Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd

Hon vill kunna backa tillbaka till inkorgen för Gmail eller Windows Live Mail. Kanske går men då har Microsoft missat att göra det enkelt för användaren.

Något som förbryllar mig är (Jag har W7 på en SSD och W8 på annan SSD) är att kopierar jag filer från Windows 7 till Windows 8 hemmamapp "min användare" syns de inte i W8. Tänker först och främst på spel-spar-filer. Från W7 till W8 går.

Sambon skulle titta på DVD-film. Finns ännu ingen inbyggd Medisapelare. Video-appen är nätbaserad. Jag fick ladda ner VLC åt henne.

Moddar spel men i Windows 8 går en del mod bara köra som Administratör. Surt är bara förnamnet.

Och för att göra det lite tydligt.

• *På Laptopens lilla 120 GB SSD har jag kört in endast Windows 8 (sparat en image på extern HD av W7 ifall)
    *På datorn jag sitter vid och är den stationära har jag både Windows 7 och Windows 8 i dualboot.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Hon vill kunna backa tillbaka till inkorgen för Gmail eller Windows Live Mail. Kanske går men då har Microsoft missat att göra det enkelt för användaren.

Jo mejl-appen suger just nu. Trodde inte ens det gick lägga till flera konton. Provar office 2013 med outlook men kör normalt sett thunderbird.

Skrivet av stormense:

Något som förbryllar mig är (Jag har W7 på en SSD och W8 på annan SSD) är att kopierar jag filer från Windows 7 till Windows 8 hemmamapp "min användare" syns de inte i W8. Tänker först och främst på spel-spar-filer. Från W7 till W8 går.

Kan inte vara så att Windows 8 sparar filerna på ett annat ställe?

Skrivet av stormense:

Sambon skulle titta på DVD-film. Finns ännu ingen inbyggd Medisapelare. Video-appen är nätbaserad. Jag fick ladda ner VLC åt henne.

Kan vara eu som vart framme om konkurrensen? Men jag har Windows media player hos mig iaf. Större delen köper färdiga datorer (laptops) och där kan tillverkaren välja spelare.

Skrivet av stormense:

Moddar spel men i Windows 8 går en del mod bara köra som Administratör. Surt är bara förnamnet.

Jag tror Windows 8 helt enkelt är säkrare. Som när man kör äldre program i Windows 7 (vista) och får köra som administratör, för att de kodat på fel sätt.

Skrivet av stormense:

• *På Laptopens lilla 120 GB SSD har jag kört in endast Windows 8 (sparat en image på extern HDD av W7 ifall)
    *På datorn jag sitter vid och är den stationära har jag både Windows 7 och Windows 8 i dualboot.

Du verkar hårdtesta åttan. Jag ser inget sug efter att uppgradera till 8:an på alla datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Hmm. Det är ju pissenkelt. När du är i mailappen så ser du alla dina konton längst uppe till vänster. Klicka på Google för att byta till gmail-kontot, eller klicka på Hotmail för att se hotmailkontot.

Om du är inne och skriver ett mail kan du välja vilket konto du vill skicka ifrån genom att klicka på mailadressen längst uppe till vänster. Om du vill backa tillbaks till inkorgen trycker du på krysset längst uppe till höger och väljer spara till utkast om du vill spara det du skrivit, eller ta bort annars. Eller så trycker du på ikonen breve krysset för att skicka mailet.

För att lägga till fler mailkonton öppnar du charmsmenyn med win+c eller för musen till övre högra hörnet och drar ner, sen klickar du på settings och väljer lägg till konto. Så här kommer man åt inställningar i alla metroappar.

Citat:

Testa att ta över rättigheterna för mappen, högerklicka på din hemmapp och välj egenskaper. Där under säkerhet ska du kunna ta över rättigheterna. Vet inte om det är därför du inte ser dom.

Citat:

Alla som uppgraderar till Windows 8 från Windows XP/Vista/7 för 350kr kommer får Windows 8 Pro. Då följer MediaCenter med som kan spela DVD-skivor. Annars kan man som sagt tanka VLC eller annan Metro-app som kan spela DVD.

