Permalänk
Medlem

Börja med 2x 4gb stickor... Känner du att det inte räcker kan du alltid köpa två till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Entusiast

Herregud vad positiva alla är till att roffa åt sig RAM, det var andra bullar när jag frågade om jag skulle köpa 4GB eller 8GB för några månader sen, då skrek alla 4GB för fulla muggar :S

(Dock inte på detta forum)

4GB är dock totalt uteslutet 2012 och de flesta nya spelen borde faktiskt ha "recommended 6GB RAM" tycker jag...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Tack för dina svar. Men det dök upp två funderingar kring det du skrev, det första; var menas med "CL"? Vad är normalt att ha där och vad behövs för att spela nya krävande spel?

Sen undrar jag vad det medför för för- och nackdelar med att använda två respektive fyra RAM-platser på moderkortet. Jag kommer troligtvis inte känna behov för 32GB innan det är dags för ett nytt moderkort, och då tyckte du att jag skulle köra på 4x4GB istället för 2x8GB. Varför är det bättre än att använda två platser?

Är som sagt inte så kunnig när det gäller minnen, så ställer jag för dumma frågor så vet ni varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Dold text

Inga problem, jag har precis själv funderat i samma banor.

CL har redan förklarats i tråden, det är en timing. Lägre är bättre, men skillnaden mellan 8 eller 9 spelar i stort sett ingen roll i praktiken. CL9 är normalt. Bedöm själv:
http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...

Angående 4x4GB vs 2x8GB är 4x4GB billigare medan 2x8GB kan uppgraderas till 4x8GB. Annat än det spelar det mig veterligen ingen roll (vissa hävdar att 4x4GB stressar minneskontrollern mer än 2x8GB, men jag vet inte om det stämmer). Mitt förslag är att om du vill kunna uppgradera till 32GB väljer du 2x8GB nu, annars kör du på 4x4GB. Om du bara spelar lär bara 8GB räcka ett tag. Jag är själv inte alls säker på att jag kommer att uppgradera till 32GB, vet bara att jag valde för lite när jag valde 6GB till min nuvarande/förra (2x2GB + 2x1GB), borde kört 2x4GB.

Se bara till att köpa en SSD som systemdisk om du vill göra mer än spela, vad du än väljer för minne. Förslagsvis en Samsung 830 Series 128GB eller 256GB (eller Crucial m4 om den är mycket billigare), om du inte vill ta dina chanser med en SandForce. Om du absolut bara spelar hjälper en SSD dock för det mesta bara med laddtiderna (pre-game, men vissa spelar laddar dynamiskt in-game också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGorgar:

Inom en snar framtid kommer inga spel kräva mer än 8 GB minne men kanske något kan nytja mer. Dock så undrar jag varför du har 2133 MHz minnen, då ditt moderkort inte verkar stödja mer än 1600 MHz och endast i undantagsfall påverkar detta ändå. Ska du endast spela kommer du inte påverkas av detta, ta 1600 MHz 16 GB då det kostar väldigt lite extra jämförelse med 8 GB 1600 MHz.

Skrivet av straatMan:

Var såg du att moderkortet inte stödjer mer än 1600MHz? Jag är lite amatör i ämnet och det är därför jag skapade tråden och frågade om hjälp. Om inte 16GB RAM är nödvändigt i dagens läge, så kanske ni kan tipsa mig om ett par vassa 2x4GB?

Skrivet av anon190433:

4 x DIMM, max. 32GB, DDR3 2200(överklockad)/2133(överklockad)/2000(överklockad)/2600(O.C.)/1866(överklockad)/2400(O.C.)/1800(överklockad)/1600/1333

Ta minnen i par och 1.5V.

LOL! Spelar ingen roll vad du har för moderkort då minneskontrolen sitter i Proccesorn i ivy vridge.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Inga problem, jag har precis själv funderat i samma banor.

CL har redan förklarats i tråden, det är en timing. Lägre är bättre, men skillnaden mellan 8 eller 9 spelar i stort sett ingen roll i praktiken. CL9 är normalt. Bedöm själv:
http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...

Angående 4x4GB vs 2x8GB är 4x4GB billigare medan 2x8GB kan uppgraderas till 4x8GB. Annat än det spelar det mig veterligen ingen roll (vissa hävdar att 4x4GB stressar minneskontrollern mer än 2x8GB, men jag vet inte om det stämmer). Mitt förslag är att om du vill kunna uppgradera till 32GB väljer du 2x8GB nu, annars kör du på 4x4GB. Om du bara spelar lär bara 8GB räcka ett tag. Jag är själv inte alls säker på att jag kommer att uppgradera till 32GB, vet bara att jag valde för lite när jag valde 6GB till min nuvarande/förra (2x2GB + 2x1GB), borde kört 2x4GB.

Se bara till att köpa en SSD som systemdisk om du vill göra mer än spela, vad du än väljer för minne. Förslagsvis en Samsung 830 Series 128GB eller 256GB (eller Crucial m4 om den är mycket billigare), om du inte vill ta dina chanser med en SandForce. Om du absolut bara spelar hjälper en SSD dock för det mesta bara med laddtiderna (pre-game, men vissa spelar laddar dynamiskt in-game också).

Tack för ditt svar. Har nu pysslat ihop en dator på Komplett som jag ska skicka iväg beställning på, med följande komponenter (notera minnena!):

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155
ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA DirectCU II TOP
Plextor SSD PX-128M3P 128GB 2.5"
Intel® Core i5-3570K Processor
Cooler Master CM 690 II Advanced Svart
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618011)

Läste under kunderecensionerna (på minnena jag länkade) att man måste in i BIOS och ändra multiplikatorn till 12x, varför? Ska dom inte funka som de ska vid installering? Hade jag inte sett detta så hade jag inte haft en aning. Är det något mer jag behöver veta angående komponenterna jag listat ovan, som ska pillas med i BIOS alltså? Har sett att man måste ändra PCIe till "Gen2" då det tydligen inte funkar med "Gen3" när det gäller 670-kortet.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB ROG Strix | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Tack för ditt svar. Har nu pysslat ihop en dator på Komplett som jag ska skicka iväg beställning på, med följande komponenter (notera minnena!):

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155
ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA DirectCU II TOP
Plextor SSD PX-128M3P 128GB 2.5"
Intel® Core i5-3570K Processor
Cooler Master CM 690 II Advanced Svart
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618011)

Läste under kunderecensionerna (på minnena jag länkade) att man måste in i BIOS och ändra multiplikatorn till 12x, varför? Ska dom inte funka som de ska vid installering? Hade jag inte sett detta så hade jag inte haft en aning. Är det något mer jag behöver veta angående komponenterna jag listat ovan, som ska pillas med i BIOS alltså? Har sett att man måste ändra PCIe till "Gen2" då det tydligen inte funkar med "Gen3" när det gäller 670-kortet.

Dold text

Har du tänkt att handla av Komplett? Det är en god idé att även kolla prisjämförelser på http://www.prisjakt.nu innan man bestämmer och glöm inte att vi på SweClockers får 5% rabatt på de flesta komponenter hos CDON: http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

Jag kombinerade Komplett, CDON (med 5%-rabatten) och Net2World (fraktfritt).

-----

SSD: Varför vill du betala så mycket för SSD:n? Samsung 830 128GB räcker gott och väl i så fall. Om du inte har en god anledning till att måste ha Plextorn, välj Samsung. Det är nästan bara priset som skiljer:
http://www.anandtech.com/bench/Product/532?vs=603

-----

RAM: Om du någon gång vill installera en rejäl kylfläns rekommenderas inte high profile-minnen. De minnen du valt är väldigt höga och onödigt dyra. Kör dessa istället (samma prestanda):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=641128

Om du vill ha högre prestanda och vågar köpa ett Demo-ex finns även dessa för samma pris (1866Mhz-minnen), men de är high profile:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=753522

-----

Resten är ganska individuellt. För de flesta skulle ett billigare moderkort fungera utmärkt, valde själv ASRock Z77 Extreme4 (1249 kr fraktfritt) för de 8 SATA-portarna (kortet valdes dessutom till SweClockers sommardator 2012). Om du inte tänkt klocka kan du köra i princip vilket Z77 som helst (som har de funktioner du vill ha).

Om du inte tänkt uppgradera till SLI, skulle jag även funderat på det mycket billigare Sapphire Radeon HD7970 3GB Dual-X OC (11197-01-40G) för 3490 kr på Webhallens kampanj (fraktfritt dessutom! begränsat lager dock):
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/radeon_79x0...

Om du vill kunna uppgradera till SLI, verkar GTX 670 SLI lida av mycket mindre micro-stuttering än 7970 CF.

edit: För att förtydliga är micro-stuttering något dåligt och mindre micro-stuttering är därför bättre. Hellre GTX 670 SLI än 7970 CF som det ser ut idag, men om du aldrig kommer att uppgradera till två kort skulle jag valt ett mycket billigare 7970 från Webhallens kampanj.

-----

Angående det sista är 1333 Mhz (x10) standard, varför det av kompabilitets- och stabilitetsskäl är bättre att datorn försöker att boota med låga inställningar. När man bygger sin egen dator är det viktigt att ställa in BIOS korrekt. Det brukar mest vara just minnena och att se till att man kör AHCI på SATA-kontrollern, annat än boot order förstås. Det är bara att kika igenom alla inställningar (kolla i manualen eller googla om du känner dig osäker) och se till att de ser bra ut. Glöm inte att uppdatera BIOS och att du därefter måste ställa in inställningarna igen (först defaults sedan de inställningar man vill, brukar vara den rekommendera proceduren).

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av upl8447:

LOL! Spelar ingen roll vad du har för moderkort då minneskontrolen sitter i Proccesorn i ivy vridge.

Moderkortet spelar en stor roll då det UEFI/BIOS som moderkortet har måste klara av att ställa in den minnesfrekvensen som önskas annars går det inte. Sedan har du rätt i att vilken frekvens man kan komma upp i beror på processorn och allt över 1600MHz är ju en form av överklockning på en ivy bridge.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Har du tänkt att handla av Komplett? Det är en god idé att även kolla prisjämförelser på http://www.prisjakt.nu innan man bestämmer och glöm inte att vi på SweClockers får 5% rabatt på de flesta komponenter hos CDON: http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

Jag kombinerade Komplett, CDON (med 5%-rabatten) och Net2World (fraktfritt).

-----

SSD: Varför vill du betala så mycket för SSD:n? Samsung 830 128GB räcker gott och väl i så fall. Om du inte har en god anledning till att måste ha Plextorn, välj Samsung. Det är nästan bara priset som skiljer:
http://www.anandtech.com/bench/Product/532?vs=603

-----

RAM: Om du någon gång vill installera en rejäl kylfläns rekommenderas inte high profile-minnen. De minnen du valt är väldigt höga och onödigt dyra. Kör dessa istället (samma prestanda):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=641128

Om du vill ha högre prestanda och vågar köpa ett Demo-ex finns även dessa för samma pris (1866Mhz-minnen), men de är high profile:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=753522

-----

Resten är ganska individuellt. För de flesta skulle ett billigare moderkort fungera utmärkt, valde själv ASRock Z77 Extreme4 (1249 kr fraktfritt) för de 8 SATA-portarna (kortet valdes dessutom till SweClockers sommardator 2012). Om du inte tänkt klocka kan du köra i princip vilket Z77 som helst (som har de funktioner du vill ha).

Om du inte tänkt uppgradera till SLI, skulle jag även funderat på det mycket billigare Sapphire Radeon HD7970 3GB Dual-X OC (11197-01-40G) för 3490 kr på Webhallens kampanj (fraktfritt dessutom! begränsat lager dock):
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/radeon_79x0...

Om du vill kunna uppgradera till SLI, verkar GTX 670 SLI lida av mycket mindre micro-stuttering än 7970 CF.

-----

Angående det sista är 1333 Mhz (x10) standard, varför det av kompabilitets- och stabilitetsskäl är bättre att datorn försöker att boota med låga inställningar. När man bygger sin egen dator är det viktigt att ställa in BIOS korrekt. Det brukar mest vara just minnena och att se till att man kör AHCI på SATA-kontrollern, annat än boot order förstås. Det är bara att kika igenom alla inställningar (kolla i manualen eller googla om du känner dig osäker) och se till att de ser bra ut. Glöm inte att uppdatera BIOS och att du därefter måste ställa in inställningarna igen (först defaults sedan de inställningar man vill, brukar vara den rekommendera proceduren).

