Jag kan säga så här efter att faktiskt ha provat det. Är ren skit (om man tar en kort version).
Jag tar den långa i stället (lite trevligare ocksså att argementera emot).
Jag kör med vanligt tangenbord och mus det fungerar inte så bra tycker man får göra som hårddisken (hoppa som en skottspole fram och tillbaks).
Om jag hade en tosch screen hade detta os varit toppen. Stängs av och startar hyfsat snabbt (dock kör vist microsoft med fulingen och släcker skärmen 5/10 sek innan datorn stängs av).
Att hitta startmenyn och alla inställningar är lite knepigt finns två ställen att leta.
På skrivbordet och i mappar är det knapt någon skillnad mot win 7 (bara några nya funktioner).
Det första är att ta tillbaks flaggan i hörnet och förbättra startmenyn t.ex ett bättre sätt att stänga av program. appar (eller program som det egentligen heter) är väll bra, dock inget kul att låsa datorn till det (oftas är sånna tjänster dyrare , än att köpa det i en vanlig butik).
Det bra som ändå finns är uppstarttiden (trots min gamla hårdisk som sjunger på sista versen). Annars finns det ingen vits att lägga ut 900 kr ca för ett nytt os eller 1600kr för retail. Om dom inte gör så man kan välja mellan i alla fall vista/win 7 utsende och dom som vill köra med metro får det och tonar ner appar i desktop versionen.
Låter kanske lite bakåtsträvare men på den stationära datorn är detta os i nuvarande form bökigare att använda och komma in i (även svensons kommer svära åt det).
En annan sak som tagits upp, är att man ska anpassa sig efter vad windows vill, ska det inte vara tvärt om ? Vi lever väll inte i en diktatur heller?
Jag kommer inte dansa efter microsoft pipa.
En annan sak är om man låser kontot till sitt live adress så kommer ju ingen annan in (för alla behöver ju då mitt lösen).
Sen tycker jag inte att man måste använda live, just för att det konkuerar alldeles för mycket emot gmail och yahoo (man borde egentligen få använda vilken mail man vill).
Det jag menar är t.ex IE är påtvingat och EU domstolen ansåg att det var konkurens hemmande, det är ju detta också, fast nästan värre för du blir antingen tvingad att ha två mailadersser eller ta bort den ena och bara köra med live (säkert bra för derass plånbok, men inte så kul för konsumenter).
Kom på en sak till det är mail appen, den är en är en säkerhetsrisk. För så fort man trycker på ett mail kommer genast upp längs till höger inerhållet (alltså öppnar mailet). Om detta är spam eller viriussmittad email, så kan man få det ena och andra (något dom bore fixa). Samma problem som med outlook.
Hoppas någon tycker några av punkterna är läsvärda.