Moment 22 ! NTFS ANDROID GALAXY SIII

Permalänk
Medlem

Moment 22 ! NTFS ANDROID GALAXY SIII

Tja !

Har stött på ett moment 22 med mitt nya SDkort till min SAMSUNG GALAXY SIII, för att föra över en fil som är större än 4 GB till mitt SDkort måste det vara NTFS filsystem inte FAT32(stödjer bara upp till 4GB) som ligger som standard. Och när det är NTFS filsystem kan inte min GALAXY läsa kortet!

Har inte sIII;an rootad, utan bara köpt ett externt SDkort på 32GB. Samsung microSDHC 32GB (Class 10)
Jag skulle vilja kunna föra över filer som är större en 4 GB till mitt SDkort både för att använda i mobilen och använda som ex.hdd

Hjälp?

första utkast från min galaxy sIII
Permalänk
Medlem

exFAT?

Edit: alternativt, dela filen (film?) i flera delar

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

Prova ext3 då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

exFAT?

Edit: alternativt, dela filen (film?) i flera delar

exFAT verkar som ett lovande alternativ till NTFS!
Jo den tanken slog mig också men för mycket krångel & pill.

Skrivet av PierreB:

Prova ext3 då?

Är inte de till Linux och vet ej hur man formaterar till ext3...

Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Är inte de till Linux och vet ej hur man formaterar till ext3...

Passar väl bra till Android i det fallet!

Är bara att tanka ner valfri Linux live-CD, t.ex. Knoppix, och köra igång GParted eller annan partitionshanterare för att sedan formatera om kortet till ext3. Det är inte så krångligt som det låter, se bara till att du har din CD/DVD-läsare eller USB som första boot-enhet i BIOS så kommer det gå utan problem!

EDIT: Såg att det fanns GParted Live som du kan boota från CD/USB. Ta en titt på det!

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Prova ext3 då?

Tror inte ext funkar på sdkort till android. Hur märkligt det än låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Tror inte ext funkar på sdkort till android. Hur märkligt det än låter.

Det går att göra ext-partitioner på SD-kort via ClockworkMod Recovery, vore väl konstigt om det inte skulle gå att använda efter det?

Har dock ingen aning då jag inte gjort det själv, vet bara att funktionen finns.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citruz:

Det går att göra ext-partitioner på SD-kort via ClockworkMod Recovery, vore väl konstigt om det inte skulle gå att använda efter det?

Har dock ingen aning då jag inte gjort det själv, vet bara att funktionen finns.

Jo system o data m.m partitionerna är också ext. Men det är någe speciellt med externa sdkort.
Kanske går om man har root o mountar manuellt?

Partitioneringen i cwm är väl för att göra en utökad/extra data partition som a2sd kan använda sig av? (För de telefoner som har litet utrymme för program)

Inte riktigt hundra jag heller ang externa sdkort o ext, så jag kan ha fel..

Permalänk
Medlem

Jag kunde köra ntfs på mitt sd-kort till min Desire HD när den var stock.
Konstigt att det inte går, testat med annat minneskort formaterat i ntfs?

Permalänk
Medlem

Funkar alldeles utmärkt med exFAT, vet inte varför den inte ville godkänna NTFS
dock får jag inget ljud när jag spelar upp 1080p mkv filer men på 720p funkar det fint, rekommendationen på en annan/bättre videospelare(kör samsungs standard)?

Permalänk
Entusiast

Prima att det löste sig, men för att reda ut förvirringen som råder angående ext och NTFS:
Angående NTFS:
Ett proprietärt filsystem från Microsoft, och licensieras på så sätt att andra operativsystem inte kan inkludera stöd för det utan exklusiv tillåtelse av Microsoft, och dem "få" som har detta exklusiva stöd, får betala en snuskigt stor hög med licenspengar varje år.
Dem andra som inkluderar stöd för NTFS gör det via tredjeparts-rutiner som bryter mot licensavtalet på något sätt.

Angående ext:
Android använder Linux-kärnan, och inkluderar stöd för ext2/3/4 filsystem.

Det finns flertal verktyg både för Windows, och (naturligtvis) Linux-baserade operativsystem såsom Android och Ubuntu, för at skapa/modifiera partitioner med ext -filsystem.

Här är några exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=Cygl0qZnbaM
http://www.youtube.com/watch?v=sy0vv_VjiWg&feature=related

Ännu mer youtube-resultat på "android ext2 on sdcard":
http://www.youtube.com/results?search_query=android+ext2+on+s...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Prima att det löste sig, men för att reda ut förvirringen som råder angående ext och NTFS:
Angående NTFS:
Ett proprietärt filsystem från Microsoft, och licensieras på så sätt att andra operativsystem inte kan inkludera stöd för det utan exklusiv tillåtelse av Microsoft, och dem "få" som har detta exklusiva stöd, får betala en snuskigt stor hög med licenspengar varje år.
Dem andra som inkluderar stöd för NTFS gör det via tredjeparts-rutiner som bryter mot licensavtalet på något sätt.

Angående ext:
Android använder Linux-kärnan, och inkluderar stöd för ext2/3/4 filsystem.

Det finns flertal verktyg både för Windows, och (naturligtvis) Linux-baserade operativsystem såsom Android och Ubuntu, för at skapa/modifiera partitioner med ext -filsystem.

Här är några exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=Cygl0qZnbaM
http://www.youtube.com/watch?v=sy0vv_VjiWg&feature=related

Ännu mer youtube-resultat på "android ext2 on sdcard":
http://www.youtube.com/results?search_query=android+ext2+on+s...

Tack för infon
En fråga: vad är fördelen med ext2/3/4 filsystem mot exFAT?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Addiie:

Tack för infon
En fråga: vad är fördelen med ext2/3/4 filsystem mot exFAT?

Fördelen är att Android kan utnyttja minneskortet till systemrelaterade uppgifter, såsom "apps2sd" med mera för något bättre prestanda jämfört med det långsammare interna lagringsminnet.

Nackdelen är att den delen av sd-kortet blir otillgängligt för Windows, då windows inte stödjer ext filsystem utan tredjepartsverktyg.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)