Lycka till!

Skickade in min beställning några minuter efter jag postade mitt senaste inlägg, så kan tyvärr inte göra några ändringar. Minnet kanske var lite dyra om man jämför, men det priset tyckte jag ändå var helt okej (skiljer inte så jättemycket i pris, 100kr+ endast).

Angående SSD:n, så råkade jag kika in Sweclockers senaste SSD-test, där Plextron's SSD var den bättre i slutresultatet. Visst, kan anses onödigt att betala så mycket extra, men det är min (dumma) förmåga att gå efter bäst prestanda och inte bäst pris, tyvärr. Hade nog ändrat till Samsung's nu om jag hade kunnat!

Sen moderkortet hade jag kanske också kunnat spara någon hundring på, vilket kanske vore bäst. Är inte så jätteduktig på att kolla efter bra priser

Har aldrig uppdaterat ett BIOS i mitt liv, har endast hört att det kan vara farligt om något går fel, och i sin tur kan förstöra hela kortet. Får kolla på Asus hemsida och se om dom har någon form av tutorial på det, eller en bra förklaring kring hur man gör. Du nämnde AHCI på SATA-kontrollern, vad menas med det? Ska man göra några speciellt inställningar i BIOS när man ska använda sig av SSD?

Och sist så vill jag bara säga att jag troligtvis inte kommer klocka något i datorn, så behov av större kylflänsar och dylikt lär inte behövas. Så minnena funkar bra för mig. Sen har jag inte heller tänk köra SLI / CF. Ville däremot lägga ner rikligt med krut på grafikkortet, och har läst väldigt mycket gott om ASUS GTX 670 TOP, vilket ledde till beslutet av det kortet.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB ROG Strix | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Moderkortet spelar en stor roll då det UEFI/BIOS som moderkortet har måste klara av att ställa in den minnesfrekvensen som önskas annars går det inte. Sedan har du rätt i att vilken frekvens man kan komma upp i beror på processorn och allt över 1600MHz är ju en form av överklockning på en ivy bridge.

Ivy Bridge har officiellt stöd för DDR3-1600. 3570k t.ex:
http://ark.intel.com/products/65520/Intel-Core-i5-3570K-Proce...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Skickade in min beställning några minuter efter jag postade mitt senaste inlägg, så kan tyvärr inte göra några ändringar. Minnet kanske var lite dyra om man jämför, men det priset tyckte jag ändå var helt okej (skiljer inte så jättemycket i pris, 100kr+ endast).

Angående SSD:n, så råkade jag kika in Sweclockers senaste SSD-test, där Plextron's SSD var den bättre i slutresultatet. Visst, kan anses onödigt att betala så mycket extra, men det är min (dumma) förmåga att gå efter bäst prestanda och inte bäst pris, tyvärr. Hade nog ändrat till Samsung's nu om jag hade kunnat!

Sen moderkortet hade jag kanske också kunnat spara någon hundring på, vilket kanske vore bäst. Är inte så jätteduktig på att kolla efter bra priser

Har aldrig uppdaterat ett BIOS i mitt liv, har endast hört att det kan vara farligt om något går fel, och i sin tur kan förstöra hela kortet. Får kolla på Asus hemsida och se om dom har någon form av tutorial på det, eller en bra förklaring kring hur man gör. Du nämnde AHCI på SATA-kontrollern, vad menas med det? Ska man göra några speciellt inställningar i BIOS när man ska använda sig av SSD?

Och sist så vill jag bara säga att jag troligtvis inte kommer klocka något i datorn, så behov av större kylflänsar och dylikt lär inte behövas. Så minnena funkar bra för mig. Sen har jag inte heller tänk köra SLI / CF. Ville däremot lägga ner rikligt med krut på grafikkortet, och har läst väldigt mycket gott om ASUS GTX 670 TOP, vilket ledde till beslutet av det kortet.

Dold text
Dold text

Tja, det är dina pengar.