Citat:

Låter som att programtillverkaren måste uppdatera programmet för Windows 8. Bra att det fungerar för dig som admin iaf, tänk positivt

Citat:

• *På Laptopens lilla 120 GB SSD har jag kört in endast Windows 8 (sparat en image på extern HD av W7 ifall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Någon som vet hur man backar när man läst ett brev i brev-appen.

Uh, va? Mail programmet är updelat i Konton+Foldrar, nuvarande vald folder, nuvarande valt brev.

Jag förstår inte riktigt hur detta är komplicerat? (Upplägget är identiskt med många klienter, inklusive Outlook)

Skrivet av stormense:

Spel sparfiler i vad? 99% av dagens spel lagrar sina filer i %USERPROFILE%/Documents, och gör det fortfarande i W8.

Permalänk
Avstängd

Snart är det fler som blivit positiva till denna lista med funktioner i Windows 8. En stor seger för oss som tycker om att prata om, informera och försöka vara trevlig på ett forum. De som hatar, trollar och säger att något är skit innan de ens har provat verkar förlora!

Det är dessutom en liten personlig seger för mig, av någon anledning har moderatorerna bannat mitt konto strejf med motiveringen *misstänkt likt gerillamarknadsföring*. Det finns så många fel i detta påstående. Ett fel är att det inte finns någon sådan forumregel på Sweclockers. *gerillamarknadsföring* finns, men inte *misstänkt likt gerillamarknadsföring*. Jag har ingen fördel av att det går bra för Windows 8, ingen ekonomisk vinning eller annat. Jag gör detta för att jag tycker att det är kul bara helt enkelt.

Jag anser att jag har gjort mycket gott för Sweclockers Windows8-forum. Hjälpt de som har problem bland annat. En hel del har blivit irriterade på mig när vi haft olika åsikter tyvärr. Jag känner inte att jag kunnat gjort mycket annorlunda, jag tycker att jag har varit trevlig. Ibland lite provocerande i början, det håller jag med om men detta tonades ner kraftigt när Emil sa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berger19:

Snart är det fler som blivit positiva till denna lista med funktioner i Windows 8. En stor seger för oss som tycker om att prata om, informera och försöka vara trevlig på ett forum. De som hatar, trollar och säger att något är skit innan de ens har provat verkar förlora!

Det är dessutom en liten personlig seger för mig, av någon anledning har moderatorerna bannat mitt konto strejf med motiveringen *misstänkt likt gerillamarknadsföring*. Det finns så många fel i detta påstående. Ett fel är att det inte finns någon sådan forumregel på Sweclockers. *gerillamarknadsföring* finns, men inte *misstänkt likt gerillamarknadsföring*. Jag har ingen fördel av att det går bra för Windows 8, ingen ekonomisk vinning eller annat. Jag gör detta för att jag tycker att det är kul bara helt enkelt.

Jag anser att jag har gjort mycket gott för Sweclockers Windows8-forum. Hjälpt de som har problem bland annat. En hel del har blivit irriterade på mig när vi haft olika åsikter tyvärr. Jag känner inte att jag kunnat gjort mycket annorlunda, jag tycker att jag har varit trevlig. Ibland lite provocerande i början, det håller jag med om men detta tonades ner kraftigt när Emil sa till.

Jag kan säga så här efter att faktiskt ha provat det. Är ren skit (om man tar en kort version).

Jag tar den långa i stället (lite trevligare ocksså att argementera emot).

Jag kör med vanligt tangenbord och mus det fungerar inte så bra tycker man får göra som hårddisken (hoppa som en skottspole fram och tillbaks).
Om jag hade en tosch screen hade detta os varit toppen. Stängs av och startar hyfsat snabbt (dock kör vist microsoft med fulingen och släcker skärmen 5/10 sek innan datorn stängs av).

Att hitta startmenyn och alla inställningar är lite knepigt finns två ställen att leta.

På skrivbordet och i mappar är det knapt någon skillnad mot win 7 (bara några nya funktioner).
Det första är att ta tillbaks flaggan i hörnet och förbättra startmenyn t.ex ett bättre sätt att stänga av program. appar (eller program som det egentligen heter) är väll bra, dock inget kul att låsa datorn till det (oftas är sånna tjänster dyrare , än att köpa det i en vanlig butik).

