Permalänk
Medlem

Mac antivirusprogram?

Hej! Jag undrar hur det är när det gäller virus och andra skadliga program på en Mac och om man är säker på en utan antivirusprogram. Jag läste i tidningen macworld att de rekommenderade antivirusprogrammet Sophos och att det skulle skydda Mac:en bra, men jag har inte hört att Apple har sagt något om att ett sådant program behövs.

P.g.a allt det här så undrar jag hur ni macägare har gjort på era datorer när ni alltså kör med os:et Mac os x Lion eller så och om Apples "virus åtgärder" räcker?

Tack på förhand från en fundersam datoranvändare.

Permalänk
Medlem

Det ska väl tydligen inte finnas några "virus" till OS X, men ett fåtal Malwares har funnits/finns. Jag oroar mig själv inte alls, möjligtvis att ett antivirusprogram vore bra om man delar filer med Windowsdatorer ofta och inte vill infektera de.

Permalänk
Medlem

Ja, tack för svar. Det som är problematiken när det handlar om mac är att de liksom har marknadsförts sina datorer som virusfria m.m. Om jag hade arbetat på Apple så hade jag sagt till dem att vi ska göra ett eget antivirusprogram som ska ta bort Windows virus också och göra så att alla våra kunder känner sig trygga.

Därför att många köper sina Mac:ar för att se är så gott som virusfria och att man gillar deras typsnitt i os:et m.m. Om de inte kan hålla på dessa punkter, så kan personer istället en Windows dator som vanligt. Microsoft erkänner iaf med att säga att Windows kan få virus och därför rekommenderar vi att alla windowsanvändare ska ha ett virusprogram. De har till och med gjort ett gratis och bra antivirusprogram själva: MSE

Permalänk
Medlem

Jag kör Sophos på min mbp då jag använder den som arbetsredskap. Ju fler som använder OS X, desto mer lönsamt blir det att utveckla trojaner och andra oönskade program för operativsystemet. Linux/Unix är mycket säkrare än windows, men 100% säkert kan inget OS vara.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Avast! Free Mac Edition, funkar fin fint. Valet för på detta då det är gratis, och att jag använder Avast! Free till mina PC datorer. Aldrig haft några problem.

http://www.avast.com/free-antivirus-mac

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Okej, bra

Tack, då vet jag hur det ligger till, men kan alltså en mac dator smitta en Pc windows dator med virus och på så sätt sprida pc virus vidare till andra användare? Om man kollar på min undersökning som är i tråden på forumet så är det 7 av 10 som har röstat nej på att de har något antivirus program och resten ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Tack, då vet jag hur det ligger till, men kan alltså en mac dator smitta en Pc windows dator med virus och på så sätt sprida pc virus vidare till andra användare? Om man kollar på min undersökning som är i tråden på forumet så är det 7 av 10 som har röstat nej på att de har något antivirus program och resten ja

En dator med Mac OS kan lagra vilka filer du önskar. Är en av dessa filerna ett windows-virus.exe är det inget som hindrar att denna lagras.
Väljer sedan en Windows-dator att ladda ner windows-virus.exe från Mac OS-datorn via tex filedlning i hemmet så går det också bra.

I detta ögonblick borde dock Windows-datorn egna antivirus slå in och oskadliggöra hotet.
Om det inte sker vid nedladdningen av filen så hoppas jag dock att windows-datorns antivirus oskadliggör den när användaren försöker exekvera den. Allt annat borde vara bevis på sju-helvetiskt dåligt antivirus-program.

Permalänk
Medlem

Okej, saken är bara den att om man t.ex. skickar en bildfil från en mac till en pc dator så kan nog pc användaren bli jävligt arg, om den filen innehåller något virus och hur ska man som mac användare veta om att filen ens var smittad utan antivirusprogram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Okej, saken är bara den att om man t.ex. skickar en bildfil från en mac till en pc dator så kan nog pc användaren bli jävligt arg, om den filen innehåller något virus och hur ska man som mac användare veta om att filen ens var smittad utan antivirusprogram?

Personligen skulle jag inte skicka vidare filer från osäkra källor till andra utan att säkerställa att det faktiskt är OK filer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HOLM814:

Jag kör Sophos på min mbp då jag använder den som arbetsredskap. Ju fler som använder OS X, desto mer lönsamt blir det att utveckla trojaner och andra oönskade program för operativsystemet. Linux/Unix är mycket säkrare än windows, men 100% säkert kan inget OS vara.