BIOS-uppdateringar kan gå fel, men i praktiken är det ytterst sällsynt. Det viktigaste med BIOS-uppdateringar är att inte avbryta uppdateringen eller förlora strömmen. Undvik därför att uppdatera i Windows om du inte måste, Windows är en onödig risk i sammanhanget. (Numera brukar det gå att uppdatera i BIOS:et, bara man har BIOS-filen på en USB-sticka.)

Kör AHCI eftersom det ger bättre prestanda (har stöd för NCQ och lite annat), AHCI = bättre är allt du behöver komma ihåg. Se till att installera Windows 7 64-bit om du kör Windows. Windows 7 för att det har stöd för TRIM (bättre prestanda på SSD-diskar) och 64-bit för att Windows då hittar mer än 4GB RAM.

GTX 670 är inget dåligt kort och Direct CU II-kylaren är mycket bättre än referenskylaren. 7970 är inte heller dåligt. De är snarare olika än bättre/sämre, men 670 är svalare (och därför tystare med samma kylning). Om du inte tänkt klocka själv är naturligtvis ett fabriksöverklockat kort bäst (vilket ASUS TOP-korten är). Däremot är det knappast prisvärt jämfört med Webhallenkampanjen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst på om Cooler Master CM 690 II Advanced Svart, men du verkar inte ha beställt någon PSU (nätagg). Har du någon sådan sen tidigare eller sitter det redan en i Cooler Master CM 690 II Advanced Svart? Oftast säljs datorlådor utan PSU. Tänkte bara att det vore jäkligt trist om grejerna kommer och du inte har nå ström grejer

Du kan ta bort hela beställningen och göra en ny på komplett. Vill du läsa mer specifikt om saker och ting på kompletts sida så klicka på "Tekniska specifikationer". Där står allt det tekniska. Jag förstår dock att det kan vara lite lurigt om man inte är så kunnig. Men det brukar finnas rätt många nördar här på sweclockers som gärna hjälper

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Skrivet av in2it:

Nu har jag inte läst på om Cooler Master CM 690 II Advanced Svart, men du verkar inte ha beställt någon PSU (nätagg). Har du någon sådan sen tidigare eller sitter det redan en i Cooler Master CM 690 II Advanced Svart? Oftast säljs datorlådor utan PSU. Tänkte bara att det vore jäkligt trist om grejerna kommer och du inte har nå ström grejer

Du kan ta bort hela beställningen och göra en ny på komplett. Vill du läsa mer specifikt om saker och ting på kompletts sida så klicka på "Tekniska specifikationer". Där står allt det tekniska. Jag förstår dock att det kan vara lite lurigt om man inte är så kunnig. Men det brukar finnas rätt många nördar här på sweclockers som gärna hjälper

Tack för ditt svar.

Jag har i min nuvarande dator ett 750W (vilket är mycket mer än jag egentligen behöver) nätagg, samt en 2,5" SATA 1TB hårddisk. Kommer att flytta över dom grejerna till den nya datorn. Har även beställt kylpasta och Win 7 PRO 64-bit. Men det är bra att ni är uppmärksamma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Hej! Ska bygga en ny dator med bland annat moderkort ASUS P8Z77-V PRO och en Intel 3570K. Det jag undrar är om 16GB ramminne är onödigt och kanske inte går att utnyttja helt, eller om det är bra om man vill vara "framtidssäker"? Det jag ska använda datorn till är nästan endast spelande, just nu BF3.

Minnena jag har funderat på är bland annat dessa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751789

Vad säger ni? En säker framtidssatsning eller onödigt?

Det beror helt på vad syftet är med datorn, om det endast är BF3 räcker det med 8 GB, men om det handlar om redigering och liknande ting så skulle jag köra på 16. Själv har jag använt som mest 15 av 16 GB vid musikproduktion.

Minnen är ju "relativt" billiga nu för tiden så. Jag skulle ändå köra på 16 om det bara var för BF3..

Permalänk
Skrivet av Azured:

Det beror helt på vad syftet är med datorn, om det endast är BF3 räcker det med 8 GB, men om det handlar om redigering och liknande ting så skulle jag köra på 16. Själv har jag använt som mest 15 av 16 GB vid musikproduktion.

Minnen är ju "relativt" billiga nu för tiden så. Jag skulle ändå köra på 16 om det bara var för BF3..

