Permalänk

köpa RAM - spelar märket nån roll?

Ska köpa nya grejer från itbutikken.dk, det enda jag inte kan bestämma mej om är minnet.
Jag ska ha pc133 SDRAM till ett ECS K7S5A-moderkort.
Men itbutikken är rena djungeln när det gäller minnen, och sen jag hört att moderkortet ska vara lite kinkigt när det gäller minnen så vågar jag inte bara plocka det alra billigaste.
ECC t.ex., vad är det för nåt? De utan ECC verkar vara billigare i alla fall. Och "ingen paritet" står det också på de billigaste, vad betyder det?

Om jag inte ska överklocka, spelar det någon roll om det är cl2 eller cl3 minnen?

Jag är tacksam för alla sorters svar(utom "köp DDR istället!"), men om det är någon här som kör med vanligt SDRAM på ett ECS K7S5A, vilken sort använder ni isåfall?

Visa signatur

"Nu har jag läst på komvux, så nu förstår jag vad det handlar om"

Permalänk

Skulle rekommendera dig att antingen läsa manualen och kolla vilka märkesminnen det föredrar annars ladda ner manualen till moderkortet från tillverkasens sida och läsa.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

i manualen nämner dom bara 5 olika DDR-minnen som dom testat, det står inget om vanligt SDRAM.
Vågar man köpa vanligt SDRAM utan ECC och paritet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellewalter
i manualen nämner dom bara 5 olika DDR-minnen som dom testat, det står inget om vanligt SDRAM.
Vågar man köpa vanligt SDRAM utan ECC och paritet?

DU kan ju inte ha SDRAM till Ett DDR kort.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Man kan ha både SDRAM och DDR-RAM på det kortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du ska inte köpa minnen med ECC. Det står för Error Correction Code och används nästan bara i servrar. Det är inget som hemanvändare behöver bry sig om, eller ska bry sig om för den delen. Tror minnen med ECC är långsammare dessutom.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Har ett K7S5A och kör två 128 mb no-name minnen på det. Funkar bra. Råder dig dock att ändra BIOS till ett överklockningsbios från OCworkbench om du vill experimentera med alla inställningar på mobot. BIOS som följer med är inget att ha om du ska överklocka. Kör själv med ett OC bios och det fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

MSI H55M-ED55, i5 quad core 760, 12 gb Corsair xms3 1600 mhz ram, Nvidia GTX 560 TI 1gb, Corsair TX V2 650W, Win 7 home premium x64.

Permalänk
Medlem

ECS K7S5A + SDRAM = (inkompatiblitet + instabilitet)²

Tro mig, jag jobbar i en datorbutik. Bygger flera burkar med det mobot varje dag.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Pngvin: Hehe, den formeln var nice Men att sdram=instabilitet... det skulle jag väl knappast hålla med om, vad jämför du med? edo,ddr,sdram, ecc-sdram? Eller det kanske bara var i samband med det moderkortet du menade...

cl2 och cl3 är ju cas latecy... Så köper du ett cl3-minne och lirar det i cl2, så överclockar du... kör du ett cl2-minne i cl2, överclockar du inte
Cl3-minnen brukar (mina har gjort det iaf) klara cl2... Men rena cl2-minnen är dyrare... Köp cl3 och hoppas att de klarar cl2

Skit i ecc, då moderkortet inte stöder detta (vad jag vet)... Chansen finns till och med att ecc-minnen vägrar fungera i ett moderkort som inte stöder detta.

KÖP DDR ISTÄLLET!

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Prisskillnaden är inte tillräckligt stor för att motivera köp av Sdram!!

Visa signatur

Intel P4 Willamette 2020Mhz | Asus P4B | 512MB RAM | Seagate Barracuda IV 160GB | IBM 60GB 120GXP | GeForce 2 Titanium 64 MB DDR 260/420 | Soundblaster Live 5:1 Live! Player | Cambridge Soundworks DTT2200 | Memorex DVD | Memorex CD/RW 32X12X40 | Hansol 900P 19" | Onkyo TX-8211 | ((:: In Trance We Trust ::))

Permalänk
Medlem

Hm,har kört Följande Sdram i mitt Ecs kort:Samsung,Siemens,Pqi,M-tec,Micron och diverse noname minnen.men jag har inte hittat några problem,förutsatt att minnena har rätt densitet.Det är klart att Pqi minnena är bra för dom pallar mer än 166Mhz fsb.Det enda man behöver tänka på att modulerna inte har 256 kilo bits densitet ,utan 128 kilo bits som dom var förut och utan ecc eller pararitet.

Jo,det skiljer väll ca 1000 kr för 512mb mellan DDR-Sdram.
Du kan lugnt köpa tex.Spectek som är billigast...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

okaj, tackar tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pngvin
ECS K7S5A + SDRAM = (inkompatiblitet + instabilitet)²

Tro mig, jag jobbar i en datorbutik. Bygger flera burkar med det mobot varje dag.

kan jag inte hålla med om.........min går välldigt stabilt....rekord uptime 27 dagar......brukar boota om en gång i vecka om jag inte instalerat någon prog då

har ett ECS K7S5A utgåva 2 + 1024Sdram funkar kanon

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive