15A på 12V-railen borde väl ändå ge 180W och inte 300W?

Permalänk

15A på 12V-railen borde väl ändå ge 180W och inte 300W?

Har ett 400W-nätagg jag plockade fram som enligt texten på sidan ger 15A på (den enda) +12V railen och 26A på +3,3V railen. Längre ner står det att den kombinerade effekten av 12V och 3,3V linorna är så mycket som 380W, vilket jag inte alls får till att stämma. Den kombinerade effekten i W borde väl ändå bli 12x15+3,3x26~265 istället för 380?

Hur har de räknat? Är 15A på 12V linan egentligen den effektiva strömstyrkan man får ut på något sätt?
Nätagget har dessutom ett PCI-E strömuttag vilket verkar ganska orimligt om den bara kan ge 15A från 12V-railen.

Blir inte klok på det här, så vore tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Är det inte den kombinerade effekten för +3,3 V, +5 V och +12 V som anges? Verkar ju saknas lite effekt där nämligen. I så fall borde +5 V-railen kunna mata 23 A.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Har den inte en 12V1-lina också? Då ligger det ju säkert en 10-15 Ampere där också.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Måste nog vara så att det inkluderar 5V linan också. Tack för svaret!

Permalänk

Blir fortfarande inte riktigt klok på detta nätagg. Testade att stoppa in det i en dator med en sexkärnig processor på 125W TDP tillsammans med ett HD 5670-grafikkort. Körde sedan Prime tillsammans med OCCT och maxade både processorn och GPUn samtidigt vilket nätagget till min förvåning klarade!

Jag mätte dessutom effekten som vid idle låg på 95W och under stresstestet lade sig på närmare 300W. Datorn drog alltså drygt 200W mer under själva stresstestet i jämförelse med normalt. Dessa 200W borde i stort sätt bestå av ström från 12V-railen. I idle drar ju dessutom burken kring 50W från 12V-railen, så vid den maximala belastningen borde 12 voltarn ha bidragit med ca 250W, vilket är mer än 12x15=180W som texten på sidan säger att 12V-railen i ampere ger. Nätagget ska helt enkelt inte kunna ge ifrån sig så mycket 12V-ström! Eller har jag bara tänkt fel?

Kan även nämnas att nätagget är väldigt tyst och att jag därför gärna har det kvar i datorn om det nu kan klara mina komponenter.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Speedy-µ:

Blir fortfarande inte riktigt klok på detta nätagg. Testade att stoppa in det i en dator med en sexkärnig processor på 125W TDP tillsammans med ett HD 5670-grafikkort. Körde sedan Prime tillsammans med OCCT och maxade både processorn och GPUn samtidigt vilket nätagget till min förvåning klarade!

Jag mätte dessutom effekten som vid idle låg på 95W och under stresstestet lade sig på närmare 300W. Datorn drog alltså drygt 200W mer under själva stresstestet i jämförelse med normalt. Dessa 200W borde i stort sätt bestå av ström från 12V-railen. I idle drar ju dessutom burken kring 50W från 12V-railen, så vid den maximala belastningen borde 12 voltarn ha bidragit med ca 250W, vilket är mer än 12x15=180W som texten på sidan säger att 12V-railen i ampere ger. Nätagget ska helt enkelt inte kunna ge ifrån sig så mycket 12V-ström! Eller har jag bara tänkt fel?

Kan även nämnas att nätagget är väldigt tyst och att jag därför gärna har det kvar i datorn om det nu kan klara mina komponenter.

Var mätte du effekten?

Om du mäter vid väggen så har du inte räknat med verkningsgraden.
Exempel; En nätdel som belstas 300W och har en verkningsgrad på 70% vid load drar från väggen 430W.

Det är helt omöjligt att en processor med 125W TDP och ett 5670 tillsammans drar så pass mycket från +12V.
Processorn tar inte bara +12V dessutom, utan alla linorna belastas.

Vad är det för nätdel vi talar om? Vissa nätdelar kan ge mer än vad dessa är specifierade att leverera.

Mvh.

Permalänk

Här är länk till produkten: http://www.proshop.se/Stromforsorjning/DeZen-Natagg-400-Watt-Low-Noise-17-db-1820100.html

Såg just att det ju faktiskt var den kombinerade effekten av +5V, +3,3V, +12V som skulle ge 380W, så det problemet är ju löst.

Är det så att 400W är 400 effektiva watt och inte 400 riktiga watt? Har alltid trott att ett nätagg med låt oss säga verkningsgraden 70% och effekten 500W skulle ge 0.7x500=350 effektiva watt, men egentligen dra 500W ur väggen.

Kan även nämnas att det låter betydligt mer än 17dB som det ska låta, men är trots allt ändå tystare än många andra nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedy-µ:

Här är länk till produkten: http://www.proshop.se/Stromforsorjning/DeZen-Natagg-400-Watt-Low-Noise-17-db-1820100.html

Såg just att det ju faktiskt var den kombinerade effekten av +5V, +3,3V, +12V som skulle ge 380W, så det problemet är ju löst.

Är det så att 400W är 400 effektiva watt och inte 400 riktiga watt? Har alltid trott att ett nätagg med låt oss säga verkningsgraden 70% och effekten 500W skulle ge 0.7x500=350 effektiva watt, men egentligen dra 500W ur väggen.

Kan även nämnas att det låter betydligt mer än 17dB som det ska låta, men är trots allt ändå tystare än många andra nätagg.

Nej verkningsgraden påverkar inte effekten på ett nätagg utan den är mer ett mått på hur mycket extra effekt som går åt för att skapa given uteffekt.
Så det är som JaZid säger.

Permalänk

Det förklarar nog en del Men är det så att processorn drar annat än 12V-ström också eller? Trodde att både grafikkortet och processorn bara använde 12V-ström, men det kanske också är en missuppfattning då.