Det bra som ändå finns är uppstarttiden (trots min gamla hårdisk som sjunger på sista versen). Annars finns det ingen vits att lägga ut 900 kr ca för ett nytt os eller 1600kr för retail. Om dom inte gör så man kan välja mellan i alla fall vista/win 7 utsende och dom som vill köra med metro får det och tonar ner appar i desktop versionen.

Låter kanske lite bakåtsträvare men på den stationära datorn är detta os i nuvarande form bökigare att använda och komma in i (även svensons kommer svära åt det).

En annan sak som tagits upp, är att man ska anpassa sig efter vad windows vill, ska det inte vara tvärt om ? Vi lever väll inte i en diktatur heller?
Jag kommer inte dansa efter microsoft pipa.

En annan sak är om man låser kontot till sitt live adress så kommer ju ingen annan in (för alla behöver ju då mitt lösen).
Sen tycker jag inte att man måste använda live, just för att det konkuerar alldeles för mycket emot gmail och yahoo (man borde egentligen få använda vilken mail man vill).

Det jag menar är t.ex IE är påtvingat och EU domstolen ansåg att det var konkurens hemmande, det är ju detta också, fast nästan värre för du blir antingen tvingad att ha två mailadersser eller ta bort den ena och bara köra med live (säkert bra för derass plånbok, men inte så kul för konsumenter).

Kom på en sak till det är mail appen, den är en är en säkerhetsrisk. För så fort man trycker på ett mail kommer genast upp längs till höger inerhållet (alltså öppnar mailet). Om detta är spam eller viriussmittad email, så kan man få det ena och andra (något dom bore fixa). Samma problem som med outlook.

Hoppas någon tycker några av punkterna är läsvärda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag kan säga så här efter att faktiskt ha provat det. Är ren skit (om man tar en kort version).

Jag tar den långa i stället (lite trevligare ocksså att argementera emot).

Jag kör med vanligt tangenbord och mus det fungerar inte så bra tycker man får göra som hårddisken (hoppa som en skottspole fram och tillbaks).
Om jag hade en tosch screen hade detta os varit toppen. Stängs av och startar hyfsat snabbt (dock kör vist microsoft med fulingen och släcker skärmen 5/10 sek innan datorn stängs av).

Att hitta startmenyn och alla inställningar är lite knepigt finns två ställen att leta.

På skrivbordet och i mappar är det knapt någon skillnad mot win 7 (bara några nya funktioner).
Det första är att ta tillbaks flaggan i hörnet och förbättra startmenyn t.ex ett bättre sätt att stänga av program. appar (eller program som det egentligen heter) är väll bra, dock inget kul att låsa datorn till det (oftas är sånna tjänster dyrare , än att köpa det i en vanlig butik).

Det bra som ändå finns är uppstarttiden (trots min gamla hårdisk som sjunger på sista versen). Annars finns det ingen vits att lägga ut 900 kr ca för ett nytt os eller 1600kr för retail. Om dom inte gör så man kan välja mellan i alla fall vista/win 7 utsende och dom som vill köra med metro får det och tonar ner appar i desktop versionen.

Låter kanske lite bakåtsträvare men på den stationära datorn är detta os i nuvarande form bökigare att använda och komma in i (även svensons kommer svära åt det).

En annan sak som tagits upp, är att man ska anpassa sig efter vad windows vill, ska det inte vara tvärt om ? Vi lever väll inte i en diktatur heller?
Jag kommer inte dansa efter microsoft pipa.

En annan sak är om man låser kontot till sitt live adress så kommer ju ingen annan in (för alla behöver ju då mitt lösen).
Sen tycker jag inte att man måste använda live, just för att det konkuerar alldeles för mycket emot gmail och yahoo (man borde egentligen få använda vilken mail man vill).

Det jag menar är t.ex IE är påtvingat och EU domstolen ansåg att det var konkurens hemmande, det är ju detta också, fast nästan värre för du blir antingen tvingad att ha två mailadersser eller ta bort den ena och bara köra med live (säkert bra för derass plånbok, men inte så kul för konsumenter).

Kom på en sak till det är mail appen, den är en är en säkerhetsrisk. För så fort man trycker på ett mail kommer genast upp längs till höger inerhållet (alltså öppnar mailet). Om detta är spam eller viriussmittad email, så kan man få det ena och andra (något dom bore fixa). Samma problem som med outlook.

