Vilka kablar behöver jag för att få hemmabiosystemet att fungera med datorn

Permalänk
Medlem

Vilka kablar behöver jag för att få hemmabiosystemet att fungera med datorn

Jag undrar vilka kablar jag skulle behöva köpa för att få mitt hemmabiosystem att fungera med min dator. (länka gärna)
Jag köpte det här för det var så billigt: http://cdon.se/hemelektronik/lg_ht355sd-10693034 och jag har det här moderkortet: http://www.msi.com/product/mb/P55A-G55.html#/?div=Detail
Jag trodde att det skulle fungera med en vanlig aux kabel men icke, fick inget ljud alls. Om det är så att det inte fungerar med datorn så undrar jag om jag kan koppla det så jag kan få ljudet från tv i hemmabiosystemet. Jag vet att tvn har en utgång med 2 rca uttag alltså en (vit och en röd) och det borde väl funka att bara köpa en sådan kabel och koppla mellan hemmabiosystemet och tv.

Permalänk
Medlem

Det finns så vitt jag vet några olika sätt att få surroundljud från datorn till en reciever.
1. Separata analoga (nästan alltid RCA) kablar för varje kanal.
2. Optisk digital via TOSLINK.
3. Elektrisk digital via RCA (ovanligt i datorsammanhang).
4. Via HDMI.

Tyvärr så ser det inte ut som din reciever har några användbara ingångar.
Men du skall iallafall kunna koppla in stereoljud från datorn, via den gröna utgången på ljudkortet till RCA (märkt AUX).

Men hur det är tänkt att man ska kunan använda systemet till surround är en gåta.
Det finns ju bara en 2 kanalig ljudningång plus antenn...
Det är nog därför det var så billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men hur det är tänkt att man ska kunan använda systemet till surround är en gåta.

DVD har 5.1-ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det finns så vitt jag vet några olika sätt att få surroundljud från datorn till en reciever.
1. Separata analoga (nästan alltid RCA) kablar för varje kanal.
2. Optisk digital via TOSLINK.
3. Elektrisk digital via RCA (ovanligt i datorsammanhang).
4. Via HDMI.

Tyvärr så ser det inte ut som din reciever har några användbara ingångar.
Men du skall iallafall kunna koppla in stereoljud från datorn, via den gröna utgången på ljudkortet till RCA (märkt AUX).

Det är nog därför det var så billigt.

Okej tack så mycket för hjälpen så om jag köper en http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-... borde jag väl få ljud från datorn till hemmabiosystemet. Om jag använder en http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-... borde jag väl få tvns ljud i hemmabiosystemets högtalare. Eftersom tvn har en sådan utgång och recivern har en sådan ingång.
Jag får köpa några kablar och kolla om det funkar annars lämnar jag bara tillbaka det

Permalänk
Medlem

Borde fungera som du säger RCA från TV till förstärkaren/DVD RCA.
Från datorn en 3.5mm jack från datorns utgång som är för vänster/höger fronthögtalare till samma RCA in, alternativ på framsidan finns tydligen en ingång också du kan använda.

Du kan däremot inte ansluta nått som har mer än 2 kanaler till den, stereo endast alltså

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Borde fungera som du säger RCA från TV till förstärkaren/DVD RCA.
Från datorn en 3.5mm jack från datorns utgång som är för vänster/höger fronthögtalare till samma RCA in, alternativ på framsidan finns tydligen en ingång också du kan använda.

Du kan däremot inte ansluta nått som har mer än 2 kanaler till den, stereo endast alltså

Okej så det borde fungera, då ska jag åka och köpa kablar imorgon och prova om det funkar om inte så skickar jag bara tillbaka det. Men det står
"Dolby Pro Logic II omvandlar vanligt stereoljud till ett naturligt, realistiskt och varmt fem-kanals ljud. Tekniken fungerar med Dolby Stereo och Dolby Surround."
Så jag tolkar det som att jag kommer få ljud ur alla fem högtalare även om jag bara använder vanligt steroljud, stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admo:

Okej så det borde fungera, då ska jag åka och köpa kablar imorgon och prova om det funkar om inte så skickar jag bara tillbaka det. Men det står
"Dolby Pro Logic II omvandlar vanligt stereoljud till ett naturligt, realistiskt och varmt fem-kanals ljud. Tekniken fungerar med Dolby Stereo och Dolby Surround."
Så jag tolkar det som att jag kommer få ljud ur alla fem högtalare även om jag bara använder vanligt steroljud, stämmer det?

Ja det stämmer men blir ju inte lika bra som när du skickar digital signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Ja det stämmer men blir ju inte lika bra som när du skickar digital signal.

Okej det var ju bra :),man kan ju inte förvänta sig för mycket med tanke på vad det kostade, man får ju vad man betalar för

Permalänk
Medlem

Kommer det att fungera att spela musik via spotify på hemmabiosystemet, som självklart är kopplat till datorn??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admo:

Kommer det att fungera att spela musik via spotify på hemmabiosystemet, som självklart är kopplat till datorn??

Det kommer att gå jättebra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det kommer att gå jättebra!

Härligt då blir det att åka och köpa kablar efter jobbet

Skickades från m.sweclockers.com