Webhallens kampanj på Radeon HD 7900-serien [Enda tråden!]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Webhallen:

Som vi skrivit ett antal gånger tidigare, vi ser inget i siffrorna som skulle antyda att det är fler problem med dessa kort än något annat.
Det fanns ett problem på de första batcharna med kylare som inte var ordentligt "anslutna".
Vi har sålt hundratal och åter hundratals 7xxx grafikkort med DC2 kylare sedan dess.

Här är statistiken för de 79X0 kort som vi har sålt mest av (ingen inbördes ranking):
Version - failure rate
HD7950-DC2-3GD5 - 1,7%
HD7950-DC2T-3GD5 - 2,4%
HD7970-DC2-3GD5 - 1,6%
HD7970-DC2T-3GD5 - 1,9%
FX-797A-TDBC - 7,4 %
FX-797A-TNFC - 8,0%
GV-R797D5-3GD-B - 1,1%
GV-R797OC-3GD - 10,6%

Det hjälper ju såklart den procent som råkar ut för problem men som sagt, vi ser inget som pekar på att det skulle vara något speciellt problem med ASUS DC2-korten, snarare tvärt om så ligger de ganska bra till jämfört med snittet hos oss som pendlar lite mellan 2 och 3 % failure rate.
I början var det dock värre när korten precis lanserats, skulle vi subtrahera första månaden från failure rate statistiken ovan hade det sett betydligt bättre ut.
Allt vi ser tyder med andra ord på att ASUS har fixat sina problem överlag. Därmed inte sagt att det inte finns dåliga exemplar, det finns det av allt som är så pass komplext som ett grafikkort.

Angående kylpasta så det en risk att det voidar garantin. Det är definitivt inget som vi kan garantera att man kan göra och förvänta sig att garantin fortfarande gäller.

Sorry för lite TLDR-svar men vi vill vara så öppna med den information som vi sitter på som möjligt.

Jag har en fråga!:) är chansen stor på att jag också kommer råka ut för problem med mitt asus 7950 directCUII med att det komemr krasha vid temp på 75 grader eller är det som du säger att det bara mesta dels av dom första korten som var problem med? man blir ju rädd att man ska råka ut för samma problem:( jag har inte fått hem kortet än men ska hämta det på posten och man känner sig lite rädd nu faktiskt att det är defekt det också :(Mvh. Nicklas

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Lite extra TLDR-läsning såhär på natten

I genomsnitt 0,34% men å andra sidan är det ju lite för tidigt att mäta felprocenten. Om folk har något problem så är det ju inte säkert att de skickar tillbaka kortet inom bara någon enstaka dag.
Men det är ju i alla fall inte så att vi sett något vi reagerat på. Sammanlagt snackar vi om typ 10-15 returnerade kort och 10-15 personer här på swec som skrivit om problem och sen överlappar de där två siffrorna. Så säg 20-25 kort.

Så det är som sagt inget som vi är oroade över i alla fall. Vi vet ju dock att vi har några hundra kort kvar att sälja och det rent statistiskt redan nu går att säga med 100% säkerhet att några av de korten också kommer att vara trasiga. Så är det alltid. Inget fabrikat är ett undantag och hos oss är det inget fabrikat som utmärker sig som extra dåligt eller extra bra.
Sen kan det såklart finnas vissa modeller som är extra dåliga eller extra bra. Gigabytes GV-R797OC-3GD har vi t.ex. haft helt horribel erfarenhet med över 10% failure rate medan Sapphires Dual-X 7970-kort är några av de grafikkort som vi har absolut minst antal returer/klagomål på. (Har dock sett två-tre klagomål här på Swec angående dem och de klagomålen skrämmer såklart vissa potentiella köpare men bakom de två-tre personerna finns det hundratals personer som uppenbarligen inte haft några problem.)

Rent generellt kan man säga såhär: ju bättre något säljer desto större chans att det sprids information om trasiga exemplar.
Säljer man tokmycket av något (som vi gjort av dessa kort relativt sett) så kommer det vara många problemfall men det är inte antalet fall som är intressanta, det är fallerande produkter kontra välfungerande som är den enda synvinkeln som egentligen är givande att titta på.

Säljer säljer 100 000 av något och 1000 går sönder så kommer det på ett intresseforum som sweclockers eller minhembio att se ut som om det är världens sämsta produkt när dessa 1000 personer skriver om sitt missnöje men säljer man 1000 av något och 1 går sönder så syns det inte alls trots att det är precis lika illa (eller kvaliteten är lika om man vill se det från det perspektivet).

Är väl medveten om en accepterad fail rate på 2.5-5% för komponenter sedan länge tillbaka när jag jobbade för en av de större globala datorföretagen. Men jag läste hela din TLDR post, tack för att du tog dig tid att skriva den, säkert en del som är nyfikna. Tycker lite synd om Dorris..

Permalänk
Medlem

Köp kortet, har ni problem, reklamera. Ser verkligen inte problemet :). Visst, det må ta ett par veckor att reklamera men till det här priset är det faneme värt "risken".

Permalänk
Medlem

Va lköpte ett Asus 7950 DcuII Top idag. Däng! Hade glömt bort hur gått ny elektronik luktar.. SMELLS GOOOOD! Satan vilken stor best också! Har dock inte bytt ut min SLi setup än men säger till om det funkar som det ska, vilket jag antar att det gör!
Sjult najs service av Webhallen att hänga här mitt i natten.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

När jag kör spel så hänger sig inte datorn men GPUN är på 90 grader ändå. Går att spela men känns lite sådär. Är det värt risken att byta ut skruvarna så man får bort den där "fjäderskruven" Kortet fungerar skit bra säkert om kylaren sitter som den ska... känns onödigt att skicka tillbaka kortet eller köra ner till malmö ifrån Bjuv igen. Det är kanske ändå bara 4 skruvar som jag kan byta ut? (har läst att fler gjort detta och det fungerar kanon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doriss:

När jag kör spel så hänger sig inte datorn men GPUN är på 90 grader ändå. Går att spela men känns lite sådär. Är det värt risken att byta ut skruvarna så man får bort den där "fjäderskruven" Kortet fungerar skit bra säkert om kylaren sitter som den ska... känns onödigt att skicka tillbaka kortet eller köra ner till malmö ifrån Bjuv igen. Det är kanske ändå bara 4 skruvar som jag kan byta ut? (har läst att fler gjort detta och det fungerar kanon)

På tok för varmt! Livslängden blir kortare. Risken att något går sönder större. Själva GPU'n i sig klarar förmodligen 90grader C. Det är lite beroende på vilken GPU det är. Nvidias klarar av det iallafall. Det går i vilket fall som helst att kolla upp i deras specifikation. Något måste göras iallafall. Tänk på att grafikkortet värmer upp resten av datorn rätt bra när det är sådär. Om du nu skall byta ut skruvarna så ta något liknande det som finns nu. Alltså nåt som man kan spänna lite försiktigare med, vilket jag antar är fjädrarnas funktion. Vet inte riktigt vad som funkar men jag antar att gummibussningar eller nåt liknande hade varit lika bra.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Jag har ju väldigt svårt att tänka mig att asus directCUII skulle bli så varmt som 90 grader med den kylaren men du kanske talar om ett annat kort nu eller? för directCUII kylaren ska ge ifrån sig 20% mindre temp har jag själv läst om på asus hemsida.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tandborste:

Va lköpte ett Asus 7950 DcuII Top idag. Däng! Hade glömt bort hur gått ny elektronik luktar.. SMELLS GOOOOD! Satan vilken stor best också! Har dock inte bytt ut min SLi setup än men säger till om det funkar som det ska, vilket jag antar att det gör!
Sjult najs service av Webhallen att hänga här mitt i natten.

funkar ditt nya kort bra? vore trevligt å veta för jag har köpt ett likadant men inte med TOP

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Webhallen
Skrivet av DeathAdder89:

Jag har en fråga!:) är chansen stor på att jag också kommer råka ut för problem med mitt asus 7950 directCUII med att det komemr krasha vid temp på 75 grader eller är det som du säger att det bara mesta dels av dom första korten som var problem med? man blir ju rädd att man ska råka ut för samma problem:( jag har inte fått hem kortet än men ska hämta det på posten och man känner sig lite rädd nu faktiskt att det är defekt det också :(Mvh. Nicklas

Risken är ungefär 1-2 på 100.

Skrivet av Rolfenstein:

Köp kortet, har ni problem, reklamera. Ser verkligen inte problemet :). Visst, det må ta ett par veckor att reklamera men till det här priset är det faneme värt "risken".

Har man nära till butik går det dessutom snabbare än två veckor.

Skrivet av Doriss:

När jag kör spel så hänger sig inte datorn men GPUN är på 90 grader ändå. Går att spela men känns lite sådär. Är det värt risken att byta ut skruvarna så man får bort den där "fjäderskruven" Kortet fungerar skit bra säkert om kylaren sitter som den ska... känns onödigt att skicka tillbaka kortet eller köra ner till malmö ifrån Bjuv igen. Det är kanske ändå bara 4 skruvar som jag kan byta ut? (har läst att fler gjort detta och det fungerar kanon)

Kolla det PM jag precis skickade.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Lite extra TLDR-läsning såhär på natten

I genomsnitt 0,34% men å andra sidan är det ju lite för tidigt att mäta felprocenten. Om folk har något problem så är det ju inte säkert att de skickar tillbaka kortet inom bara någon enstaka dag.
Men det är ju i alla fall inte så att vi sett något vi reagerat på. Sammanlagt snackar vi om typ 10-15 returnerade kort och 10-15 personer här på swec som skrivit om problem och sen överlappar de där två siffrorna. Så säg 20-25 kort.