Hoppas någon tycker några av punkterna är läsvärda.

Det är otroligt många felaktigheter i ditt inlägg. Sitter på mobilen nu så orkar inte svara ordentligt, men gör det när jag sitter hemma igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det är otroligt många felaktigheter i ditt inlägg. Sitter på mobilen nu så orkar inte svara ordentligt, men gör det när jag sitter hemma igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej:) satt på ett os:et när jag provade. Vore kul att höra vad som är fel (känns väldigt stelt att komma in i nytt os). Men det intrycket jag fick var att det inte är värt 900kr och definitivt inte 1600kr. Men alla har ju sin åsikt om det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hoppa fram och tillbaka? Vad är det som gör att du konstant tvingar öppna metro hela tiden som resulterar i detta "hoppa fram och tillbaka"?

Skrivet av Broken-arrow:

Och detta på svenska eller engelska betyder?

Skrivet av Broken-arrow:

Annars finns det ingen vits att lägga ut 900 kr ca för ett nytt os eller 1600kr för retail.

Windows 8 säljs inte i retail version. Endast Upgrade & OEM/SystemBuilder.

Skrivet av Broken-arrow:

Är du en av de lite speciella mäniskor som inte vet att du kan ha flera konton, samt flera användare inloggade samtidigt?

Skrivet av Broken-arrow:

Du kan knyta ett LIVE konto till en Gmail eller Yahoo epost adress.

Skrivet av Broken-arrow:

Du är medveten om att osäkert inehåll inte hämtas utan att du explicit säger åt den att göra detta? För att inte nämna att Mail klienten per automatik körs i en sandbox och med en mer advancerad ASLR implementation än vad Windows 7 klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Hoppa fram och tillbaka? Vad är det som gör att du konstant tvingar öppna metro hela tiden som resulterar i detta "hoppa fram och tillbaka"?

Och detta på svenska eller engelska betyder?

Windows 8 säljs inte i retail version. Endast Upgrade & OEM/SystemBuilder.

Är du en av de lite speciella mäniskor som inte vet att du kan ha flera konton, samt flera användare inloggade samtidigt?

Du kan knyta ett LIVE konto till en Gmail eller Yahoo epost adress.

Du är medveten om att osäkert inehåll inte hämtas utan att du explicit säger åt den att göra detta? För att inte nämna att Mail klienten per automatik körs i en sandbox och med en mer advancerad ASLR implementation än vad Windows 7 klarar av.

Nja lekte väll mest runt. Inte van vid os:et och då blir det en hel del hoppande (Vet inte häller vad jag ska installera på den heller) installerade webbläsaren och får se om jag ska lägga in mer (men tycker dom borde ha gjort det lite mer diskret än ha det som full screen, metro då).

Alltså blir win mer och mer låst till att man köper på deras store, se bara på orgin och steam. Store är precis samma sak, oftast hittar man samma spel billigare på webbutik och får en fysisk skiva.

Jo då:) det är så klart jag vet, i win 8 antar jag det inte tar lika mycket resurser som tidigare då? Men Jag kör helst ett konto och en hel familj kan ju inte ha 4/6 mejladresser.

Självklart men man måste ju ändå in där en gång om året för det kontot inte ska låsas (sen måste man komma ihåg lösenordet). Men är det inte enklare att erbjuda stöd för annat än hotmail från början?

Det var ju en stor förändring i alla fall. Nej användaren behöver inte vara inblandad alls mer än att öppna meddelandet (Dock fungerar det bäst i IE att dom aktiveras i bakgrunden). Men säkerheten i nyare IE har väll täppt till detta får man hoppas. Sen är inte risken jätte stor, men det händer.

Jag själv råkat ut för något virus och jag kunde varken avböja det eller förhindra det att komma in (trots uac aktiverad, även om det inte ger jätte stor säkerhet).

Men vist har man haft tur och inte råkat ut för det själv, så är det inte lätt att veta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo då:) det är så klart jag vet, i win 8 antar jag det inte tar lika mycket resurser som tidigare då? Men Jag kör helst ett konto och en hel familj kan ju inte ha 4/6 mejladresser.