Men just Mac OS X är väldigt osäkert. Har hört från många att det är mycket osäkrare OS än Windows. Dock är ju det inte många Mac användare så virus till Mac är ganska svårt att hitta

Permalänk
Medlem

Ja, jag har hört samma sak som du när det gäller mac os x . De sade först att mac os x är jättesäkert men nu på de senaste åren så har det kommit ut fler virus och trojaner till det os:et på marknaden. När det gäller windows så vet man vad som gäller och det är att ha ett antivirusprogram som har en schysst brandvägg, samt att veta man laddar ner. Om man gör det så klarar man sig bra.

Det hade varit mycket bättre om Apple hade gått med hur man ska göra när det gäller antivirusprogram till deras datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Ja, jag har hört samma sak som du när det gäller mac os x . De sade först att mac os x är jättesäkert men nu på de senaste åren så har det kommit ut fler virus och trojaner till det os:et på marknaden. När det gäller windows så vet man vad som gäller och det är att ha ett antivirusprogram som har en schysst brandvägg, samt att veta man laddar ner. Om man gör det så klarar man sig bra.

Det hade varit mycket bättre om Apple hade gått med hur man ska göra när det gäller antivirusprogram till deras datorer.

Nu de senaste åren så har det kommit ett par trojaner. Finns inga dokumenterade virus för Mac OS X än. Så källan du hört det ifrån måste veta mer än alla andra, eller mycket mindre.
Att ha koll på vad man laddar ner och tillåter köras på datorn gäller även för Mac.
Knappa inte in system-lösenordet för program du inte har koll på.

Permalänk
Medlem

Okej, vi ändrar begreppet till skadeprogram till Mac os x och då innefattar det allt dåligt i "virusväg".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Okej, vi ändrar begreppet till skadeprogram till Mac os x och då innefattar det allt dåligt i "virusväg".

Bara för att man ändrar begrepp betyder det inte att verkligheten ändras. Det har kommit ett antal trojaner, inga virus.
Men framtiden lär väl se mörkare ut. Jag spår att det kommer fler trojaner i samband med att användarantalet ökar.

Permalänk
Medlem

Okej.

Jag använder det mer dagliga begreppet virus som sammanfattar alla program som kan vara skadliga för ens dator.

Om vi ska vara mer specifika när det gäller vad en trojan gör så är det detta:

Termen trojansk häst syftar på myten om den trojanska hästen och alltså på det att programmet körs eller installeras frivilligt i god tro. Programmets oönskade funktion kan vara vad som helst, vanliga funktioner är emellertid
en bakdörr, som tillåter distributören att logga in på datorn eller ta kontroll över den (se också Botnet),
spionprogram, som följer med och rapporterar om användarens aktiviteter eller samlar användarnamn och lösenord,
skräppost- eller fildelningsprogram,
spridning, exempelvis genom att den trojanska hästen skickas med e-post till adresser programmet hittar på datorn,
selektiv förstörelse av filer på datorn, exempelvis genom att virusskyddet helt eller delvis slås ut eller att programmet förstör filer som anses olämpliga,
logisk bomb som förstör innehållet på datorn eller stör nättrafik vid en förprogrammerad tidpunkt och
förändring av webbläsarens funktion, så att bland annat förbindelser till din bank kapas och pengar betalas in på konton kontrollerade av dem som ligger bakom kapningen. Källa wikipedia.

Då kan man säga att hur som helst så skadar det datorn på något sätt och fuckar upp för användaren på datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har ytterligare en fråga och det är om det är vikigt att man akitiverar mac os x inbyggda brandvägg, samt varför har de inte på den från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Jag har ytterligare en fråga och det är om det är vikigt att man akitiverar mac os x inbyggda brandvägg, samt varför har de inte på den från början?

NSA föreslår att man gör följande för att säkra datorn när det kommer till brandväggen:

Citat:

In the Firewall tab, click "Start" to turn firewall on. Next, click on "Advanced..." and enable "Block all incoming connections."

Men detta låser ner datorn helt i stort sätt. Vill du göra saker inom hemmet kan du vrida ner inställningen lite och tillåta dessa. (Tex fildelning, airplay, osv.)

Permalänk
Medlem

ja, jag har bara aktiverat den och inget annat. Det den varnar för är typ som i window brandvägg när t.ex. wow ska patcha så måste jag godkänna det via brandväggen först