Efter lite forskning och MrMuppet's hjälp blir att jag köper dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Efter lite forskning och MrMuppet's hjälp blir att jag köper dessa.

Bra val! Mycket bang for the buck :3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

de flesta nya spelen borde faktiskt ha "recommended 6GB RAM" tycker jag...

Det tycker inte jag, de flesta datorer idag har två eller fyra minneskanaler, då ska de ha 2, 4, 8, 16, 32 o.s.v. GB RAM.
Endast socket 1366 har tre kanaler (vad jag känner till, någon får gärna rätta mig om det inte stämmer), så det är enda gången man ska ha 3, 6, 12, 24, o.s.v. GB RAM.

Rekommenderar man 6GB RAM så kommer det sluta med att en massa svensson springer och köper 6GB-kit till sin dator med 2 minneskanaler, vilket inte är optimalt.

Värt att ha i åtanke kan vara att maxgränsen för minne är 16GB i Windows 7 Home Premium, så att ingen här springer och köper 32GB i onödan, eller köper 2x8GB istället för 4x4GB "så att man kan uppgradera vid behov senare", då behövs Pro eller bättre.
(http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...)

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Varför inte :)? Du kan ju leka lite med ramdisk då och allokera kanske 8gb till ramdisken och installera lite program alternativt något spel , då kommer det gå hyffsat snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Värt att ha i åtanke kan vara att maxgränsen för minne är 16GB i Windows 7 Home Premium, så att ingen här springer och köper 32GB i onödan, eller köper 2x8GB istället för 4x4GB "så att man kan uppgradera vid behov senare", då behövs Pro eller bättre.
(http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...)

Vad sjukt. Kör visserligen själv Ultimate (så jag kan uppgradera till 4x8GB), men det hade jag inte ens tänkt på. Trodde bara sådant gällde Windows Server-licenshelvetet. Borde inte Microsoft begränsa antalet kärnor och trådar också i användarversionerna när de ändå håller på? Eller hårddiskar/lagringsutrymme, VRAM, o.s.v.? ...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrMuppet:

Borde inte Microsoft begränsa antalet kärnor och trådar också i användarversionerna när de ändå håller på? Eller hårddiskar/lagringsutrymme, VRAM, o.s.v.? ...

Schhh, ge dem inga idéer!

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Vet man med sig att man nog kommer ha nytta av 16GB så är det inget att hålla på. Bygger man en ny dator så är 8GB nästan ett minimum. 4GB om du endast ska ha den till kontorsprogram och surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

överklocka moderkortet? kan du göra bioser? kan du modifiera mitt? man överklocka väll bara minnerna och sen finns det typ en toppfrekvens på minnerna som gör att man får blackscreen, har du några xms3 1600mhz 9cl överklocknings erfarenheter? dela med dej

Om man har upplåst multipel kan man bara dra upp den och få högre frekvenser på processorn. Proccesorns hastighet är cpu-bus*multipel. När man höjer cpu-bus så "överklockar man moderkortet". Då höjs processorns, minnernas och ibland också lite annats hastighet.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Om man har upplåst multipel kan man bara dra upp den och få högre frekvenser på processorn. Proccesorns hastighet är cpu-bus*multipel. När man höjer cpu-bus så "överklockar man moderkortet". Då höjs processorns, minnernas och ibland också lite annats hastighet.

Det här vet jag, ht och nb frekvenser höjs också. Förresten vet du vilken spänning man ska höja nära man kör med höga cpu-bus? Kan inte få mitt stabilt, kan du berätta dina inställningar jag har 1055t också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Det här vet jag, ht och nb frekvenser höjs också. Förresten vet du vilken spänning man ska höja nära man kör med höga cpu-bus? Kan inte få mitt stabilt, kan du berätta dina inställningar jag har 1055t också

Mitt moderkort höjer bara processorn och minnerna. Om ditt höjer minnen cpu ht och nb så ska du dra upp cpu-bus och sen dra ner det du inte vill ha överklockat (minnen, ht, nb?) till så nära stockfrekvenser som möjligt. Det kommer inte bli exakt eftersom det kommer multipliceras med ett värde högre än 200 som är stock med bara det är i närheten brukar det vara stabilt. Annars får du höja volten till nb, ht eller minnerna ett snäpp.