Så använd auto-login.
control userpasswords2 in RUN prompten. (WIN+R)

Alternativt, skapa inte ett konto med Microsoft login.

Skrivet av Broken-arrow:

Alltså blir win mer och mer låst till att man köper på deras store, se bara på orgin och steam. Store är precis samma sak, oftast hittar man samma spel billigare på webbutik och får en fysisk skiva.

Du är i princip lika 'låst' som innan i Win32. En del legacy filer och teman finns inte kvar, men det är fortfarande fullt möjligt att använda egna temasystem för att skapa upp ett annat gränssnit. Programmen i sig fungerar identiskt som innan.

Metro, en annan miljö, är mer begrensad ja.

Skrivet av Broken-arrow:

Självklart men man måste ju ändå in där en gång om året för det kontot inte ska låsas (sen måste man komma ihåg lösenordet).

Om du loggar in via Live på datorn eller via någon tjänst, så räknas du som aktiv vid den tidpunkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berger19:

För att lägga till fler mailkonton öppnar du charmsmenyn med win+c eller för musen till övre högra hörnet och drar ner, sen klickar du på settings och väljer lägg till konto. Så här kommer man åt inställningar i alla metroappar.

Jag har letat en bra stund i mejlappen efter hur jag lägger till fler konton och får skiten att synka hela inkorgen. Tack för lösningen men nu är det försent. Nu kör jag office 13 istället. Jag har en Windows phone och är nöjd med den. Men jag hade inte listat ut hur man stänger av datorn (öppnar "charmsmenyn") själv eller lägger till mejlkonton. Jag trodde fortfarande appen var i beta stadiet och inte hade all funktionalitet klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Så använd auto-login.
control userpasswords2 in RUN prompten. (WIN+R)

Alternativt, skapa inte ett konto med Microsoft login.

Du är i princip lika 'låst' som innan i Win32. En del legacy filer och teman finns inte kvar, men det är fortfarande fullt möjligt att använda egna temasystem för att skapa upp ett annat gränssnit. Programmen i sig fungerar identiskt som innan.

Metro, en annan miljö, är mer begrensad ja.

Om du loggar in via Live på datorn eller via någon tjänst, så räknas du som aktiv vid den tidpunkten.

Får testa det:) Jo, men vad händer i nästa Win? Vist det är ju bra för företaget men inte för konsumenter. Men rycktas om att det kommer bli mer låst (men man får se).

mmm tycker den är bra så länge den stannar på mobilen (men tydligen är några få i tråden som älskar det).

jo, så klart:) men vill man inte ha med windows att göra för mycket så är det väldigt begränsat (ungefär som att köra Google rakt genom). Om microsoft vill så kan dom få reda mer än användaren vill (men som tur är utnyttjar dom det inte och är inte så lagligt).

Vist man måste inte skriva in sin mejladress men då förlorar man en del av os:et (vad det ser ut som så är det bara store som inte går att använda).

Men man får väll se vad dom gör när det väl släpps.
Dom insåg till sist att större delen köper oem, trots retail erbjuder lite större frihet är det inte värt pengarna (största skillnaden är ju att man kan installera på flera datorer utan krångel, men OEM funkar nästan lika bra på den punkten med).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tog bort Windows 8 från dualboot på speldatorn. Lägger tillbaka min licens på Vista istället (måste ha ett OS att experimentera med vi sidan om Windows 7). Windows 8 tycker jag varken är bu eller bä efter att testat det rätt grundligt. Det bästa var funktionerna att låta olika diskar växa tillsammans i en partition och självklart att kunna öppna iso-filer lika lätt som en mapp. Metro är i nuvarande form inte bra eftersom man har två miljöer att ta hänsyn till. Vore bra om man kunde fullständigt stänga av det och glömma samt sätta på det med en knapptryckning/kommando om man ångrar sig och självklart saknar jag startmenyn.

På Laptopen får Windows 8 vara kvar som enda OS eftersom min sambo, som jag skrivit innan, gillar det. Fick reda på att det går uppgradera försöksversionen till en skarp när den släpps i oktober (kommer tyvärr inte ihåg vart på MS-sidan jag läste det).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

På Laptopen får Windows 8 vara kvar som enda OS eftersom min sambo, som jag skrivit innan, gillar det. Fick reda på att det går uppgradera försöksversionen till en skarp när den släpps i oktober (kommer tyvärr inte ihåg vart på MS-sidan jag läste det).

