Permalänk
Medlem

Söker tyst nätagg

Tjenare!

Jag håller på att plocka ihop en ny dator och har problem att välja ett bra nätagg.
Det som jag är inne på just nu är:

• Silverstone TJ08-E

• Asus P8Z77-M

• Intel Core i5 3570K smått överklockad

• Cooler Master Hyper 212 EVO

• Ett fräckt graffikkort för 2500.

• Crucial 8GB (2x4096MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical

Önskar alltså ett nätagg som inte låter mer än övriga fläktar då jag ska ha burken på bordet.
Kan ni ge en fingervisning om hur kraftfullt nätagget behöver vara och om ni kan ge konkreta tips vore det super!

Budget 700kr

Förtydligande
Permalänk
Medlem

kanske ett 7950? corsair nätagg brukar vara tysta, sattsa på ett 500w silver, guld eller platina, det beror på hur tyst det ska vara

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

I övre prisklass är det Seasonic 1000w som gäller. Passivt till 25% verkningsgrad <3
Annars är NZXT Hale90 80+ något som många verkar gilla. Mycket prestanda för priset.

Glöm in te CDON.com rabatt på 5%

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

btw, en budget skulle vara bra för nätagget

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk

Corsairs AX-serie är semi-passiva - fläkten används inte alls förens vid 50% last. Annars ska ju be quiet's nätagg vara tysta. 500-600 watt borde vara rimligt.

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"

Permalänk
Medlem

corsair AX 750W är också passivt till 25%. (Men 750W behövs inte)
Frågan är ju hur tyst det ska vara

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ett tyst nätagg är lite bortkastat om du tänkt använda den CPU-kylaren.

Fläktlösa:
Seasonic X-400FL
Seasonic X-460FL

När det gäller agg med fläkt så är det lite knepigare. Folk är sällan överens om vad som är tyst. Men hög verkningsgrad är en förutsättning, så det kan du ju titta på.

Permalänk
Medlem

Har själv ett Corsair AX850 och är supernöjd.
Fläkten är tempreglerad vilket gör agget dötyst. Vid idle, när belastningen är som lägst, så rör sig inte fläkten ens.
Agget är även helt modulärt. Ngt som underlättar vid kabeldragning och gör byggande allmänt smidigare.

Kablarna är dock styva som satan i början. Detta ger en känsla av kvalitet fram tills att man börjar jobba med dem. Lite som att brottas med en ananconda av cement och gjutgärn. De blir bättre med tiden och då är det även till ens fördel. När jag byggde min andra rigg med samma agg gjorde de styva kablarna att kabeldragningen blev mycket lättare, eftersom de stannar där du börjt dem. Ovant i början men skitbra när man kommit in i det, men andra ord.

Priset kan skrämma den som vill snåla, men jag ser det som en investering då detta agg är ngt du kommer kunna ha och använda länge länge.

Swec har en recention på Corsair AX850 om du vill veta mer.

Hoppas du hittar vad du söker!

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem

Also: Sitter för övrigt på ett Silverstone PS07b. Lillebror till din låda.

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ett tyst nätagg är lite bortkastat om du tänkt använda den CPU-kylaren.

Fläktlösa:
Seasonic X-400FL
Seasonic X-460FL

När det gäller agg med fläkt så är det lite knepigare. Folk är sällan överens om vad som är tyst. Men hög verkningsgrad är en förutsättning, så det kan du ju titta på.

Håller med om ovan PSU. Chassit som du funderar på har också placering av PSU i toppen med ventilationshål uppåt vilket gör att värmen från PSU försvinner ut i rummet direkt.

Minnena kan du få motsvarande mängd RAM för 50/100 kr billigare. Krasst sett så kommer du inte märka någon skillnad.

CPU-Fläkten hade jag kanske tittat på en gång till. Titta på SWEC CPU kylar-test. Du verkar vara inne på att du vill ha tysta komponenter. Du kan läsa mycket mer här.
Kör själv med Noctua NH-D14 och är nöjd med detta.

Moderkortet du har valt har FanXpert2 som gör att på ett mycket bra sätt kommer att kunna styra fläktarna som du kopplar till moderkortet och bara har högt varvtal när du behöver det.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Underbart att så många har svarat!

Budgeten var först tänkt till 500 kr för nätagget men som ni säger är ett nätagg något man kan ha i nästa burk med och jag gillar att ha bra grejer. Så säg kring 700 kr.

Jag kommer ha datorn på bordet och det är därför jag vill ha det hyfsat tyst. När jag säger tyst nätagg vill jag inte att det ska låta mer än övriga fläktar. (Alltså behöver inte nätagget inte vara passivt.)
Själv funderade jag på om 450w skulle räcka. Ni har rekommenderat i lite olika kraftklasser om man säger så. Men tror ni att ett bra 450w räcker?

I fronten på chassit sitter en 180mm AP181 som vissa säger låter för mycket för deras smak, om jag tycker som dem sänker jag varvtalet på den eller så byter jag ut den mot en Phobya G-Silent 18 red LED.
Jag har inte kollat så noga på CPU-kylare, men tror att jag inte behöver brassa på och köpa en jättefräck direkt. Vet inte om en Noctua NH-D14 får plats bara. Ska kolla vidare på detta.

När jag valde internminne visste jag inte riktigt vad jag skulle gå efter och valde helt enkelt de billigaste med CL8 just for fun. Men man märker nog inte någon skillnad mot CL9...