gör man inte för att kunna följa 30 Rocks, Downton Abbey och Girls

Sök fram serien.(Seriens namn och första årtalet den sändes står, men klickar du ser du alla säsonger)
En ruta med information om serien dyker upp, rulla ner lite och där det står "länkar" kan du sen välja vilken som är bäst och du vill titta på.
Sen är det bara att klicka och köra. Ingen inlogg, inga kreditkort eller registreringar.

Vad jag vet är det lagligt. Om det inte är det är jag tacksam för info!