Ja det stämmer, du kan uppgradera till den färdiga versionen av Windows 8 Pro från Windows 8 Release Preview om Windows 8 Release Preview är uppgraderad från en giltig licens av XP/Vista eller 7. Det står i kommentarerna här:

http://windowsteamblog.com/windows/b/bloggingwindows/archive/...

Det kommer kosta 350kr fram till och med 31:a januari 2013 online via www.windows.com och gäller även alla som har XP/Vista/7 idag.

Om man köper en dator med Windows 7 förinstallerat mellan 2:a juni 2012 och 31:a januari 2013 så har man rätt att uppgradera till Windows 8 Pro för 135kr:

https://windowsupgradeoffer.com/en/Home/Faq#FAQPage_Category6...

Köper man en Acerdator mellan 2:a juni 2012 och 31:a januari 2013 så får man uppgradera till Windows 8 Pro gratis:

http://www.idg.se/2.1085/1.458218/acer-erbjuder-gratis-window...

Det kommer troligtvis inte finnas någon retailversion av Windows 8. Istället får man köpa något som heter Windows 8 System Builder. Den ersätter OEM-versionen och jag skulle tro att den är mer flexibel än vad en OEM-licens av Windows 7 är idag. Hur det kommer fungera exakt vet vi inte ännu.

http://www.theverge.com/2012/7/13/3156545/windows-8-no-full-v...

Permalänk

Ser bra ut på pappret och den tidsvinsten man får vid uppstart är skitdetsamma då det ändå tar mera än 17 sekunder att hämta en kopp kaffe som dom flesta ändå gör när dom startar upp datorn. Sedan har Microsoft en tendens att bara lyckas med varannan Windowsversion så för att inte ändra ett tidigare Microsoft koncept så blir nog Windows 9 vad Windows 8 skulle ha blivit.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F.Fairlane:

Ser bra ut på pappret och den tidsvinsten man får vid uppstart är skitdetsamma då det ändå tar mera än 17 sekunder att hämta en kopp kaffe som dom flesta ändå gör när dom startar upp datorn. Sedan har Microsoft en tendens att bara lyckas med varannan Windowsversion så för att inte ändra ett tidigare Microsoft koncept så blir nog Windows 9 vad Windows 8 skulle ha blivit.

Jag håller inte med om att tidsvinsten är skitsamma, speciellt inte för mig som inte dricker kaffe . Min dator startar på 5 sekunder med Windows 8 och på den tiden hinner jag inte gå iväg från datorn och göra något annat. Om min dator hade varit Windows 8-certifierad och UEFI-baserad så hade den troligtvis startat ännu snabbare.

Permalänk
Avstängd

Jag såg att Intel har rapporterat att deras partners har 140 olika Ivy-Bridge Ultrabooks på väg ut till marknaden. 40 av dessa har touch-skärmar. 20 olika atom-baserade tablets också.

Det kommer bli en skoj höst.

http://www.theverge.com/2012/7/17/3165828/intel-20-atom-based...

Permalänk
Skrivet av Bahamut:

Jag håller inte med om att tidsvinsten är skitsamma, speciellt inte för mig som inte dricker kaffe . Min dator startar på 5 sekunder med Windows 8 och på den tiden hinner jag inte gå iväg från datorn och göra något annat.

Alltså så blir du mindre effektiv då du inte hinner med något emellan .
Skämt o sido. Det ser som sagt bra ut på pappret så vi får se hur det blir i slutändan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

Haha, så om jag förstått allt rätt. Varje gång, om du bygger en ny dator eller redan har formaterat din dator. Säg efter en krasch eller liknande, kommer du behöva ha en gammal version av windows för att kunna installera 8an igen? Vafan är det. Jag måste ju fattat fel?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Säg efter en krasch eller liknande, kommer du behöva ha en gammal version av windows för att kunna installera 8an igen? Vafan är det. Jag måste ju fattat fel?

Har sagt detta flera gånger tidigare; nej.

Det är endast gamla (XP och tidigare) som behöver en tidigare lokal installation för att 'upgrade' ska gå att installera.