Drar du ner allt förutom processorn till nära stock så kommer du bara överklocka processorn och det är den volten du ska höja (cpu vcore). När jag körde 3.8 ghz så körde jag med 1.475 vcore men mitt moderkort är extremt dåligt på att hålla volten stabil så du kommer säkert undan med ca 1.45. Just nu kör jag 3.5ghz på 1.375v. Du får helt enkelt testa dig fram Alla processorer klockar olika. Om du höjer cpu-bus till 250 så är det bara att sänka allt som höjs förutom processorn ett snäpp så hamnar det på stockfrekvensen och processorn på 3.5ghz (250 cpu-bus * 14 cpu-multipel). Sen kan du se hur låg volt du kommer undan med där eller pressa cpun mer om du vill det

EDIT: BTW, hur är pumpen du använder? Jag har hört att den kan låta/vibrera ganska mycket. Tänker snart skaffa vattenkylning och vet inte om jag ska skaffa en ddc eller spara några hundralappar och köpa en lite billigare pump

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Ivy Bridge har officiellt stöd för DDR3-1600. 3570k t.ex:
http://ark.intel.com/products/65520/Intel-Core-i5-3570K-Proce...)

Vilket var vad jag skrev. Allt över 1600MHz är överklockning. Att det sedan brukar gå att köra minst 2133MHz säger ju egentligen bara att Intel brukar vara på den säkra sidan i sina specar.

Skrivet av MrMuppet:

Vad sjukt. Kör visserligen själv Ultimate (så jag kan uppgradera till 4x8GB), men det hade jag inte ens tänkt på. Trodde bara sådant gällde Windows Server-licenshelvetet. Borde inte Microsoft begränsa antalet kärnor och trådar också i användarversionerna när de ändå håller på? Eller hårddiskar/lagringsutrymme, VRAM, o.s.v.? ...

De har faktiskt gjort lite av detta redan, du får bara använda en CPU i home premium.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Vilket var vad jag skrev. Allt över 1600MHz är överklockning.

Helt rätt, slarvigt läst av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Skrivet av Phukkitt:

Schhh, ge dem inga idéer!

Gör dom redan. Ta en bra titt på vilka skillnader det finns mellan versionerna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Hej igen! Jag köpte som sagt dessa RAM-minnen och detta moderkort. När jag går in och kollar BIOS-inställningarna på minnena, så har jag inte möjlighet att ändra till x12 och få 1600MHz. "x12" finns inte över huvud taget, och för att jag ska få 1600MHz måste jag ändra reglaget till x16. Min fråga är, är detta något konstigt? Eller är allt som det ska? Har för mig MrPuppet skrev x12 och blev lite fundersam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Hej igen! Jag köpte som sagt dessa RAM-minnen och detta moderkort. När jag går in och kollar BIOS-inställningarna på minnena, så har jag inte möjlighet att ändra till x12 och få 1600MHz. "x12" finns inte över huvud taget, och för att jag ska få 1600MHz måste jag ändra reglaget till x16. Min fråga är, är detta något konstigt? Eller är allt som det ska? Har för mig MrPuppet skrev x12 och blev lite fundersam.

Mina körs i 1:6 (FSB:DRAM) enligt CPU-Z och det motsvarar 800 Mhz (1600 MHz DDR) och PC12800 DDR3.

Ditt moderkort kanske räknar 100 Mhz (FSB) * 16 = 1600 Mhz? Kolla upp i manualen.

edit: Vid vanlig skrivbordsanvändning har jag vid flera tillfällen överstigit 12GB använd RAM (mindre än 4GB available/tillgängligt alltså). Så, nej, 16GB RAM är absolut inte onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Är du helt säker på att du inte får 1600 Mhz out-of-the-box? Både dina minnen och ditt moderkort har nämligen stöd för XMP. Se bara till att XMP är påslaget (inte avslaget).

Kermit (grodan) är f.ö. en mupp / "muppet" (från Mupparna / "The Muppets").

Permalänk
Medlem

Allt jag behövde köra var att gå in i bios och aktivera XMP och spara en alternativ profil så fick jag automatiskt rätt hastighet på minnena. Du har kanske missat att aktivera XMP?

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31