Så det är som sagt inget som vi är oroade över i alla fall. Vi vet ju dock att vi har några hundra kort kvar att sälja och det rent statistiskt redan nu går att säga med 100% säkerhet att några av de korten också kommer att vara trasiga. Så är det alltid. Inget fabrikat är ett undantag och hos oss är det inget fabrikat som utmärker sig som extra dåligt eller extra bra.
Sen kan det såklart finnas vissa modeller som är extra dåliga eller extra bra. Gigabytes GV-R797OC-3GD har vi t.ex. haft helt horribel erfarenhet med över 10% failure rate medan Sapphires Dual-X 7970-kort är några av de grafikkort som vi har absolut minst antal returer/klagomål på. (Har dock sett två-tre klagomål här på Swec angående dem och de klagomålen skrämmer såklart vissa potentiella köpare men bakom de två-tre personerna finns det hundratals personer som uppenbarligen inte haft några problem.)

Rent generellt kan man säga såhär: ju bättre något säljer desto större chans att det sprids information om trasiga exemplar.
Säljer man tokmycket av något (som vi gjort av dessa kort relativt sett) så kommer det vara många problemfall men det är inte antalet fall som är intressanta, det är fallerande produkter kontra välfungerande som är den enda synvinkeln som egentligen är givande att titta på.

Säljer säljer 100 000 av något och 1000 går sönder så kommer det på ett intresseforum som sweclockers eller minhembio att se ut som om det är världens sämsta produkt när dessa 1000 personer skriver om sitt missnöje men säljer man 1000 av något och 1 går sönder så syns det inte alls trots att det är precis lika illa (eller kvaliteten är lika om man vill se det från det perspektivet).

Det stämmer ju inte då 1000 av 100 000 är 1% menads 1 av 1000 är 0.1% och 1000 utav 100 000 tycker jag är mycket det är endå 1 utav 100 som det är något fel på.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Webhallen
Skrivet av toxicstone:

Det stämmer ju inte då 1000 av 100 000 är 1% menads 1 av 1000 är 0.1% och 1000 utav 100 000 tycker jag är mycket det är endå 1 utav 100 som det är något fel på.

Var lite sent när jag skrev det där. Menade såklart 10 av 1000
Siffrorna var bara ett exempel för att belysa problemet: ju fler som köper något desto värre ser det ut även om failure raten är den samma.

Men 1 av 100 är inte mycket.
Felmarginalen på datorkomponenter är i regel högre än 1%. På grafikkort talar vi snarare om 2%. Grafikkorten i denna kampanj ligger under 2%.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

funkar ditt nya kort bra? vore trevligt å veta för jag har köpt ett likadant men inte med TOP

Har inte testat det än, ska byta å formatera om datorn idag, men kommer uppdatera posten senare om det funkade fint eller inte. (: Har aldrig haft problem med Asus grejer så det ska nog inte va några problem (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Hej.
Första dagen avklarad med mitt nya ASUS 7950 DCII kort. Fungerar perfekt än så länge! Kände på kylaren längst ut på kortet när jag skulle montera det och visst känns det lite löst men jag har inte haft något problem med värme ännu. Dock har jag inte hunnit köra några tyngre applikationer än.

Tack för det grymma priset!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UnkeN:

Hej.
Första dagen avklarad med mitt nya ASUS 7950 DCII kort. Fungerar perfekt än så länge! Kände på kylaren längst ut på kortet när jag skulle montera det och visst känns det lite löst men jag har inte haft något problem med värme ännu. Dock har jag inte hunnit köra några tyngre applikationer än.

Tack för det grymma priset!

Köpte du det kortet med directCUII TOP eller det utan TOP ??

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Köpte du det kortet med directCUII TOP eller det utan TOP ??

Jag köpte standard varianten, Utan TOP.

Räcker till mig!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UnkeN:

Jag köpte standard varianten, Utan TOP.

Räcker till mig!

Funkar ditt kort bra nu då?

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Funkar ditt kort bra nu då?

Det funkar kanon, igår provade jag att köra 3Dmark 11 och fick ca P6200 poäng totalt. Det är väl inte värst, men inte sämst heller, kör allt på stock. Inga artefakter har jag sett till. Varken vid surfande eller vid bänkningen. Den verkar hålla bra värme. Jag har inte riktigt kommit igång att spela spel med burken ännu eftersom jag byggde ihop den i förrgår och bytte cpukylare igår. Ser fram emot att spela CZ ikväll! Tror ni den klarar 100fps?