Med Windows Vista (och senare) behövs det inte längre en tidigare installation existerande på datorn. I stället kollar Windows i fall licensen du matat in får användas på datorn genom att verifiera med Microsofts servrar om din dator tidigare har registrerat en Windows licens. (Detta sker först 3 dagar efter installation, endast tidigare om du manuelt startar verifieringen)

Om svaret är 'Ja', så godkäns verifieringen. Om svaret är 'nej' - så får du medelandet att licensen inte är giltlig för den datorn. Observera att denna check görs först efter att operativsystemet är installerat, dvs under '30 day trial' perioden. Vilket därmed ger dig 30 dagar att fixa felet, antigen via samtal, installation av tidigare OS på en annan HDD, eller genom att mata in annan licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bahamut:

Jag håller inte med om att tidsvinsten är skitsamma, speciellt inte för mig som inte dricker kaffe . Min dator startar på 5 sekunder med Windows 8 och på den tiden hinner jag inte gå iväg från datorn och göra något annat. Om min dator hade varit Windows 8-certifierad och UEFI-baserad så hade den troligtvis startat ännu snabbare.

Min dator startar långsammare med Windows 8, massa skit som ska hoppa upp efter start bilden och står att det inte finns Intel nånting etc. Men tar typ 15sec längre att starta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bahamut:

Ja det stämmer, du kan uppgradera till den färdiga versionen av Windows 8 Pro från Windows 8 Release Preview om Windows 8 Release Preview är uppgraderad från en giltig licens av XP/Vista eller 7. Det står i kommentarerna här:

http://windowsteamblog.com/windows/b/bloggingwindows/archive/...

Det kommer kosta 350kr fram till och med 31:a januari 2013 online via www.windows.com och gäller även alla som har XP/Vista/7 idag.

Om man köper en dator med Windows 7 förinstallerat mellan 2:a juni 2012 och 31:a januari 2013 så har man rätt att uppgradera till Windows 8 Pro för 135kr:

https://windowsupgradeoffer.com/en/Home/Faq#FAQPage_Category6...

Köper man en Acerdator mellan 2:a juni 2012 och 31:a januari 2013 så får man uppgradera till Windows 8 Pro gratis:

http://www.idg.se/2.1085/1.458218/acer-erbjuder-gratis-window...

Det kommer troligtvis inte finnas någon retailversion av Windows 8. Istället får man köpa något som heter Windows 8 System Builder. Den ersätter OEM-versionen och jag skulle tro att den är mer flexibel än vad en OEM-licens av Windows 7 är idag. Hur det kommer fungera exakt vet vi inte ännu.

http://www.theverge.com/2012/7/13/3156545/windows-8-no-full-v...

Inte från en uppgradering av Windows 7 hoppas jag. För det fungerar ju dåligt i många fall. Fick göra en ren install efter provat diverse trick från olika forum där folk med problem att starta appar i Metro efter uppgradering kom med olika förslag. Får hoppas att det stämmer att det räcker med att ha aktiverat Windows Vista/Windows 7 på datorn innan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av eXale:

Har sagt detta flera gånger tidigare; nej.

Det är endast gamla (XP och tidigare) som behöver en tidigare lokal installation för att 'upgrade' ska gå att installera.

Med Windows Vista (och senare) behövs det inte längre en tidigare installation existerande på datorn. I stället kollar Windows i fall licensen du matat in får användas på datorn genom att verifiera med Microsofts servrar om din dator tidigare har registrerat en Windows licens. (Detta sker först 3 dagar efter installation, endast tidigare om du manuelt startar verifieringen)

Om svaret är 'Ja', så godkäns verifieringen. Om svaret är 'nej' - så får du medelandet att licensen inte är giltlig för den datorn. Observera att denna check görs först efter att operativsystemet är installerat, dvs under '30 day trial' perioden. Vilket därmed ger dig 30 dagar att fixa felet, antigen via samtal, installation av tidigare OS på en annan HDD, eller genom att mata in annan licens.

Låter som att det kommer bli onödigt krångligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Avstängd

Haha, så om jag förstått allt rätt. Varje gång, om du bygger en ny dator eller redan har formaterat din dator. Säg efter en krasch eller liknande, kommer du behöva ha en gammal version av windows för att kunna installera 8an igen? Vafan är det. Jag måste ju fattat fel?

