SweClockers drop!

Nybyggd dator är konstig när jag ska starta den.

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator är konstig när jag ska starta den.

Hej! Min ny byggda dator håller på att spöka sig. Det är ett ASRock Z77 Extreme 4 moderkort och i5 3570k processor med en Samsung SSD.

Problemet är iaf att när jag ska starta datorn så går den igång men skärmen, musen och tangentbordet startar inte ibland. Får då göra flera omstarter innan den går igång. Det känns som att den någonstans inte kopplar rätt. Det är första gången detta händer och jag har byggt datorer flera gånger. Var kan felet ligga? Har jag kopplat fel med sladdarna som styr hur man startar / gör omstarter eller är det grafikkort / SSD som spökar? Vad borde jag göra för att lösa detta?

Permalänk
Avstängd

Börja med att uppdatera bios på moderkortet, samt installera om drivrutinerna (ta hem de senaste från tillverkarens sajt)... Börja där så får vi se

Permalänk
Medlem

Låter nästan som att det kan vara något med ditt nätagg... att det inte klarar av att leverera spänningarna ordentligt.

Permalänk

kör du musen och tbordet i usb 3.0 uttagen ?

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippsieee:

kör du musen och tbordet i usb 3.0 uttagen ?

Japp det gör jag! ( Hur kan detta göra att bildskärmen inte startar ) ?

Permalänk
Skrivet av Dezpite:

Japp det gör jag! ( Hur kan detta göra att bildskärmen inte startar ) ?

ingen aning xD, men det med tbordet och musen kan ju bero på att du kör via usb 3.0

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk

Har samma moderkort som dig (Fast ett Extreme 6) och kan tipsa om att inte köra i USB3.0, då din mus eller bord inte kan dra nytta av usb3.0 iaf, och kanske inte känner igen signaturen från USB3.0?..kör i dom vanliga portarna

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att flera har haft olika problem när de satt vanliga saker i USB 3.0 porten. Lösningen var att istället sätta dom i USB 2.0 porten.

Nästa fel är att du verka ha byggt datorn fel eller dåligt. Ta isär och bygg om datorn. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) innan du sen sätta ihop ordentligt.

Permalänk
Medlem

Nä fy satan sånt jobb. Nu när jag kom hem startade den iaf utan problem. Men ska byta USB portar först och främst. Säkert fjärde eller femte speldatorn jag bygger från grunden och det har aldrig blivit problem innan. Fett skumt.