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk

Köpte ett Asus HD7950 för 2690.. snuskigt billigt

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lemmythekiller:

Köpte ett Asus HD7950 för 2690.. snuskigt billigt

jag med ska hämta det på onsdag på posten funkar ditt bra då?

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk

En del negativitet här, så jag gör ett försök att väga upp det:

Beställde ett 7950 (TOP) i onsdags och skruvade i det igår. Det fungerar jättefint än så länge, låter inte konstigt, och jämfört med det XFX 6870 jag hade innan är det mycket svalare om man utgår från Catalyst. Är helnöjd.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoVeryIndie:

En del negativitet här, så jag gör ett försök att väga upp det:

Beställde ett 7950 (TOP) i onsdags och skruvade i det igår. Det fungerar jättefint än så länge, låter inte konstigt, och jämfört med det XFX 6870 jag hade innan är det mycket svalare om man utgår från Catalyst. Är helnöjd.

Roligt å höra att det har blivit positivt mer med 7950 nu har själv beställt ett men inte TOP utan den utan TOP

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoVeryIndie:

En del negativitet här, så jag gör ett försök att väga upp det:

Beställde ett 7950 (TOP) i onsdags och skruvade i det igår. Det fungerar jättefint än så länge, låter inte konstigt, och jämfört med det XFX 6870 jag hade innan är det mycket svalare om man utgår från Catalyst. Är helnöjd.

Varför började du skruva i det föresten?

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Skrivet av compstuff86:

jag med ska hämta det på onsdag på posten funkar ditt bra då?

köpte de i fredags så får hämta ut det på mån - ons

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Varför började du skruva i det föresten?

Skulle gissa på att han menade att han skruva i(n) det i datorn. så uppfattade jag det iaf

*Så till min rapportering angående mitt Asus 7950. Jo det har dessvärre coilwhine. Ska ner till Webhallen imorn å få det utbytt. Det är inte jättehögt men tillräckligt för att jag ska höra. Och lågfrekventa pip är det värsta som finns..

Ska testa kortet i min HTPC oxå för att säkerställa att det är 7950in som whinerar.

*

Update! Mitt kort har INTE coilwhine! Det var från fläkt adapters jag kopplade inte samtidigt som kortet och således trodde jag att tjutet kom från 7950in.

Alltså, mitt har INTE coliwhine (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

tjenare nu har jag kört med mitt nya 7950 asus i 2 dagar allt flytet på bra ligger med svin bra fps ingen coil whine och fläktarna går tyst ! köpte utan topp och klocka den till 900 i amd overdrive i cc ? kan man clocka 1000 och ha auto fläkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aaaooo Skruvade ihop datorn förigår och allt funkar fint fint...men helt plötsligt börja ajg få nåt konstigt ljud när jag kör EvE online eller Mafia 2, inte testat andra spel men ve att de är mitt 7970 top, för när spelet är uppe låter de, och när jag alt+tabbar försvinner ljudet...Låt mig gissa? Coil Whine?

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Aaaooo Skruvade ihop datorn förigår och allt funkar fint fint...men helt plötsligt börja ajg få nåt konstigt ljud när jag kör EvE online eller Mafia 2, inte testat andra spel men ve att de är mitt 7970 top, för när spelet är uppe låter de, och när jag alt+tabbar försvinner ljudet...Låt mig gissa? Coil Whine?

Jepp, du lider säkerligen av coil whine. Ska själv skicka tillbaka mitt kort imorgon (coil whine här med), hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygaresset:

Jepp, du lider säkerligen av coil whine. Ska själv skicka tillbaka mitt kort imorgon (coil whine här med), hoppas på det bästa.

Jag tror jag går tillbaka med den, och köper mig ett Asus GTX 670 istället..För att det är mkt coil whine i 79 serien ...vad man ser här i tråden/: Men frågan är också, tar webhallen tillbaka produkter vid coil whine?

Permalänk
Avstängd

coil whine finns hos nvidias kort också..
Beror ofta på att många har nätagg eller andra komponenter som ej samstämmer med hårdvaran.
tex
http://www.youtube.com/watch?v=2HxFBHdtvGI

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

coil whine finns hos nvidias kort också..
Beror ofta på att många har nätagg eller andra komponenter som ej samstämmer med hårdvaran.
tex
http://www.youtube.com/watch?v=2HxFBHdtvGI

Aaoo exakt så låter de, men saken är att jag köpte en helt ny dator..-.- nätagget är ett Corsair AX 850...vart kan man se om komponenterna samstämmer med varandra då?