Ja du har fattat fel. Som jag skrev finns det också en Windows 8 System Builder, det är den man bör använda när man ska installera Windows 8 på en dator byggd från scratch. Beroende på vad det blir för pris på Windows 8 System Builder kanske man kan komma billigare undan om man har en tidigare version av Windows och uppgraderar den istället.

Skrivet av LeVvE:

Min dator startar långsammare med Windows 8, massa skit som ska hoppa upp efter start bilden och står att det inte finns Intel nånting etc. Men tar typ 15sec längre att starta.

Det är uppenbarligen något fel på din installation och/eller hårdvara. Har alla enheter installerats korrekt i enhetshanteraren?

Nej det är enklare nu, tidigare fanns det både Windows 7 OEM och Windows 7 Retail. Nu ersätter Windows 8 System Builder dessa.

Skrivet av stormense:

Inte från en uppgradering av Windows 7 hoppas jag. För det fungerar ju dåligt i många fall.

Man kan nog inte säga att det alltid är fel att uppgradera och att det alltid fungerar sämre. Det finns situationer där det faktiskt fungerar bättre. Exempelvis om man uppgraderar en märkesdator med förinstallerat operativsystem, då kan Windows 8 använda sig av de förinstallerade drivrutinerna för Windows 7 utifall att drivrutiner skulle saknas för Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bahamut2:

Det är uppenbarligen något fel på din installation och/eller hårdvara. Har alla enheter installerats korrekt i enhetshanteraren?

Ja allt är installerat korekt sen har jag provat med 3st olika ISO och båda via DVD och USB, problemet är att skiten som kommer upp är ENDAST på Windows 8, inte på XP, Vista, 7 eller Linux.

Sen är det så tidigt i booten att det skulle inte ha något med drivrutinerna att göra iaf.

Sen GG, du är snart avstängd igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Ja allt är installerat korekt sen har jag provat med 3st olika ISO och båda via DVD och USB, problemet är att skiten som kommer upp är ENDAST på Windows 8, inte på XP, Vista, 7 eller Linux.

Sen är det så tidigt i booten att det skulle inte ha något med drivrutinerna att göra iaf.

Sen GG, du är snart avstängd igen

Visa gärna lite screenshots på felmeddelandena. Om det nu är ett problem med Windows 8 Release Preview så får du hoppas att de har löst det i den färdiga versionen.

Japp de stänger nog av mig snart igen. Jag anser att de stängde av mitt konto på felaktiga grunder och har inte fått en chans till upprättelse. Så jag får väl fortsätta skapa konton tills de lessnar, tar inte många minuter att göra ett nytt konto.

Permalänk
Skrivet av Bahamut2:

Japp de stänger nog av mig snart igen. Jag anser att de stängde av mitt konto på felaktiga grunder och har inte fått en chans till upprättelse. Så jag får väl fortsätta skapa konton tills de lessnar, tar inte många minuter att göra ett nytt konto.

Varför blev du avstängd? Jag tycker inte att du har skrivit något konstigt.

Liksom sånt här kan AXIM skriva till mig utan att bli avstängd tydligen;

Skrivet av AxMi-24:

De som tror att folk kommer börja använda touch skärmar på vanliga datorer bör spärras in för absurt lågt IQ värde och trolig oförmåga att sköta sin egen andning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bahamut2:

Visa gärna lite screenshots på felmeddelandena. Om det nu är ett problem med Windows 8 Release Preview så får du hoppas att de har löst det i den färdiga versionen.

Har ingen bild och gick tillbaka till Windows 7 igen för att det fanns program som inte funka heller.

-Logitechs LGS + SetPoint
-Brandvägg/Antivirus

Va det som jag han testa innan jag fick gå tillbaka, dealbreaker.

Hade Windows 8 RP så får väl hoppas skiten är fixad till release

Permalänk

Hur är det krångligt? Föredrog du att vara tvungen att först installera windows 98 för att sedan kunna uppgradera till windows xp? Jag tycker det verkar smidigt att istället göra en ren installation och göra det som vanligt, som om man köpt en OEM/retail (ej uppgradering). Hur tycker du det ska lösas då?